Rahastot ja ETF:t sijoituskohteina

Redditistä:

Best S&P 500 ETF (Acc) - 2024 Results

Here is a comparison of S&P 500 ETFs (accumulating) based on their performance in 2024.

The S&P 500 index rose 24.5% (USD) in 2024. ETF performances are compared against this benchmark:

1. First place:
  1. Second place:
  1. Best physical tracking:
  1. Other notable performances:

Special mention:

• Amundi S&P 500 II UCITS ETF Acc (benchmark: EUR S&P 500 at 32.82%)
    • Outperformed its benchmark by 1.25% relatively, placing it as third among swap-based ETFs.

In summary, the swap-based ETFs on US stocks provide better performance due to the tax exemption on dividends. SPDR’s S&P 500 delivered, with the lowest TER it had the best performance against other major physically tracking ETFs.

9 tykkäystä

Kiitos tästä huomiosta! Laskurissa oli hämäävästi kirjoitettu “Seligson & Co kustannus”. Jos hallinnointikuluja ei otettaisi, myös kulujen osuus pääsisi kasvamaan korkoa korolle ja siitä syntyy tuo ero todellisten maksettujen hallinnointipalkkioiden (n. 170k) ja vaihtehtoiskustannuksen välillä (n. 420k).

1 tykkäys

Pahoittelut jos asiasta on ollut alustalla aikaisemmin puhetta, en ainakaan itse nopealla etsinnällä löytänyt.

Olen tähän asti sijoittanut vain rahastoihin ja suoriin osakkeisiin. Kaipaisin salkkuuni hieman hajautusta ETF:n kautta. Haluan pitää kaikki sijoitukseni Nordnetissä ja Nordnetin 15e välityspalkkio on itselleni sijoitettavaan summaan nähden hieman liikaa. Pystynkö kiertämään tämän 15e välityspalkkion avaamalla kuukausisäästösopimuksen ja lopettamalla sen yhden kuukauden jälkeen ja näin onnistun säästämään 12,5e (kuukausisäästösopimuksessa Nordnetillä 2,5e palvelumaksu). Osaan ETF ei ole mahdollista kuukausisäästää, mutta osaan mitä on mielessä on mahdollista ja näistä sijoituksista toivoisiin säästäväni merkintäkustannuksissa.

Kuulostaa liian helpolta, missaanko jotakin?

Kyllä se juuri noin menee. Itse harrastanut paljon samaa.

7 tykkäystä

Tähän muistutus, että ns, täydelliseen tai riittävän täydelliseen hajautukseen tarvitaan tasan yksi rahasto tai ETF. Eli määrä ei korvaa laatua. Yksi laajalle koko maailmaan hajauttava rahasto tai ETF riittää, eikä ylimääräisten hommaaminen paranna, vaan jopa heikentää hajautusta.

Eli ton järkevyys riippuu, mitä rahastoja sulle jo on.

Muutoin menee just noin, kk-säästön voi keskeyttää koska tahansa ja se 2,5e veloitetaan vain kun tehdään jotain ostoja.

9 tykkäystä

Noniin, kiitos nopeasta vastauksesta!

Kuukausisäästöostot suoritetaan joka kuun 5. päivä (tai seuraavana mahdollisena arkipäivänä).
Onko se niin jos esimerkiksi maanantai on kuun 5. päivä niin merkintä tehdään automaattisesti kauppapaikan avauduttua ja merkintä näkyy saman tien?

ETF:n kautta haen itse lähinnä toimialahajautusta ja niiden kautta huomattavasti helpompaa kuin rahastojen.

2 tykkäystä

Osto ei toteudu heti kauppapaikan avauduttua, mutta saman päivän aikana kuitenkin.

4 tykkäystä

Minun salkku koostuu myös Suomi osakkeista ja yhdestä maailma rahastosta, Omistan Storebrand Global All Countries osakerahastoa jolla olen hakenut hajautusta salkkuun, sisältää myös kehittyviä markkinoita pienen siivun.
On ollut jo pidempään tarkoitus vähentää Suomi osakkeita ja siirtää painoitusta tähän rahastoon mutta saamattomuuttaan se on jäänyt. Toki voisi ajatella jotain ETF:ääkin rinnalle mutta sen pitäisi olla juurikin jokin spesifimpi, esim. raaka-aineet, small cap, start-up (en tiedä onko sellaisia) tms. Rehellisyyden nimissä omat osakevalinnat eivät ole pärjänneet rahaston tuotolle, koska salkkuun on eksynyt myös surkeitakin lappuja. Indeksin voittaminen on aika hankalaa ja jos se on joskus itseltä onnistunut, on se ollut enemmän tuuria kuin taitoa.
Toki markkinoiden ja omien osakkeiden seuranta on ihan mukavaa mutta loppupeleissä kohtalaisen turhaa ajan käyttöä, ainakin päivittäinen seuraaminen.

9 tykkäystä

Mitäs olette mieltä tästä (SXRU)? iShares Dow Jones Industrial Average UCITS ETF USD (Acc) – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
Olisiko Trumpetin aika suosiollinen ko. lapulle? Tässä ei olisi suurimpina ne perinteiset tekno-osakkeet, joiden volatiliteetti lienee melko suurta jatkossakin.

Mitä mieltä täällä porukka Evli Pienyhtiöt B rahastosta? :thinking: On niin kehuttu ja maineikas rahasto, mutta itsellä tuottoprosentti jäänyt paljon pienemmäksi kuin esim. kuluttomalla Suomi indeksi rahastolla :man_shrugging:

Viimeiset 5 vuotta melko sama tuotto kuin Nordnetin Suomi-rahastolla, 10 vuoden osalta Evli on päihittänyt Nordnetin rahaston aika reippaasti. Itseltä löytyy molempia pienellä osuudella salkusta, uudet sijoitukset menneet Evlille viime aikoina.

1 tykkäys

Itse tässä vähän harkitsen alanko mieluummin laittamaan kuukausittaisen summani Evlistä ennemminkin tohon Suomi indeksi rahastoon… Kyllähän Evlissä ihan eri osakkeita on kuin indeksi rahastossa mutta tuntuu että voitto mitä siitä käteen jää on kyllä niin pientä (jotain +2-3% itsellä tällä hetkellä). Kun rahaston historiaa katsoo niin kurssihan käynyt todella korkeassa piikissä tossa -21 syksyllä josta tippunut alas, tämähän tietty koronasta johtuva suuri nousu joka on tapahtunut lähes kaikille osakkeille tuohon aikaan.
Vähän on puntaroitavaa onko rahasto sen arvoinen mitä se syö kuluja, saahan tolla ainakin lisää hajautusta kuin sillä että nekin rahat indeksi rahastoon siirtäisin.

Lisäys; Voihan asia tosiaan näinkin olla että pidemmällä tähtäimellä sen eron huomaa, itse ollut Evlin kyydissä vasta pari vuotta kuukausi sijoittamalla ja sinä aikana nyt ei käyrässä vielä ole ihmeitä tapahtunut verrattuna vaikka siihen 10 vuoteen.

Olen saamassa ”ylimääräistä” rahaa (n 50k€) joka olisi tarkoitus laittaa osakemarkkinoille. Olen etf/rahastosijoittaja ja suurin osa varoista on EUNL (eli msci world) johon myös kuukausisäästän n 2 tonnia / kk.
Kokonaissijoitusvarallisuudestani tämä käteisinjektio ei ole kokoluokaltaan aivan merkityksetön.
Olen nyt pohtinut tätä positiivista ongelmaani. Msci worldissäkin alkaa mag 7 olla todella isolla painolla enkä tällä hetkellä ole riemusta kiljuen ostamassa jenkkien megateknoja. En usko että ”this time is different” eikä arvostuksella ole väliä.
Vaihtoehtoina ajattelin joko nostaa kk säästösumman niin, että tuo ylimäärinen on n 1 vuoden ajalla sijoitettu markkinaan, ostaa kaikki vaan kerrallaan tai sitten sijoittaa johonkin muuhun instrumenttiin. Olen miettinyt tuota equal weight sp500 pohjaista etf:ää. Miten kanssasiijoittajat tekisivät jos tällainen ongelma tippuisi syliin?
Ei siis sijoitussuosituksia, puhtaasti ”mitä itse tekisin?” tyylinen skenaario.

Jatkaisin säästämistä EUNL:ään ja nostaisin kk-säästösummaa. Jos tulee korjaus kursseihin, niin laittaisin kerralla sitten isomman summan sisään ja jatkaisin kk-säästämistä. En lähtisi ostamaan muita rahastoja koska tuo nykyinen on varsin pätevä (ellen sitten haluaisi ottaa mukaan EM, esim IS3N).

4 tykkäystä

Jos sijoitushorisontti on pitkä ja salkku on nyt vahvasti EUNL tyylisessä etf kiinni, niin avaisin tilin lynx/ibkr välittäjälle ja iskisin koko summan 2 erässä Avantiksen smallcap value etf:ään.

4 tykkäystä

EUNL puuttuu kehittyvät ja pienet yritykset, näillä saattaa kuitenkin pitkässä juoksussa olla iso potentiaali. Itse laittaisin siksi SPYIn kautta (Nordnetin kuukausisäästössä) 0,17 kuluin, siinä sama kuin EUNL plus kehittyvät ja pienet. Ehdottamasi equal weight olisi hyvä rinnalla, tätähän monet nyt suosittelee. Kolmella etfllä olisi hyvin hajautettu kompo

1 tykkäys

Equal weight-rahastoista tulee mieleen, että se myös leikkaa hyödyt parhaimmin nousevista osakkeista. Vastapainona indekseille voisi, osakepoiminnan lisäksi, ajatella ihan jotain muuta, on se sitten vaikka kryptoja, korkoja tai sijoitusasunto (ei asuntorahasto). Maailma-indeksin päälle jokin rajatumpi indeksi helposti vain vähentää hajautusta, jos se mielessä on alunperinkin maailma-indeksiin alkanut sijoittaa

5 tykkäystä

Kiitos vastauksista!
Selvennyksen vuoksi olen sijoittanut pieniin yhtiöihin ja kehittyviin rahastojen kautta, joten ne eivät siis salkusta kokonaisuudessaan puutu.
Tuo small cap value vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Equal weightin ongelmat on kyllä juuri niinkuin sanoit jonka vuoksi en ylettömän innostunut siitä ole

Itse jättäisin equal weighted S&P 500 tuotteen väliin. Pitkällä aikavälillä vain pieni osa osakkeista ajaa indeksin tuottoja. Equal weighted pitänee liikaa painoa huonoissa ja keskinkertaisissa firmoissa.

EUNL on mielestäni hyvä valinta. Tässähän ei tarvitse olla “kaikki tai mitään” ratkaisu käytössä, vaan voit nostaa säästösummaa EUNL ja laittaa osan muihin instrumentteihin.

@Wallet_Nahlroos mainitsema Avantiksen rahasto on mielestäni hyvä vaihtoehto, mutta Nordnetissä ei ainakaan vielä saatavilla. Tämä löytänee tiensä pienellä painolla omaankin salkkuuni, mikäli tulee Nordnetin valikoimiin.

Salkustani löytyy USA:n Small Cap Value weighted -rahasto ZPRV salkussa. Itsellä on suorissa sijoituksissa jenkkien mega cap growth liian suuressa painossa, niin omassa ajattelussa tällä saa hieman tasapainoa.
Small capeissa tuppaa olemaan paljon huonompaa yhtiötä mukana, joten otin mieluummin ZPRV kuin vaikkapa Russell 2000 indeksiin suoraan sijoittavan rahaston.

Helpoin peliliike olisi EXUS kautta sijoittaa vastaavaan indeksiin pois lukien USA. Tällä pääsee hyvin loiventamaan jenkkilän/mag 7 ylipainoa reilulla hajautuksella muuhun maailmaan.

8 tykkäystä

Kun saannon menopuoli olisi tiedossa (yleensä “saatavasta” rahasta menee mm. veroja tai saanto edellyttää muita järjestelyjä) niin jakaisin nettosumman säästötilille ja kk-sijoitukseen tuohon sinulla jo olevaan world-indeksiin. Mahdollisen laskun tullessa olisi helppo päräyttää lisäsijoitus kehiin.

Nähdäkseni tiukan näkemyksen ottaminen on tässä maailmantilanteessa jokseenkin hankalaa, sillä isot pyörät pyörähtelevät nyt monella suunnalla. Lisäksi, kun mahdollisuudet melkoisen radikaaliinkin heilahteluun ovat nähdäkseni nousseet merkittävästi, voi olla edukasta pitää jonkin kokoista (10-20%) käteispossaa käden ulottuvilla. Itseäni harmittaisi jos ei pääsisi reagoimaan tilaisuuden tullen, toki tämä on vain kaltaisteni köyhien ongelma.

2 tykkäystä