Osakesijoittaminen

Rahastot vs. suorat osakkeet - psykologiaa

Kiitos kun täydensit kirjoitustani ETF:n ja aktiivisten rahastojen poiminnan idealla. Osakepoiminta ei tosiaankaan ole ainoa poiminnan muoto.

Kun poiminnan kohteena on maailman talouspolitiikka huomioiden maantieteellinen alue, toimiala, vastuullisuus, yritysten koko plus mahdollisesti muita muuttujia, on helpompaa valita rahasto/ETF, kuin lähteä yksittäisten firmojen taustojen selvittämiseen. Aikamuuttuja on myös tärkeä.

Yleinen väite, etteivät rahastot voi pärjätä indeksille pitkässä juoksussa koska hallinnointikulut jne., on väärä, tai ainakin h**vetinmoinen yleistys.

Esim. yllä mainitsemani LähiTapiolan kasvu-rahasto on ihan kivasti voittanut indeksin viiden vuoden ajan:

• 3 kk 10,72 % vert. indeksin 3,17 %
  • 6 kk 62,52 % vert. 34,17 %
  • 12 kk 28,64 % vert. 3,37 %
  • 3 vuotta per vuosi 16,11 % vrt. 8,71 %
  • 5 vuotta per vuosi 12,78 % vrt 8,61 %

Yksittäisiä kuukausia on kyllä turpiiniin tullut ja varsinkin laskukausina indeksiä isommin, vaikka Sharpen luku onkin 0,98 vs. 0,14 eli riski-tuottosuhde on ok.

Tappio on realisoitu tappio, ei laskennallinen tappio. Hyviä hermoja tarvitaan, jos on vielä tapana vilkaista sijoitustensa arvoa päivittäin, viikoittain tai kuukausittain.

Aloitteleville sijoittajille on hyvä muistuttaa, että historia ei ole tae tulevasta. Takaajaa ei löydy, vaan itse kukin saa vastuunsa kantaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö rahastopoimintaa voisi harrastaa. Urheilussakin aiemmin paremmin menestyneet menestyvät todennäköisesti jonkin aikaa vielä jatkossa, ei kuitenkaan loputtomiin.

Kasvu ei ole ikuista ja osakkeiden arvostuksessa on vuosikausien ylä- ja alamäkiä. Nyt ollaan hyvästelemässä harvinaisen pitkä nousukausi. Sijoittajien kannalta katsoen kasvuosakekaudesta ollaan siirtymässä arvo-osakekauteen. Laatu- ja momenttifiksutteluun ei tässä nyt liene syytä?

Kun nykyinen digikasvuhuuma päättyy pian - heti huomenna tai muutaman vuoden jälkeen romahdukseen samoin kuin It-kupla vuosituhannen vaihteessa, tulevat kasvurahastot kovasti alas. Jos vielä silloin niitä omistat, on rahastopoimintasi epäonnistunut.

Juurikki varautuu jo nyt ja pitää suurimman osan salkun sisällöstä suomalaisissa arvo-osakkeissa suorina omistuksina. Tylsän varmaa, mutta vaikka tulevassa romahduksessa pörssikurssi niidenkin osalta laskisi, voi sentään ajatella, että omistaa sentään oman pienen siivun ko. firmoista - ja tyytyy seuraaman, miten osingot juoksevat.

FAANG-kuplaan ei Juurikilla ole kiinnostusta, koska Musta-Pekka on korttipelinä lapsuudesta tuttu.

Psykologinen johtopäätös: kaikella on aikansa ja johtopäätökset sen mukaan.

Mielestäni myös mielenkiintoinen näkökulma!

Eikä tässä kannata ruveta keskustelemaan eri vaihtoehtojen tuotoista, riskeistä, paremmuudesta jne. kun otsikkokin oli psykologia. Molemmissa on puolensa :blush:

Eräs oma psykologinen näkemykseni:
Minua taas lievästi ahdistaa rahastot, sillä tällöin minulla ei ole sitä (osin tietysti kuvitteellista) hallinnan tuntua joka minulla on osakkeissa. Rahasto menee ylös ja alas enkä voi vaikuttaa siihen mitenkään. En tietenkään voi osakekurssiinkaan vaikuttaa mitenkään mutta voin aina ottaa helposti rahani pois ja siirtää toiseen osakkeeseen eli minulla on tunne siitä että homma on omissa käsissäni.

Nyt helmikuun huipuissakin kun ennakoin romahdusta niin myin heti ensimmäisenä rahastoni pois koska se olisi tuntunut kuin laskuvarjohyppäämiseltä silmät kiinni. Psykologisesti olen siis mieluummin kuskin kuin matkustajan paikalla. :blush:

1 tykkäys

Rahastoja on minulla salkussa melkein puolet. Näissä minulle henkinen ongelma että ostaminen ja myyminen on ajoittamisen suhteen välillä täysin arpapeliä. Esimerkkinä Nordnet Suomi Indeksi jota olen ostanut pojan salkkuun joka viikko. Välillä merkinässä menee yli viikko joskus tapahtuu nopeammin. Myynnit on myös aivan arpapeliä milloin ne tapahtuu. Tämä ahdistaa jos joskus tulee oikeasti tarve myydä laskumarkkinassa. Viikossa parissa arvolle kun voi käydä aivan mitä tahansa.
No nämä ovat pitkässä salkussa joten en menetä yöunia ja ehkä tämä jopa suojaa turhalta sähläämiseltä.

1 tykkäys

Tuo hallinnan tunne on hyvä pointti. Siihen voi tuoda laajemman näkökulman: mikä on se elämäsi osa-alue, jossa eniten haluat, että voit kokea tuon hallinnan tunteen. Kaikilla se ei ole sijoittaminen. Tai itse asiassa realiteetit saattavat iskeä vastaan ja aikaa ei vaan ole käytössä tehdä niitä hallinnan tunteen määräämiä juttuja.

Jos et osaa uida, ei kannata ensin opetella sukeltamaan syvissä vesissä. Jos et vielä ole treenannut joitain vuosia osakesijoittamista, älä laita all-in. ETF tai hyvin valittu rahasto on ihan ok, jos on elämässä tärkeämpääkin tekemistä kuin sijoitusharrastus. Mahdollisuus ajankäyttöön ja motivaatio luo vasta edellytykset… Meni taas ohi aiheen.

Mielenkiintoinen näkökulma, näinhän se tosiaan on. Itse jotenkin “kestän” paremmin osakkeiden arvonheilahteluja kuin rahastojen (juuri eilen yksi osake tuli 11% alas ja asennoiduin siihen vähän tyyliin että tällaista sattuu aina välillä*). Omat (huonot) valinnat on helpompi kestää kuin salkunhoitajan / indeksin (huonot) valinnat :smiley:

*Matkan varrella ko. osakkeella on ollut muutamia yli 20% päivämuutoksia suuntaan ja toiseen, että sikäli olen tuon yhtiön kohdalla jo tottunut rajuun menoon

Ainakin pankkien myymät yhdistelmärahastot asiakkailleen ovat huonoja. Yhdistelmärahastoissa on yleensä surkea tuotto ja korkeat kulut.

2 tykkäystä