Rakennusteollisuus - keskellä kriisiä

Jussi Halme on tehnyt videon Suomen rakennusalasta ja sen kriisistä. :slight_smile:

Suomen rakennusala on kohtaamassa ennennäkemättömän kriisin, sillä uusien rakennusurakoiden aloittaminen on vähentynyt merkittävästi.

Tämä johtuu monista tekijöistä, kuten korkeista koroista, talouden epävarmuudesta ja investointien hidastumisesta.

Tämä vaikuttaa jo nyt ja tulee vaikuttamaan vielä entistäkin pahemmin suoraan työllisyyteen ja yritysten toimintaedellytyksiin.

Tammikuussa myönnettiin rakennuslupa vain 271 uuden asunnon rakentamiseen, joista vain kuusi oli kerrostaloja ja suurin osa oli pientaloja. Tämä lukema oli Tilastokeskuksen mukaan kaikkien aikojen alhaisin ja selvästi alle alan odotusten.

Miten Suomen Rakentamisessa menee?

6 tykkäystä

Ehkä rekryfirmoissa näkyvä piristyminen johtuu vuodenajan vaihtumisesta suhdanteen vaihtumisen sijaan. Talvella tekeminen hidasta, hankalaa, virhealtista, kallista. Jos on näköpiirissä, että keväällä ehditään tehdä, kun ei ole normaali sesongin tapaan töitä ruuhkaksi asti, niin kaikki mahdollinen työ otetaan talvesta pois ja siirretään sinne. Sitten jos kesä on normaali, töitä tehdään jo talvella alta pois, jos vaan pystytään.

Tämä on hyvin pitkälti tilanne omalla alalla. Meillä on ennenäkemätön määrä lomautuksia ja sama viesti kuuluu joka puolelta. Itse juuri hikikarpalot otsalla katselin, että huomenna on viimeinen säästössä oleva vuosilomapäivä. Maanantaina olen tyhjän päällä, ellen ala syödä jo ensi kesänkin vuosilomia etukäteen. Samassa kilahtaa puhelin, että maanantaina alkaa työt. Selvisin tästä talvesta niin täpärästi kuin olla ja voi. Monet lomautettiin jo ennen joulua, joten täytyy onnitella itseään, kun onnistuin talven kituuttamaan täydellä palkalla. Oli kyllä tuuriakin matkassa. Jokainen työpäivä piti haalia, jokainen määräajoista venähtänyt projekti auttoi tänne asti. Ei ole koskaan ennen minun elämässäni lomautus liipannut näin läheltä.

Tosin onhan sillä lomallakin hyvät puolensa. En voi väittää, ettenkö olisi kateellinen myös lomalaisille ja sitä itsekin harkinnut.

15 tykkäystä