Raisio on kertonut julkistavansa päivitetyn strategian vuoden 2025 Q1:n aikana. On mahdollista että tämä ajoittuisi Q4-raportin yhteyteen tai sitten yhtiö järjestää vielä erillisen tilaisuuden tuloskauden ulkopuolella.
Strategian osalta muutamia odotuksia
- Kauratuotteet ja Benecol ovat edelleen strategian ytimessä. Nykyisiltäkin markkinoilta on kasvua otettavissa.
- Kauratuotteiden kansainvälistä kasvua tavoitellaan edelleen. Raisiolla on tähän hyvät edellytykset laajan kauraosaamisen ja tuoteportfolion myötä. Aseman vakiinnuttaminen uusilla markkinoilla on kuitenkin haastavaa.
- Kasviproteiinien saralla on ollut kysyntähaasteita ja tämän rooli on jäänyt pieneksi (ja tulos tappiolliseksi). Erilaisten strategisten vaihtoehtojen puntarointi voi tulla ajankohtaiseksi
- Vahvaa tasetta haluttaisiin hyödyntää paremmin ja yritysostoja harkitaan. Erityisesti sellainen kohde olisi hyödyllinen, joka toimisi kasvukanavana yhtiön olemassa oleville tuotteille uudella markkinalla.
- KV-kasvulla ei ole todennäköisesti merkittävää vaikutusta vielä vuoden 2025 lukuihin. Lyhyellä aikavälillä tuloskasvu tulee olemassa olevilta markkinoilta.
- Uudet taloudelliset tavoitteet saattavat olla aikaisempia, pois vedettyjä tavoitteita maltillisemmat. Meidän liikevaihdon kasvuennusteet vuosille 2025-27 ovat 4-5 %/v ja EBIT-marginaaliennusteet 10,8 - 11,0 % (ennuste olettaa että kasviproteiinit pysyvät mukana). Yhtiö veti helmikuussa 2024 pois aiemmat tavoitteet vuosille 2022-25, joiden mukaan tavoitteena oli 9 %:n vuotuinen kasvu ja 13 %:n EBIT-marginaali vuonna 2025. Emme näe maltillisempiakaan tavoitteita välttämättä negatiivisena asiana, vaan keskeistä on tuloskasvun tavoitteluun tähtäävien toimien uskottavuus.