Raaka-aineet & luonnonvarat - Talouden primaarisektori

Hyvä varoitus tarinasijoittamisen vaaroista! Muistetaan aina tarkistaa ne kysyntä ja tarjontakäyrät ja niiden perusteet omalle lempimetallille :stuck_out_tongue_winking_eye:

Koboltin korvikkeista mm. mangaani on vahvoilla. Sen osalta on muutama firma kiikarissa mitä tulee seurattua, mutta toistaiseksi ei ole osunut hyvää ostopaikkaa :worried:

9 tykkäystä

Mistä tiedät ettei esim. mangaani osoittaudu täysin tarpeettomaksi? Miten näissä voi olla piensijoittaja oikeassa, jos Blummankin researchi kusee hommat 50 prosentilla vain muutamassa vuodessa.

7 tykkäystä

Tää on hyvä pointti, mutta sokeasti ei kannata uskoa. Pitää katsoa ketkä insiderit mistäkin yhtiöstä myy. Jos esimerkiksi joku sama kaveri myy osakkeitaan joka ikinen vuosi, niin tuolla ei hirveästi nyt voi vielä tehdä isompia johtopäätöksiä.

Syklin huippua kukaan ei nyt voi ennustaa missä se on, mutta mitään uutisia tuotantokapasiteetin lisääntymisestä en ole nähnyt. Itselleni noi on se merkki, että huippu on lähellä, että alkaa tulla uutisia siitä, että tuotantokyky paranee/nopeutuu/vahvistuu. Toki joku superlama laittaa myös syklin hetkessä päätökseen.

2 tykkäystä

En tiedä millä tavalla Blumma tekee tutkimusta, mutta koko akkuteollisuus on jatkuvasti indikoinut pyrkivänsä pääsemään eroon tuosta ikävästä koboltista ja mikäli valmistat tätä hyvin yleisesti autoissa käytettävää NMC-akkua (nikkeli-mangaani-koboltti) niin lienee selvää että akkukemian muutokset koboltin vähentämiseksi tarkoittavat sitä että nikkelin tai mangaanin osuutta täytyy lisätä :smiley:

Akkukemiat päätetään vuosiksi etukäteen eikä jäykkä autoteollisuus voi vaihdella autoalustojensa akkujen kemioita tai akkutuotantolinjojen sisältöä vuodesta toiseen, joten tänään tehdyt päätökset lukitsevat kysynnän pidemmäksi aikaa. Jos katsot esimerkiksi mitä akkukemioita Stellantis ja Volkswagen käyttävät tulevissa volyymiautoissaan, niin kyllä siellä on sitouduttu ostamaan merkittävät määrät nikkeliä ja mangaania (sekä tietysti litiumia jota tarvitaan kaikissa litium-ioniakuissa).

Kaikkein halvimmissa autoissa rautafosfaatti-akut muodostavat toki aidon kilpailijan NMC-kemialle, mutta toistaiseksi näiden akkujen ominaisuudet ovat olleet sen verran heikkoja etten henkilökohtaisesti usko niiden vaikuttavan merkittävästi nikkelin tai mangaanin kysyntään ellei nikkelin hinta pomppaa aivan järjettömäksi. Mangaanin hintahan on niin matala, että autonvalmistajilla on merkittävät insentiivit lisätä sen käyttöä akuissa, eivätkä suuretkaan hinnanmuutokset poista tätä etua.

3 tykkäystä

Energiasektori on IMO vähän huono tuon tyyppisten signaalien suhteen. Ensinnäkin ne ei ole mitään super tekki pomoja taivaallisella ansiotulolla hengaamassa silicone valleyssa, vaan paljon maltillisemman palkan miehiä duunarialalla. Toisekseen niiden lafkat meni melkein konkurssiin 2020 jonka jälkeen kurssit on tenbaggaillyt. Lisäksi ala on syklinen etkä omista osakkeita hautaan asti. Tai no omistat jos olet yhtiön toimari hautaan asti, mutta kyllä sä jossain vaiheessa haluat ostaa vaimolle reissun ja uuden autonkin. Tähän voisi vielä lisätä että energia- ja shippingpomot ei aina ole niitä penaalin terävimpiä kyniä ja ajoittavat kyllä syklejä aivan yhtä pieleen kuin piensijoittajat.

Tästä johtuen en itse oikein jaksa tuosta välittää. Kyseessä harvemmin on asia joka olisi jotenkin paremmin sisäpiirillä tiedossa, ellei toki kyseessä ole joku firman sisäinen suhmurointi. Mutta itse energiasykliä kannattaa mieluummin analysoida omien S/D näkemysten kautta. En nää juurikaan syitä miksi esim öljy ei näiltä hintatasoilta nousisi. Ei sillä etteikö kanukkiöljyn tai pienempien lafkojen osalta tämä taso olisi aivan “riittävä”. Yksikään näkemäni q1 pressi ei edes sisältänyt chartteja +100$ barrelille.

Saudit ilmoitti lisäävänsä tuotantoa russia bannin takia. Saattaa aiheuttaa muutaman päivän korjausta, mutta uskoo ken tahtoo. Itse en usko sparecapasityyn kuin ehkä Emiraattien osalta. Myös kulutus jatkunee kesän vahvana. Tällaista infoa antaa lentoyhtiöt ja verohelpotuksen asemilla.


Edit. Lisätään vielä 321(crude,gas,die)crack spread chartti kun oli historiallisen komea. Tämä siis käytännössä tarkoittaa jalosteiden hintaa vs crude. Ath luvuissa. Eli käytännössä voitaneen sanoa että jaloisteista maksetaan jo nyt enemmän suhteessa crube barreliin. Katsotaan kuinka kauan tollanen spreadi voi kestää. Pienen fomomeemi maineen saanut Vertex energy taitaisi näillä hinnoilla printata marketcappinsa vuodessa.

Onneksi refinerit käy kuitenkin kuumana. Eikun…

Edit2. Aika vähän oon ollu inden puolella kun salkku 100% energia&shipping mutta olin äkkiseltään näkevinäni että @Pohjolan_Eka harkitsi jotain LAC tma lithium ketjun avaamista. Oliko se näin😅?

5 tykkäystä

Niin taisin luvata :sweat_smile:
Ketju avattu:

Pitääkin hieman täydennellä vielä tuota aloitusviestiä sitten kun ehtii. Nyt ei pysty :slight_smile:

6 tykkäystä

Kuparihype on näköjään lähtenyt taas jylläämään. Bloombergin podcasteissa oli hyvä yhteenveto härkäskenaariosta.

3 tykkäystä

OPECilla on suuria vaikeuksia toimittaa riittävästi öljyä markkinoille. Kukaan ei loppupeleissä edes tiedä paljonko OPECilla on kapasiteettia jäljellä, koska luvut ovat kartellien jäsenien itsensä ilmoittamia eli varmasti epärehellisiä :sweat_smile:

https://www.cnbc.com/2022/06/03/oil-markets-opec-has-limited-spare-capacity-russia-is-less-relevant.html

Itse pelkään että nyt jos joku Jemenin terroristi iskee Saudien jalostamoon tai Iranilainen drooni käy pistämässä ohjusta väärään paikkaan, niin on aidosti riski että koemme äärimmäisen vakavan öljykriisin :scream:

9 tykkäystä

Onko Eka luonut itselleen todennäköisyyksiä demand destructionin osalta? Tai sen laajuudesta demand puoleen. Lentodata, koronan loppuminen, rakenteellisesti tiukka supply, historialliset inflaatiokorjatut breakingpointit sekä verohelpotukset energiasektoreilla antaisi helpotusta näille huolille, etenkin kun bigoilin ulkopuolella on +70$ barrelliin hinnoiteltuja lafkoja sekä maita jossa ei tarvitse pelätä windfall taxeja, MUTTA valehtelisin jossen väittäisi että 3euroon hiipivä bensa, valtava inflaatio kaikessa sekä päälle 120$ pyörivä barreli ei kuumottelisi öljybullia. Instikoiden teoriat oli pitkälle historiallista löpinää jenkkiölpän saapumisesta hetkenä minä hyvänsä, tai sitten toi opec lisätuotanto minkä vajaukset on näkynyt jo elokuulta asti, mutta kyllähän tässä taantuman pelot hieman pienen sijoittajan mieltä kalvavat🤷🏼‍♂️. Spr:ää imetään kyllä melkoisen kuiviin. Paljonkohan öljy olisi ilman tätä…

Vaikea tuota demand puolta on kyllä itselleen laskea ja etenkin jos uskoo vahvasti että supply pysyy tiukkana. Tiedä vielä vaikka Kiinassakin tilanne aseellisesti kärjistyy mikä olisi sektorille taas musta joutsen. Sinällään tilanne on kuitenkin historiallisesti niin poikkeava jos öljymarkkinoiden helpotus tulisi lähinnä laskevasta kysynnästä eikä suuresta supply kasvusta.

Sinällään en tiedä ymmärtääkö kaikki miten merkittävä asia tämä jatkuvasti nouseva öljy on IHAN kaikille muille sektoreille. Ei vaan se paljonko firman pyörittämiseen menee energiaa vaan se että jos saavumme pisteeseen missä ihmisillä menee yksinkertaisesti kaikki rahat kyseisiin hyödykkeisiin pakollisissa öljy ja sähkölaskuissa niin noi negarit targetilla ja kumppaneilla on vaan alkusoittoa sille paljonko ne sektorit laskee. Sama sitten ihan jokainen auto/tekki/tms lafka jos ostovoimaa ei ole. Saati sitten hieronnat ja ravintolat jotka kärsi jo korona-ajan. Jonkun datan näin että ravintoloiden plytävaraukset Jenkeissä olisi laskussa. Itse en uskalla muualla kuin energia/shipping/raaka-aine sektoreilla edes olla.

Noh mahdolllisesti edessä eeppinen sektorirotaatio energiaan ja vielä reilusti isompi siivu sp500:sta tai sitten kaiken eeppinen sulaminen😅. Tällaista kevyttä yöpohdintaa. Ollut kyllä melkoinen vuosi kun jossain vaiheessa katsoin että salkun ~40lafkasta on 1 ytd miinuksella.

22 tykkäystä

Tuossa kuvaaja jenkkien raakaöljyn käyttökohteista. Toki maa on kovin autoistunut verrattuna koko maailmaan, mutta kyllä tuosta jotain kuvaa saa:

Liikenne (auto+juna+lento+laiva) on noin 2/3 osaa öljynkulutuksesta. AIka vaikea ihmisten on sitä autoilua selvästikin rajoittaa, eikä nykyhinta vielä tunnu “demand destruction” tasolta. Ainakaan niin kauaa kuin taloussykli säilyy vielä vahvana. Kuitenkin jo vuosina 2008-2014 oltiin taaloissa noin 100:sen barrellihinnoissa ja tuohon päälle vileä kymmenen vuoden palkankorotukset.

Tietysti nyt kun kaiken muun hinnat nousevat niin tietenkin maksukyky heikkenee, mutta aika sanahelinää ne suomalaistenkin “autoilu kyllä loppuu kun bensa maksaa 2 euroa” puheet ovat olleet. Epäileen samaa vielä 3:ssa eurossa, bensan hinta oli kuitenkin jäänyt pahasti jälkeen palkkakehityksestä viimeisen 10:n vuoden aikana. Ei tietysti kaikkien osalta. Sitten kun oikeasti mietitään kimppakyytejä arjen ajoihin on hinta vasta korkea.

Sanoisin että 150US barrellihinnat kestetään vielä, sen verran patoutunutta lentelytarvetta ja keskiluokan kasvua edelleen köyhemmissä maissa on. Eli oma ajatus on katsoa päästäänkö sinne 150:een, ja malttaa pitää sektorin laput. 120 taalaa vaikuttaa olevan jo murtumassa ainakin.

6 tykkäystä

Weirin arvion mukaan on hyvin todennäköistä, että Brent-öljyn hinta nousee tulevina kuukausina jopa yli 150 dollariin barrelilta. Tällä hetkellä barrelin hinta on noin 123 dollaria. Brent-öljyn kaikkien aikojen hintahuippu saavutettiin vuoden 2008 talouskriisissä. jolloin sen hinta kipusi 147 dollariin barrelilta.

Yhdysvaltalaisen suurpankki JPMorganin pääjohtaja Jamie Dimon on ennustanut Brent-raakaöljyn voivan nousta jopa 175 dollariin barrelilta.

https://tekniikanmaailma.fi/synkka-ennustus-oljyn-hintakehityksesta-markkina-saavuttaa-tana-vuonna-parabolisen-tilan-ja-hinnat-nousevat-historiallisiin-lukemiin/

3 tykkäystä

Tuohon vielä kommenttina aiemminkin mainitsemani. Vuonna 2008 oltiin euroissa 100 euroa barrelilta (kurssi USD/EUR =1.5)

nyt taas tuo 150 taalaa olisi noin 140 euroa.

3 tykkäystä

US talous ja osakkeet kestävät vaikka ölppä olis 135$ barellilta, koska se vaan kestää :muscle:

2 tykkäystä

Jalostamokapan puutteen vuoksi Amerikan bensa-automaateilla tällä hetkellä näkyväbensan hinta vastaisi normaalitilanteissa luokkaa 160$ barrelin raakaöljyn hintaa, eikä kysyntää silti näytä tuhoutuvan :man_shrugging:

Kun varastot ovat muutenkin tyhjät ja tuotantoa ei vaikuta tulevan mistään kunnolla lisää, niin vaikea olla karhu ellei usko että taantuma/lama tulee ja pistää kulutuksen matalaksi. Pidän kyllä toistaiseksi 200$ öljyä todennäköisempänä, kuin rommausta 100$ öljyyn :thinking: :sweat_smile:

@urpokala linkitti toisaalla oheisen laadukkaan ajankohtaisen katsauksen öljyn ja kaasun tuotannon tämän hetken tilanteesta:

Erityisesti tämä kuva on varsin jännä :sweat_smile:

6 tykkäystä

Uusin Yhdysvaltojen Drilling Productivity Report ulkona. DUCit vähenivät enää 46 kaivolla, eli olemme jo hyvin lähellä tasapainotilaa missä vanhojen kaivovarantojen syöminen lakkaa. Osassa alueita DUC count jopa kasvoi!

image

Öljyntuotanto kasvoi kaikilla Yhdysvaltojen porausalueilla, mutta tuttuun tapaan Permian selitti valtaosan tuotannon kasvusta. Porausvälineistön määrä alkaa olla jo varsin korkealla tasolla, vaikka vielä onkin matkaa aikaan ennen koronan aiheuttamaa romahdusta. Permian on syystäkin kaikista kuumin alue Yhdysvaltalaisille öljy-yhtiöille tällä hetkellä.

Härkämaiset signaalit kuitenkin jatkuvat! Libyassa on ollut erittäin isoja ongelmia tuotannon kanssa eikä ratkaisu ole näköpiirissä. Nämä jatkuvat ongelmat useissa öljyntuottajamaissa uhkaavat syöstä maailman yhä syvemmälle öljykriisiä.

Erityisen tarkkana pitää olla Yhdysvaltain hurrikaanien kanssa, joita voi alkaa ilmestymään kesää myöten ja syssymmällä. Jos sellainen iskee Teksasiin, niin voidaan pahimmillaan aidosti nähdä tilanne missä osa maailmasta joutuu lopettamaan autoilun, mikäli tuotanto laskee alle kulutuksen :scream:

image

https://www.noaa.gov/news-release/noaa-predicts-above-normal-2022-atlantic-hurricane-season

Maailman hitain energiajärjestö EIA julkaisi raportin missä todetaan sen minkä me kaikki jo tiesimmekin. Investointien määrät olivat viime vuonna selvästi alhaisemmalla tasolla kuin mitä ne olivat ennen pandemiaa. Tämä tukee öljyn pitkän aikavälin hintakehitystä.

The 119 companies in this analysis collectively spent $244 billion on exploration and development (E&D) in 2021, which is 28% less than the pre-pandemic five-year (2015–19) average.

17 tykkäystä

Mites herrasväki täällä tämänhetken salonkivaunussa on miettinyt tätä demand destructionia? (puhun siis öljystä nyt)

Eli selvää on että nykyinen kysyntä ylittää selvästi tarjonnan, eikä tarjonta tule nyt ehtimään mukaan. Eli öljyn hinta jatkaa nousuaan. Hyvä.

Pakko kuitenkin ottaa esimerkki historiasta:

Kaikki toki tuntevat tuon vuoden 2008, mutta myös 2014 oli huono ja muitakin on.

Mutta tuossa siis noustiin iloisesti 1.5 vuodessa noin 60 taalaa->150 taalaa, ja sitten seuraavassa vuodessa noin 40 takas.

Miten käy tällä kertaa? Jos uskoo inflaatiotarinaan, ja energialaskun palautumisesta samaan osaan bkt:stä kuin esim. vuonna 2008, olisi öljyriippuvaiset firmat erinomainen inflaatiosuoja mukavalla vivulla.

Mutta sitten jos FED jatkaa munimistaan ja inflaatio karkaa käsistä, niin on iso riski että he joutuvat painamaan -STOP- näppäintä (80-tyylisestä ghettoblasterista), ja lopulta nostavat korot nopeasti niin ylös että tulee se pelätty hard landing. SIlloin öljy voi nopeasti niiatakin. On myös muita riskejä, kuten pahempi korona taas ja monta muuta ikävää skenaariota.

mitä indikaattoreita seuraatte siis? Itse toivoisin rauhallista kellumista 110-150 välillä, se ei vielä yksinään tappaisi kysyntää.

4 tykkäystä

En nyt saa aikaiseksi kummempaa kirjoitella, mutta tarkasti seuraan markkinoita ja samaa mieltä. Viime syksynä taisi Iida(?) vetää refinerit kiinni Missisippin suistossa, mutta nyt en tiedä onko meillä oikein edes jalosteiden puolella spr:ssä kummempaa tyhjennettävää jos näin käy😬. Tässä kartta alueelta jos haluaa ryhtyä myrskybongariksi elokuun karibian myrskyjen lähestyessä.

Tämä on myös ihan hauska kaavio jossa näkee energian historiallisen siivun indeksistä vs tekki. Nyt kun energia jyrää mitä tulee fcf:ään niin enpä ihmettelisi jos kolkuteltaisiin selvästi isompia lukemia.

Imo demand destructionia ei näy vielä. Sitä ei tue jenkkien ajeludata eikä lentoyhtiötiedotteet.

Kyllähän tuo dd on kuitenkin asia jota itse eniten seurailen ja toki myös Kiina, joskin toi zero covid pelleily on jatkunut niin kauan että ei tunnu enää negatiiviset uutiset sieltä suunnalta barreliin vaikuttavan. Mutta joo eipä sieltä näytä mistään suunnalta perinteistä supply piikkiä saappuvan että sijotellaan enemmän demandia seuraillen. Skenaariota voi luoda useita mutta joskus olen nähnyt unia eeppisestä sektorirotaatiosta missä viimeinenkin tajuaa että rahaa ei tule nyt kuin energiasektorilta🤣.

Offtopic että olipa melkoinen selloff energiasektorissakin muiden mukana vaikka öljy paino vihreällä😅. Mm kanukkilaput eivät ole koskaan historiassaan printannut tällaista määrää rahaa.

Edit. Laitetaan vielä tämä kanukkiölpän grandoldmanlta. Eric Nuttall: OPEC running out of spare capacity confirms our multi-year bull case for oil | Financial Post

8 tykkäystä

Opecin Monthly Oil Market Report ulkona:

Öljyn kysyntänäkymät näyttävät toistaiseksi säilyvän ennallaan eikä ‘demand destructionista’ ole merkkejä ilmassa.

For 2022, world oil demand growth is
broadly unchanged to stand at 3.4 mb/d. Within the quarters, the 2Q22 is revised down, reflecting the lockdown in some part of China leading to lower-than-expected demand, while 2H22 is revised up on expectations of higher demand during the summer holiday and driving season. Oil demand growth in 2022 is forecast at 1.8 mb/d in the OECD and 1.6 mb/d in the non-OECD.

Opecin ulkopuolelta ei apuja valitettavasti näytä tulevan

The estimate for non-OPEC liquids supply growth in 2021 remains broadly unchanged at 0.6 mb/d. Total US liquids production is estimated to have increased by 0.1 mb/d y-o-y in 2021. The forecast for non-OPEC supply growth in 2022 is revised down by 0.25 mb/d to 2.1 mb/d. Russia’s liquids production for 2022 is revised down by 0.25 mb/d.

Opecin tuotanto sen sijaan näyttää olevan yrityksistä huolimatta LASKUTRENDISSÄ :scream:

OPEC-13 crude oil production in May decreased by 176 tb/d m-o-m to average
28.51 mb/d, according to available secondary sources.

Oil Well Fire GIF

Saudi Arabia ei historiallisesti muutenkaan kyennyt tuottamaan yli 11 miljoonaa bpd pidempiä aikoja, joten on hyvin mahdollista että siellä ollaan nyt jo reaalikapasiteetin äärirajoilla. Saudi Aramcohan tunnetusti jätti isot investoinnit tekemättä, kun sitoutuivat maksamaan jättiosingot epäonnistuneen listauksen jälkeen…

11 tykkäystä

Powell sivusi energian hintaa FED minuteissa, hän viittasi energian hinnan olevan korkealla Ukrainan tilanteen takia.

Siis onko vieläkin siellä joku oletus että energian noussut hinta on transitory ja menee kyllä ohi kun sota loppuu. Jos edes tuolla tasolla ei huomattu että öljyn hinta oli reippaassa nousussa jo ennen tuota kriisiä, eikä oikeastaan mitään ole vieläkään tehty tuotantoinvestointien suhteen niin tulee vielä monta pettymystä kautta linjan…

5 tykkäystä

Ei tuo nousu ennen kriisiä minulle kartoista ainakaan kovin selvältä näytä. Hintahan pyöri 60-70 taalan välillä eli siellä 2018-2019 tasoilla ennen kuin Venäjä alkoi siirtää romua rajalle marras-joulukuussa. Toki koronapohjista nousua oli ehtinyt kertyä runsaasti.

1 tykkäys