Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

@Aston_Livingstone onko tämä jo vähän ylihintainen?

2 tykkäystä

Olkaa tarkkoja täällä, ettei mene sijoitusneuvonnan puolelle. Eli ei henkilökohtaisia suosituksia tai vinkkejä. Tottakai yleisti voi sanoa, mitä ajattelee ja kertoa, mitä itse tekee (tai aikoo tehdä).

FIVA voi olla näistä tarkkana, jos se joskus keksii foorumin…

9 tykkäystä

Olen imarreltu, kerran tällaista kysellään ihan suoraan :smiley:

En anna sijoitussuosituksia. Voin kuitenkin kuvailla omia tuntemuksia ja miten itse toimisin :wink:
Kaikki riippuu vähän omasta strategiasta… Omaan strategiaan peilaten ei tämä nyt halpa enää ole, mutta 12kk eteenpäin katsottuna uskon itse hinnan olevan 15-20e välillä.

Aliarvostus on odotetusti alkanut purkautua mm. Funcom-tarjouksen jälkeen ja TP:n lähestyessä… Tämähän on holdaajalle vain hyvä asia, tätä on odotettukin. Itse en ole myymässä missään nimessä, vaikka onkin reilusti yli 20% painolla portfoliossa (27% tällä hetkellä). Seuraan yhtiötä sen verran tarkkaan, että en koe minkäänlaista painetta olla myyntipuolella… vaikka hypoteettisesti TP tuottaisikin dipin kurssiin. Katse on kokoajan siinä 2-3v päässä ja mielestäni 2020 tulee hyvin todennäköisesti olemaan parempi tulos kuin 2019…

4 tykkäystä

Ei ollut tarkoitus pyytää sijoitusneuvontaa - menee uupumuksen piikkiin kysymyksen muotoilu. Editoin.

6 tykkäystä

Toistan oman ajatteluni tässä; ostin alle 14 eurossa kun katsoin että upsideä olisi tulossa 6-12kk aikajänteellä ja hieman olin myöhään liikenteessä kun asiaa pitkään harkitsin. Ostaisinko tänään lisää yli 15e:ssä? Todennäköisesti en - pientä ylikuumenemista ilmassa ja ehkä jo tulosjulkistusta ja PS5-liittyviä uutisia otetaan etukenossa. Epäilen että tulos ei vastaa hype-tason odotuksia ja sen jälkeen tullaan vähän taas alaspäin, mutta en usko että alle 14 euron mennään ellei tulos sisällä tosi isoja ylläreitä. Ylöspäin kaikki riippunee uutisvirrasta. Remedy mukana lavalla Sonyn showssa kun PS5 virallisesti lanseerataan ja launchipelejä demotaan? Tolppa voi olla miehekäs ylöspäin ainakin hetkellisesti… vaikka noin esimerkkinä.

Lyhyellä tähtäimellä volatiliteettia voi olla enemmän kuin tämmöisissä pikkufirmoissa yleensä, pitkässä juoksussa usko firman tekemiseen on kova vaikka en itse arvostanut muista syistä Epic-diiliä, mutta bisnesmielessä se näyttää olleen kannattava vaikka hajottaakin PC-puolen tuloja pidemmälle ajalle.

Myyntiä en toistaiseksi edes harkitse.Lisää voin ottaa jos dippaa yleisen markkinan mukana merkittävästi alle 14 euron ilman “omaa syytä”.

(*tämä ei ollut sijoitusneuvontaa. Jos ostat tai myyt jotain niin voi tulla myös turskaa, Kerroin vain mitä itse ajattelen ja teen tällä hetkellä. Ei-ammattilainen, suhaamassa muiden seassa ilman sen suurempaa tietotaitoa, matki omalla vastuulla)

Edit: Ja itselläni noin 12% painoarvolla salkussa. Eli yksi siivu muiden laadukkaiden kasvuyhtiöiden seassa.

4 tykkäystä

Laittelin ajatuksiani teknisessä mielessä tänne:

https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi/654/1225?u=terva_xyz

3 tykkäystä

Itellä 22,5% salkusta tässä, keskihinnalla 6,22…jotenka saa vapaasti paino nousta :slight_smile: eli lähinnä on kasvanut ylipainoon, ei niinkään ostettu ylipainoon. Lisäilyäkin voin tehdä, mutta katselen rauhassa viralliset luvut ja coronat ja muut. Ei mulla hätä ole tehdä mitään, tämä on sen verran pitkä lappu. Ja toki muutenkin rakkaudesta lajiin…fani jo alkuperäisestä death rallystä, toki myös muut remedyt mätkiny läpi jotka oli ihan ok myös. Suurin vaikeus on pitää fanitus erossa osakkeesta. Mutta juu, parhaat remedyt omasta mielestä (omilla kokemuksilla): Max Payne 1, Control, Death Rally (tuossa järjestyksessä).

5 tykkäystä

Olen valmiina tulosjulkistukseen. Vähän on varmaan mainosvideot muuttuneet Remedyllä.

3 tykkäystä

Periaattesta kiinnostaa, että miksi et ole ostanut lisää kurssin noustessa?
Itse ostan aina lisää nouseviin kursseihin. Mikä saa miehen/naisen makaan vallihautaan?

Minä myönnän mokanneeni täysin. Ostin annista, koska mielestäni kurssilla oli nousuvaraa aina 24e jo niillä näkymillä. Sitten pilkin siinä 5,70e tienoilla, mutta en uskaltanut napata isoa kalaa, kun siinä 5,90e kohdalla oli 100000 myynnissä (oiskohan ollut Sami Järven osakkeita). Sen jälkeen muut osakkeet veivät huomion ja Remedyn osuus salkusta on vain 1,5 prossan luokkaa.

5 tykkäystä

Mä ajattelin pudottaa ens viikolla n. 20% lapuista, mutta ainoastaan veroteknillisistä syistä (ajatellen myös verovuotta 2012). Ostelen ne kyllä takaisin, koska edelleen uskon >20$ hintoihin.

2 tykkäystä

Jeah. Omalta osaltani tuossa oli kyse sellaisesta hetkestä, jossa myynti näytti jäävän selvästi tuon ”hintatason vaatimuksesta”…

Aktiivinen yhtiön ja myynnin seuranta onneksi pelasti tässä… eli hieman myöhemmin myynnin näyttäessä olevan kuitenkin kunnossa ongin samalla hinnalla tuon kolmanneksen takaisin sekä hieman lisää siihen päällekin.

4 tykkäystä

Mulla oli samat kuviot, sitten Alko goty palkintoja tipahdella, niin otin isoimmat positiot. Harmi että puolesta luovuin jo 13,3 Wuhan peloissani.

1 tykkäys

Ihan turha kevennellä. Junaan saattaa olla vaikea päästä mukaan enää uudelleen…

3 tykkäystä

Joo itse kevensin viime viikolla kolmasosan pois mutta niinhän se vaan nousee. Saa nähdä kuinka kauan, jos minkäänlaista ”heikkoutta” osarissa ilmenee niin eiköhän siitä sellanen dippi tule että saa lisää ostettua

1 tykkäys

Varmaan tulee saman toistoa mutta tekee hyvää purkaa julkisesti omia ajatuksia. Saa mahdollisesti jopa kontraavia ajatuksia ja/tai tukea…

Tämä on ollut nyt itselle aika hankala paikka, tunteet meinaa kokoajan ottaa vallan ja käskee vähentämään.

  • Julkaisun yhteydessä hyvin samanlainen piikki ja sitten dipattiin. Controlin myynti ei ole ollut mitään tajunnan räjäyttävää → Seuraako jälleen samanlainen dippi? Eikö nyt kannattaisi vähentää?
  • Paino taitaa olla noin 25% tällä hetkellä, joten isku Remedyyn olisi merkittävä isku koko varallisuuteen. Eikö nyt kannattaisi vähentää?
  • Viimmeksi ostin, koska mielestäni 10.6 oli vielä riittävä turvamarginaali pitkän aikavälin näkymiin ja Aten ennusteet vaikutti konservatiivisilta. Nyt kun on tuosta arvostustasot nopeasti noussut niin eikö nyt kannattaisi vähentää?
  • SP500 korjaus lähiviikkoina on jkv todennäköistä ja voi hyvin vetää suomalaiset pienyhtiöt mukana. Eikö nyt kannattaisi vähentää?

Olen nyt lähtenyt omaa intuitiota aktiivisesti haastamaan ja sieltä nousee esille tällaisia asioita.

  • Tämä on pitkän aikavälin keissi, moniprojektimallissa on päästy vasta alkuun.
  • Ostotarjousoptio on kokoajan läsnä(Haluan kuitenkin, että Remedy menestyisi itsenäisenä)
  • Controlin häntä tulee olemaan pitkä( jossain vaiheessa PS+, Gamepass, 20€ tarjouspäivät) ja jo ostetut pelit kiertää käytettynäkin tehokkaasti(esim. PS4 kirppis fabo ryhmässä Controlia tarjotaan ja kysytään) ja vaikka esim. jälkimmäinen ei tuo kassavirtaa niin pidän hyvin todennäköisenä, että IP on 2-3v päästä paljon tunnetumpi ja pidetympi mitä tällä hetkellä → Potentiaali jatko-osiin paljon isompi, kuin tällä hetkellä ajatellaan.
  • Entäs jos kurssinousussa ei nyt olekaan kyse meidän bulleroiden ostosta, jotka lähtevät samantien pakoon jos tajunnanräjäyttävää H2 ei tulekaan? Katsooko markkina(kuten se yleensä tekee) jo H2 yli? Arvostuskertoimet saattaa olla korjaantuneet myös hyvästä syystä(verrokit! näkymät!) ja jatkossa mennään sitten tuloskasvun voimalla eteenpäin.
  • Eikös Remedy nyt toteuta juuri sitä alkuperäistä sijoituskeissiä minkä vuoksi mukaan lähdin?(arvostustason korjaus, pitkän aikavälin tuloskasvunäkymät) Se, että tämä tapahtuu nopeaa ei ole syy myydä. Lisäksi kaikin puolin miellyttävä yritys holdailla ja seurata.
  • Pidän Remedyn arvostustasoja esim. perustellumpana kuin Qt:n ja hyvin tuokin porskuttaa. (johtuu todennäköisesti siitä, että olen QT:ssa lähinnä peesailemassa ja ymmärrän Remedyä yhtiönä paljon paremmin)
  • Mikael ja Sauli juuri puhui siitä miten bullerot myy voittajia :slight_smile:

Kahnemanin kuvaileman “systeemi 1. ja 2.” suuren taistelun lopputulemana istun ylisuuren positioni päällä. Vaikka on täysin mahdollista että H2 julkkarin jälkeen tullaan alas niin on myös mahdollista, että tulevista projekteista saadaan uutta tietoa(esim. Vanguard huhun osoittautuminen todeksi, P8) ja kurssi pomppaa isosti ylös. Nouseviin kursseihin ei yleisesti ole järkevää myydä ja keskittämällä sitä ylituottoa tehdään. Palkasta jää kuitenkin ihan ok summa käteen joka kuukausi, joten ylisuuri positio pienetyy myös tätä kautta ja vaikka Remedy menisi konkkaan niin isossa kuvassa tämä ei minua pelistä poistaisi.

19 tykkäystä

Aikamoista vekslausta tässäkin topikissa. Ymmärrän toki, jotain on koko ajan räplättävä :smiley:

Jos ja kun kaikki näyttävät kuitenkin uskovan siihen pitkän aikavälin tarinaan, niin turha antaa mielessään pyöriä jatkuvia “jos myyn nyt ja ostan takaisin kun laskenut 50 senttiä TAIVOIHEMMEDDI mitä jos tää ei laskekkaan enää ja sit oon myynyt äeäeäeäeä”. Menee se muu elämä ohi kun mieli vatvoo irrelevantteja peliliikkeitä ja lisämunuainen erittää stressihormoneita.

11 tykkäystä

Hyvää pohdintaa. Mielestäni asiaa voi hahmotella itselleen yksinkertaisesti myös tuloskasvun kautta: Onko näköpiirissä merkkejä, että Remedyn tuloskasvu kääntyisi laskuun?

Mielestäni näitä merkkejä ei ole lähivuosille, jolloin voidaan olettaa kurssin seuraavan tuloskasvun perässä… arvostuskertoimet välillä heiluvat ylös-alas kuten asiaan kuuluukin…

Indereksen 2020 ennusteella EV/S on 4.0 ja P/E 18.9 nykykurssilla 14,75e.

Jos katsotaan Funcom-tarjousta (EV/S 4.8) tai verrokkiryhmää (mediaani EV/S 5,9 ja P/E 27,7) niin ei tämä vieläkään ihan ylihinnoiteltu ole … jos siis jaksaa vuoden katsoa eteenpäin. Eli mielestäni kannattaa aina katsoa eteenpäin, eikä liikaa viime vuosipuoliskon vaikutusta nykykurssin :slight_smile:

12 tykkäystä

Noh aina välillä tulee vähän harmiteltua. Tosiasiassa Remedy on jo nyt ollut minulle alkuperäistä paljon parempi sijoitus, kuin mitä olin ajatellut.

Virukset ei remedyyn varmasti pahemmin vaijuta, kurssista en tiedä. Mutta tässä lähi kuukausina nähdään Oliko käteisen lisääminen hyvä liike.

Stressihormoni tasoa vähentää pikkuisen isompi käteistaso.

1 tykkäys

Itseäni pitkän aikavälin sijoittajna Remedyssä muistutan aina 10 vuoden hankintameno-olettamasta kun myynti- ja vähennyshaluja on. About viidesosa tästä täynnä ja tavoitteena, riskitaso huomioiden, että tästä tulee reilu multibaggeri, jolloin merkittävä veroetu tiedossa. En kuitenkaan katkeroidu, jos Sony ostaisikin alle 8v sisään Remedyn :slight_smile:

EDIT: ei ollut mitenkään erityisesti Astonille suunnattu viesti, vaikka vastasinkin ilmeisesti viestiisi suoraan :smiley:

2 tykkäystä