Olen viime aikoina lueskellut iltapuhteena Redditin matskuja. Hetki sitten ipottanut tappiollinen foorumialusta ei välttämättä normaalisti ole mielenkiinnon kohteena, mutta aiemmin kesällä lukemani WSJ:n artikkeli on jäänyt kummittelemaan mieleen. Yhä useampi ihminen hakee tietoa googlaamalla suoraan Redditin keskusteluja.
https://www.wsj.com/tech/personal-tech/can-you-replace-google-search-with-reddit-i-tried-it-for-a-week-ea1f36c5
Miksi tämä on mielenkiintoinen havainto? Reddit, tekoälylisensointi LLM -bumtsibumpuheista huolimatta, tekee >90 % rahastaan mitälie adseilla. Tämä siis tarkoittaa, että mainostajat laittavat mainoksiaan subreddittien lankoihin. Täten Reddit kilpailee samoista digimainnonnan budjeteista megateknojen Alphabetin (Google, Youtube), Metan (FB, IG) ja Amazonin (Amazon ads) kanssa. Tässä kilpailussa esimerkiksi Snapchat ja Pinterest ovat jääneet ikävästi jättien pakaroiden väliin jumiin.
Jos en ole ajattelussani yksin, Redditillä olisi kenties aito mahdollisuus saada itselleen kohtuullinen siivu mainosbudjeteista, ehkä peräti Googlen tontilta sillä kieltämättä Googlesta tiedon hakeminen on alati tuskallisempaa.
Reddit itseasiassa panostaa omaan hakuun, ettei välttämättä tarvitsisi aina guuglata “Miten asia X toimii reddit”.
"The key to searching on Reddit…is not searching on Reddit. Instead, add the word to Google searches, say power users. Reddit is working to improve its on-site search, such as by surfacing snippets of whatever you’re looking for more prominently, says Serkan Piantino, Reddit vice president of product, AI/machine learning, search and safety. "
Toisaalta, ChatGPT ja vastaavat kehittyvät valtavaa vauhtia ja osa kyselyistä ohjautunee ajankanssa AI:lle.
Redditillä on se etu, että mainostaja saa mainoksensa varmasti oikeaan kontekstiin. Jos esimerkiksi haluasin myydä vaellustarvikkeita, mainokseni kohdennetaan lankoihin missä jo valmiiksi keskustellaan vaelluskamoista. Näin ei ole FB:ssä, missä taas algot kohdentavat parhaan vakoilutietonsa avulla mainoksia “oikeille ihmisille” (boteille?).
Redditillä on myös toinen mielenkiintoinen etu. Sen pyörittäminen itsessään ei maksa melkein mitään: bruttokatteet lähestyvät 90 %:ia, mikä on FB:n tasoa. Foorumiserverit ei kauheasti ime rahaa. Toista se on esim. paljon teknologisesti vaativammalla Snapchatilla, minkä pitää olla koko ajan aallonharjalla ihmisten turhamaista itsensä esilletuontia tehostamassa. Ja Zuck kopioi ominaisuudet hetken päästä.
Reddit on tappiollinen, mutta se johtuu siitä että serverimaksujen jälkeen kaikki raha menee tuotekehitykseen, markkinointiin ja hallintoon yms. kuluihin.
Kysymys kuuluukin, onko Reddit lopulta vanhan Twitterin kaltainen törsäyskone vai skaalautuuko bisnes ylärivin kasvaessa nätisti. Tuolla bruttomarginaalilla Metan kannattavuus pitäisi olla “helppo” saavuttaa, jolloin puhutaan 40 % liikevoittomarginaaleista jahka vain liikevaihto olisi useita miljardeja. Nyt se on noin miljardi dollaria. Globaali digimainnonna markkina pyörii jossain 700 miljardissa dollarissa ja kasvaa edelleen.
Ajatuksia?