Red Eye - ruotsalaista analyysiä

Kyllähän se voi ollakin, jos salkun kokoon suhteutetaan.

En tiedä kuinka usein päivittelevät analyysejään keskimäärin, mutta parhaassa tapauksessa tuossa käy niin, että luet hyvästä yhtiöstä huonot uutiset juuri sillä kerralla tai toisinpäin. Lisäksi sijoitusstrategia mielessä…onko tarkoitus ostaa ja unohtaa, ostaa ennen muita ja antaa ajan korjata arvostus, jnejne… aika vaikea arvioida omistusta, jos lukisi vaikka kerran kvartaalissa, mitä sinne yhtiöön kuuluu (jos ei jaksa itse enempää penkoa ja antaisi analyytikon sanalle massiivisen painon). Ja samalla idealla voisi olla aika vaikea lisäillä/vähentää omistustaan yhtiöstä. Kysymyksessä on sen verta monta muuttujaa, että kannattanee itse miettiä omia tavoitteita/suunnitelmia.

2 tykkäystä

Kiitokset. Oma käyttötarkoitus olisi lähinnä katsoa muutaman kerran vuodessa, ovatko nostaneet uusia yhtiöitä pickeihinsä tai haastajalistallensa lähiaikoina tai pudottaneet sieltä joitain pois. Niistä
muutoksista voisi saada ideaa yhtiöistä joita pitäisi ottaa tarkempaan seurantaan ostomielessä tai joiden näkymiin kannattaisi alkaa suhtautua kriittisemmin. Tarkoitus ei ole saada ns. nopeaa infoa tai pikavoittoja.

Raportteja ja uutisointia RE näyttää julkaisevan hyvin myös maksutta, ja verrattain pieni osa materiaalista on rajattu premium palveluun. Samoin omassa omistuksessa jo olevia osakkeita tulee seurattua mm. yhtiöiden IR-sivujen ja kvartaaliraportoinnin, yleisen uutisoinnin ja mm. tämän forumin ketjujen kautta, joten niiden kanssa ei ole RE:n analyytikon varassa.

Tällä hetkellä RE:n seurannassa olevista osakkeista taitaa 8 löytyä omasta salkusta ja niistä 3-4 on tai ainakin ovat olleet top pickseissä. Näiden osuus kokonaissalkusta on nykyisellään 10-15%. Se toki voisi nousta jatkossa, mutta tuskin paljoa yli 20%:n. Inderesin palvelusta maksan mielelläni koska Inden seuraamien yhtiöiden osuus salkusta on isompi ja tilaus edullisempi.

Mä olen nyt vuodenvaihteesta ollut premium-tilaaja. 2-3 pientä top picks -säätöä ollut sinä aikana.

Muuten nanalyysejä, raportteja, haastatteluja, web conferensseja sun muita on jatkuvalla syötöllä ja tuntuvat uusia firmojakin ottavan seurantaan useampia kuussa

1 tykkäys

Itse koen savani hyvää vastinetta rahoilleni. Top picks salkkuni on nyt noin 500k sek joten tuo tilaus 4188sek/v on siitä noin 0.84%. Välityspalkkioineen tämä suhteutuu aktiiviseen rahastoon. Yhtään pienemmällä panoksella kulut karkaavat helposti isoiksi. Välittäjästä riippuu melkoisesti paljon on kulut kaupoissa ja valuutanvaihdossa. Verot tulevat myös jarruksi suhteessa rahastoon jos ei pidä Top picksejä OST:lla mutta tämä aiheuttaa sitten vaihtoehtoiskustannuksen.

7 tykkäystä

Kiitokset kaikille palautteista, hyviä ajatuksia ja tukea.

Juuri tämä on minulla haasteena, eli salkun koko ei riitä. Jos noissa RE:n seurannassa olevissa yhtiöissä olisi kiinni yli 500 kSEK, olisin jo tehnyt tilauksen. Tällä hetkellä kuitenkin taso on alle puolet siitä. Aika tullee korjaamaan tämän ongelman tulevaisuudessa. Sitä ennen yritän löytää jonkun tavan toimia.

Yksi ajatus on tehdä lyhytaikainen 1-2 kk tilaus seuraavan kerran kun käteistä on enemmän ja katsoa löytyisikö tuolta uusia hyviä kohteita avausposition ottoon. Itselleni käy usein niin, että sen jälkeen oma seuranta lisääntyy kuin itsestään ja motivaatio etsiä lisää tietoa kasvaa. Jatko sitten sen mukaan mihin kokemus rohkaisee.

Tunnistan Tukholman pörssin hyvän maineen ja vahvoja pienyhtiöitä tuottavan maaperän. Kuitenkin kaikki on yksilöllistä ja lopulta riippuu omasta sijoitussuunnitelmasta. Kysyn itseltäni millä osuudella haen kasvuyhtiöitä ja miten se osuus jaetaan Suomen (Inderes), muiden Pohjoismaiden (RedEye) ja muiden maiden (muut analyysipalvelut) välillä. Itselläni Pohjoismaisten medical- ja tech-kasvuyhtiöiden paino ei tule merkittävästi ylittämään 20% ellen tee isompia muutoksia omaan suunnitelmaani. Omalla kohdaltani en näe analyysitalon palvelun hinnoittelua riittävänä syynä muuttaa isoa kuvaa.

5 tykkäystä

Itselläni pohjoismaisten (pl. Suomi) sijoitusten paino on noussut 35% tasolle osakkeissa. Red eyen analyysit ja top picksit ovat vähitellen yhtiöihin tutustumisen myötä lisänneet näiden omistusmäärää. Mutta inderesin palsta on myös tässä merkittävästi taustalla, ylipäätään kv-sijoitusten määrä on kasvanut sitä mukaa, mitä enemmän tietoa on saatavilla.

2 tykkäystä

Inderes-efekti ei ole mitään Red Eye -efektiin verrattuna.
Osake eka tunti -2%. No se voi kai olla normaalia laskupäivänä. Klo 10.52 pystysuoraan alas -4.2 %:iin. Klo 11.51 saan sähköpostin, että Red Eye on lyönyt laitaan ko. osakkeen Top Picksistä. Työpäivän päätteeksi ollaan -4.5%, ja kun huomaan tuon sähköpostin pörssi on sulki. Varmaan -20% seuraavana aamuna… kiitos.
Toivottavasti Red Eyen porukat eivät olleet aamulla ensimmäisinä tyhjentämässä omia henk.koht. salkkujaan.

1 tykkäys

Yleensä efekti ei jatku seuraavina päivinä. Red Eye raportoi kaikki transaktiot ja Top picks salkku toteuttaa ne vasta kurssireaktion jälkeen. Eilen myivät noin -5% kohdalla. Tällöin tilaaja saa aina mahdollisuuden frontata kaikki liikkeet ja peesaaja pääsee samaan tulokseen kun Top picks salkku.
Henkilökohtaisista salkuista en tiedä mutta en usko että 4% takia pilaisivat maineensa. Nämäkin raportoidaan jossain mutta en tähän hätään osaa sanoa tuolta uudelta nettisivulta.
Edit: Löytyipäs, analyytikot eivät olleet myyneet eilen osakkeita.

5 tykkäystä

Kyllä siellä jotain myytiin
e: investori:n kommentti alla avasi silmäni. Lisää kahvia, että ajatus kulkee.

1 tykkäys

Tarkoitettiin varmastikin analyytikoiden omia myyntejä.

1 tykkäys

Mikä on tämä myyty osake, josta postaustolkulla puhutaan?

1 tykkäys

Tämä tieto kuuluu maksullisen palvelun sisältöön. Tästä syystä palstalaiset eivät näitä ole avoimesti yleensä paljastaneet.

4 tykkäystä

@Mututuntuma Myyty osake on Bonesupport. En tilaa palvelua, joten en tässä riko mitään sääntöäkään.

8 tykkäystä

En red eye:n maksullista palvelua omista, mutta voisin veikata kellonaikoihin ja eilisen käyrään perustuen Bonesupporttia… :smiley:

e. hyvä että samaa mieltä Hurden kanssa vaikka niukasti perässä!

4 tykkäystä

Tiedän kyllä, mutta näyttää jotenkin huvittavalta kun asiasta kuitenkin keskustellaan salamyhkäisesti useammassa viestissä. Eiköhän tuossa vaiheessa ole jo sama paljastaa mistä on kysymys. Kiitokset vastaajille.

Näyttää muuten Bonesupportin kohdalla melkoiselta takinkäännöltä. Muistelisin, että sen FDA-hyväksynnän (vai mikä olikaan) viivästymisen aikoihin oltiin sitä mieltä, että pitkällä tähtäimellä hommat rullaa ja luotetaan firmaan, ostopaikaksi vaan kehuttiin. Nyt onkin yhtäkkiä eri ääni kellossa.

16 tykkäystä

En omista RedEye palvelua (ja muutenin lausuntoni on täysin amatöörinen) mutta näin sivusta seuranneena Bonesupport kohdalla ennuste on, että koko vuosi mörnitään, joten ei tuo ihan takinkääntö ole. Periaatteessa voivat siis ostaa tuon “samaan” hintaan takaisin vuoden aikana (jos uskovat omia lausuntojaan). Nyt vaan pistetään raha tekemään töitä jossain muualla?

7 tykkäystä

…ja menihän tuo bonesupportti siihen watchlistille kuitenkin (vai minkä niminen olikaan).

Hyvä firma, muttei tarpeeksi lähikuukausien katalyyttejä kuitenkaan.

Bergman itse kyllä tankkaili dipistä. Top picksit päättää kuitenkin useamman henkilön komitea, joten tuossa voi olla myös näkemyserosta kyse.
image

3 tykkäystä

Pitivät kurssilaskua ylireaktiona, pitivät tavoitehinnan 90 SEK:issä ja kehuivat hyväksi ostopaikaksi. Nyt kuitenkin myyvät salkusta pois, vaikka osakkeella on yli 50% nousuvara tavoitehintaan. Oli selitykset mitä hyvänsä niin minä ainakin pidän tuota varsin omituisena takinkääntönä.

5 tykkäystä

Joo, ainakin itse olen huomannut RedEyessä vähän tuollaisia ristiriitaisuuksia aiemminkin. Ensin tykitetään sata-nolla ja kuitenkin myydään pian. Tai sitten vain kehutaan jotain, mutteivät osta/lisää “koskaan”. Eli lähinnä tulee fiilis tikanheitosta :smiley:

3 tykkäystä