Reddit - bring community, belonging, and empowerment to everyone in the world

Keskustelufoorumistaan tunnettu Reddit-yhtiö on listautumassa New Yorkin pörssiin.

Reutersin mukaan kyseessä olisi ensimmäinen suuremman somepalvelun listautuminen Piilaaksossa moneen vuoteen: kuvaleikekirjapalvelu Pinterest listautui vuonna 2019.

Reddit on ollut pörssin porstuassa jo joulukuusta 2021 alkaen. Edellisellä rahoituskierroksellaan elokuussa 2021 se arvostettiin 10 miljardin dollarin arvoiseksi.

Yhtiö ei ole vielä tarkentanut, mihin hintaan, kuinka paljon ja koska se aikoo tarjota osakkeita. Osana antia yhtiö aikoo tarjota osan osakkeistaan myös käyttäjilleen.

Ohessa yhtiön S1 esite joka yleensä julkaistaan n. 3 viikkoa ennen itse listautumista.
Document (sec.gov)

Sekä muutama IPO breakdown:

Reddit IPO Breakdown - OnlyCFO’s Newsletter

14 tykkäystä

Jos somealustoista pitäisi nimetä luokan häirikkö, Reddit olisi siihen vahva kandidaatti. Alusta on verraten pitkän historiansa aikana kulkenut alun sisäpiirivitseistä kohti toistuvia kriisejä. Sivuston ydin on subredditit, eli yhteisöt joita subredditin moderaattorit hallitsevat rautaisella otteella. Sivuston säännöt ovat hyvin löyhät ja tämä antaa suuren päätäntävallan subredditien ylläpidolle. Viime vuosina yhtiön johto on poistanut useita rasistisia ja natsiaatetta ihannoivia subredditejä. Sivusto on täynnä botteja, jotka toistuvasti postaavat samoja sisältöjä subredditeihin (ja ehkä manipuoloivat ääniä). Esimerkiksi ennen Donald Trumpin presidenttikautta ehdokasta voimakkaasti ihailevat postaukset nousivat jatkuvasti sivuston suosituimpien joukkoon järjestelmässä olleen porsaanreiän kautta. Sitä ennen suosituimpien listalle nousi jatkuvasti lihavia ihmisiä pilkkaavat viestit. Puolet sivuston sisällöstä on silkkaa aikuisviihdettä.

Koska kuka vain voi perustaa ja ryhtyä hallinnoimaan subredditejä, sivustolta löytyy ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Parhaimmillaan sivusto on erilaisten harrastajien kokoontumisajoina. Hauskat meemit ja hulvattomat vitsisubredditit ovat myös sivuston vahvuus. Käyttäjän kokemus sivustosta on siis hyvin erilainen riippuen siitä mitä kanavia seuraa. Äänestys ja kommenttipuurakenne ei tue varsinaisesti keskustelua.

Yhtiön bisnes on siis kohdennettu mainonta käyttäjille, kuten monella muullakin internetpalvelulla. Aliredditien epävirallisen luonteen ja vahvan polarisaatiokehityksen kuvittelisi kuitenkin olevan haaste mainostajalle. Brändeille on tärkeää paitsi tavoittaa yleisöä, myös ylläpitää brändin mainetta. S1 esitteen ja lukuisten kiistanalaisten päätösten perusteella yhtiön johto on ihan pihalla yhteisöjen toiminnasta.

15 tykkäystä

Tuosta käyttäjille IPOssa tarjoamisesta, tulee toimimaan vain jenkeissä. Ilmeisesti regulaatiosyistä.

Reddit on hieman omituinen alusta siinä mielessä että sisältöä on älyttömästi, mutta Reddit on ulkoistanut moderaation käyttäjäryhmille. Jos tämä rakennelma ikinä hajoaa merkittävästi, Redditin koko bisnesmalli on aika lailla tuhoon tuomittu. En oikein tiedä sijoittamisesta yritykseen jonka bisnes nojaa vapaaehtoistyövoimaan…

8 tykkäystä

Mainio ketjun aloitus! Suosittelen myös lukemaan tuon @Yoda:n linkkaamaan OnlyCFO IPO breakdownin, joka oli todella informatiivinen.

Itsellä on tästä vähän ristiriitaiset fiilikset (jos nyt katsoin kaikkia speksejä oikein):

  • Ipo-hinta tulee varmasti olemaan aika kova tai nousemaan kovaksi siinä vaiheessa kun itse tätä pääsisi ostamaan (toisaalta koska markkina ollut niin jäässä, niin saattaahan se aloitushinta olla alhaisempikin). Valuaatio tulee varmaankin olemaan ainakin 5 miljardia (koska CEO:n lisäkannustin on tästä riippuvainen).

  • Kasvu on ollut hiipumaan päin.

  • Yhtiöllä ei ole velkaa, mutta tappiota tulee vielä aika reilusti.

  • RSU:t/optiot joiden lockup on vielä IPO:ssa päällä tulevat tätä dilutoimaan ainakin jonkin verran.

  • Mainostulot ovat pääasiallinen tulonlähde, mutta jatkossa tavoitteena olisi monetisoida muuta kautta, esim. datan myymisellä (ilmeisesti Google kanssa solmittu jo 60M vuodessa arvoinen diili).

  • Toisaalta Reddit ei ole kovin aggressiivisesti monetisoinut vielä mainonnalla, eli jos tähän päätettäisiin laittaa paukkuja, niin lisätienestiä olisi kyllä aivan varmasti tehtävissä. Mutta jos tämä ei ole johdon fokuksessa, niin aika vaikea sanoa miten hyvin nuo muut aihiot tuottavat jatkossa.

  • Riskejä liittyy myös tuohon sisältöpuoleen ja “riippuvuuteen” moderaattoreista, joita muut toivatkin jo esiin.

Itsellä ehkä kaiken kaikkiaan sellainen fiilis, että kunhan tämä on pörssissä niin katselen menoa ainakin vuoden päivät tai siihen asti, että työntekijöiden lock-upit aukeavat ja katsotaan sen jälkeen missä mennään ja miten tulovirrat ovat kehittyneet.

4 tykkäystä

Onko oikein mitään muita tämän tyyppisiä firmoja pörssissä? Lähimpänä tulee facebook/meta mieleen, mutta sekin on aika erillainen firma. Tuntuu aika todennäköiseltä että, jos aletaan liikaa rahastamaan tai tungetaan liikaa mainoksia sivustolle niin käyttäjät vain pakenee muualle.

Pinterest ja Snap menee aika lähelle myös jos yleisellä tasolla SoMe yhtiöitä katsoo.

1 tykkäys

Nopealla vilkaisulla näyttävät semi mörnijöiltä ellei ota huomioon digifirmojen osunutta koronakuplaa. Eivätkä maksa mitään osinkoja.

Redditti on ihan hauska. Ite näkisin sen lähempänä jotain foorumia / jodelia (en kyllä oo kokeillut mitään snap, pinterest yms. Ei ole edes facea). Itsellä ei tule muuta vastaavaa mieleen kuin joku 4chan tms mutta vähän turhan raju paikka.

Veikkaan että eritäin volatiili alkuun. Vähän 50/50 lähtiskö mukaan meemeilee positiolla vai seurailisko vierestä vain (varmaan todennäköisin, en oo muihinkaan meme osakkeisiin mitään laittanut). Kaikki muut meme osakkeet olleet melko hiljaa viime vuonna.

https://www.reuters.com/technology/reddit-ai-content-licensing-deal-with-google-sources-say-2024-02-22/

Reddit myös myy sivustonsa sisältöä tekoälyn opettamiseen, mikä nyt on varmasti mainosmyynnin rinnalla hyvin pieni sivuvirta mutta mielenkiintoinen silti.

Linkin takaa löytyy että Google maksaa $60 milj. per vuosi oikeudesta käyttää sisältöä Bardin opettamiseen.

2 tykkäystä

Taannoin mobiilikäytössä suosittiin mm. Apollo-sovellusta Redditin selailuun firman oman sovelluksen yli. Viime kesänä Reddit laittoi kovan hintalapun rajapinnalleen, joka käytännössä ajoi kolmannen osapuolen sovellukset pois kilpailusta. Olisi maksanut mm. Apollolle 20 milj. USD vuosittain jatkaa toimintaansa. Apollo for Reddit is shutting down - The Verge

Liittynee löyhästi ketjuun.

Liittynee hyvin vahvasti ketjuun, sillä Reddit pystyy näyttämään mainoksia ainostaan hallitsemillaan alustoilla. Toisin sanoen, sulkemalla kolmannen osapuolen mobiilisovellukset ajetaan käyttäjät joko Redditin virallisen sovelluksen tai mobiilisivuston käyttäjiksi ja samalla heistä saadaan mainostuloja. Reddit polttaa rahaa kovaa vauhtia ja rahaa saadaan kärjistetysti joko myymällä käyttäjätietoja tai näyttämällä mainoksia. Molempia näistä harrastetaan.

2 tykkäystä

Ihan kätevä platform, mutta mielestäni liian harrastelijapohjainen. Kaupallistamisessa on omat haasteensa. En ole koskaan mennyt Reddittiin ostamaan mitään ja osaan myös ignorata mainokset uutisvirrasta.
Sisältö ja sen moderointi tuovat kanssa omat haasteensa. Koko palvelun sisältö joutuu uudelleentarkasteluun listautumisessa.
Käyttöliittymän uudistamisessa onnistuttiin kyllä. Redditillä on myös kohtuumäärä naiskäyttäjiä, vaikka suurin osa on varmasti miehiä.
Ja mainitaan vielä että Discord on vienyt Redditiltä tätä harrastelijapohjaa. Reddit on usein se yhteisön historiallinen kivijalka joka hiljenee ajan myötä.
Eli siis miten Reddit onnistutaan kaupallistamaan massoille? Ja kuka hoitaa moderoinnin? :grin:

2 tykkäystä

Olisi kivaa nähdä dataa aktiivisista käyttäjistä ennen ja jälkeen 3rd party app kiellon. Itse en ole Apollon sulkeutumisen jälkeen edes kirjautunut reddittiin. Aiemmin käytin päivittäin

“In its S-1 filing, Reddit cited the popularity of WallStreetBets among retail investors as a risk to its stock price, which it said could experience “extreme volatility” for reasons unrelated to the company’s “underlying business or macroeconomic or industry fundamentals.” Effectively, this is an acknowledgment that it could become a meme stock.”

https://www.marketwatch.com/story/reddit-ipo-offers-unprecedented-twist-in-meme-stock-saga-says-firstrade-892f12fa

1 tykkäys

Huomenna olisi $RDDT listautuminen edessä $6.4B valuaatiolla.

Saakohan tätä Nordnetistä ostettua? Ei ainakaan löytynyt haulla vielä…

Pian alkaa tapahtumaan… :scream:

https://twitter.com/vontuchman/status/1770829979061813630

3 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n juttu Redditistä, jonka lukee parissa minuutissa. :slight_smile:

Liikevaihdon kasvussa Reddit on kärkikastia 25 prosentin kasvuluvulla. Myös yhtiön bruttokate on korkealla tasolla ollen 86 prosenttia viime vuonna. Reddit on keskittynyt tekstiin, ei videoihin tai kuviin, joten Reddit pystyy pitämään kulut matalammalla tasolla. Tämä tarkoittaa korkeaa kannattavuuspotentiaalia tulevaisuudessa, mikäli Redditin liikevaihto pysyy voimakkaassa kasvussa.

1 tykkäys

Olen viime aikoina lueskellut iltapuhteena Redditin matskuja. Hetki sitten ipottanut tappiollinen foorumialusta ei välttämättä normaalisti ole mielenkiinnon kohteena, mutta aiemmin kesällä lukemani WSJ:n artikkeli on jäänyt kummittelemaan mieleen. Yhä useampi ihminen hakee tietoa googlaamalla suoraan Redditin keskusteluja.

https://www.wsj.com/tech/personal-tech/can-you-replace-google-search-with-reddit-i-tried-it-for-a-week-ea1f36c5

Miksi tämä on mielenkiintoinen havainto? Reddit, tekoälylisensointi LLM -bumtsibumpuheista huolimatta, tekee >90 % rahastaan mitälie adseilla. Tämä siis tarkoittaa, että mainostajat laittavat mainoksiaan subreddittien lankoihin. Täten Reddit kilpailee samoista digimainnonnan budjeteista megateknojen Alphabetin (Google, Youtube), Metan (FB, IG) ja Amazonin (Amazon ads) kanssa. Tässä kilpailussa esimerkiksi Snapchat ja Pinterest ovat jääneet ikävästi jättien pakaroiden väliin jumiin.

Jos en ole ajattelussani yksin, Redditillä olisi kenties aito mahdollisuus saada itselleen kohtuullinen siivu mainosbudjeteista, ehkä peräti Googlen tontilta sillä kieltämättä Googlesta tiedon hakeminen on alati tuskallisempaa.

Reddit itseasiassa panostaa omaan hakuun, ettei välttämättä tarvitsisi aina guuglata “Miten asia X toimii reddit”.

"The key to searching on Reddit…is not searching on Reddit. Instead, add the word to Google searches, say power users. Reddit is working to improve its on-site search, such as by surfacing snippets of whatever you’re looking for more prominently, says Serkan Piantino, Reddit vice president of product, AI/machine learning, search and safety. "

Toisaalta, ChatGPT ja vastaavat kehittyvät valtavaa vauhtia ja osa kyselyistä ohjautunee ajankanssa AI:lle.

Redditillä on se etu, että mainostaja saa mainoksensa varmasti oikeaan kontekstiin. Jos esimerkiksi haluasin myydä vaellustarvikkeita, mainokseni kohdennetaan lankoihin missä jo valmiiksi keskustellaan vaelluskamoista. Näin ei ole FB:ssä, missä taas algot kohdentavat parhaan vakoilutietonsa avulla mainoksia “oikeille ihmisille” (boteille?).

Redditillä on myös toinen mielenkiintoinen etu. Sen pyörittäminen itsessään ei maksa melkein mitään: bruttokatteet lähestyvät 90 %:ia, mikä on FB:n tasoa. Foorumiserverit ei kauheasti ime rahaa. Toista se on esim. paljon teknologisesti vaativammalla Snapchatilla, minkä pitää olla koko ajan aallonharjalla ihmisten turhamaista itsensä esilletuontia tehostamassa. Ja Zuck kopioi ominaisuudet hetken päästä.

Reddit on tappiollinen, mutta se johtuu siitä että serverimaksujen jälkeen kaikki raha menee tuotekehitykseen, markkinointiin ja hallintoon yms. kuluihin.

Kysymys kuuluukin, onko Reddit lopulta vanhan Twitterin kaltainen törsäyskone vai skaalautuuko bisnes ylärivin kasvaessa nätisti. Tuolla bruttomarginaalilla Metan kannattavuus pitäisi olla “helppo” saavuttaa, jolloin puhutaan 40 % liikevoittomarginaaleista jahka vain liikevaihto olisi useita miljardeja. Nyt se on noin miljardi dollaria. Globaali digimainnonna markkina pyörii jossain 700 miljardissa dollarissa ja kasvaa edelleen.

Ajatuksia?

6 tykkäystä

Mainonnassa on sinänsä isot mahdollisuudet, mutta mielestäni tuossa ratkaisee ennen kaikkea mainonnan tehokkuus.

  • Vaikka kohdennus voikin Redditissä toimia hyvin, vaatii oikeasti hyvä digimainoskanava 1) skaalaa ja 2) tuloksia. Kumpikaan ei yksistään riitä – paitsi ehkä vaikeammin mitattaville brändikamppiksille ym., mutta näillä ei vielä kasveta siihen oikeasti isoon luokkaan.

  • Massiivisen hyvä mainonnan ROI ei kovin monelle mainostajalle auta jos et pysty hankkimaan kuin joitain kymmeniä tai satoja asiakkaita kuukaudessa. Pelkkä skaala ei myöskään auta koska paremmin performoivia kanavia (esim. Meta, YouTube) on tarjolla.

  • Käsittääkseni Redditin mainosten tehokkuus on toistaiseksi suht vaatimatonta ja vaikka se on todella relevanttia, eivät kaikki spesifit subredditit ole niin massiivisia (toki kanaville liittymättömätkin sinne löytävät). Jos he saavat kehitettyä hyviä mainosformaatteja, nostettua mainonnan tiheyttä ilman että käyttäjät ärsyyntyvät ja parannettua relevanssia entisestään niin uskoisin että tuloksetkin voivat kyllä parantua reilusti.

2 tykkäystä

Eikö mainoksia myös voi kohdentaa subredditin tilaajille ilman, että käyttäjä on juuri sillä hetkellä vaelluslangassa? Jos joku esimerkiksi tilaa r/hiking subreddittiä käyttäjälle voidaan näyttää missä tahansa langassa vaellustuotteita.

1 tykkäys