Rahastot vs. suorat osakkeet - psykologiaa

Hyvä ketju. Itse olen nyt kolmisen vuotta ostanut 8-10 laatuyhtiön osakeita, joita seuraan jo omien kulutustottumusten kautta päivittäin. Voi olla, että indeksi sijoittaminen voisi ollq helpompi ja varmempi tie useammalle saada hyvänkokoinen kassa kasaan. Keskusteluissa kumminkin unohtuu sitoutumisen merkitys! Itse testasin indeksisijoittamista ja sen jälkeen hetken todella hajautettua osakesalkkua. Itselle se ei ole sopinut, koska jos ei ole täyttä tunnetta sijoitettavaan kohteeseen, niin poukkoilu lisääntyi. Myin usein ja ostin miten sattuu. Nyt kun salkku pitkälti hyvin tuntemiani yhtiöitä Olvi, Sampo, Orion, Kojamo, Fortun jne, niin jotenkin innolla pyrin kasvattamaan niiden omistusta. En usko, että olisin näin sitoutunut, jos sijoittaisin indexiin… no aika näyttää miten käy.

6 tykkäystä

Itselläni on strategiana ostaa sellaisia yhtiöitä niin osakesäästötilille kuin arvo-osuustilille joita ei pääasiassa ole indeksirahastoissa. Noin 30%-50% sijoituksistani on rahastoissa ja loput sitten noissa yhtiöissä suorina osakkeina. En osaa sanoa onko se hyvä vai huono strategia mutta se on ainakin kivaa :slight_smile:

4 tykkäystä

Tämä kiteyttää hyvin omankin tulevan strategiani ydinasian, homman pitää olla kivaa, että sitä viitsii vapaaehtoisesti tehdä. Jos strategia ei sovi henkisesti itselle, on suuri vaara, että sijoittaminen jää pois tai että se tulee lopetettua seuraavaan isompaan kurssilaskuun. Motivaatio on kaiken a ja o etenkin vaikeina aikoina.

2 tykkäystä