Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Ei olla huomioitu tv-sarjaa ennusteissamme, sillä projektista ei ole minkäälaisia tietoja, joilla arvioda sen taloudellista vaikutusta. Kommentoitiin asiaa aikanaan pienesti täällä.

Remedy todennäköisesti saa jonkinlaista lisenssituloa Alan Wake IP:n käytöstä tv-sarjassa, mutta isossa kuvassa nämä tuskin kovin merkittäviä ovat. Kuluja hankkeesta ei Remedylle pitäisi hirveästi syntyä, kun yhtiö ei itse tuota sarjaa. Arvioisin, että sarjan myötä Alan Waken saama näkvyyys on rahallisesti itse lisenssituloja arvokkaampaa, kun pidetään mielessä mahdollisesti tulevaisuudessa julkaistavat AW-pelit (Alan Waken remasteroitu versio ja Alan Wake 2).

15 tykkäystä

Eiköhän jos tuo TV sarja todella toteutuu (alalla on yleistä että pöhistään jostain projektista mutta ennenkuin kamerat surraavat niin kaikki voi olla vain pöhinää) sen julkaisu ajoitetaan niin että remakea tai jatko-osaa pukkaa samoihin aikoihin… ja silloin suurin hyöty Remedylle on näkyvyys jolla myydä pelejä.

Witcher 3 esim myynyt kuin häkä nyt jouluna kun Witcher-sarja tuli ulos… vaikka peli jo vuosia vanha.

3 tykkäystä

Kyllä alkoi omakin mieli viedä takaisin noiturin tielle, vaikka vasta pari jaksoa olen ehtinyt katsoa. Ehdottomasti plussaa, jos tuo sarja näkee joskus päivänvaloa.

2 tykkäystä

Ohoh, käynyt melkein 13€ :nerd_face: taitaa olla innokkaita uusia sijoittajia markkinoilla taas kun kaikki osakkeet nousussa ilman mitään merkittäviä uutisia, vaikka joulupukkiralli oli kovaa kyytiä.

3 tykkäystä

Lisäksi Gamstatin hyvät tilastot lykkivät osaketta eteenpäin ja vahvistaa hyvää myynnin käännettä. Näkyyhän Controllin myynnin piristyminen muuallakin.

1 tykkäys

Eiköhän tämän päivän pomppu ole puhtaasti OSTelijoiden aiheuttama. Varmasti pitkässä juoksussa edelleen nousee, mutta ennen sitä varmaan niiaa takaisin lähemmäs 11 euroa.

4 tykkäystä

Tänään taas Remedy kelpaa :slight_smile: Avanza ostanut 5000kpl.

Minkälaista osinko veikkauksia teillä on? Inderes taisi ennustaa 25snt mikä ei taida olla yhtään mahdoton. Onhan firmalla vahva kassa.

1 tykkäys

Itse peesaan Inderesiä tässä.
Edellinen oli 10snt, joten siinä olisi aika iso nousu.

1 tykkäys

Toivoisin, että ei maksettaisi ollenkaa. Nyt pitäisi takoa kun rauta on kuumaa. Rahalla voisi jättää välikäsiä pois projekteista ja kerätä kaikki namut omaan pussiin.

13 tykkäystä

Minun puolestani ei tarvitsisi maksaa osinkoja myöskään. Toki voi olla kiva kannuste jos/kun henksu omistaa varmaan jonkun verran osakkeita, saada “bonari” tuotakin kautta.

Mutta sijoittajana ehkä näkisin “more bang for the buck” jos osinkojen sijasta panostettaisiin markkinointiin :slight_smile:

6 tykkäystä

Joo ymmärrän itsekin täysin, että suurena omistajana bonus hyvästä työstä houkuttelee ja on täysin ansaittu. Maksaa mitä maksaa, olen näiden lappujen puolesta tyytyväinen sijoittaja.

Tosin toi 25 snt osinko tekisi noin 3 miljoonaa euroa. Kesäkuussa kassassa oli lähes 21 miljoonaa. Ja nyt vuodenvaihteessa luulisi olevan jokunen miljoona enemmän. Eli onko tuolla 3 miljoonalla kauhea merkitys Remedylle?

Tietty jos ei makseta osinkoa ollenkaan muutamana vuonna, niin päästään ehkä vähän nopeammin tilanteeseen, jossa ei tarvita muiden rahoitusta.

Inderes taisi odottaa vuodelta 2019 n. 6 miljoonan plusmerkkistä tulosta. Vuodelta, jona uusi peli on julkaistu. Mielestäni 50% tälläisen vuoden tuloksesta pelifirmassa, jossa suuri puskuri on tärkeää ja rahaa saa helposti palamaan nopeastikin on aika paljon. Sitä rahaa on kassassa ihan syystä, sillä sen avulla voi mahdollistaa mm. tällä hetkellä tapahtuvaa monipelimallia, muuttoa uusiin tiloihin ja suuria rekrytointeja.

3 tykkäystä

Itsekkään en toivoisi minkäänlaista osinkoa. Kyllä niille rahoille löytyy varmasti paljon parempaakin käyttöä firman sisällä, projektit äkkiä imaisevat paljon ja menestyksistä ei ole takuita aina

4 tykkäystä

Niin eipä niillä osingoilla ole paljon merkitystä piensijoittajille. Mutta Järvelle ja kumppaneille varmasti on.

Miksi Inderesillä ja Astonilla on eri luvut 30.9.2019 tilanteesta? Vai onko nää eri asiaa:

Aston:

Inderes:
chrome_2020-01-02_19-23-46

Epic-diilli täsmää, mutta nuo muut rojaltit:
Aston: 6,36 miljoonaa
Inderes: 2,8 miljoonaa

1 tykkäys

Samaa asiaa, tiedonlähteenä DB vuosiraportti, tulkinta on erilaista. Inderes on olettanut, että kustannus noin 500.000 kpl pelin fyysisen kopion valmistuksesta vähennetään Remedylle tulevasta liikevaihdosta etupainotteisesti + merkittäviä markkinointikuluja (7,0me). Remedyn syksyisessä tiedotteessahan oli sanottu, että jakelija voi vähentää etupainotteisesti kustannuksia jne.

Ts. inderes olettaa, että enemmän liikevaihtoa kokonaispotista siirtyy tuloutettavaksi 2020 puolelle. Vuoden 2019 näkökulmasta Inderes tekee konservatiivisen johtopäätöksen ja voi hyvinkin tässä olla lähellä totuutta. Indereksellä on ammattilaisia ja minä olen kategoriassa ”satunnainen huutelija” :grinning:… mutta isossa kuvassa ei taida olla olla väliä vaikka tuloutusta siirtyisi 2020 puolelle… kokonaisuudessa on omasta mielestäni tärkeää se, että pelin myyntimäärät menevät heittämällä indereksen ennusteisiin ja ylikin :slightly_smiling_face:

@Atte_Riikola voi tarvittaessa korjata yo. käsitystäni indereksen puolelta

2 tykkäystä

Inderesin laajassa raportissa sivulla 30 on laajalti perusteltu tuota 2,8 milj . Itse pidän tuolla sivulla esitettyjä asioita hyvin keskeisinä, kun hahmotan itselleni, mikä voisi olla liikevoitto v 2019.

PSN profiles lähipäivien uudet käyttäjämäärät olleet keskimäärin 119/pv. Vastaavaa tasoa oman kirjanpidon mukaan ollut viimeksi 10.9. eli aivan julkaisun alkuviikkoina :relaxed:

7 tykkäystä

Laajan raportin sivu 30 on kyllä hyödyllistä luettavaa. Siihen liittyen, onko 7 miljoonan euron markkinointibudjettiin (Inderes ennuste) mitään konkreettista lähdettä? Tuo luku kuulostaa korkealta.

  • Eikös markkinointiin pitänyt tulla tukea Sony- ja Epic-diileistä?
  • Niiden lisäksi näkyvyyttä ja myyntiä tuntuu edistäneen Remedyn maine, puskaradio ja nyt palkintosade, joista ei myöskään pitäisi tulla kuluja.
  • Laajan raportin / DigiBros havainnollistavan laskelman perusteella markkinoinnin kuluksi voi haarukoida 2,5-3 euroa per täydellä hinnalla myyty peli. 7 miljoonan euron markkinointibudjetti indikoisi siten 2-3 miljoonan pelikopion myyntioletuksia (täydellä hinnalla).

Toinen näkökulma mahdollisesti suurempiin rojalteihin: DigiBros kirjasi heinä-syyskuulle 12,6 miljoonaa rojaltikuluja. Jos tuosta vain 2,8 miljoonaa olisi rojalteja Remedylle, kenelle ne muut menivät? Samalla jaksolla Control tuotti kuitenkin yli puolet Premium-segmentin liikevaihdosta. Epic-diili ja sitä vastaavat rojaltit kirjattiin käsittääkseni jo kesäkuulle. Ystävänpäivänä ollaan viisaampia, mutta viisastun mielellään jo aiemmin jos hyviä arvioita löytyy :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä