Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

OP:n päivityksestä poimintana etusivua. Target 47€.

41 tykkäystä

Onko OP:lla perusteita sille miksi liikevoittomarginaali on matalampi -21 & -22 kuin nyt kuluvalla vuodella? Tuntuu aika epätodennäköiseltä peilaten siihen, että jakelulisenssituotot alkavat todennäköisesti kasvaa jo ensi vuonna.

3 tykkäystä

Korjatkaa jos väärässä, mutta tänä vuonna poikkeuksellisen pienet kasvuinvestoinnit koronan takia.

10 tykkäystä

Tämän vuoden EPS on hullunkurisesti yrityksen silmissä ainakin jossain määrin epäonnistuminen, sillä kaikkea kassaan tulevaa rahaa ei olla onnistuttu investoimaan kasvuun. Huonoahan se on vain verojen kannalta, kuutin kaltainen kasvuraketti ei sellaisia varmaan haluaisi maksella. Jos liikevaihto kasvaa vastaisuudessakin sen 35% vuodessa (tai enemmän, nyt kun hintojakin nostetaan), voi tosin olla vaikeaa saada kaikkea rahaa palamaan. Jäädään seuraamaan, josko tulevaisuudessakin voidaan epäonnistua näin mieluisasti.

7 tykkäystä

Mulle tuli sama kysymys mieleen. Hassua heittää tollasta ilman perusteita. Yhtä hyvin mä voisin sanoa, et uskon myyntiorganisaation kykyyn lyödä omat ennätyksensä myös tulevaisuudessa.

Tokihan potentiaalinen uusasiakaskunta jossain vaiheessa pienenee, mutta onko se nyt käsillä jää kyllä ihan arvoitukseksi mun mielestä.

1 tykkäys

Suuri eroavaisuus myös osinkoprosentissa tuleville vuosille

Tätä mietin ja tästä myös puhuttiin Q2 julkistuksessa. Vaikea silti kuvitella, että jakelulisenssimyynnin osuuden kasvaessa, marginaalia saataisiin alemmas. Lisäksi johdon kommentit hinnoittelumuutoksen positiivisista vaikutuksista niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä antaisi mielestäni osviittaa siihen, että kannattavuus ei olisi laskemassa.

2 tykkäystä

Yli vuoden analyyseissa taidetaan laskea ns. neutraali ennuste, ei tohdita ulosmitata kaikkia mahdollisuuksia tai uhkia. Pidän pessimistinen/neutraali/optimistinen-ennustemallia parempana, kun lasken omaa riski/tuotto-kerrointani.

Tuokin varmasti totta. Itsellä tämä “itsepetos” johtuu siitä, että harmittaisi niin vietävästi, jos ostaisi nousevaan kurssiin ja sitten se lähtisikin laskuun.

Mieluummin missaa hyvän nousun, kuin sijoittaa laskuun. (Epä)loogista.

Menee offtopiciksi mutta iso osa pörssin kokonaistuotoista tapahtuu isoina nousupäivinä jotka tuppaavat kasaantumaan pienelle ryhmälle pörssiyhtiöitä. Missaamalla nämä nousut on alituotto taattu.

Jos sijoittaja on 20vuoden aikana jäänyt paitsi 20 parhaasta nousupäivästä niin SP500 kokonaistuotto hänen osaltaan on ollut negatiivinen.

Moni sijoittaja on itse itsensä pahin jarru. Vaikka valtaosa meistä tietää nämä niin monesti oma pää ei kestä. Olen holdannut -99% yhtiöitä salkussa toivoen ihmettä ja myynyt Bittiumia 1eurolla kun oli noussut niin paljon…

Yllämainituista syistä olen lisäillyt Qt:ta pitkin vuotta ja jos meno jatkuu samanlaisena niin tulen lisäämään säännöllisesti lisää. Paras mahdollinen harmitus, joka vaivaa tälläkin hetkellä, on se kun joutuu katsomaan taaksepäin ja kiroamaan kun ei tullut ostettua enempää.

29 tykkäystä

Tähän vielä lisäksi se, että nousseiden osakkeiden nousu todennäköisemmin jatkuu kuin, että se kääntyisi laskuksi juuri nyt. Nimenomaan pitkällä aikavälillä. Kääntäen taas laskeneiden osakkeiden lasku todennäköisesti jatkuu myös jatkossa. Millä todennäköisyydellä putoavaa puukkoa ostamalla se lasku loppuisi juuri nyt, kääntyen nousuun? Sille on syynsä miksi hyvien yhtiöiden osakkeiden arvo kasvaa ja huonolaatuisten laskee.

Olen myös itse lisännyt Qt tänä vuonna muutamaan kertaan, viimeksi hintaan 33€ ja ihan hyvin on mennyt. Takeita ei toki ole, että Qt jatkaisi nousuaan, mutta pidän todennäköisempänä Qt:n kurssinousua lähitulevaisuudessa kuin esimerkiksi Nokian.

10 tykkäystä

Palaan tähän aiheeseen vähäsen :slight_smile:
Eli Qt: Keissi 100€ lappu v. 2025 loppuun mennessä.

Se minkä takia ite mieluiten rauhoittelen menoa pikkusen tähän 100€/lappu -keissiin liittyen liittyy yksinkertaiseen, mutta syvälle kaivettuna vaikeaan laskuharjoitukseen:
Leikitäänpä vähän matematiikalla tässä välissä:
image
Tässä siis nyt on tarkoitus ratkaista, että mikä on oltava DCF:n oman pääoman nykyarvo, jotta 100€ osakekurssi voisi CAPM:n mukaan olla mahdollinen vuoden 2025 lopussa?
(käytetty Mikaelin raportin WACC:ia kolmen desimaalin tarkkuudella laskelmassa)
Noh, ratkaistaanpa tää yhtälö nyt sitten ja katotaan mitä tulee:


Tulokseksi saadaan karvan verran yli 70€. Kysymyshän kuuluu, että mitä tää vaatii DCF:ltä nykyhetkessä? Tehdään nyt räikeä oletus, että ainoastaan EBIT:iä ja veroja säädetään, ja muut parametrit kumoavat toisensa pois alkuperäiseen tilanteeseen nähden (siis ei kasvateta esim. investointien määrää, jolla olisi negatiivinen vaikutus DCF-arvoon → oletetaan, että nykyisen DCF:n mukaiset investoinnit riittävät korkeamman EBIT:in ylläpitoon).
Noh, vähän kun leikitään DCF:llä, niin tällaisia lukuja vaaditaan (oon räikesti muuttanut DCF:ää hetkellisesti ja käytän Mikaelin ennusteita pelkästään pohjana, luulisin että tässä vaiheessa @Aston_Livingstone sulta tarvitaan melkein päivitetyt ennnusteet ton DCF:n päivittämiseen :sweat_smile:):

There she is. Eli 2025 vaadittaisiin 111,7 MEUR EBIT jos oletetaan Mikaelin ennusteet liikevoiton muutoksen käyttäytymiselle oikeaksi (ks. Excelin oikea ylänurkka, jossa mallinnettu liikevoiton käyttäytyminen Mikaelin DCF:ssä). Kävin myös lisäämässä Qt:n osarin perustella päivitetyt luvut korollisille veloille ja rahavaroille (-> pieni positiivinen vaikutus loppuarvoon). Oon myös 2020e-2024e ennusteita nostanut Mikaelin ennusteisiin nähden ihan reilusti +20%, ettei ihan vaan 2025-TERM EBIT-muutosten varassa oltaisi :slight_smile:

Jos nyt sitte oletetaan Qt:lle 2025 35% EBIT-% (Mikaelin ennuste taitaa olla 34% EBIT-% v. 2025), niin tää tarkoittaa, että Qt:n liikevaihto v. 2025 pitäis olla:
image
Se, että onko toi 319 MEUR realistinen liikevaihto Qt:lle v. 2025 vai ei, niin sitä voi jokainen itse fundeerata, mutta benchmarkina se on

  • n. 22,7% yli Mikaelin Optimistisen skenaarion ennusteen
  • n. 6,3% yli tämän haarukan ylälaidan.

Tässä vähän sulle etenkin @Aston_Livingstone pohdittavaa! Melkein haluankin, että alat haastamaan tätä näkemystä, ja tuomaan ennusteitasi sitä mukaan vielä tarkemmin esiin, kun ne oletettavasti on matkan varrella jo vähän päivittyneet! :wink:

48 tykkäystä

Hienoja laskelmia. En ihan nuin monimutkaisen kautta osaa tätä arvioida. Tämä ei ole mielestäni eksaktia tiedettä, vaan suuruusluokan arviointia (tähtäin 5vuotta). Laskelmasi näyttää siltä, että jos uskoo Mikaelin tai minun huutelemiin optimistisiin skenaarioihin, niin osake on vahvasti aliarvostettu tällä hetkellä.

  • Mielestäni sekä IoT-, että automotive-laskureillani pääsee ihan realistisesti yli 200M€ liikevaihtoon, näitä olen täällä aikasemmin kuvaillut. Sanotaan vaikka 225-250M€.

  • Perusolettamuksena esim. 40% liikevaihdosta runtimeista (paras käsitykseni). Näihin liikevoittomarginaali ~80%, voisi olla enemmänkin? Tuosta arvioden EBIT 72m€ - 80m€.

  • Muusta liiketoiminnasta realistisella 20% EBIT-marginaalilla saadaan: 27m€ - 30m€.

  • Lopputulemana 99m€ - 110m€ EBIT v. 2025.

Jääpi jokaisen harkittavaksi, onko realismia vaiko ei. Itse pidän realistisena.

13 tykkäystä

Tässä se olennainen vastakkain. Eli mikä on realistinen EBIT-% 2025. Minulla ei ole heittää mitään omaa arviota, mutta ehkä Mikaelin arvio on turhan konservatiivinen, Astonin ehkä liian optimistinen. Paljon riippuu tietysti myös siitä, miten paljon panoksia laitetaan kasvuun vielä tuossa vaiheessa.

Joka tapauksessa itselleni se suurin syy Qt-uskovaisuuteen on runtimen hurja liikevoittomarginaali yhdistettynä kovaan kasvuun. En osaa sanoa, missä vaiheessa käyrää ollaan 2025, mutta sillä ei ole niinkään väliä kunhan käyrä itse näyttää 20 vuoden otannalla lähes eksponentiaaliselta.

8 tykkäystä

On kyllä hienoja laskelmia :star_struck::muscle: @Dante tuossa äsken kysyikin, että millä hinnalla osakkeenomistajat olisivat valmis lisäämään tai keventämään QT:ta? Q3:n tuloksen yhteydessä kerroit, että miltei kevensit 39€:lla sen hetken ennusteilla. Mikä mielestäsi on nyt hinta, jolla ostaisit / keventäisit kun näkymät ovat parantuneet :sunglasses:

5 tykkäystä

Sanotaan näin, että en ihan millintarkkuudella ole miettinyt, enkä siksi ihan vielä mielelläni kommentoisi asiaa. Mutta nykytiedon valossa >46€ hinnoilla haen aktiivisesti myyntipaikkaa. Sen tarkka paikka on toki tuntematon, ja riippuu täysin sen ajan analyytikoiden ennustemuutoksista, teknisen analyysin signaaleista jne. jne. Eli paljon on vielä näkemättä :slight_smile:

6 tykkäystä

Vai niin. Eikös tässä tavallaan runtime lisenssien suhteellinen osuus kokoajan kasva jolloin ebit hilautuu ylös liikevaihdon kasvaessa ja mitä tuo saas laskutteinen jatkuva kehittäjä homma sitten vaikuttaa, ei ainakaan huonontavasti!

2 tykkäystä

Ajattelen niin, että aika painavia syitä täytyisi löytyä, että myisi omat “kuutit” alle 60€ kpl.
Ongelmia tulisi myyntivoittoverojen muodossa ja todennäköisesti rahat löisi toiseen osakkeeseen, joka ei välttämättä ole yhtä voittava. Eri asia tietenkin, on jos puhutaan treidaamisesta, mutta siinäkin on riskinsä, että jää junasta.

Tulee mieleen vaan muuan Kone, Neste sekä Kesko, joita omistin aiemmin pieniä määriä. Myin osakkeet pienellä voitolla saadakseni käsirahaa asuntoa varten. Sittemmin osakkeiden arvostus karannut taivaisiin ja Neste sekä Kesko splitattu kertaalleen. Toki kaikki kolme eri kaliiberin yrityksiä, mutta suositus noissa kaikissa oli muistaakseni vähennä/myy ja tavoitehinnat jossain aivan muualla.

8 tykkäystä

No niin. Tänään ensi kerran mukaan kyytiin, kh 42€. Hieman harmittaa, että kassaa oli vasta nyt, kun on 25 eurosta asti ollut ostolistalla. Vielä on uskoa tuotto-odotukseen lähivuosille.

Ja vielä tarkennan: uskoa tulevaan on sen verran, että otin tämän AOT:lle enkä OST:lle. Uskon vakaasti tämän olevan verotehokkaampaa :stuck_out_tongue_winking_eye:

16 tykkäystä

QT:n kehityskulkua kun katsoo niin ei pitäisi olla huolta siitä, että performointi lakkaisi yhtäkkiä ja tätä myötä huomattavaa tuottoa sijoituksellesi et saisi. Uskoakseni helsingin pörssistä ei toista näin kovia kasvulukuja kvartaali toisen perään paukuttavaa yritystä löydy. Puhumattakaan vallitsevasta tilanteesta, joka ei näytä QT:ta liiemmin rasittavan. Jos johdon suusta kuullaan 30% kasvun olleen tavoitteita heikompaa, niin ei tässä paljoa tarvitse sijottajan huolestua. Siksi QT itsellä reilusti suurin sijoitus.

17 tykkäystä