REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Onpa tylsä systeemi tuo PID. Taidan pitäytyä US REITeissä ja BDC-yhtiöissä.

1 tykkäys

Tässäkään ei siis verosopimus auta? No, itse pistin veikkaukseni arvonnousuun, mutta ei kyllä ole noussut yhtään…

Uk Reitit kannattaa pistää OST:lle koska Suomen verottaja ei käsittääkseni hyvitä PID osingoista maksamaasi veroa. Eikä vältämättä kaikki osingot makseta pelkästään PID osinkona. Minulla esim. UKCLM maksaa osan PID:nä ja osan tavallisena osinkona.

1 tykkäys

Palaan tähän BEPC yhtiöön. Kun alkaa tutkimaan niin firmalla näyttää olevan valtava määrä erilaisia osakesarjoja. Jo näiden ymmärtämisessä ja hahmottamisessa menee oma aikansa ja itse hieman karsastan näitä :sweat_smile: Ala on kiinnostava ja Jenkeissä infra / energiahankkeisiin voisi olettaa virtaavan paljon pääomia.

Onko kenelläkään salkussa tähän sektoriin sijoittavaa REIT yhtiötä? :grin:

Ei sillä ole kuin BEP joka on limited partneship ja näin ollen ainakaan Nordnetissa ei ole ostettavissa ja sen corp vastine tuo BEPC.loput on preferred shares -tyyppisiä ja bondeja.

esim. AY on vastaava brittikotipaikkainen eli sen aika iso osinko tulee ilman lähdeveroa ( siis OST lle hyvä)

Sinänsä nämä ei kyllä mitään varsinaisia REITtejä ole.

2 tykkäystä

Medical Properties on julkaissut viikonloppuna kaksi tärkeää tiedotetta. Mielenkiintoista nähdä, miten raskaasti shortatulle osakkeelle käy maanantaina. Velanhoitokyky on nyt turvattu ja MPW osoitti taas sairaalakiinteistöjensä olevan edelleen kuranttia. Shorttaajilta lähti kaksi argumenttia.

Osinko 0,15$

“Board of Directors declared a regular quarterly cash dividend of $0.15 per share of common stock to be paid on May 1, 2024, to stockholders of record on April 22, 2024.”

https://www.medicalpropertiestrust.com/press-release?page=https://medicalpropertiestrust.gcs-web.com/news-releases/news-release-details/medical-properties-trust-declares-regular-quarterly-dividend-11

UTAHin viiden sairaalan enemmistöosuuden myynti, yhteensä 1,1 MRD$

“Together, the two transactions delivered approximately $1.1 billion of immediate cash proceeds to MPT, before costs and reserves. The proceeds are expected to be used to reduce outstanding debt – including payment in full of the approximate $300 million Australian term loan due 2024 and repayment of borrowings under its revolving credit facility – and for general corporate purposes.”

https://www.medicalpropertiestrust.com/press-release?page=https://medicalpropertiestrust.gcs-web.com/news-releases/news-release-details/medical-properties-trust-sells-majority-interest-utah-hospitals

EDIT: Lisätään vielä hyvä päivitys Seeking Aplhasta 12.4. tiedotteisiin ja transaktioihin liittyen.

https://seekingalpha.com/article/4683636-medical-properties-takes-chunk-out-of-debt-newest-asset-sales

23 tykkäystä

Askola / High Yield Landlord avannut lisää Medical Properties Trustin tilannetta @Raha-aasi linkkaamien uutisten jäljiltä.

As we have said before, at an FFO multiple of about 3.5x, in our view, Medical Properties Trust, Inc. is either a 0 or a multi-bagger from here. Following the recent news, it appears increasingly likely that it will be multi-bagger, but we have been wrong before.

TL;DR: High risk / High reward

15 tykkäystä

Ostin vuoden alussa jäsenyyden Askolan High Yield Landlord palveluun ja olen ollut ihan tyytyväinen siihen. Aika näyttää jatkanko tilausta ensi vuonna sillä hinta on aika kova siihen nähden minkä kokoista REIT portfoliota juuri nyt pyöritän.
Omat REIT:it salkussa:
VICI Properties Inc
Crown Castle Inc
Realty Income Corp
Armada Hoffler Properties Inc
Cibus Nordic Real Estate AB
WP Carey Inc
Patria Investments Ltd
Vonovia

Möin pois NNN ja STAG osakkeeni vaikkakin Asko niitä vielä suosittelee. Ne eivät vaan oikein istuneet jotenkaan omaan salkkuun :grin:.
Uskoisin että juuri nyt en tule lisäämään mitään ellei taskusta löydy kasapäin rahaa tai joku näyttää niin hyvältä että on ihan pakko ostaa. Mielenkiinnolla odotan sitä ensimmäistä koronlaskua joka varmasti sysää REIT:it nousuun. Mitäs muilla salkussa? Mielipiteitä listan osakkeista?

3 tykkäystä

Omistan useampaa sinunkin valinnoistasi, mutta Realty Incomen päädyin hiljattain realisoimaan. Näen Agree Realtyssa (ADC) paljon mehukkaampaa kokonaistuottoa FFO growth + osinko. Yhtiö paljon pienempi, sillä on upeasti portaistettu velkojen maturiteetti ja hyvä portfolio.

7 tykkäystä

Samaa mieltä ADC:stä. Viimeisen sysäyksen ostolle antoi Joey Agreen kommentti jossain Seeking Alphan “SWAN” artikkelin kommenteissa “If you don’t sleep well at night, give me a call.”

5 tykkäystä

@Nurre Itse arvoin Askolan ja “mr. reit”:n eli Brad Thomasin palvelun nimeltä iREIT on Alpha -palvelun välillä reilu vuosi sitten ja päädyin jälkimmäiseen ja nyt vuoden tultua täyteen uusin vielä toiseksi vuodeksi tilauksen. Tuottaa aika laadukasta ja syvää analyysiä reiteistä, tuntee ne kuin omat taskunsa ja saa myös säännöllisesti mm ADC:n, VICIn, O:n jne toimareita haastatteluihin. Bonuksena hänen poppoossa myös mm Wolf Report, Leo Nelissen joilta tulee vastapainoksi REITtien lisäksi muista firmoista hyviä analyysejä.

Ja jottei off-topikiksi kovin pahasti menisi niin itsellä aika reit-painotteinen salkku, löytyy mm AMT, DOC (entinen PEAK), O, VICI, NNN, CPT, MPW, EXR, BXP, ARE.

Mahdollisella hankintalistalla kärjessä kiinnostelisi ainakin MAA

3 tykkäystä

Omassakin REIT-salkussa on puhaltanut muutoksen tuulet, muutama heikompi suoriutuja (kröhöm MPW kröhöm…) on karsiutunut pois ja tilalle tullut uusia tulokkaita, joiden uskon olevan erittäin hyviä ostoksia kunhan korkoympäristö tästä muuttuu suotuisammaksi. Tässä listaus omistuksista suurimmasta pienimpään

Simon Property Group (SPG)
Tämä taisi olla ensimmäisiä, ellei ensimmäinen, REIT jota haalin salkkuun korona-aikaan. Tähän mennessä parhaiten menestynyt REIT-sijoitus, tätä tuli tankkailtua tuolta 90-100 taalan korvilta isosti. Osinkokin on palautunut mukavasti, lähestyen pre-korona -tasoja.

VICI Properties (VICI)
Tuoreempi tulokas, jota olen ostellut nyt paljon. Firmana erittäin tuore, mutta näytöt on tosi kovat ja uskon että tämä tulee viihtymään salkussa pitkään. Kukapa ei haluaisi omistaa siivua Las Vegasista?

Alexandria Real Estate (ARE)
Toinen uusi omistus jota olen lisäillyt ahkerasti. Tällä putkalla myös erittäin vahvat näytöt ja mielestäni kurssia on hakattu täysin tarpeettomasti muiden toimisto-REIT:ien ohella. Bisnesmalli on kuitenkin hyvin erilainen ja etätyöbuumi ei ole paljoa käyttöasteissa näkynyt.

Starwood Properties (STWD)
Tämä on salkussa puhtaasti osingon takia, jota firma on puksuttanut tasaisesti nykytasollaan viimeiset 10 vuotta. Miinuksena Starwoodissa on se, että osinko ei ole noussut alkuvuosien jälkeen lainkaan. Tämän vuoksi olen kalastellut tätä dipeistä aina kun osinkotuotto on ylittänyt 10%, joten tämä omistus tuo varsin mukavasti kassavirtaa jota voi sitten hävitä pörssissä.

Agree Realty (ADC)
-Uusin tulokas. Perustelut tälle samat kuin ylemmillä omistajilla, tätä olisi tarkoitus ostaa lisää pää märkänä…

W.P Carey (WPC)
Nappasin tätä alun perin pienen 30 lapun siivun korona-aikaan ja olen lisäillyt osakkeita muutamaan otteeseen nyt kun kurssia on murjottu. Uskon, että tämä on toimisto-omistusten myynnin jälkeen paljon paremmassa asemassa tulevaa ajatellen.

Realty Income (O)
Entinen REIT:ien kuningas, jonka tähti on mielestäni himmenemässä. Kasvanut liian isoksi. Hinta on kyllä tosi houkutteleva, mutta en ole toistaiseksi lisäillyt…

Barings BDC (BBDC)
Tämä nyt ei ole varsinaisesti REIT vaan BDC, mutta olen pitänyt tätäkin pienen siivun naurettavan kovan +11% osinkotuoton takia.

7 tykkäystä

Vonovia on itsellä toiseksi suurin REIT-omistus, Simon Property Group siis suurimpana ja EPR Properties pronssisijalla. NNN REIT neljäntenä. Ihan hyvältä tuo oma REIT-salkkusi omaan silmään näyttää, VICIä ajattelin listalta hieman lisäillä seuraavaksi.

Pienenä huomiona, että Patria Investments ei ole REIT, vaan ns. alternative asset manager, joka osaltaan toki sijoittaa myös kiinteistöihin. Kyseinen yhtiö on tällä hetkellä yksi omista “high conviction” -kohteista johon olen kerännyt position viime aikoina ja varojen salliessa tulen vielä kasvattamaan positiotani (ja sitten vielä huomio, että yhtiön kotipaikka Cayman-saarilla, joten osingot menevät AOTilla ollessaan ansiotuloveroprosentilla).

2 tykkäystä

Itsekin tässä mukana, ja luulisi ainakin Q1-tuloksen olevan hyvä sillä Super Bowl pelattiin Las Vegasissa ja kaupunki pullollaan ihmisiä.

Ymmärtääkseni myös F1-kisat järjestetään 10-vuotissopimuksella Las Vegasissa.

Las Vegas ei pysähdy koskaan, ainakin toivon niin.

2 tykkäystä

Tämä VICI:lle varsin hyvä uutinen myöskin, mielestäni;

5 tykkäystä

Here we go again… Eipä ole tylsää kiinteistösijoittaminen MPW:n kanssa :grin:

Chapter 11, eli ei vielä laiteta kokonaan lappua luukulle, vaan jatkuu saneerausmenettelyyn

A case filed under chapter 11 of the United States Bankruptcy Code is frequently referred to as a “reorganization” bankruptcy. Usually, the debtor remains “in possession,” has the powers and duties of a trustee, may continue to operate its business, and may, with court approval, borrow new money. A plan of reorganization is proposed, creditors whose rights are affected may vote on the plan, and the plan may be confirmed by the court if it gets the required votes and satisfies certain legal requirements.

lähde: Chapter 11 - Bankruptcy Basics | United States Courts

8 tykkäystä

Huh no tuosta saagasta ei juonenkäänteitä puutu :sweat_smile: Pysyttelen itse erossa, kun sektorilta löytyy paljon terveemmällä pohjalla olevia kohteita alennuskorista. Olen viime aikoina tankkaillut mm. Armada Hoffler Properties (AHH).

Jos haluaa omistaa medical office kiinteistöjä, niin GMRE vaikuttaa omaan silmään mielenkiintoisemmalta.

3 tykkäystä

Saakin sitten mojovan pudotuksen oma possa tänään. Miinusta noin 15 pinnaa pre market. No, puristetaan perseiiris kiinni ja lasketaan pulkkamäkeen.

4 tykkäystä

No meille MPWn omistajille tässä on nyt se valopilkkuna, että nyt vedettiin esiin sitten se shorttien viimeinenkin kortti ja tämän jälkeen siellä ns. pelotteluosastolla ei paljoa ole jäljellä.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa MPW pääsee todennäköisesti vihdoin eroon tuosta riippakivestä eli Stewardista ja seuraavaksi vuoralaiseksi valitaan hyvin todennäköisesti hiukan terveemmän taloustilanteen omaava taho :slight_smile:

Vuokria jää todennäköisesti Stewardin suunalta saamatta, mutta tästähän on jo suurimmalta osalta alaskirjaukset tehty, joskin vielä Q1/Q2 saattaa tulla jotain lisääkin. Ilman Stewardia FFO ennusteet on edelleen +1 taalan luokkaa, eli sen perusteella edes osinkojakosuhde olisi kovinkaan korkea (60% tai alle), vaikka omasta puolestani voivat pitää osingon jäissä siihen saakkaa, että korot laskee ja velkaa saadaan pienenettyä entisestään.

Itse saatan possaa kasvattaakin, jos shortit saavat hinnan vielä painettua alle 4 taalaan.

7 tykkäystä

Eikö Reit yhtiöiden pidä maksaa 90% tuloksestaan osinkoina? Onko mahdollista, että tästä seuraa myöhemmin lisäosinko jos on maksettu liian vähän