Rapala sijoituskohteena

Yleisesti ottaen Rapalahan on aina läpi historian ollut luvattoman huono IR-viestinnässä. Seurantani alkuaikoina (2010-luvun eka vuodet) Rapalan IR-strategia vaikutti olevan “antaa numeroiden puhua puolestaan” ja sitten korpivaelluksen aikaan strategia oli “ei sanota mitään”. :man_shrugging:

Nythän yhtiö on aktivoitunut jonkin verran IR-viestinnässään ja en yllättyisi jos aktivoituisivat tulevina vuosina vielä selvästi lisää, kun vihdoin menee hyvin :slight_smile:

38 tykkäystä

Okuman tuotteet on mielestäni erittäin hyviä hinta-laatusuhteeltaan. Hieno lisä tuotetarjoomaan.

Tuosta kommentista tulikin mieleen Mikaelin blogisarja liittyen IR-viestintään. Perinteisesti IR aktivoituu sillon, kun hommat alkaa menee lankulleen. Täytyypi siis toivoa, että tämänkaltaisia ulostuloja Rapalalta saa nähdä jatkossakin.

Yhtiökokoukseen sitten vaatimaan säännöllistä IR-viestintää, varsinkin nyt kun markkina-arvoluokitus vaihtunee vuoden vaihteen jälkeenkin.

4 tykkäystä

Kuten aiemmin useasti todettu, Rapalaan sijoittanut joutuu ”kalastamaan sumussa”. Rapalan viestintä ja sijoittajasuhteiden taso ei ole enää tätä päivää. Puolivuosittain tiedottaminen vain jäävuoren huippu?

Operatiivinen käänne on edennyt hienosti, vaikka markkina tuntuu hautaavan valtaosan koronahyötyjen alle. Mielestäni yhtiö tarvitsee vielä myös viestinnällisen / tarinallisen käänteen ennen kuin kurssi voi nousta uudelle tasolle kertoimien vetämänä. Sijoittajien luottamuksen rakentaminen vie aikaa ja lisätodisteita kannattavuuden kestävyydestä halutaan varmasti nähdä lisää ennen kuin aletaan sovitella ”defensiivisen brändiyhtiön” ansaitsemia kertoimia.

Nykyinen tekeminen ja strategia keskittyy luonnollisesti tuloskäänteeseen kuten pitääkin. Mutta mitä sitten, kun käänteen voidaan todeta onnistuneen? Se tarina johon sijoittaja ostaa itsensä mukaan tarvitsee kirkastamista. Rapalan IR-sivuja vilkuilemalla on vaikea saada kuvaa mihin yhtiö on suuntaamassa (Sivut heikohkot sisällöltään ja muutenkin turhan vanhainaikaiset Investors - Rapala VMC). Missio ja visio loistavat poissaolollaan?

Toivoisinkin, että yhtiö järjestäisi CMDn mahdollisimman pian ja uuden toimitusjohtajan johdolla terävöittää strategiaa. Edellinen CMD järjestetty 2018 ja paljon on tapahtunut sen jälkeen. Uudet taloudelliset tavoitteet tulisivat olla numeeriset vähintäänkin kasvun, kannattavuuden, velkaantumisen sekä mahdollisesti pääoman tuoton ja osinkosuhteen osalta. Kassaan kertyy hyvää vauhtia rahaa, joten olisi oleellista kommunikoida kuinka johto mahdollisesti aikoo varat allokoida.
Nykyiset taloudelliset tavoitteet kuvaavat hyvin vallitsevaa näköalattomuutta, johon kaivattaisiin muutosta:

Olisi myös hienoa saada toimitusjohtaja kameran eteen esiintymään. Telekonfferenssien vaihtaminen nykyaikaiseen Inderesin studioon. Kenties foorumilaiset voisivatkin lähestyä Rapalan IR-vastaavaa ja kannustaa Inderesin muidenkin palveluiden käyttöönottamista.

38 tykkäystä

Lainasin vain tämän kohdan, vaikka koko teksti oli erittäin hyvä, kiitos siitä! Tässä on erittäin hyvin tiivistetty se mitä itsekin ajattelen Rapalasta sijoituskohteena.

Jos johto näyttää kyvykkyytensä näissä 13F ja Okuma diileissä, niin koko kalastusmarkkina on niin pirstaleinen, paljon pieniä ja keskisuuria pelureita, että epäorgaanisen kasvun mahdollisuuksia ei auta aliarvioida. Esim. Vapa ja kela -markkina kokonais TAMista kuitenkin n.50%. Nämä tietenkin pitää katsoa enemmän optioina kuin sijoituspäätöksen ajureina. Joululahjaks vois toivoo ensvuodelle CMDtä :santa:

11 tykkäystä

https://www.rapala.fi/eu_fi/rapala.html

Rapalan verkkokauppa sivut saanut päivityksen :+1:

Edit. Sivuilla hienosti myös tarjolla muut brändit, vähän suppeella katalogilla vielä, mutta toivotaan että laajentuu tämäkin osio. Toimii ikäänkuin “one stop -shoppina” :+1: Okuma vielä toistaseks puuttuu, mutta -22 vuoden puolella pitäis tämäkin tulla ilmeisen isosti näkyville, jäädään tätä seuraamaan :star_struck:

Edit2. Oon tarkkaillu alku syksystä hinnan korotuksia, niin ei ainakaan vielä oo tullu viehepuolelle, seurataan tätäkin tuleeko muutoksia.

23 tykkäystä

Hienoa että myös tässä edetty! Verkkosivuston alustan uudistaminen ja tätä kautta B2C myynnin lisääminen on yksi strategian osa-alue.

Nicolashan onnistui Peakillä etenkin B2C myynnin kasvattamisessa. Toki siellä verkkokaupan lisäksi oli mahdollista lisätä myös omaa brändimyymäläkivijalkaa.

21 tykkäystä

Hienoa nähdä, että Rapalassakin puhaltaa uudet tuulet ja brändiä on modernisoitu usealla rintamalla. Tiedä vaikka Rapalaa eksyisi jonain kauniina päivänä pakin lisäksi myös salkkuun.

3 tykkäystä

Avoimet työpaikat Rapala VMC Oyj

Löysimme haullesi 5 työpaikkaa, joista 2 on julkaistu viimeisen 7 päivän aikana.

14 tykkäystä

Hadeksen postauksesta Harvian sivulta lainauksena parin “venevalmistajan” ja Thulen kommentia markkinasta.

Thule , 11/2021: “We’re seeing clear signals that the trend for leisure and vacation activities closer to home will remain strong.”

Nimbus , 11/2021: “Our orderbook is at all time high… we work tirelessly to further increase our capacity for FY2022-23.”

OneWater Marine , 11/2021: “In fact, customer demand has continued at historic levels with no signs of slowing, which we expect will support further growth well into the coming year.”

8 tykkäystä

Onko kukaan seuraillut verkkokaupoista mahdollista tuotteiden hintojen nostoa inflaation myötä? Suurin osa myynnistähän menee jakeluyhtiöille → vähittäiskaupat → joista tuote siirtyy vasta kuluttajalle, joten omien myyntikanavien vertaaminen näihin ei liene kovinkaan relevanttia. Näihin jakelusopimuksiin lienee vaikea saada minkäänlaista insightia hintojen nostoista, mutta eikö esimerkiksi Walmartin tuotehyllyjen tuotteista voisi jotain osviittaa saada?

Seuraa aloittelijan kysymys;
Vai kuinka hintojen nostaminen tälläisissä kompleksissa hankintaketjuissa käytännössä tapahtuu? Esimerkkinä jos Rapala nostaa inflaation seurauksena jakeluyhtiöille myydyn tuote-erän hintaa x määrän, niin eikö jakeluyhtiökin nosta sitä x määrän, ennen kuin se siirtyy vähittäiskaupalle joka myös nostaa hintaa x määrän, jotta jokainen ketjun osa pystyy omalta osaltaan vastaamaan inflaatiopaineeseen, vai olenko täysin hakuteillä? Tässä tilanteessahan ei tuotehyllyssä olevasta tuotteen hinnan noususta voi päätellä onko Rapala saanut nostettua hintoja vai onko hintojen noususta vastuussa vain esimerkiksi vähittäiskauppa?

1 tykkäys

Kilpailu yleensä pitää huolen siitä että hinnanousut tulevat puhtaasti ketjun alkupäästä - valmistajan tukkuhinta, kuljetuskustannukset jne. Hintoja yleensä nostetaan vain ns. pakon edessä koska on riski että samalla menee markkinaosuutta jos kilpailijat jostain syystä eivät tee samaa.

3 tykkäystä

Tämä uutinen sataa Rapalan laariin.
Paljonko Peltosen sukset on Rapalan liikevaihdosta?

6 tykkäystä

Finderissa Peltonen Ski Oy:n taloustiedot:

Vuonna 2019 liikevaihto näyttäisi olleen 4,1 miljoonaa :thinking:

1 tykkäys

Vähän googlea töihin. :slight_smile:

2019 Peltonen Ski Oy - 4,1milj.
2019 Rapala - 275milj.

e. Vaikka 2019 on aikaa jo pari vuotta, ei tuo n. 1.5% osuus varmaan ole suuntaan tai toiseen merkittävästi kasvanut.

Osaatko @Olli_Vilppo kertoa, onko Peltosen osuus liikevaihdosta kokenut suurta muutosta tämän jälkeen? Kuitenkin -18 ja -19 menty suht samoissa raameissa. Toki tähän päälle tulee mainitsemasi jakelukate!
image

1 tykkäys

Tässä hyvä huomata, että 2019 talvi oli heikko (ei lunta etelässä). Lisäksi sukset myydään ensin tehtaalta jakeluyhtiölle jolloin tähän tulee myyntiin vielä jakelukate.

Mun käsityksen mukaan myös jaeltavat 3rd party monot ja muut tarvikkeet tuplaa tuon suksimyynnin liikevaihdon.

11 tykkäystä

Eli karkeasti tällaisena hyvänä vuotena voidaan arvioida hiihtourheilutuotteiden liikevaihdon olevan 15-25 miljoonan euron luokassa (?), joka vastaisi Rapala VMC:n liikevaihdosta yksinumeroisia prosenttilukuja.

2 tykkäystä

Luultavasti jotain tätä luokkaa. Rapala ei avaa lukuja tarkemmin ja pitää odotella noita Peltosen tehtaan tilinpäätöslukuja.

Rapalan H1’21:lla itseni yllätti se että 3rd party myynti ei laskenut, vaikka merkittävä Shimano-myynti poistui.
Yhtiön mukaan vahva talviurheilumyynti oli tässä taustalla eli kyllä hyvillä talvilla on selkeää merkitystä. Nythän myös talviurheiluvälineiden varastot on konsolidoitu ja ne tulevat samasta paikasta, jolloin jakelun kustannustehokkuus on myös parempi.

Jääkalastus on sitten myös erikseen näiden talviurheilujen päälle. Mitä alan retailerin kanssa juttelin niin jäiden ajankohta voi heilauttaa jääkalastusmyyntiä jopa 40 % ja tästä syystä se on kaupalle vähän hankala kategoria. Tänä vuonna jäät tulleet aikaisin, mitä Rapalakin alleviivasi siinä aiemmassa lehdistötiedotteessa,

26 tykkäystä

Kyllä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin myös vahvistaa, että jääkalastussesonki on käynnistynyt. Nimittäin talvikalaan on päässyt jo hyvissä ajoin. Rapala suuntaa talven 2022 jääkalastussesonkiin globaalina markkinajohtajana ja yhtiön historian vahvimmalla tuotevalikoimalla. Viime viikolla kalassa ollessani mietin syvällisemmin edellistä lausetta ja päätin hypätä Rapala-junaan.

35 tykkäystä

Tässä vielä isossa kuvassa kiteytettynä otteita omasta pelikirjastani:

Rapala on laadukas Brändi, joka tunnetaan maailmalla. On edullinen. Käänneyhtiö ja käänne etenee. Johto sitouttanut itsensä yritykseen osakeomistuksin. Uusi johto lyönyt vakuuttavat näytöt pöytään. Tekee voittoa ja “yllätys-osinkoa” tiedossa? Potentiaalinen ostokohde. Rapala siirtyi nyt maanantaina small cap kuplasta Mid capiin. Tämä tarkoittaa, että Rapala on edelleen pääsääntöisesti analyytikoiden tutkan ulkopuolella. He näkevät Rapalan tulevaisuuden edelleen sumuisena. Jopa usvaisena. Itsellä näkyy hyvin kirkkaana :slight_smile: Nyt odotellaan rauhassa kun numeroiden murskaajat löytävät uudelleen Rapala-brändin. Ihmisten vapaa-aika kasvaa varallisuuden karttuessa ja etätyötrendin lisääntyessä. Vapaa-aika on resurssi, jota ei voi ostaa mistään lisää. Vapaa-aika on priceless!

Päätelmäni: Osta Rapalaa.

Btw. Ei ostosuositus vaan enemmänkin ajatuksia & keskustelua herättävä avaus. Jokainen tehkööt omat hillonsa itsenäisesti ja omilla näkemyksillä. Jos jollakin on edelliseen jotain lisättävää, poistettavaa tai muuta asiaa niin mieluusti kuuntelen ja opin. Uutta tietoa, jopa kritiikkiä otetaan innolla vastaan :slight_smile:

13 tykkäystä