Relais - Sarjayhdistelijä ajoneuvojen jälkimarkkinoilla

Todella hyvä tulos kyllä. Kerrankin pakko antaa itselle sulka hattuun, kun omissa papereissa arvelin juuri, että nuo todella kylmät säät ovat tehneet hyvää juuri esim. akkujen myynnille. Kasvatin omistusta 2023 tuloksen jälkeen ja tällä hetkellä ihan merkittävä osuus omasta salkusta tässä kiinni.

11 tykkäystä

Tuossa vielä taulukkomuodossa luvut - olipa hurja toi orgaaninen kasvu Q1:llä, mikä veti luvut yli odotuksien. Täytyy paneutua tarkemmin, mitä siellä oli taustalla, mutta tukku- ja tuoteliiketoiminnan puolelta tämä tuli. Q4:n yhteydessä Arni tosin mainitsi, että siellä alkuvuonna oli ollut hyvä kysyntä.

Alemmilla riveillä veroaste oli korkea, miksi EPS linjassa ennusteiden kanssa. Relaisilla on ollut tapana kirjata Q1:lle suuremmat verot, jotka sitten tasoittuu vuoden edetessä. Täytyy tuohonkin paneutua vielä päivän aikana.

Tarkemmat kommentit huomenna rapsan muodossa.

Täältä pääsee kattomaan kohta alkavaa webaria Relais Q1 Interim report for 2024 - Inderes

20 tykkäystä

Ehkä se tähän on hyvä lisätä, että tästä toimialasta jopa on jonkinlaista tietämystä markkinaan liittyen, että ihan mutuun ei nämä omat odotukset perustuneet, mutta en kyllä näin kovaa kasvua silti odottanut.

2 tykkäystä

Kylmä sää on varaosamyyjän paras myyntimies. Näin se on aina ollut ja on niin pitkään kuin autoja teillä liikkuu. Varaosia menee niin sähköpuolelle kuin myös esim. alustaan kovien pakkasten myötä. Relais on erityisen hyvin asemoitunut sähköosien tukkuna (Startax), eli siinä voisi olla yksi selittävä tekijä kovaan myyntiin. Akut, laturit, startit liikkuneet hyvin varastoista asiakkaille.

13 tykkäystä

Se on juuri näin ja omatkin arviot kohdistuu tässä Startaxiin ja Raskoneen odotan myös näytelleen tässä merkittävää roolia.

1 tykkäys

Onnittelut, kiva kuulla. Ite oon holdannut annista lähtien, mutta on ollut paha lisäillä kun ei ymmärrä mistään mitään, mutta tulokset on puhuneet kerta toisensa jälkeen sen puolesta että tämä on hyvä firma ja toimii alalla jossa homma pyörii ilmeisen mukavasti. Kirjoittelin täällä joskus aikaisemminkin, että tosi vähän tulee ulospäin tällaselle tavalliselle puuhamiehelle mitään merkkejä miten on mahtanut firmalla tai markkinalla mennä, mutta kyllä se akku toki tuli itselläkin vaihdettua talven kylmän jakson aikana.

Tämähän on ollut annista per annum aivan loistava sijoitus.

2 tykkäystä

Relais Group Oyj aloittaa omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman

Relais Group Oyj Pörssitiedote 8.5.2024 klo 9.15

Relais GroupOyj:n (“Relais Group” tai “Yhtiö”) hallitus on tänään 8.5.2024 päättänyt aloittaa Relais Groupin omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman 10.4.2024 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen myöntämän omien osakkeiden hankkimista koskevan valtuutuksen perusteella.

Ohjelman mukaisesti hankittavat osakkeet hankitaan markkinoilta, mikä tarkoittaa, että hankinnat toteutetaan muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankkiminen).

Takaisinosto-ohjelman tarkoituksena on optimoida Yhtiön pääomarakennetta alentamalla Yhtiön vapaata omaa pääomaa.

Omien osakkeiden hankinnat tulevat alentamaan Yhtiön vapaata omaa pääomaa. Hankitut osakkeet tullaan mitätöimään osakeyhtiölain mukaisessa menettelyssä.

Relais Groupin osakkeita voidaan takaisinosto-ohjelman mukaisesti hankkia enintään 85 000 kappaletta, mikä vastaa noin 0,47 prosenttia Yhtiön kokonaisosakemäärästä, joka on 18 132 308 osaketta. Takaisinosto-ohjelman mukaisesti hankittavien Relais Group osakkeiden yhteenlaskettu hankintahinta voi olla kuitenkin enintään 1 000 000 euroa.

Osakkeiden takaisinostot alkavat aikaisintaan 8.5.2024, ja päättyvät viimeistään 31.12.2024.

15 tykkäystä

Eihän varaosien tukkubisnes tai varaosat yleensäkään tavalliselle kuluttajalle enää oikeastaan juuri näykään, ja siksi ne ovat hieman abstrakti asia monelle, vaikka autolla ajaisikin. Auton korjaaminen ja huolto on noin 100 prosenttisesti ulkoistettu korjaamoille, jotka hankkivat asiakkaan autoon tarvittavat varaosat ja tekevät työn.

Mennyt on se aika, kun kuluttajat itse ruuvasivat osia autoon kiinni. Onhan niitä muutamia bensalenkkareita edelleen jäljellä, mutta iso kuva on aivan toinen. Tästä syystä varaosien myyjän kannattaa ehdottomasti panostaa B2B-liiketoimintaan ja jättää B2C omaan arvoonsa. On siihen syynsä, miksi Motonetissa varaosat on liikkeen takaosassa piilossa, eikä suoraan etuoven vieressä näytillä.

1 tykkäys

Härregud :open_mouth: olin ihan varma että tuossa olisi ajatuksena taas joku palkkiosysteemi, mutta ostettavat osakkeet mitätöidään :exploding_head:

18 tykkäystä

@Petri_Gostowski haastatteli Arni Ekholmia. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:11 Q1:n kuulumiset
00:35 Orgaaninen kasvu
01:58 Korjaus ja huolto -liiketoiminta
04:10 Tukkupuolen kysyntä

12 tykkäystä

Huomisen aamarista löytyy tuoreet mietteet Q1-tuloksen jälkeen, mutta innokkaimmat löytää ne jo nyt yhtiörapsasta ao. linkistä:

Vauhdikasta menoa - Inderes

14 tykkäystä

Nordea nosti ennusteita ja fair value tavoitettaan 15,8-19,3€ euroon.

Uumoilevat myös isompaa yritysostoa, mutta tähän todetaan tarvittavan todennäköisesti myös oman pääoman ehtoista rahoitusta.

https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=931120

13 tykkäystä

Relaisin länsinaapurin verrokki MEKO näyttää haalivan vahvempaa jalansijaa Puolassa tukkutoiminnassa, joka on tietysti iso markkina. Järjestelystä tai sen kohteena olevasta yhtiöstä kerrottiin varsin vähän, joten tämä lähinnä anekdoottina vain.

https://meko.com/press/pr/2024-05-10-meko-strengthens-its-position-in-poland-through-strategic-acquisition/

13 tykkäystä

Tuo taisi olla enemmän ja vähemmän melkein kuin siirto konsernissa toiselle omistajalle. LKQ on Mekon suurin omistaja ja ostettava yhtiö oli LKQ:n omistama.

5 tykkäystä

Joo noinkin sen voi nähdä :+1: En tuota LKQ portfoliota tunne, mutta kaippa ajatus on, että tämä on synergistisempi MEKON toimintojen kanssa :thinking: Täytyypä vilkaista jossain kohtaa tarkemmin

3 tykkäystä

Puola on tosi iso ja kilpailtu markkina. Mekon tytär Inter-Team on toki kohtalaisen iso, mutta siellä on vielä huomattavasti isompia kilpailijoita, kuten esim Inter Cars (vaihto yli 4 jaardia) ja Auto Partner (vaihto vajaan jaardin) ovat todella isoja. Meko vaihtaa noin 1,5 jaardia.

Eiköhän tuolla skaalaetua haeta, eli yhdessä nuo yhtiöt ovat omistajan kannalta enemmän kuin 1+1. Markkinaosuus ei Mekon oman ilmoituksen mukaan ole kuin 4 pinnaa Puolassa.

4 tykkäystä

@Petri_Gostowski ja @Sara_Antonacci juttelivat Relaisista. :slight_smile:

Tämäkin video löytyy Inderes Nordic-kanavalta. :sunglasses:

10 tykkäystä

Omien osakkeiden ostelu jatkuu ja johdolle optioita.

Josko saataisiin niitä yritysostoja ennen lomien alkua? :articulated_lorry: :wrench:

7 tykkäystä

Pete ja Tomppa ovat tehneet laajan rapsan Relaisista. Kuten kaikki laajat, niin se on kaikkien luettavissa, eli ei oo mittää muurei. :slight_smile:

Relaisin arvonluontimalli pohjautuu liiketoimintojen omistamiseen, kehittämiseen ja ajoneuvojen jälkimarkkinan konsolidointiin. Tähän raaka-ainetta eli kassavirtaa tuottavat sen nykyiset liiketoiminnot, jotka kasvavat arviomme mukaan pitkässä juoksussa noin talouskasvun vauhtia. Osakkeen nykyinen arvostus on mielestämme maltillinen, kun taas yhtiön defensiivisen liiketoiminnan riskitaso on mielestämme varsin kohtuullinen. Siten pidämme osakkeen tuotto/riski-suhdetta houkuttelevana ja toistamme 15,0 euron tavoitehintamme ja Osta-suosituksemme.

Rapsasta lainattua:

Kasvunäkymän yhteenveto

Arviomme mukaan Relaisin nykyisen liiketoiminnan orgaanisen kasvun pitkän aikavälin kasvupotentiaali rakentuu rekisterissä olevan ajoneuvokannan kasvusta, joka on karkeasti linjassa yleisen talouskasvukuvan pitkän aikavälin kasvun kanssa. Siten arvioimme markkinakasvun asettuvan pidemmällä aikavälillä karkeasti 0-5 %:n haarukkaan.

Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä yhtiön orgaaninen kasvuvauhti voi kuitenkin olla hankittujen liiketoimintojen myyntisynergioiden myötä hieman markkinan arvioitua kasvua ripeämpi viime vuosien tapaan

Yritysostostrategian seurauksena emme kuitenkaan näe kokonaismarkkinan kasvun muodostavan yhtiön orgaanisen ja epäorgaanisen kasvun yhdistelmän kautta muodostuvalle kasvupotentiaalille missään realistisessa skenaariossa hidastetta. Mielestämme kokonaismarkkina tarjoaakin yhtiölle huomattavaa kasvupotentiaalia, kun huomioidaan kasvustrategian epäorgaaninen komponentti

14 tykkäystä

Kuvailtiin tänään @Petri_Gostowski kanssa video Relaisin laajan raportin tiimoilta. Tiivistettynä osakkeen tuotto/riski-suhde on houkuttelevalla tasolla, eikä markkinat juurikaan hinnoittele sisään onnistuneita yritysostoja, johon Relaisin strategia ja arvonluontimalli nojaa. Lisäksi Suomen autokanta on pikemminkin vanhentunut kuin nuorentunut, mikä lisää tarvetta varaosille ja huolloille, tehden markkinasta varsin defensiivisen. Baltiassa autokanan keski-ikä huiteleekin sitten jo vielä Suomeakin korkeammalla, noin 13-17 vuodessa.

Markkinan kasvu on kuitenkin varsin hidasta yli ajan, noin BKT:n vauhtia, joten paljon onkin myös sen varassa, miten hyvin Relais onnistuu markkinan konsolidoinnissa ja kuinka hyvällä tuotolla yhtiö saa sijoitettua pääomiaan.

Mutta näistä aiheista enemmän videolla. :smile:

17 tykkäystä