Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Lisään vielä sen verran, että Game Informerilla twitterissä reilu 2,3 miljoonaa seuraajaa. Jos palkintojen myötä saatu näkyvyys ei nosta pelin myyntejä niin en tiedä mikä nostaisi.

2 tykkäystä

Hyvä bongaus. Bongasin myös tämän, jossa IGN on tehnyt mielestäni vähintään reilusti… eli koko twitter-profiilin kuvaukseksi on päivitetty “Find out why Control is IGN’s Game of the Year in the link below”.

EI HUONO :slight_smile:

Ps. Salaa toivon, että PC Gamerilta tulisi best adventure game tai GOTY, koska auttaisi varmasti PC-puolella myyntiä… sillä alustalla Controlilla pitäisi periaatteessa olla parhaat mahdollisuudet pärjätä.

4 tykkäystä

Voi hyvinkin olla, että peli tekee vuonna 2020 odotettua paremman myynnin. Tilastoissa on hyvää piristystä nähtävissä, joka pidentää myyntien häntää mukavasti. 2020 tulee olemaan monella tapaa todella mielenkiintoinen tämän osakkeen omistajille.

Edit: Lisätään nyt vielä miksi tuleva vuosi on mielestäni vähintäänkin mielenkiintoinen.
-Controlin tilanne selviää, kuten myös myyntien jatkumo sitten kesällä. Samalla selviää Epic ja Nvidia diilit.
-Controlin lisäosat (2x), joista AWE on mielestäni mielenkiintoisempi.
-Crossfire
-Pc myynti aukeaa myös steamille. Pääsee hyödyntämään entistä paremmin lukuisia palkintoja ja arvostuksia myynnissä.
-Tietoa uusista peliprojekteista? Esim. Alan wakeen liittyen. Mielestäni on täysin selvää, että jatkumoa kyseiselle pelille tulossa muussakin muodossa kun Controlin lisäosana. Mahdollisesti remake ps5:lle. Sen ja Alan wake tv sarjan siivittämänä sitten itse AW2 tulille (tulevina vuosina).

Ihan jo näiden valossa tuntuu, että Remedy on kummasti mielenkiintoisempi osake kun vuosi takaperin.

8 tykkäystä

uudet konsolit = kunnolla toimiva ray tracing CONTROL?

1 tykkäys

Seurattavaa ja tulonlähteitä 2020…

Päivitys 29.12: Smilegate-sopimuksen loppuminen lisätty “seurattaviin asioihin”

11 tykkäystä

Tuli pelattua hieman controlia. Ei oikein auennut minkä vuoksi Goty palkintoja tippunut tasaiseen tahtiin. Tulee varmasti pelattua loppuun, mutta mitään hinkua ei ole takaisin konsolin ääreen.

  • Ympäristönä maailma melko tylsä (~4h pelattuna). Jotain half life vibaa ja samanlaista neljää seinää joka puolella.

  • Ei näytä lainkaan hyvältä visuaalisesti omaan silmään (ps4) verrattuna joihinkin Witcher yms joissa saa oikeasti nauttia maisemista. Lähinnä kai koska maailma niin ruma rakennuskompleksi.

  • Taistelu toistanut tähän asti 100% itseään. Ole suojassa, käytä pari launch ja takasin suojaan.

  • Tarina ja outoudet, kuten The Board ja Ahti ja Dr. Darling pitää mielenkiintoa yllä. Eka tunti oli tosi jees, fiilikset korkealla ja kaikki väli cinematicsit halusi nähdä ja paperit lukea, muttei enää…
8 tykkäystä

Ulkoasuun liittyen: peli on kehitetty selvästi tulevaisuutta ja tulevaisuuden pelikonsoleita ajatellen, koska suhteellisen tykillä PC:lläkään ei saa kaikkia graafisia asetuksia maksimiin. Ei varmasti edes lähemmäs 2000€ pelikone riitä tasaiseen 60fps ruudunpäivitykseen, jos haluaa kaikki Raytracing-asetukset maksimiin.

2 tykkäystä

Rakentavaa lukea myös negatiivisempia kokemuksia. Niche pelistä edelleen kyse ja kuten aiemmin on ollut puheita niin paljon on asioita, jotka ei todennäköisesti isoon pelaajamassaan uppoa. Kertonee esim. jotain, että Control pelaajilla on keskimäärin tilillään 96 muuta peliä PS4(Vs GTA V 13)

Ympäristönä maailma melko tylsä (~4h pelattuna). Jotain half life vibaa ja samanlaista neljää seinää joka puolella.`

Tavallaan samaa mieltä, vaikka Oldest House on pelin kontekstissa kiehtova miljöö niin mahtavaa olisi nähdä paranormaalia toimintaa esim. Hiss valtaamilla NYC kaduilla, jossa vihujen lisäksi siviilejä(joiden launchaaminen päin seinää olisi kaikessa makaaberiudessaan varsin hulvatonta :smiling_imp:). Toivotaan, että tähän päästään jatko-osissa :wink:
`

  • Taistelu toistanut tähän asti 100% itseään. Ole suojassa, käytä pari launch ja takasin suojaan.

Aika harva peli itseasiassa onnistuu luomaan aidosti vaihtelevaa toimintaa ja viimmeistään pelaajat itse luovat omat juustonsa jota sitten spämmätään. Esim. Witcher 3 melki jokaisen vihollisen voittaa quick strike - evade loputtomalla toistamisella. Jos käy kämmi niin Quenilla voi palauttaa health ja palata quick strike - evade juustoon. Tästä huolimatta rakastan Witcheriä(BTW katsokaa heti tuore Netflix-sarja) ja se on yhdessä Last of Us kanssa henkilökohtainen game of the decade :slight_smile:

Edit: Dark Souls, Bloodborne ja (ilmeisesti) Sekiro onnistuu tässä hyvin.

2 tykkäystä

Witcher tarjosi kuitenkin laajan skaalan eri lähestymistapoja ja imo vasta lisäosissa Mutatioiden mukaantulo aiheutti sen, että tietynlainen skillspeksaus oli nutsikas oman kokemuksen perusteella (euphoria yms…).

Nyt tällä pienellä Control pelailulla jäi heti harmittamaan, miksi aseiden kehittäminen ja modit on tehty niin turhiksi. Luokkaa ‘kunhan nyt ovat olemassa mutta et näillä kuitenkaan voi vaikuttaa oikein mihinkään ja saat kehitettyä vasta pisteen X jälkeen’. Sen sijaan launchin pysty maxaamaan(?) lähes heti ja aseille ei edes tee mitään… Haluaisin, että avoin maailma jossa on mukana modi ja skilltree elementtejä tarjoaisi oikeasti valinnanvaraa. Uskon myös muiden pelaajien arvostavan sitä. Toki voin olla väärässä kun en vielä ole pitkälle pelissä edennyt, ja ehkä second run kehittäisin muuta kuin launchia vai kehittäisinkö?

Hyvästä pelistähän on kyse, mutta jotenkin liikaa pieniä asioita ilmennyt muutaman tunnin pelaamisella, jotka ois voinu tehdä paremmin. Joten goty, meh.

Remedy salkussa suht isolla painolla. Isoa kuvaa ei muuta 3 tai 5mill myytyä peliä. Oli muuten hankala löytää ps storesta peliä.

Juuh, Witcher 3 voi toki pelata monella eri tavalla, esim. alkemian hallitsemisen luulin olevan Death Marchilla tärkeää mutta käytännössä helpoiten pärjäsin IMO juuri ym. quick strike - evade - quen spämmäyksellä, tämä melkein korostui vielä vaikeusasteen lisääntyessä.

Omat kokemukset Controlin launchista hyvin samankaltaiset ja taistelu nojasi siihen todella paljon. Aseita tulee käytettyä lähinnä, kun lauchiin ei ole energiaa(liekö tämä osin tarkoituskin?) Onneksi se on samalla ylivoimaisesti tyydyttävin skilli niin Controlin toiminta oli itselleni viihdyttävää.

Omat kehitysideat Controlin suhteen on vihollisten tekoälyssä ja boss battleissä. Former ja Mold-1 oli esim. hyviä mutta muut nojasi aika paljon siihen, että heitettiin vaan normaaleja Trash Mobeja niskaan. Tässä voisi jatkossa kopioida enemmän Souls -sarjaa ja uusista esim. Fallen Orderia, joissa lähes jokainen bossi on eeppinen kohtaaminen, joka vaatii tarkkaa patternien opiskelua ja pakottaa taistelemaan ainakin hieman eri tavalla eri vihollisia vastaan.

Offtopic: Nyt kun lähtee mielikuvitus rullaamaan niin Controlin pelimaailmaa voi laajentaa vaikka mihin. Hiss ei ole jatkossa pakko olla ainoa vihollinen vaan kliseisesti esim. venäjällä voisi olla oma FBC kaltainen organisaatio(okei, ehkä kopioin Stranger Thingsiä :slight_smile: ). Kylmän sodan hengessä näiden välille sitten rakennettaisiin konflikti ja pelimaailman laajentuminen ulos Oldest Housesta esim. kaupunkien kaduille, Moskovan tutkimuslaitoksille tai kylmään Siperiaan avaisi valtavasti mahdollisuuksia. Tähän soppaan vielä Alan Wake mielenkiintoisella tavalla mukaan niin we got ourselves a franchise :money_mouth_face:

2 tykkäystä

Best Art Direction ja Best Song, en ole varma onko ollut täällä:

Kertokaa tietäjät missä pelissä tätä ei tapahdu. Tämähän toistuu 99% peleistä :face_with_raised_eyebrow:

5 tykkäystä

Päivitin tuonne yllä olevaan “2020 aikajanaan” mukaan vielä nykyisen Smilegate-sopimuksen päättymisen… eli siinä on Q3/Q4:lle yksi seurattava asia lisää: tuleeko jatkoa?

1 tykkäys

@Aston_Livingstone Onko käynyt mielessä tehdä samanlaista laskelmaa “remedy vuonna 2025” mitä teit qt sta? :smiley: Vai onko liian vaikea arvioida liikevaihdon kehittymistä, kun pelien menestymistä on erittäin vaikeaa ennustaa etukäteen. :slight_smile: Mielestäni moiset laskelmat ovat erittäin mielenkiintoisia, vaikka ovatkin “arvailua”.

1 tykkäys

Piti oikein itseään nipistää siitä, että saatoin bongata jotain, mitä ei ole vielä tänne linkitetty. :slight_smile: CNET on tehnyt oman juttunsa parhaista peleistä 2019 ja Control hienosti esillä. Törmäsin tähän muuten ensimmäisenä Haystackin kautta.

4 tykkäystä

Tällä hetkellä tuntuu liian vaikealta tehdä tuollainen “2025 laskelma”, koska ei ole tarvittavia kiintopisteitä laskelmien perustaksi. Remedyn pitkän aikavälin hahmotelmassa pitäisin parhaana indereksen laajan raportin “bear-neutraali-bull” skenaarioanalyysiä (taitaa olla edelleen 21e tuo bull case, jos useita hittipelejä voidaan tuottaa).

Olisi kiva tehdä tuollaista pitkän aikavälin laskelmaa ja hahmotelmaa Remedystäkin, mutta ei vaan nykytiedoilla pysty. :roll_eyes:

vrt. Qt:n kohdalla kiintopisteenä oli neljä tärkeää asiaa, jotka mahdollistivat tuon laskelman:

  1. CEO:n selkeästi kertoma visio kokonaisliikevaihdon muodostumisesta
  2. Riittävän luotettavaksi arvioimani tiedot PoC-sopimuskumppaneista autoteollisuudesta, sekä näiden valmistajien tuotantomäärät vuosittain.
  3. Qt:n liiketoimintamalli, jossa on lienee 2-3 vuotta etukäteen nähtävissä, paljonko isoille pojille (autoteollisuus) on myyty jakelulisenssejä… esim. Daimler kertoo Qt:lle aikovansa valmistaa 2,x miljoonaa autoa vuonna 2021 ja 2,x miljoonaa autoa vuonna 2022 ja ostavat lisenssit etukäteen isona könttänä… (tai vähintään kommunikoivat yleistasolla tietoa etukäteen Qt:lle päin, koska eihän CEO muuten indereksen palstalla kertoilisi näkemyksiään näin tarkkaan)
  4. Indereksen analyytikon arvio yhden auton jakelulisenssitulosta, joka oletettavasti on myös konservatiivinen arvio näyttöjen lukumäärän kasvaessa merkittävästi, per auto, vuoteen 2025 mennessä.

Itselleni olen haarukoinut ajatustasolla Remedyä noin 12kk eteenpäin sen verran, että:

  • Controlin pelimyynti näyttää olevan riittävän hyvä indereksen mukaisiin EPS-ennusteisiin.
  • EPS-ennusteen toinen tärkeä osa, Smilegate-yhteistyö, on jatkunut jo sen aikaa, että indereksen analyytikko ei mielestäni ole lainkaan metsässä tämän suhteen. Pidän siis indereksen arviota riittävän luotettavana.
  • konamixxin kanssa on keskusteltu, että on mahdollisuus jopa selkeään ylitykseen 2019 osalta (14.2. ollaan viisaampia), mutta Controlin liikevaihdon osittainen ajoitus v. 2020 puolelle on pieni kysymysmerkki
  • Remedyn taloudellinen tilanne, onnistunut strategian jalkauttaminen, taustalla olevat megatrendit, liiketoimintamallin mukainen korkea EBIT% sekä ROE, ym. seikat puhuvat kaikki sen puolesta, että tätä yhtiötä PITÄÄ VOIDA arvostaa verrokkiryhmän mediaanina (P/E 20). Nyt siis, kun alkaa olla näyttöä että monta rinnakkaista peliprojektia voidaan hoitaa kannattavasti.
  • Tämä puoltaa omassa arviossani 15-16€ arvostusta osakkeelle vuoden 2020 aikana (FAIR VALUE). Bull-skenaariossa tuonne päästään heti 14.2. tilinpäätöksen jälkeen, neutraalissa skenaariossa H1/2020 tuloksen jälkeen ja bear-skenaariossa viimeistään 2020 loppupuolella.
14 tykkäystä

Kannattaa nyt housut pitää vielä jalassa koska osakkeen likviditeetti on onneton (likvialennus). Kaikki me tiedetään speksit taustalla ja osataan kalkuloida lukuja sekä jne., mutta yhtiöllä on silti vielä paperille todistettavana strategian toimivuus ja täten riskiprofiilin alentaminen monipeli-kehityksen kautta.

1 tykkäys

Olen näistä eri mieltä, koska:

  • likviditeetin alhaisuus ei ole koskaan syy olla ostamatta osaketta
  • CEO:n mukaan USEAT isot kv-toimijat ovat kyselleet mahdollisuutta ostaa isompia määriä osakkeita kerrallaan. Konkreettinen esimerkki saatiin, kun BofA osti satsin suoraan 12,5€ tasolta… mutta nykyinen käsitys on että enemmänkin ostohaluja siellä olisi
  • strategia on mielestäni nyt jo todistettu Controlin myötä. Toisaalta ei omien IP:den kirjo ole vielä laaja, mutta kaksi todistetusti myyvää (AW) ja palkittua (Control) on jo hyvä alku, josta työstää eteenpäin
6 tykkäystä

Konamixxin laskelmat 2019:

Bear:

Base:

Bull:

2020 hyvin alustava arvio:

Control noussut pitkästä aikaa etusivulle, lienee pientä piristymistä myynneissä:
https://www.microsoft.com/en-us/store/top-paid/games/xbox?s=store&skipitems=0

12 tykkäystä