REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Itse ostin OHI:n täyteen 1000 kpl positioon nyt kun “halvalla” saa. Olen kyllä aika amatööri REIT sijoittaja ja paljon on Brad Thomasin jutut vaikuttaneet ja osin korkean yieldin ja halvan P/AFFON perässä menty tuohon. MPW:ssä myös tarkoitus aloittaa nyt ostot, pitäisin sitä “turvallisempana” matalamman pay out ration kanssa ja lisäksi nuo Omegan vuokralaisten vuokranmaksuongelmat voivat iskeä ikävästi jos tilanne pitkittyy.

3 tykkäystä

Saadaan varmasti jotain vastauksia kun OHI julkistaa Q1:n tulokset ensi viikolla.

2 tykkäystä

Terve

Ei ostopäätöksiä voi tietenkään perustaa kurssikäyrään tai tavoitehintoihin suoraan. Kyse on valuaatiosta. SBB B:n tapauksessa tilanne on seuraava, käsittääkseni luettuani Q1 raportin:

  • konservatiivinen portfolio kiinteistöjä, pääasiassa asuntoja ja julkisen sektorin kiinteistöjä. näitä minulla on salkussa tällä hetkellä liian vähän.
  • NAV noin 42SEK kun kurssi on alle 32SEK, eli 24% hintojen lasku kiinteistömarkkinalla vasta tuo tämän pariteettiin mikäli kiinteistöt ovat oikein arvostettu taseessa (isompi virhe olisi kirjanpitorikos)
  • tällä kurssilla 4% pohjatuotto osingosta joka on katettu vuokratuottojen kassavirralla
  • korko/inflaatiosuojattu koska vuokrasopimukset ovat CPI-indeksoituja, joka itse asiassa tarkoittaa nettokasvua koska CPI voidaan odottaa olevan korkojen yläpuolella
  • indeksoinnin päälle jonkin verran nettokasvua odotettavissa portfolion kehittämisen kautta. hankkeita listattu firman sivuilla.

Eli minun tämän hetkinen teesi perustuu tähän: hyvin konservatiivisesti ajateltuna noin 6-7% pohjatuotto + inflaatiosuoja. Sopii minun sijoitussuunnitelmaan erinomaisesti jos näin on.

Kysymys on lähinnä riskeistä joita en ole vielä ehtinyt ymmärtämään riittävän syvällisesti joten tähän keissiin pitää nyt perehtyä paremmin ja ajan kanssa.

Toivottavasti tämä avaa hiukan sitä logiikkaa jota suosittelen ainakin itse käytettävän kun mietitään kiinteistöfirmojen/REIT:ien suuntaan. Kurssikäyrää ei kannata liikaa katsella mutta isot kurssisyöksyt ovat joskus hyvä triggeri omalle tutkimukselle, koska REIT:ien tapauksessa volatiliteetti on nimenomaan ystävä eikä vihollinen.

7 tykkäystä

Kyselin Seeking Alphassa Wolf Reportin mielipidettä.
kuva

Pitää lueskella tuosta lisää. Ruotsalaisena WR:llä voi olla helpompi saada tietoa.

3 tykkäystä

Selailin aamukahvin kanssa viimeisimmän rapsan lävitse. En nyt täysin löytänyt ongelmia WR:n viittaamista strukturoinnista. Enemmän panostettu asuinkiinteistöihin ja rakentamiseen. Rakentaminen voi toki olla heikossa asemassa, mutta muuten en mitään hälyyttävää löytänyt.

1 tykkäys

Käsittääkseni niitä “huolia” on aiheuttanut nuo monen monet tytär ja yhteisomistuksessa olevat yhtiöt. Ilja(TJ) on yhtiön suurin omistaja & vasta osti lisää osakkeita Q1 raportin jälkeen. Yhtiö on toki ollut shortti hyökkäysten kohteena.

Oon itse nyt ostellut SBBtä kun saa alta NAV. Tuskin luottoluokittajatkaan antaisi positiivisia näkymiä jos olisivat huolissaan yhtiöstä? :thinking:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-sp-affirms-sbbs-investment-grade-rating-bbb-0

1 tykkäys

Seeking alphassa tuli vinkkiä lukasta yhden shorttaajan kommentit. Ilmeisesti häikkää luvuissa, mm. rahavarat laskettu tuplana? https://viceroyresearch.org/wp-content/uploads/2022/03/Viceroy-Research-EPRA-Guidelines-23-March-2022-1.pdf

3 tykkäystä

Noh, mikähän Riocaniiin ja muutamaan muuhun reittiin iski? Google ei löydä uutisia :man_shrugging:t4:

Siellä on koko Nasse ottanut osumaa tänään. Kanadan REITit pitkälti -3…-5 %.

1 tykkäys

Nasse jo plussal, ei näistä liikkeistä ota hullukaan selvää :sweat_smile:, Stag on tullut alas jo pidempään, Amazonin vanavedessä?

1 tykkäys

Siitä OHIn Q1, täytyypä alkaa pureskelemaan sisältöä.

8 tykkäystä

NRZ Q1 hyvä tulos ulkona, book value kasvoi ~10% → 12.56$.

image

3 tykkäystä

Tällainen ehkä turhakin (?)havainto viime päiviltä on, että REITit ovat nousseet reilusti indeksejä nopeammin. Salkkuni ex-mREITit NYMT ja MFA Financial, joita vielä seuraan löysivät pohjan viime tiistaina ja ovat nousseet siitä n. 7% ja 9% SP500 ja Nassen noustessa 0,3%. Mietin olisiko pitkien ja lyhyiden korkojen kasvava ero voinut nostaa noita, koska ainakaan koronnousuja ei ole peruttu, eikä vissiin taloudessa muutenkaan mene hyvin? Noiden pientä eroa tai jopa inverse yield curveahan pidetään myrkkynä mreiteille.

Tuoreista viesteistä päätellen muillakin REITeillä menee tällä hetkellä kovaa.

Edit: NYMT:ltä tulee muuten Q1 tulos julki ihan näillä minuuteilla. Tai ainakin pitäisi, julkaisu on 3.5. after market closes.

MFA Financial julkaisee tuloksen huomenna.

1 tykkäys

Tänään tuli NYMT Q1 ulos.

Edit: Ei miellyttänyt markkinoita, kuten AGNC ja NRZ osarit, jotka varmaan tätäkin nosti tänään. Afterissa otettiin päivän nousut jo pois.

kuva

Moni Reit on ollut yhtä lailla myös roimassa laskussa, esim. Epr, Riocan ja Wpc.

Mikähän Wpc:tä mahtoi laskea 10%, kun 29.4. tulos ylitti konsensuksen (taas).

W.P. Carey (WPC) Q1 FFO and Revenues Top Estimates

Zacks Equity Research

April 29, 2022, 3:45 pm

W.P. Carey (WPC) came out with quarterly funds from operations (FFO) of $1.35 per share, beating the Zacks Consensus Estimate of $1.28 per share. This compares to FFO of $1.22 per share a year ago. These figures are adjusted for non-recurring items.

This quarterly report represents an FFO surprise of 5.47%. A quarter ago, it was expected that this real estate investment trust would post FFO of $1.25 per share when it actually produced FFO of $1.30, delivering a surprise of 4%.

Over the last four quarters, the company has surpassed consensus FFO estimates three times.

Ei varmaan kun tulos oli tappiolla. EPS -0,22$. En kerennyt vielä katsoa mistä tappio johtui. Ehkä tämä ja MFA nousivat noiden hyvien tulosten siivittämänä.

“For the 2022 full year, the Company is maintaining its expectation that it will report total AFFO of between $5.18 and $5.30 per diluted share”

Ohjeistus vuodelle pidettiin samana. Monet REIT:t tätä on viilannut ylöspäin tuloskaudella. Tämä markkinoille lienee ollut pettymys. Loput laskusta sitten korkojen nousua ja yleistä, koko Net lease sektoria laskenutta, markkinan hermostuneisuutta.

1 tykkäys

Täällä on nyt moni ihmetellyt REITien laskua, mutta selitys lienee se perinteisin: 10-vuotisen valtiolainan korko 3% oltuaan 1,5% vielä vuodenvaihteessa.

Korkomenot kasvavat, moni seuraa osinkotuottoa suhteessa bondikorkoihin, jne.

2 tykkäystä
  • MFA Financial press release (NYSE:MFA): Q1 Non-GAAP EPS of $0.62 beats by $0.23.
  • Net interest income of $63.05M (+23.7% Y/Y).