REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Tällainen opinnäytetyö osui sillmään. REIT:stä on tosi vähän suomenkielistä opiskelumateriaalia tarjolla joten tässä yksi. Tässä käydään läpi minkätyyppisiä REIT:ä on ja näille sopivia arvostuskertoimia. Monelle varmasti peruskauraa, mutta aloittelijalle hyvä teos.

6 tykkäystä

Mites toi kanukkiosakkeiden verotus menee kun sijoittaa Nordnetin kautta? Onko kellään FAKTOJA? (RioCan kiinnostaa.)

Suomen ja Kandan välisen verosopimuksen mukaan osingon maksaja perii 15% ennakonpidätyksen osingoista eli samoin menee kun esim jenkkilässä.

Ohessa vielä Nordnetin laskelma.

2 tykkäystä

Mutta miten verotus menee Suomen puolella sen jälkeen? Maksanko autommaattisesti vain sen erotuksen täällä, hoitaako Nordnet sen minun puolesta?

1 tykkäys

Mitäs ajatuksia Macerich (nysen tikkeri MAC) herättää palstalaisissa? Oma REIT-portfolioni on yleisesti ottaen hyvin hajautettu, mutta olen muutaman viimeisen kuukauden aikana tankannut kyseistä osaketta suhteelliseen ylipainoon. Riskin ja potentiaalin suhde on mielestäni vähintäänkin houkutteleva - ainakin maaliskuun loppupuolen jälkeen mukaan lähteneille.

Macerichiin liittyen vielä, StockGeekTV on tehnyt mielestäni ansiokasta analyysiä yrityksestä ja sen nykytilanteesta:

https://www.youtube.com/watch?v=aqR0ZkvwfCI
https://www.youtube.com/watch?v=zNMWs7Gitnw

STOR raportoi aikaisemmin tällä viikolla

For the quarter ended September 30, 2020:

  • Total revenues of $175.2 million
  • Net income of $54.6 million, or $0.21 per basic and diluted share, including an aggregate net gain of $3.5 million on dispositions of real estate
  • AFFO of $119.1 million, or $0.47 per basic and $0.46 per diluted share
  • Declared a regular quarterly cash dividend per common share of $0.36
  • Invested $250.9 million in 52 properties at a weighted average initial cap rate of 8.3%
  • Raised $215.0 million in net proceeds from the sale of an aggregate of approximately 8.0 million common shares under the Company’s at-the-market equity program

Sanomattakin selvää, ettei lockdownit ole aiheuttaneet siinä määrin niin merkittäviä ongelmia, että kurssin pitäisi hirveästi tulla alas. Ehkä ostopaikkoja avautuu talvella lisää mikäli otetaan tiukempi kanta, mutta hyvinä ostopaikkoina näkisin nämä. Cap ratet ovat tulleet ylös koronaa edeltävältä ajalta, joka todella iso +++. Kenties kilpailua vähemmän?

Nyt kun korot tuleet vielä alas reippaasti niin tämä tulisi näkyä lähtökohtaisesti korkeampana arvostuksena

Nordnet ottaa saamastasi osingosta ulkomaisen veron, joka voi olla esimerkiksi 20 prosenttia. Sen jälkeen maksat Suomeen veroja sen verran, että olet maksanut yhteensä Suomen voimassaolevan osinkoveroprosentin mukaisesti veroja eli maksat tuon 15% ennakonpidätyksen lisäksi lopullisessa henk. koht verotuksessasi 10% lisää veroa.

3 tykkäystä

Kiitos. Tää oli se vastaus johon halusin varmistuksen.

1 tykkäys

Ja jos oikein olen ymmärtänyt, homma ei toimi oikein esim. Tanskan, Norjan, Hollannin, Ranskan ja Saksan osinkojen kanssa millään välittäjällä(?). Kaikilla menee väärällä (liian suurella) prosentilla, joka sinun pitää sitten itse korjauttaa ko. maan verotoimiston kautta paperisodalla joka osingon jälkeen.

Itse jätän suosiolla sellaiset nysväykset väliin ja ostan Suomi, Ruotsi, USA, Kanada -akselilla osinko-osakkeita :slight_smile:

3 tykkäystä

Hollannin osalta ainakin Nordnetissä lähdeveroa otetaan “oikein” eli 15 %.

1 tykkäys

Lähdeveroista vielä yleisenä huomiona (juuri tuon paperisodan välttämiseksi) on hyvä tarkistaa aina omalta välittäjältä mikä lähdeverojen kohtelu on niillä markkinoilla, joille itse on aikeissa sijoittaa. Esimerkiksi ruotsalaisten ja kanadalaisten osakkeiden osalta Mandatum Trader perii lähdeveroa enemmän, kuin tuon 15 %.

Elokuussa tuli Mandatumilta tällaista vastausta:
“- Ruotsalaisten ja Kanadalaisten yhtiöiden osinkojen lähdeverot eivät tällä hetkellä mene verosopimusten mukaisesti. Ruotsin osalta tähän on tulossa korjaus seuraavaan osinkokauteen mennessä. Kanadan suhteen korjausta ei valitettavasti ole lähiaikoina tulossa.”

Tähän mennessä olen itse käyttänyt Traderia vain yhdysvaltalaisten lappujen keräämiseen, tuo on hieno uutinen, että Ruotsikin on kohta “sallittujen listalla”. :slight_smile:

Kyllä, pitää myös jatkaa pommittamista että joskus saataisi Kanadakin kuntoon. Olisihan se mukavaa jos voisi kaiken sijoittamisen hoitaa yhdeltä alustalta.

5 tykkäystä

Mielenkiintoisesti markkina hinnoittelee nousut SPG versus RIOCAN.

Mistä mahtaa johtua näin isot vaihtelut? SPG ollut siis kriisihinnoiteltu +60e dollarin hinnalla en keksi muutakaan…

Aika sattumanavaraisia nuo on. Mutta veikkaan siihen vaikuttavan se, että osalla REITeistä oli homma jo hyvässä kunnossa ennen rokoteuutista, esim. RioCan on saanut perittyä oliko se 96 % normaalista vuokrista, niin ei se varmaan niin hirveästi nouse vs. sellainen, jolla tilanne on vähän volatiilimipi.

1 tykkäys

Tämän kyydissä aika kovaa nousua kans. 8.90€ Tuolloin pohjista ja tänään +22%. Vielä varmaan raaskii lisätä jos miettii tulevaisuutta ja 2€ osinko mukana vielä. Ehkä ei ole liian myöhäistä :grimacing:

Huima nousupäivä REITeille. Siitä huolimatta sektori on mielestäni aliarvostettu ja hyviä pitkän tähtäimen lappuja riittää. Tankkaukset jatkuvat. Tänään lisää Macerichia ja W.P. Careya.

REITeissä sinänsä absurdi tilanne se, että kurssinousu pudottaa tuottoa pidemmällä tähtäimellä :slight_smile: Esim. RioCan on ollut pitkään 14,8 tienoilla ja osinko 1,44.

1,44 / 14,8 = 9,73 % tuotto

Ja jos se nousee vaikkapa 18 CADiin:

1,44 / 18 = 8 %

Tai jos se palautuu koronaa edeltävään arvoon 27 CAD:

1,44 / 27 = 5,33 %

Toki noususta saisi kertaluonteisen plussan, mutta sitten pitäisi etsiä toinen parempi REIT, jos haluaa vielä 8+ % osinkoja.