Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Hyvää pohdintaa useammalta kirjoittajalta myyntimääristä. Kiitos siitä. Itse kysäsin AI:lta tyyliin perustuen kaikkeen julkiseen dataan, montako kopiota on myyty… AI arvioi arvostelumenestyksestä, edellisten pelien myyntimääristä ja muista asioista johtuen tähän mennessä myytyjen kopioiden määrän olevan jo yli 2m. Noh tässä on nyt useamman viestin verran jo arvioitu pelimyyntiä perustuen johonkin. Ihan vaan tämän ketjun contentinkin kannalta toivoisin, että jotain oikeita numeroita alkaisi tulemaan jo yhtiöltä.

Itse myös kallistuisin siihen, että PC-myynti lähempänä 25% kuin 50% konsolimyynneistä, eikä sen alle meneminenkään yllättäisi. PC:n markkinaosuudesta huolimatta oma vaikutelma on, että yksin pelattavat kolmannen persoonan toimintapelit jäävät PC:llä usein muiden, kuten moninpeliräiskintöjen ja strategiapelien, jalkoihin. Voi vaikka ihan vertailla Steamin top sellers -listaa konsolien kauppapaikkoihin.

Tekijöitä nyt on useita muitakin, kuten mm. julkinen keskustelu pelin järjestelmävaatimuksista (vaikka heikompikin rauta pyörittäisi) ja EGS-eksklusiivisuus, mutta PC:llä ja konsoleilla menestyspelien profiili on muutoinkin jokseenkin erilainen.

3 tykkäystä

Lisäsin sanan “mahdollisen”, koska en halua esittää arvailua tai toistaiseksi esitetty arvioita faktoina. Se tieto mitä olen itse nähnyt viittaa huonoihin myyntilukuihin, mutta en tiedä tarpeeksi asiasta, että uskaltaisin sokeasti luottaa niihin.

Ehkä muotoilu “erilähteistä näkemäni heikot myyntilukuarviot” olisi ollut parempi. Nykyään jengi vaan tykkää esittää veikkauksia faktoina, niin halusin erottautua tästä porukasta.

Jos luulisin, että myyntiluvut olisivat loistavat, niin miksi kirjottaisin koko viestiä? Uskon siis todellakin myyntilukujen olevan heikot, mutta en halua faktana asiaa esittää, kun ei ole riittävän luotettavaa tietoa.

Tämä nyt liittyy etenkin jakelualustaan ja fyysisen kopion puutteeseen. Peli on tehty casual-pelaajille eikä millekään hardcore gamereille. Sama kohderyhmä, joka ostaa cittarista alennuksesta Sims 3 tai miesystävän tai kaverin avustamana Steamistä ostaa jonkun pelin.

Tää Epic-diili näyttää itselle päivä päivält huonommalta. Suuri osa niistä tavispelureista, ovat tavoitettavissa vain Steamistä tai sitten citymarketin laareista.

2 tykkäystä

Kiinnostaa kovasti tämä tavispelaajien EGS-vierastelu. Luen itseni sellaiseksi ja juuri ostin AW2:en EGS:stä. Ajattelin Geforce Now:ta hyödyntäen ottaa tyypit pelistä.

Oma tekemiseni ei siis käy evidenssistä, se on ihan selvä, mutta kun tätä EGS-diilin järkevyyttä useasti kyseenalaistetaan juuri PC-pelaajien rahojen menettämisellä, niin asia kiinnostaa.

7 tykkäystä

3 miljoonaa katselukertaa tälle musiikille taitaa mennä rikki you tubessa kuukaudessa eli 100000/päivä. Ihan mukava näkyvyys suomalaiselta peliyhtiöltä.

26 tykkäystä

Yritin jo lokakuussa kysellä, että onko kellään tilastotietoa kriitikkomenestyksen korrelaatiosta pelimyyntiin. Kellään ei ollut silloin vastauksia. Olisiko nyt?

Minusta on ehkä aavistuksen vaarallista olettaa, että hyvin arvosteluissa menestynyt peli myös automaattisesti myisi hyvin. Todennäköisyyttä se toki lisää ehdottomasti, mutta mitään ei kannata mielestäni ottaa täydellä varmuudella. Esimerkiksi elokuvamaailmassa ne kriitikoiden suosikit ja Oscar-voittajat eivät ole monestikaan isoimpia blockbuster-leffoja. Ehkä pelialalla korrelaatio on kuitenkin vahvempi?

Eiköhän joku korrelaatio ole, mutta pelit ovat niin erilaisia että on hyvin hankalaa vertailla. Sanotaan vaikka Modern Warfare 3 vs Alan Wake 2. MW3 saanut lähinnä dissausta, mutta sillä ei ole väliä jos verrataan näiden kahden myyntejä koska maailmassa on x miljoonaa pelaajaa jotka ostavat uuden Call of Dutyn aina, ihan sama millaista jätettä sieltä tulee.

Itse lähden siitä että kriitikkomenestys auttaa myyntiä, mutta ei yksin tee autuaaksi. Sitten jos sekä kriitikot että pelaajat kehuvat (kuten AW2), se auttaa lisää, koska sana kulkee ja kaverin suositus on 10x tärkeämpi juttu kuin jonkun kriitikon ylistys norsunluutornistaan. Sen päälle sitten brandin tunnettavuus ja peligenren suosio tuovat omat kertoimensa.

AW2 myynti on mysteeri kunnes Epic haluaa kertoa dataa. Mitään ei asialle hirveästi mahda. Kaikenlaiset muiden datalähteiden kautta tehdyt arviot ovat kiinnostavia ja antavat jotain suuntaa, mutta niissä on väkisin niin paljon virhemarginaalia että en tekisi ainakaan sijoituspäätöksiä niiden perusteella.

Kurssi todennäköisesti matelee kunnes saadaan konkreettista dataa AW2n generoimista rahasäkeistä. Tällä hetkellä kurssi alkaa lähestyä tasoa jossa Remedy oli ennen AW2n julkaisua ja kriitikoiden ja pelaajien suitsutusta. En ymmärrä logiikkaa, mutta ymmärrän lyhyen aikavälin ajurit - mallisalkku vähensi ja lehdistö jauhaa hyvin pehmein perustein juttua jonka voi typistää “on ehkä mahdollista, perustuen hyvin hataraan statistiikkaan, että AW2 on myynyt huonosti, kunhan emme ota huomioon että Epic ei kerro myyntimääriään tämän statistiikan toimittajille eikä fyysisten kautta myöskään tule myyntidataa koska sellaista ei ole”

Jos varmistuu myöhemmin että AW2 on myynyt huonosti, kurssi varmaan tippuu vielä vähän lisää. Jos varmistuu myöhemmin että nämä jutut olivat perusteetonta huttua ja myynti on hyvää, saadaan taas lisää kuumatkaa. Eipä voi vielä tietää. Toivottavasti viimeistään seuraava osari kertoisi. Sitä ennen on mielestäni lähdettävä siitä että firman aiemmat ohjeistukset ovat toteutumassa eikä analyytikkojen ts. “markkinan” arviot voi olla ihan hirveästi metsässä koska muuten olisi velvollisuus oikaista tämä posarin tai negarin muodossa.

17 tykkäystä

Korrelaatio ei ole kausaliteetti.
Tämän sanottuani en oikein osaa kommentoida muuta tekstiä koska puhut ”automaattisesti” tai ”täydellä varmuudella” samassa virkkeessä korrelaation kanssa.

Dataa ei ole, mutta en usko että kriitikkomenestyksellä on juurikaan korrelaatiota myyntimäärien kanssa. Kriitikot arvostelevat pelin taiteellista laatua ja teknistä toimivuutta. Myyntimääriin taas vaikuttaa eniten pelin genre ja kohdemarkkinan laajuus. Se on vähän kuin kysyisi että onko Michelin-ravintola parempi bisnes kuin McDonald’s -ravintola, kun Michelin-ravintola on saanut parempia kriitikoiden arvioita. Remedy on ottanut strategiakseen tehdä tällaisia omaleimaisia “taidepelejä”, jotka ovat juuri kriitikoiden mieleen ja jotka niitä haluavat pelata löytävät ne harvinaisemmaltakin platformilta. Pelialalla on hieman paradoksaalista sekin, että vaikka joku peli on sekä kriitikoiden että pelin kohdeyleisön ylistämä, se ei välttämättä menesty kaupallisesti hyvin.

4 tykkäystä

Monelta myös unohtuu vertailussa mikä on Remedyn mittapuulla hyvin. CoD:n kohdalla tarvitaan ihan eri luokan myyntiä, AW2 on break-evenissä vähän päälle miljoonassa kappaleessa.

Kurssin heiluessa toki saattaa ilmaantua ostopaikkoja mikäli uskoo myynnin olevan ohjeistuksessa.

Varmaan ymmärsit kuitenkin viestini pointin, vaikka hiuksia voi toki halkoa sanamuodoistani sekä kausaliteetin ja korrelaation eroista.

En oikeasti ymmärtänyt. Mahdollisesti jonkinlainen positiivinen korrelaatio löytyy mutta sen vaikutusta on mahdotonta arvioida yksittäisen pelin kohdalla. Varsinkin kun emme edes tiedä myyntilukuja sinnepäinkään kun mitään ei ole kerrottu ulos.

Miten arvioit tilastollista vaikutusta x täysin tuntemattomaan muuttujaan y?
Miten tästä saa sellaista keskustelua aikaiseksi josta on sijoittajelle hyötyä?

3 tykkäystä

Luulisi että tilanne on peruspeleillä nimenomaan että “arvostelumenestys nostaa myyntiä keskimäärin 20%-40% siitä mitä se olisi muuten ollut” tai vastaavaa. Joten on varmaan helppo olettaa että AW2 myy arvostelumenestyksen takia paremmin kuin neutraalilla arvostelutuloksella, mutta absoluuttisesta tasosta ei sitten taas ole “mitään” tietoa.

Kun ensimmäisen vuoden myynneistä voi näillä olla vaikka:

2M → 4M tai sitten
600k → 750k

Molemmissa arvostelut on tuonut myyntiin extrahyvää

PS. Mutta varmaan vaikea vetää mitään “yli 90 metascoren AAA-pelit myy lähes aina 6M kappaletta ensimmäisenä vuotena” johtopäätöksiä.

6 tykkäystä

Kysyin nimeomaan historiallista dataa muiden pelien osalta. Voisi arvioida, miten arvostelumenestys on mahdollisesti heijastunut myyntimääriin. Toki niistä luvuista ei voisi vetää mitään kunnollista oletusta AW2:n myyntimääristä, mutta voisi yleisesti vähän arvioida, kuinka paljon arvostelumenestykselle voi antaa painoarvoa. Esim. Atte nosti aiemmin ennusteitaan, kun positiivisia arvioita alkoi tulla. Sittemmin toki laski taas niitä hieman.

Oma lähtöoletukseni oli siis se, että vaikka peli saisi hyvin arvosteluja, niin se ei automaattisesti heijastu pelimyyntiin. Mielestäni @Juippi vastasikin kysymykseeni jo ihan hyvin yleisellä tasolla.

Ei automaattisesti mutta mahdollisuus hyviin myynteihin kasvaa.(jos siis positiivista korrelaatiota löytyy)

Tätä kannattaa myös miettiä laajemmin kun yhden pelin myyntien kannalta. Hyvät arvostelut ja palkinnot nostavat Remedyn arvoa työnantajana nykyisten ja potentiaalisten työntekijöiden silmissä. Tämä tarkoittaa mahdollisesti parempia rekryjä ja halvemmalla.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä se game of the year tuntuu hyvältä ja haluan saada niitä jatkossakin. Tämä ei onnistu jossain tusina talossa.

3 tykkäystä

Edit: Mukavasti longlist-ehdokkuuksissa mukana.

11 tykkäystä

Tuossa vielä tarkemmin BAFTA announces the best games of 2023 | BAFTA

Baldur’s gate 15 ehdokkuutta, Alan Wake 14, mutta nämä tosiaan long list, short list maaliskuussa ja palkinnot huhtikuussa. Hyvältä näyttää joka tapauksessa.

9 tykkäystä

Tässä sinänsä hyvässä keskustelussa itseäni häiritsee juuri tuo korrelaation ja kausaliteetin sekoittuminen. Jos hyvän arvostelunenestyksen saaneet pelit myyvät paremmin, ei voida todistaa sen johtuneen arvostelumenestyksestä.

Intuitiivisesti vaikuttaa selvältä, että pelit, jotka tulevat markkinoille valmiina, vailla isompia bugeja ja ovat ominaisuuksiltaan laadukkaita, miellyttävät sekä kriitikoita että pelaajia enemmän. Jonkinlainen positiivinen korrelaatio arvostelumenestyksen ja myynnin välillä lienee siis selvää. Toisin sanoen pelin laatutekijöillä lienee kausaliteettista vaikutusta sekä myyntiin että arvostelumenestykseen.

En kuitenkaan keksi mahdollista tutkimusasetelmaa, joka edes voisi osoittaa pelin myyvän paremmin hyvän arvostelumenestyksen vuoksi.

8 tykkäystä

Vain Epic storessa tuollaisessa alennuksessa. Muissa ei. Remedyn ja Epicin sopimuksista ei tiedä miten alennukset menee. Epic voi maksaa omasta pussistaan, jotta saisi käyttäjiä kaupalleen.

Tässä muuten muita pelejä, jotka julkaistu lähellä Alan Wake 2. Näiden myynti on varmaan epäonnistunut pahasti, kun heti tällaisia alennuksia:

EA SPORTS FC™ 24 Standard Edition -60%

Assassin’s Creed® Mirage -30%

Mortal Kombat 1 -40%

The Lord of The Rings Return to Moria -50%

Lords of the Fallen -35%

RoboCop: Rogue City -10%

12 tykkäystä

Sijoittaminen on harvoin tieteellisen tarkkaa toimintaa, vaan etenkin yksityissijoittajien kohdalla päätökset perustuvat yleisimmin todennäköisyyksiin. Jos osaat arvioida todennäköisyyksiä, voitat pitkässä juoksussa, vaikka osa keisseistä menisikin penkin alle.

Vaikka meillä ei olisi tieteellistä tutkimusta peliarvostelujen vaikutuksesta pelimyyntiin, on todennäköistä, että hyvät arvostelut lisäävät pelien myyntiä. Silti toinen peli, joka on saanut huonot arvostelut, voi ja usein myykin enemmän, mutta silloin me puhummekin kokonaan eri pelistä.

Asiaa käänteisesti katsoen, pelimediassa vastaani on tullut vuosien varrella lukemattomia juttuja, joissa on kerrottu pelien myynnin flopanneen,niiden saamien huonojen arvostelujen takia. Vaikkei meillä olisi tieteellistä tutkimusta, niin esimerkkitapauksia kyllä riittää, joista jokainen meistä voi muodostaa varsin hyvän kuvan siitä, kuinka merkittävässä asemassa peliarviot myynnin kannalta mitä todennäköisemmin ovat.

Game Rant -sivusto on tehnyt jutun (vanha juttu; 2020) Rocstarin parhaiten myyneistä peleistä. Sijalla 10. on alkuperäinen Max Payne vuodelta 2001. Jutussa kerrotaan, ettei peli ollut Rocstarin kehittämä, eikä julkaisema. Se on huolittu mukaan, koska IP on nykyään Rocstarin omistuksessa.

Jutun mukaan pelin myynti oli aluksi surkeaa. Sitä myytiin ensimmäisenä kuukautena ainoastaan 82,000 kopiota. Mutta paremman, kuin positiivisen arvostelumenestyksen johdosta, siitä tuli seuraavien vuosien aikana myyntimenestys – 4 miljoonaa kopiota.

Lainaus:

”First on the list is the original Max Payne from 2001, which at the time wasn’t even developed or published by Rockstar. The game and, the whole franchise was later acquired by the studio resulting in two sequels as well as many ports. Sales of the game were pretty low upon release, and Max Payne sold only 82,000 copies in the first month of its release.

Thanks to more than positive reviews the sales in subsequent years increased and later totaled to 4 million. Aside from sales, the game’s neo-noir style and use of graphic novel panels have earned praise and the game is today considered as one of the best ever made.”

Linkki:

9 tykkäystä