REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Arvasin että joku tarttuu tähän ja sinänsä ihan aiheesta :slight_smile:
Eli ei, enpä pysty tai jaksa alkaa etsimään. Voi siis olla perinteistä sijoittajan harhaakin ja mutuilua tuo. Askolalla jotain omaan makuun erikoisia valintoja joita se ”pakottaa” kuukaudesta toiseen, esim EPR joka leffateattereissa ym… kyllä itse olen enemmän O, VICI, ADC -miehiä joissa kaikissa timanttinen johto ja osinko kestävällä pohjalla ja nousee joka vuosi jne… ja Brad Thomas mm noita kolmea hehkuttaa jatkuvasti.

Saa opponoida, jopa suotavaa.

3 tykkäystä

Askolan haaste on mielestäni se että portfoliossa on niin monta yhtiötä että hän ei oikeasti ehdi seurata niitä kunnolla. Korkojen nousun yhteydessä heiltä putosi mielestäni pallo velkamaturiteettien seurannassa (MPW, Northwest Healthcare, UNIT). Ja joskus käy niin että kun yhtiöt alkavat aliperformoida niin Askolan focus siirtyy muualle ja portfolioon ilmestyy uutta riviä.

Olen antanut tästä hänelle suoraankin palautetta ja tilaan palvelua edelleen koska siellä on edelleen paljon hyvää. Opin tästä sen että REIT-sijoittamisessa on yksi suuri riski ja se on velkamaturiteetti. Ja että minun pitää itse tehdä tarkka analyysi taseriskin ja velkamaturiteettien osalta itse koska Jussin palvelu ei vain syystä tai toisesta jaksa fokusoida tähän. Melko kallis oppitunti toki.

En ole varma onko Brad Thomas yhtään parempi. Aika samoja papereita hän hehkutti loppuun saakka kuten MPW ja sitten tuli hiljaista.

12 tykkäystä

MPW julkaisi eilen markkinan sulkeutumisen jälkeen Stewardin konkurssin takia myöhässä olleen 10Q ilmeisesti siellä ei ollut mitään muuta muutosta, kuin ylimääräinen 140 miljoonan alaskirjaus Prospectin osalta. Tuo oli yllättävä asia, koska luulisi muutoksen koskeneen Stewardia. Jotenkin jäi sellainen fiilis, että olisiko tuo nyt vielä haluttu änkeä mukaan Q1, jolloin kaikki huonot asiat saatiin samaan kvartaaliin mukaan.

Vaikka ikävä tuollainen alaskirjaus onkin, eli se enää tässä kohtaa kurssiin luultavasti vaikuta, kun yrityksen BV on kuitenkin alle 0.5. Tuon 10Q myötä myöskin osinko näyttäisi olevan turvattu ja siitä pitäisi hallituksen tehdä päätös tänään tai huomenna.

Nyt näyttäisi sitten shorteilta loppuneen ammukset tämänkin suhteen, eli sieltä ei tullut mitään jäätäviä lukujen muutoksia, osinko näyttäisi olevan turvassa eikä mitään kirjanpitoepäselvyyksiä noussut esiin, vaikka shortit Viceroy ja Perrins etunenässä niin huusivat.

Mielenkiintoisesti afterissa ei käytännössä ollut 10Q jälkeen mitään liikettä, eikä pressäkään liikettä näy, vaikka yleensä MPWn kurssi on nykyään reagointut uutisiin todella reippaastijo näissä. Nyt vaikuttaa olevan tyyntä myrskyn edellä ja jäädään jännittämään, mikin suuntaan tuuli alkaa puhaltamaan. Toivottavasti ylämäkeen :slight_smile:

7 tykkäystä

Hiljaista oli MPW:n kohdalla kurssin suhteen tänään. Osinkoilmoitus tuli. Medical Properties Trust declares $0.15 dividend (NYSE:MPW) | Seeking Alpha

3 tykkäystä

Broadmark-turpasauna ei Ready Capitalille riittänyt, vaan nyt on hankittu myös parit Cowboy-farmit portfolioon, salaisin ehdoin.

(…)has acquired Madison One Capital, M1 CUSO and Madison One Lender Services (together, “Madison One”), a leading originator and servicer in the highly profitable government guaranteed loan industry focusing on United States Department of Agriculture (“USDA”) and SBA guaranteed loan products. Terms of the transaction were not disclosed.

Toistaiseksi vaikutus kurssiin olematon.

1 tykkäys