REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Periaatteellisesti en missään nimessä ole sinut sen kanssa, että tehtyjä verosopimuksia ei noudateta. Vonovia on kuitenkin ensisijaisesti omassa pelikirjassani arvonnousutapaus ja osinko on vasta toissijainen komponentti. Lisäksi ainakin viime vuoden osinko maksettiin (tänä vuonna) ilman lähdeveron pidätystä. Ja vaikka tämä muuttuisikin hovissa, niin osinko tulee silti olemaan erittäin mukavalla tasolla, kun pääsevät ns. normaaliin osingonjakoon. Tämän hetken ohjeistuksen mukaan näin tulee tapahtumaan jo ensi vuonna (eli 2023 tilikauden osalta), mutta vaikkei näin tapahtuisikaan (velkojen hallinta on, ja kuuluukin olla, etusijalla), niin pidemmässä juoksussa osinkoprosentti tämän hetken kurssiin nähden tulee varmastikin olemaan “messevä”.

1 tykkäys

Nordnet-salkussa ei näy vieläkään :smiley: Mä en siis sitten lopulta kuitenkaan myynyt omiani, koska olin vähän epätietoinen prosessin aikataulusta. Katsotaan ilmestyykö NLOPit joskus tännekin.

Edit: No nyt tiistaina on tullut viimeinkin salkkuun 105 euron kokoinen erä. Vähän erikoinen juttu tuo, että osakkeita on salkussa 8,999117 kappaletta. Kai tuon “vajaan osakkeen” voi myydä siinä missä muutkin? Taidan kyttäillä parin viikon päähän Nordnetin Black Friday -kamppiksia. Parina viime vuotena siellä on ollut USA-lappujen osto ja myynti kuluitta.

Tuo vajaa osake vaihdetaan tietääkseni automaattisesti rahaksi jossain vaiheessa, eli ei tartte itse myydä.

Onko näin? Eipä ole osunut omaan silmääni tuo tieto, mutta se selittäisi sen, miksei tullut kokonaisia osakkeita.

Muistaakseni ainakin Realty Incomesta irronneen Orion Office Reitin kanssa kävi näin.

Joo siinä spin-off julkaisussa luki näin →
“one NLOP common share for every 15 shares of W. P. Carey common stock outstanding as of the record date for the Spin-Off. W. P. Carey stockholders will receive cash in lieu of fractional shares in the Spin-Off.”

Ja vielä tarkennuksena muualta →
" Cash-in-lieu is payment of cash instead of stock when a stock splits or changes and the shareholder only owns a partial share ."

1 tykkäys

Askolan High Yield Landlord-palvelusta saapui juuri kuukausikatsaus. Kolme parasta sijoitusideaa tällä hetkellä ovatkin oikein vastuullisen sijoittajan valintoja. Tissibaari, kannabiksen tuottaja sekä perheasuntoja. Noiden kolmen kohteen synergiaedut ovat ilmeiset, kaikki mitä perheenisä tarvitsee elämässään :see_no_evil:

$RICK, $NCLP, $HOM.U

30 tykkäystä

E niin kuin Entertainment
S niin kuin Smoking
G niin kuin Grifting

18 tykkäystä

Korkojen nousu iskeny moneen rahastoon ja kurssit laskenu kymmeniä prosentteja. Tämä erityisesti kiinteistöpuolella.
Muutama REIT on ollu salkussa useamman vuoden sen enempää niitä seurailematta.

Yritin tässä käydä kiinnostavimmat REITit läpi koettaen löytää hyvää hinta/laatua. Tutkimuksissani päädyin Brookfiend renewableen ja Realty incomeen.

Mitä mieltä muut näistä? Näettekö korkojen nousun ongelmana? Onko oston paikka vai se surullisen kuuluisa putoava puukko?

1 tykkäys

Eiköhän REITejä läpsitä taimenella vielä niin kauan kuin korot korkealla. Mutta oma mutu on, että heti kun alkaa korot laskea, alkaa jonkin tason raketointi, johon ainakin itse pyrin pääsemään kyytiin ostamalla jo murjottuja entiseen tapaan.

8 tykkäystä

Samaa mieltä kunhan ei erehdy ostamaan toimisto Reittejä tai mRETejä ne ovat mielestäni kuraa.

1 tykkäys

Olen melko tyytyväinen omaan REIT salkkuun ja jos kurssit tästä jatkaa vielä merkittävästi matkaa alas lisäilen hieman positioita ajallisesti hajautellen. Yksi sektori kuitenkin puuttuu jenkeistä: senior housing / skilled nursing. Löytyykö keskustelijoilta tältä sektorilta firmaa salkusta? Portfolio ei saisi laajentua medical office puolelle, koska sinne on jo riittävä hajautus.

LTC oli hyvän tovin salkussa jauhamassa kuukausiosinkoa, mutta en pidä siitä että ovat laajentuneet itse lainoittamaan hankkeita. Siltä puolelta saavat ihan merkittävän osan jo tuloistaan. Firman odotettu FFO kasvu ei myöskään näytä realisoituvan. Haluan pelkkää kiinteistöjen omistamista ja vuokrausta, en lainoitus/rahoitus himmeleitä.

Tasaisesti kasvava FFO ja velkojen maturiteetti ei saisi olla ihan heti ovella :sweat_smile:

Juipin postaukseen viitaten; Suosittelen SeekingAlphasta ottamaan edes kokeiluun iReit on Alphan jota luotsaa Brad Thomas tiimeineen. Olikohan noin 250e/vuosi, ja verovähennyksiin toki saa tuon laittaa. Olen ollut erittäin tyytyväinen palveluun ja heidän analyyseihin jenkki-REIT:istä, mutta on siellä tiimissä myös heitä (Leo Nelissen, Chuck Walston, Wolf Report jne.) ketkä kirjoittelee BDC:istä, MLP:istä ja korkeaa osinkoa maksavista lapuista.

1 tykkäys

Ventas (VTR) tulee usein vastaan, mutta en ole tarkemmin perehtynyt.

2 tykkäystä
1 tykkäys

Sieltähän se tuli vähän kuten uumoilinkin. Myös tänä vuonna Nordnetin Black Friday -kamppiksessa kaikki ostot ja myynnit ovat kuluttomia tulevan perjantain aikana USA-markkinalla. Eli tässä avautuu monelle mahdollisuus siivota salkusta esimerkiksi NLOPit pois.

15 tykkäystä

Meillä on tällainen ketjukin olemassa.

2 tykkäystä

Eikös nuo WPC:n spinoffina ilmestyneet NLOP WI lappuset olisi pitänyt jo vaihtua niihin varsinaisiin NLOP osakkeisiin?

Nordnetissä itselläni ainakin ne näkyy yhä WI lappuina. Tarkoitus olisi luopua niistä ja olen nyt vähän epävarma niiden kanssa. Kai nuo WI:tkin voi vain myydä tavalliseen tapaan ja homma on sen jälkeen selvä?

1 tykkäys

Mulla on salkun tapahtumissa 7.11.2023 tullut ensimmäiset NLOPit Nordnetin salkkuun, joita tuli vähän eksoottinen 8,9991 kpl. Ja kolme päivää myöhemmin 10.11.2023 se on pyöristetty tasan 9 kappaleeseen. Minä olen siinä uskossa, että vaikka siellä nimessä kummittelee lopussa WI, niin osakkeet voi silti myydä. Avasinkin tuossa jo myyntitoimeksiannon, laitoin myy ja kaikki 9 kpl eetteriin. Myy-nappulaa en paina ennen huomista, mutta kaikki näytti menevän normaaliin tapaan, eli mitään herjoja “et voi myydä osaketta nyt” ei tullut. Siitä vedän johtopäätökset, että tavalliseen tapaan toimii myynti.

1 tykkäys

Näkyykö sille NLOP WI:lle tarjoustasot? IB:ssä nuo näkyvät ihan NLOP-osakkeina ja siitä tiedotteesta sai kyllä sen kuvan, että ei noilla enää käytäisi kauppaa. Ainoastaan sen muutaman päivän ajan, 1.11.2023 asti (mukaanlukien). Jos noilla voi käydä kauppaa, niin veikkaan että nimi vain on jostain syystä väärä.

Toisessa paikassa lukeekin:

Since October 27, 2023, NLOP common shares have traded on a “when-issued” basis on the NYSE under the symbol “NLOP WI.” The “when-issued” trading of NLOP ended at the close of market on November 1, 2023.

2 tykkäystä