Raisio - Puhdas(kultaa)kauraa on tie!

" Raisio Oyj: Elovena® on kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi Sustainable Brand Index -listauksen mukaan"

13 tykkäystä

Tällainen shorttipositio avattu Millenium Managementin toimesta 12.3: ShortNordic.com - updated short positions

Raisiolla on V-osakkeita pikkuisen vajaa 130 miljoonaa eli eipä tuo ole kuin sellainen 650 000 kappaleen positio. Vaihto on kuitenkin ollut huomattavan suurta siitä lähtien, kun Raisio veti taloudelliset tavoitteensa pois kuukausi sitten. Osinkokin irtoaa 10.4

Mikähän lienee analyysi tämän takana, olisiko kertoimissa vielä korjattavaa!? Ero äänivaltaisemman K-osakkeen kurssiin on muuten kasvanut huomattavan suureksi viimeisen kuukauden aikana.

6 tykkäystä

Raision uusi toimitusjohtaja tulee Orklalta.

12 tykkäystä

@Pauli_Lohi olikin jo naputellut kommentit uudesta toimitusjohtajasta: Raision uudella toimitusjohtajalla hyvät edellytykset kasvun vauhdittamiselle - Inderes

10 tykkäystä

Hyvältä valinnalta vaikuttaa :+1: Erityisesti mieltä lämmittää tuo miten Orkla Suomi on Flinkmanin aikana kasvanut. Raisiolla hyvät valmiudet kasvulle, joten odotan innolla tulevaa Flinkmanin aikakautta.

7 tykkäystä

Iso kauppa tänään 1,862€ n. 3 600 000 osaketta kerralla. Eihän kenelläkään foorumilaisella 7 miljoonaa poltellut taskuissa?

12 tykkäystä

Raisio on Kauppalehden viikon osake.

10 tykkäystä

Raisiolla on nyt oiva mahdollisuus kasvuun etenkin kauratuotteiden osalta. Tuotantolaitos on valmiina ja juuri tehty päänavaus Benelux maihin. Uusi Orkla-pohjainen toimitusjohtaja osaa elintarvikemarkkinoinnin. Olen tyytyväinen nettovelattomuuteen ja varsin tukevaan käteisvarallisuuteen. On muskeleita hakea markkina-alueita. Näkisin, että juuri kumppanien ja jakeluverkostojen luonti toisi parhaan tuloksen. Pienemmällä rahalla saadaan suurketjujen hyllylle kauratuotteet, kuin ostamalla jo valmiita tehtaita tai tuotemerkkejä. Analyytikotkin ovat varsin täpinöissään, että “nyt lähtee”. Otan osingot kotiin ja ostan kaurajuoman odottaessani aivan rauhassa miten homma etenee.

5 tykkäystä

Tämä yllätys…
.Vatsaystävällinen kaura voikin aiheuttaa eniten vatsavaivoja

1 tykkäys

Ei ole kovin kestävällä pohjalla tuo osingonjakosuhde 90–130% tuloksesta. Eikö tosiaan löydy mitään mihin investoida? Ulkomaille voisi yrittää vähän agressiivisemmin? Jaetaan kassa ulos ja jatketaan mörnimistä kotimaassa -70% leikatulla osingollla?

1 tykkäys

Maltti on valttia, painetaan vasta sitten kaasua kun baana on oikeasti auki. Sillä välin tyhjäkäynnillä tuleva hyvä osinko kelpaa mainiosti. Lähtöruutumme on hyvä, samoin kone. Nyt odotetaan vihreää valoa, ei oteta varaslähtöä.

2 tykkäystä

Ei siitä vielä kovin montaa hetkeä ole, kun edellinen (muistaakseni 50M€) tehdasinvestointi tuli maaliin ja se mahdollistaa vielä huomattavan kasvun kauratuotteiden parissa.

Tällä 0,03€:n lisäosingolla menee kassan kuihtuminen tuonne 2030-luvun puolivälin tienoille, mikäli tuloskunto ei parane.

Itse hain Elovena-kaurajuoman lisäksi osakkeen tulevaan tuloskuntoon vahvistusta taas paikallisen Prisman kaurajuomaosastolta: Elovena vs. Oatly vs. Oddlygood päättyi jälleen kerran siihen, että Elovena-lava oli eniten tyhjentynyt pyhien jälkeen.

5 tykkäystä

Tässäkin ketjussa on muutaman vuoden takaisia kirjoituksia, missä käsitellään silloisia kehityshankkeita Suomen ulkopuolelle, Dr Schär tms yhteistyö esim.

Raisiolla on vuosikausien näytöt laajenemisesta ulkomaille, useissa hankkeissa onkin onnistunut vuosikymmenten aikana, makeiset, Benecol yms. Toki jotkut aihiot eivät ole varsinaisesti onnistuneet.

Yrityskaupoistakin oli jo ennen koronaa puhetta mutta mitään järkevää ostettavaa ei ole + 5 vuoden aikana löytynyt. Tuo kassavaranto jaetaan nyt ulos lisäosinkoina, ehkä omien osakkeiden suuremman määrän ostot olisi nykykurssilla myös hyvä vaihtoehto

Kuusiniemen aikana tuo uusi tuotantolaitos tehtiin ja Kuusiniemelle + sen aikaisille asiaan vaikuttaneille kuuluu kiitos. Ilman uutta laitosta + uusia tuotteita olisi Raision tilanne nyt heikompi, kun Venäjän sota vei kalanrehutuotannon.

6 tykkäystä

Aiheuttaakohan Raisiolle kaupan omat brändit mitään huolta. Itseä häiritsee esim nämä s-kaupan kopiot. Ensin härskisti kopioidaan alkuperäinen tuote ja aloitetaan myymään omiin nimiin halvemmalla. Rainbow, coop, mitä näitä on. MT:ssä oli tästä juttua.

1 tykkäys

En ole selvillä yksityiskohdista, mutta olen siinä ymmärryksessä että on tulossa joko Suomeen tai Eurooppaan lainsäädäntöä, jonka tarkoitus on puuttua kaupan omien brändien himmeliin. Käsittääkseni tarkoitus estää sitä, että alihankittuja tuotteita myydään jonkun muun kuin alihankkijan nimellä. Omiakin brändejä saa siis olla, mutta et saa myydä jonkun muun tuotetta omanasi. Korjatkaa mikäli olen ymmärtänyt väärin, olen tosiaan hyvin pintapuolisesti tähän kiinnittänyt huomion. Voisi jopa pyytää analyytikolta selvennystä, kun varmasti siellä paras ymmärrys koko alasta ja sen tilanteesta. Liittyy sekä kauppaan että elintarviketeollisuuteen, niin en nyt osaa kohdistaa kehenkään sen tarkemmin.

1 tykkäys

Härkis® on Suomen olympiajoukkueen uusi yhteistyökumppani. Uuden yhteistyön tavoitteena on kannustaa urheiluyhteisöä kokeilemaan kasvisruokaa ja purkaa samalla myyttejä, joita usein liitetään kasvisruoan ja urheilun yhteyteen.

Lähde: https://www.olympiakomitea.fi/2024/03/25/parjaako-urheilija-kasvisruoalla/

19 tykkäystä

Olen sellaisessa ymmärryksessä, että kaupoilla on itsellään intressit suosia ja asettaa Raision kaltaisia laadukkaampia brändituotteita esille, koska niistä saa paremman katteen kuin halpismerkeistä.

4 tykkäystä

Kauppa pyrkii tyypillisesti nostamaan esiin hyväkatteisia tuotteita, mutta tässäkin on vaihtelua kuluttajien ostovoiman ja -halukkuuden mukaan. Private label -tuotteita on kaupoissa ollut aina ja pitkän aikavälin trendinä on ollut niiden suhteellisen osuuden hienoinen kasvu. Vuosien 2022-23 korkea inflaatio on hieman vauhdittanut private labelin kasvua. Kuluttajien ostovoiman vahvistuminen todennäköisesti siirtäisi kauppojen painopistettä jälleen bränditalojen uutuuksiin ja parempikatteisiin tuotteisiin, mutta mitään suurta muutosta kysyntäympäristössä ei ole näkyvissä vaikka inflaatio hellittääkin.

En ole kuullut private label -tuotteita rajoittavasta lainsäädännöstä, enkä nopealla googletuksella löytänyt aiheesta.

7 tykkäystä

Tästä taisi olla edellisen hallituksen ohjelmassa kirjaus. Ei tainnut edetä laiksi asti.

4 tykkäystä

Alkasin jo huolestua että olenko keksinyt koko jutun, mutta hyvä että joku oikea asia oli muistijäljen taustalla.

Laitan tähän samaan toiveen Raisiolle, että toivottavasti proteiinipirtelöitä saisi joskus 0.33L (tai jopa 0.5L) paketissa. Siirtynyt nyt näitä käyttämään ja ovat vähän lasten koossa (t: melkein kaksmetrinen). Makuja olisi kiva saada myös lisää.

2 tykkäystä