Rahastot ja ETF:t sijoituskohteina

Mielenkiintoinen tutkimus, kiitos tästä!

Amundiltahan löytyy tähän ETF:
LU1681048127.

1 tykkäys

Mistä tämän GTD:n löytää tai pystyykö itse laskemaan? Olen aikaisemmin tarkastellut vain tracking differenceä.:thinking: Alkoi kiinnostamaan.

1 tykkäys

Ei tuohon dataan taida olla tavan pulliaisilla pääsyä ainakaan ilmaiseksi.
Nuo kuvan kaappaukset ovat peräisin tältä kaverilta. Jakoi nuo hyvää hyvyyttään RR keskustelupalstalla.
image

Olen uusi keskustelussa, mutta eikö tuo gross tracking difference voi olla positiivinen tai negatiivinen. Toisin sanoen GTD netottaa ittensä pitkällä aikavälillä aika lähelle nollaa ja juoksevat hallinnointikulut on se joka merkkaa?

Sulla menee nyt tracking difference ja tracking error sekaisin.

Ei ETF ikinä gross total return indeksiään voita. Juoksevatkulut, transaktiokulut ja etf:n saamistaan osingoista maksamat verot pitävät siitä huolen.

UBS unveils Europe’s joint lowest-fee ETF in rebranded core range

3 tykkäystä

Okei, viitsitkö avata mikä näiden termien ero on?

Ilmeisesti olin hieman epäselvä. Ymmärrän, että ETF ei ikinä indeksiä voita, koska kulut. Luulin että tuo GTD on ero ETF:n omistamien osakkeiden ja indeksin omistamien osakkeiden allokaation välillä. Näin ollen vain kuluilla olisi vain väliä ja nuo omistusten tuottoerot olisivat jonain vuosina negatiivisia ja joinain vuosina positiivisia.

4 tykkäystä

Tästä ei ole tainnut olla keskustelua vielä. Scalablelta tuli joulukuussa hybridi all country world etf. Jenkit ja osa Kiina allokaatiosta syntteettisiä loput fyysisiä. Suurin etu tässä on WHT:n välttely.
Saatavilla myös nordnetista.

Scalable MSCI AC World Xtrackers UCITS ETF | Scalable Capital

Normaalisti kulut 0,17%, mutta ensimmäisen vuoden alennuskampanja meneillään.

10 tykkäystä

Onko Nordnetin kuukausisäästö-ETF:issä tai normirahastoissa mitään järkevää kohdetta jos osa rahoista halutaan muualle kuin osakemarkkinoille, eli korkoihin? Mutta pitäisi olla tuotot uudelleensijoittava. Kaveri sijoittaa yrtyksen varoja ja kyseli. Suurin osa menee osake-ETF:ään mutta osa saisi olla vähän pienemmällä riskillä muttei nollatuotolla yritystilillä.

2 tykkäystä

Nordnet vaihtaa osan indeksirahastojen indeksejä laajempaan indeksiin:

Muutokset astuvat voimaan 3.6.2025 ja koskevat seuraavia indeksirahastojamme:

2 tykkäystä

Aika kehnosti näyttää olevan kuukausisäästössä vaihtoehtoja. Kannattaisi varmaan mennä korko-ketjuun kyselemään vinkkejä, ja ehkä voisi myös tarkentaa millaista korkosijoitusta haet.

2 tykkäystä

Vielä hauskempi on OP-Maailma. Voisi ajatella, että jes - nyt voi ottaa osuutta myös Toyotasta, Saudi Aramcosta, SAPista, Siemensistä, Hermés, tai vaikkapa Ferrarista, Porschesta.

No mitä, OP-Maailma on 59 % USA:ta ja melkein samat firmat kuin OP-Amerikka :smiley:

• Apple 4,8 %
  • Microsoft 4,2 %
  • Nvidia 4,1 %
  • Amazon 2,2 %
  • Alphabet 1,8 %
  • Costco 1,7 %
  • Meta 1,3 %

Ei noissa vikaa ole, mutta miksei sitten saman tien Amerikka-indeksiä. Saisi olla jokin “Maailma Ilman Yhdysvaltoja” -rahasto :stuck_out_tongue:

7 tykkäystä

59% on itseasiassa yllättävän vähän. MSCI World index painotus näyttää tältä.

Saudi-Arabia kuuluu muuteen kehittyviin markkinoihin, joten Aramcoa on turha etsiä tavallisista maailma rahastoista :smiley:

Aramcoa ei valitettavasti löydy myöskään kehittyvien markkinoiden indekseistä. Market capin perusteella se nousisi suoraan EM indeksien suurimmaksi, mutta
sitä ei ole kelpuutettu mukaan. Copilot kertoi syyksi seuraavaa.

20 tykkäystä

Painoarvot on hyvässä suhteessa. Mikään Apple ei pääse dominoimaan kurssiliikkeillään liikaa. Pitäähän maailmaindeksissä olla jenkkejäkkin kunhan painotukset on järjellisiä.

2 tykkäystä

Mitä mieltä olette Clean Energy ETF:stä. Jotenkin mielessäni on, että tämä toimiala on saanut nyt viimevuosina turhan paljon lokaa. Ajattelisin, että toimiala on kuitenkin tulevaisuudessa vielä sellainen, joka varmasti tulee nostamaan päätään. Ajatuksena olisi pidempi sijoitushoristontti n. 10 vuotta. Tällä hetkellä toimiala on yhä hyljeksitty, enkä odota kummoista kehitystä lyhyellä aikavälillä. Sijoitukset tekisin ajallisesti hajauttuaen.
Kohde-etuuksia on 107, joten ainakin kohtuullisen hajatuksen saa koko toimialalle. Enn. P/E tällä n. 15 ja PB 1,3. Vääristääkö tätä jotenkin se, että moni yrityksistä tekee tappiota? Vai onko tämä todellisuudessa näin halpa? Onko jollain jotain ajatuksia?

8 tykkäystä

Vähän hassu kommentti. Siksi ei USA-indeksiä, että sinne salkkuun tulisi sitä muutakin maailmaa. Se, että 40% salkusta ei ole USA:aa on jo melkoisesti salkkua tasapainottava ja hajautusta parantava elementti. USA:n painon kuuluukin olla suuri, sillä kyseessä on niin valtava pörssi+markkina.

Se on sitten näkemyksen ottamista jos USA:n painoa haluaa vielä tuostakin laskea.

10 tykkäystä

Ajatus oli niin, että jos esim. haluan 70 % USA ja 30 % maailma, niin voisin tehdä sen ostamalla 70 % USA-indeksiä ja 30 % “Muu maailma” -indeksiä. Tai 50/50, tai jopa 40/60, miltä sitten tuntuukaan. Ja jos on salkku vaikkapa 90 % suoria USA:n papereita ja haluaisi vähän painottaa muuta maailmaa, niin voisi ostaa sitten noiden 90 % USA:n lisäksi sitten vaikkapa 10 % indeksiä, jossa on “maailma paitsi USA”, eikä tavallaan osittain kahteen kertaan samoja papereita.

3 tykkäystä

Jos haluaa itse päättää sen hajautuksen USA vs. muu maailma omalla spekulatiivisella jaollaan, niin sitten maailmarahasto ei tietenkään ole oikea instrumentti sen tekemiseen. Siihen on ex-USA-rahastoja tai ainakin esim. EXUS tai yksittäisiä maanosakohtaisia rahastoja. Menee tietenkin työläämmäksi se hajauttaminen.

Maailma-rahaston koko pointti on se, että itse ei tarvitse arpoa allokaatiota ja tasapainottaa kun se muuttuu, vaan rahasto allokoi markkina-arvojen (free float) mukaan. Kun painot muuttuvat, ei sijoittajan tarvitse tehdä mitään tasapainotuksia itse.

Mutta mä en siis käsitä, mitä outoa tai yllättävää on siinä, että maailmarahaston suurimmat firmat ovat jenkkifirmoja ja suurin maa on USA. Niin pitääkin olla. Ja silloin tietenkin USA-rahaston ja maailmarahaston välillä on paljon yhtäläisyyksiä.

12 tykkäystä

Olisiko ajatuksia salkun tasapainottamisesta vastaamaan lähemmäs maailma indeksiä.
Tällä hetkellä salkussa:

S&P500
Pohjoismaat
Intia

• Uusia rahastoja/etf:iä saisi olla 1-2, korkeintaan 3.
  • Pitäisi saada Nordnetin kuukausisäästöön.
  • Mahdollisimman alhaiset kulut.

Katselin itse jotain ex usa tuotteita, mutta ei tainnut yksikään kuulua kuukausisäästöön.
Toinen vaihtoehto voisi olla europppa + kehittyvät, vaikkakin toki eurooppa tällöin tulisi aika roimaan ylipainoon.
Ajatuksia?