Relais - Sarjayhdistelijä ajoneuvojen jälkimarkkinoilla

Pikaisella vilkaisulla vaikuttaa toteutuessaan ihan hyvältä kaupalta, jossa on perusedellytykset omistaja-arvon luonnille. Tiedä sitten miten kauppasota sotkee Relaisin ja muiden hyötyajoneuvojen jälkimarkkinan toimijoiden bisnekset.

  • Kaupan arvostus ok, viime vuoden tuloksella EV/EBIT 7,75.
  • Matro Group kannattavuus hyvä, viimeiset pari vuotta EBIT-marginaali n. 19-20 %
  • Strandsilla pitkä yhteistyö Matro Groupin kanssa. Todennäköisesti Strandsilla siis tunnetaan kohtuullisen hyvin ostokohteen liiketoiminnan ja brändien arvot sekä se miten ne ovat kehittynyt pidemmällä aikavälillä.
  • Myyjä jää vähemmistöomistajaksi ja kannustimet ovat kunnossa seuraavalle viidelle vuodelle, kun optiojärjestelyssä myyjän jäljelle jäävien (30%) osakkeiden kauppahinta määräytyy Matro Groupin liikevoiton kasvun perusteella.
  • Matron oma brändi Nedking vaikuttaa ihan kohtuullisen tunnetulta raskaan kaluston lisävarusteissa, mm. valoissa, paineilmatorvissa yms. Ei kuitenkaan yhtä tunnettu ja iso kuin esim. Strands.

Edit:

+Ensimmäinen(?) jakelija Relaisille Manner-Eurooppaaan eli kaiketi sieltä on myös jotain synergiahyötyjä saatavilla esim. Strandsin valojen jakelussa yms.

Osaatko @Petri_Gostowski muuten arvioida yhtään millaisia vaikutuksia kauppasodan eskaloitumisella olisi Relaisille? Äkkiseltään tuntuisi että suorat vaikutukset eivät ole kovin suuria, mutta epäsuorasti tulee osumaa talouden sakatessa. Tosin hyötyajoneuvojen jälkimarkkina on kohtuullisen defensiivinen ja kuljetussuorite ei taantumassa/lamassa laske merkittävästi, kun pakolliset tarpeet on edelleen kauppoihin ja muualle kuljetettava.

23 tykkäystä