Red Eye - ruotsalaista analyysiä

Mitä olen premium sisältöön tutustunut, niin tarjolla on pitkä aloitusanalyysi ja sitten tippuu tasaisesti vähän lyhyempiä päivityksiä. Siis aika sama systeemi kuin inderellä.

349sek paketissa voi seurata 25 yhtiötä kerralla eli pääsee lukemaan maksullisen sisällön niistä. Nappia painamalla voi lopettaa tietyn yhtiön seuraamisen ja ottaa toisen tilalle. Eli vaihto käy helposti.

Top picks salkun päivitykset saa sähköpostiin, samoin ilmoitukset yhtiöistä, joita seuraa.

14 tykkäystä

Tämä @Arimatti_Alhanko kommentti pisti silmään cara ketjussa :slight_smile: kyllähän tuo omasta mielestäni voisi vaatia vähän rukkaamista pidemmäksi. Eli käytännössä aika helpolla pystyisivät manipuloimaan kursseja omaksi hyödyksi jos haluaisivat. En sano että tekisivät niin, mutta kuitenkin :smiley:

5 tykkäystä

Saako Red eye tilauksesta kaiken hyödyn irti englannin kielellä? Ei taivu toinen kotimainen. Sivuilla näytti olevan sekaisin ruotsia ja englantia.

Jus ruotsi ei taivu, niin ruotsinkieliset sivut googelin translaten kautta englanniksi chromella. Käännös taso hyvin kirjoitettu ruotsi → englanti on niin hyvää nykyään, että kyllä sitä lukee ihan sujuvasti.

5 tykkäystä

Jeps, ruotsi-englanti toimii hyvin translatella, toisinkuin suomen kieli joka ei väännyt oikein mistään kielestä ja tulisi välttää.

Harkinnut myös RE:n maksullista tilausta, senhän saa veroissa vähentää myös.

Torstaina iltana Red Eye myi pois top pickeistään yhtiön millä noin 10 miljoonan euron päivävaihto. Tästä ilmoitus tuli vasta pörssin sulkemisen jälkeen. Perjantaina kurssi nousi 2% vaikka ollut melkein jo kuukauden lasku trendissä. Myös vaihto oli normaalia pienempää. Eli ainkaan tässä tapauksessa ei näkynyt mitään efektiä. Odotin että kurssi tippuu ainakin jonkin verran.

Kauankohan heillä oli ollut nämä positiot? Inderesillähän on vielä lisäksi sääntö, että käynnissä olevan tutkimuksen kohteilla ei käydä kauppaa. Redeyella voi kaiketi tehdä niin, että huomaa, että hei tälle firmallehan voisi laittaa korkean targetin. Ostanpa siis itse pari päivää ennen analyysin julkistusta. Kyllähän tuollainen homma haiskahtaa Pohjanlahden yli tänne asti.

1 tykkäys

Jos tälläinen käytäntö olisi yleistä, niin aika äkkiä yleisö jättäisi palvelun. Näkisin, että RE ja Inderesin kaltaisilla analyysitaloilla uskottavuus ja integriteetti ovat kaiken A ja O.

10 tykkäystä

Top picks salkun muutokset ei ole vaikuttaneet muutaman kuukauden kokemuksien perusteella kursseihin erityisen paljon. Premium käyttäjiä on kuitenkin rajallinen määrä. Myös osakkeen likviditeetti vaikuttaa. Voisi kuvitella, että ilmaisen sisällön päivitykset voi aiheuttaa isompia kurssireaktioita, koska tieto on kaikkien saatavilla, esim. case Caracent.

1 tykkäys

Redeye tekee ostot/myynnit vasta markkinareaktion jälkeen, pörssipäivän päätteeksi. Päivän aikana ilmoitetaan että ostetaan/myydään firmaa X, ja illemmalla kilahtaa “Top Picks transaction”-maili jossa toteutunut hinta.

13 tykkäystä

Kiitos tarkennuksesta. Eli myynti dippi olisi ollut jo torstaina?
Itse tilasin vasta torstaina palvelun ja sain siten vain tuon transaktio ilmoituksen.

Edit: Torstaina näytti olevan hieman enemmän vaihtoa ja laskua mutta myös yleisindeksi laskivat. Perjantaina hinta kävikin jo keskiviikon sulun tasolle. Ei siis mikään iso vaikutus.

Päivää palsatalle. Olen lukenut Redeyen juttuja vuosikausia. Myös ruotsalaisia pikkukioskeja tullut seurattua ja omistetua pitkään. Tällä hetkellä salkussani on pelkkiä ruotsalaisia RedEyen seurannassa olevia osakkeita. Kaikki eivät ole Top Picsissä kuitenkaan.
Maaliskuun koronamontun aikoihin pistin pihalle 70% sijoituksista, tilasin premiumin ja ryhdyin matkimaan osakesäästötililläni Top Picsiä. Arvo-osuustililleni vastapainoksi ostin kulta-ETF ää ja pidin isoa käteispositiota kun maailmanloppu oli tulossa.

Kattelin 3kk kun RedEyen salkku ja oma osakesäästötili keuli ja AOT jumitti paikoillaan. Kyllästyin maalimanlopun odotteluun, myin ETF:n ja ostin ruottalaisia sinnekin. Nyt 3 kk on menty molemmilla tileillä käsikädessä First North 25 indeksin kanssa. :smiley: (korjasin virheen 6kk->3kk ei tässä ole vielä kolmea kuukautta pidempään ollut AOT ruottalaisia täynnä)

Vuosien rimpuilun jälkeen olen tullut siihen johtopäätöksen että minulla ei ole mitään konstia saada ominpäin mitään etua siihen että maksan palveusta RedEyelle ja peesaan heitä.
En kuitenkaan nyt ihan täyttä topPicks -kloonia ole salkustani tehnyt. Vastaavuus n 80% ja painotuksissa eroa. Jotain mulla on enemmän kuin punasilmillä ja jotain vähemmän, jotain en ole ostanut ollenkaan kun on vaikuttanut kallilta. Tuo kolmenkympin kuukausimaksu on kyllä tullut takaisin moninkertaisena joka kuukausi.

28 tykkäystä

Onko tästä hienoa tuottoprosentti kuvaa. Olisi mukava nähdä.

Sharevillellä näköjään sai vertailtua salkkuja toisiinsa. Vihreä AOT Harmaa OST.
Aika karusti olikin tuota eroa tullut vuodenalusta.Lyhemmillä aikavälillä ovat alkaneet käyttäytyä samoin.
AOT:n puolella on vielä siivousta tekemättä, pitää oottaa vuodenvaihteen yli ihan likaa veromätkyjä jo tälle vuodelle luvassa…
image

4 tykkäystä

Ei ne aina osu nappiin RedEyen top picsitkään. Viime viikolla möivät pois yhden firman kokonaan pienellä tappioilla. (Ja minä perässä :wink: ) Sijoitus ehti olla salkussa vajaan puoli vuotta. Perustelut olivat että olisi parempia kohteita tiedossa. Joten lähiaikoina taas jotain tulossa tilalle…
Täällä kaipailtiin statiikkaa Top Picksistä ehkä tämän liitekuvan kärsii laittaa. Olivat ystävällisesti kalkuloineet monenlaista KPI:tä tuonne

8 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä. Mulla on ollut saman suuntaisia ajatuksia ja olen kopioinut top picksin ost:lle kuukausi sitten. Aot:lla pidän omat poiminnat ja suomi osakkeet.

1 tykkäys

Heillä on ilmeisen isossa roolissa investointipankkiliiketoiminta (”next generation investment banking”), mikä on vähän ristiriidassa meidän filosofian kanssa. En sano että siinä olisi pahaa tai se olisi väärin, mutta filosofia on pohjimmiltaan erilainen.

22 tykkäystä

Piti vielä tarkistaa nämä numerot:

Sattuukin sopivasti, että RE seuraa juuri ruotsalaisia/pohjoismaisia pieniä healthcare-/teknologiafirmoja.

12 tykkäystä

Täällä oli muutamia RE palvelun tilaajia. Voisitteko valottaa kuinka monta yhtiötä “top picks” salkussa on? Ihan ajatuksen tasolla mietin pitäisikö ulkoistaa päätöksen teko suoraan ruotsiin, mutta en näe järkevänä jos salkun koko on kovin pieni ja yhtiöitä paljon, hukkuu hyöty palvelumaksuihin yms :thinking:

Tarkkaa lukumäärää ei tarvitse antaa tietenkään.

1 tykkäys

No ehkä tuon tiedon voi vielä kertoa: 12 yhtiötä :slight_smile:

5 tykkäystä