Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Remedy saattaa vaikuttaa hyvin huonosti ennustettavalta jos verrataan koneen huolto- tai ifin vakuutusliiketoimintaa, mutta peliyhtiöstä alkaa olemaan jo paremmasta päästä (suomalaiset rovio ja next games ei ehkä reiluimmat vertailukohdat).

1 tykkäys

En tiedä oliko tästä juttua jo täällä, mutta Amazon rynnii vuosien valmisteluiden ja vastoinkäymisten jälkeen pelimaailmaan nyt omilla peleillä, ei enää “vain” Twitchin kautta.

Amazonin strategia on tuttuun tyyliin hieman epäselvä*. Yhtiö myy pelejä oman palvelun kautta, mutta Crucible on myös Steamissa. Yhtiö hyödyntää varmasti Twitchia markkinoinnissa. Amazon suunnittelee myös Google Stadian kaltaista striimauspalvelua.

Nuo pelit vaikuttavat Fortnite -kopioilta, mutta on mielenkiintoista nähdä alkaako Amazon rohmuamaan itselleen joskus eksklusiivisia julkaisuja joita se myisi vain oman alustan kautta.

Laadukkaalle osaamiselle ja pelistudioille se toisi entisestään lisää kysyntää. :slight_smile:

*Lisäys: Amazon on kuin teknologiavetoinen steroideilla höystetty globaali S-Ryhmä, joka yrittää dominoida jokaisella alueella ja syödä muiden marginaalit ja koukuttaa ihmiset palvelun (Prime S-etukortin verrokkina) sisään ikuisesti.

18 tykkäystä

20 tykkäystä

Foundationin ensimmäisen trophyn saanut 3% pelaajista. Tekee noin 36 000 pelaajaa ja kasvua edellisestä viikosta 4000 pelaajaa.

12 tykkäystä

Ihmettelette varmaan miksi jaan tämän tähän ketjuun:

Tuo kuvaa hyvin sitä laajempaa trendiä, miten suuri strateginen arvo ainutlaatuisella sisällöllä on eri alustoille kun ne kilpailevat ihmisten ajasta.

Samaa nähdään niin elokuvissa, sarjoissa, podcasteissa kuin myös pelien alueella. Ja tässähän Remedy loistaa. Remedyn osaaminen ja ainutlaatuisuus on niukkuushyödyke sisältöä janoaville alustoille.

42 tykkäystä

Harrastin itsekritiikkiä ja tutkin miten omat ennusteet on menneet ja kaivoin noin vuoden ajalta omia kommentteja & teknistä analyysiä tästä ketjusta. Vaikka tekninen analyysi on välillä vähän kuin sään ennustamista ja samassa ennusteessa voi olla näköpiirissä nousu, lasku ja sivuttaisliike, niin yritin tiivistää tarkoittamani sanoman ja sain aikaan tällaisen koosteen:

Tuon viimeisimmän “sääennusteen” näkee täältä:

https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi/654/2954?u=terva_xyz

25 tykkäystä

Nimenomaan sama ajatus minullakin kun Remedyn kelkkaan lähdin. Varmaan siitä aiemmin kirjoitinkin jotain, mahdollisesti tähän ketjuun.

Samoihin aikoihin silmäilin Disneytä ja en vaan tohtinut ostaa koska hinta niin kova. Maaliskuussa sitten vihdoin sain sitäkin kauhottua salkkuun.

Kanavia tulee ja menee, content is king!

11 tykkäystä

Hei ATK pelivelhot! Olen viimeksi kattonut pelispeksejä aikana jolloin muistia vapautettiin upper memory blockista autoexec.battia ja config.syssiä dos editorilla puukottamalla, joten en tajua mitään näistä uusista peleistä

eli pyöriikö control about pelattavasti mun läppärillä?

2 tykkäystä

Jos läppärissä ei ole erillistä näytönohjainta niin ei.

Nykypelit on käytännössä kokonaan näytönohjain riippuvaisia.

2 tykkäystä

Vaikka en pelivelho olekkaan niin uskaltaisin väittää ettei prosessorikaan riitä. Minimivaatimuksilla peli saattaa juuri ja juuri käynnistyä :neutral_face:

1 tykkäys

Juuri kuten @Seinakadun_Keisari ja @Pohjolan_Eka tuumasivatkin, nuo läppärien “mobiiliprosessorit” on niin kuristettuja että eivät vertaudu laitteistovaatimuksissa mainittuihin pöytäkoneversioihin kuin nimeltään.

Olipa hyvä että tämä tuli vastaan. Olen odotellut löytäväni Controlin jonkinlaisesta alesta, mutta eihän omassa pelikoneessanikaan enää olisi potku riittänyt :sweat_smile: Tietää investoida rautaan ennenkuin haaveilee kyseisestä pelistä.

5 tykkäystä

Control vaatii tietokoneen, sun läppäri on mallia budjetti-ohkainen “tietokonetta etäisesti muistuttava laite”. Ei liikahda tuolla. Käytännössä vaatii “pelikoneen” eli vehkeen jossa on nimenomaan pelikäyttöön tarkoitettu näytönohjain. Tai sitten PS4 Pro jos haetaan halvinta tapaa pelata jouhevasti ja konsolin padiohjain kelpaa.

1 tykkäys

Nyt on tullu loputkin osat tuosta Aten aiemmin mainitsemasta tekstisarjasta: The Epic Games Primer: Parts I-VI Directory — MatthewBall.co

Erityisesti suosittelen lukemaan tuon viimeisen osan “Epic Games Primer (Pt VI): Epic’s Philosophy and Unprecedented Aspirations”: Epic Games Primer (Pt VI): Epic's Philosophy and Unprecedented Aspirations — MatthewBall.co
Tuossa viimeisessä osassa käsitellään Sweeneyn visiota Metaversestä, tuodaan yhteen miksi Epic tarjoaa tällä hetkellä monia palvelujaan ilmaiseksi tai miksi Epic on niin antelias mm. developereita kohtaan (versus muut toimijat markkinoilla), ja miten kaikki tämä ja Epicin eri palikat palvelevat tuota suurempaa Metaverse-visiota, ja kuinka suuri tuo markkina voisi rahallisesti olla (biljoonia dollareita).

Teksteissä esiintyvät asiathan eivät kaikki suoraan liity Remedyyn, mutta osa välillisesti kyllä. Tässä joitain poimintoja (joista monia nostettu täällä aiemminkin esiin), joiden takia omasta mielestäni on osakkeenomistajana mukava olla Epicin “tallissa” edes jollain tavalla. Osa on hieman irrallaan kontekstista, jotta kopioidut pätkät eivät olisi liian pitkiä. Vastaavia pätkiä löytyy teksteistä varmasti enemmänkin, mutta tässä nyt ainakin joitain sellaisille, jotka eivät jaksa kahlata koko tekstisarjaa läpi :slight_smile:

“But if Epic is successful in building out its ‘flywheel’, it will even more dramatically reshape the digital world - from data and privacy rights, to emergent technical standards, the distribution of profits, and the very ways in which humans work and relax. And all of this is critical to Sweeney’s long-term vision of society’s future: the Metaverse.”

“Sweeney has been vocal that EGS was likely to deliver either of two outcomes, both of which
he’d consider a success. First was that EGS steadily stole market share from Steam and others, thereby shifting billions of dollars in profits per year from stores to the actual creators of content.”

“And with 350MM+ users and 2.3B social connections, Epic now operates one of the Internet’s largest and fastest growing social networks.”

“Sweeney believes that low fees are critical to the health of the independent game community and prefers not to double dip. It’s similarly possible that EGP publishers have similar and substantial discounts for Epic’s other paid services.”

“Most important, however, is Epic’s ability to promote EGP releases in the Epic Games Store and via Fortnite integrations. Borderlands 3 , for example, is an Unreal-based game that was published by 2K and was exclusively available via EGS for the first six months after release. Leading up to the game’s launch, part of Fortnite ’s map contained a mini-virtual world that, when entered, transformed into the Borderlands universe — inclusive of its aesthetic and items.”

"So how does one explain Epic’s strategy? What is the Epic Games Flywheel looking to achieve? Why is Epic spending billions to launch new businesses that remove or reduce all the value in that category - and without shifting the remainder to Epic’s own pockets?

The answer goes back to the gaming TAM (“Total Addressable Market”) of $120B. Sweeney believes that the most important segment of the gaming/entertainment ecosystem is the content creator. And, accordingly, the entire ecosystem benefits from making it easier for developers to make both a game and a profit, from driving a greater share of industry profits away from stores and infrastructure providers to these developers, and by breaking down the closed platforms of Microsoft, Sony, Valve, Windows, Steam, etc.

Sweeney’s goal, in other words, isn’t “Embrace, Extend, and Extinguish”, or even to drive Epic’s share of gaming profits. Instead, it’s to drive the industry topline itself."

Lisäys:
Tämä voi olla mielenkiintoinen Vanguardin osalta tai mahdollisten tulevien multiplayer pelien?

"The Epic Online Services Strategy

By mid-2019, Epic began beta-testing a version of its Fortnite services for outside developers.

This meant that just as Epic’s Unreal Engine allowed game developers to easily release their games across all devices and platforms, Epic Online Services (EOS) would allow these developers to operate multiplayer online services for these games across all devices, platforms, and engines. In addition, these developers would get access to Epic’s enormous player network and social graph.

EOS, in other words is “ Fortnite services in a box.” By using it, a developer can instantly make their games available anywhere Fortnite is available, operate with comparable multiplayer functionality and at a comparable scale, and use its entire friend/team lists, too. And they get to do so for free."

17 tykkäystä

Remedyläinen kertoilee etätyökokemukset. Mielestäni tämä antaa hyvän ja posititiivisen kuvan yhtiön järjestäytymisestä, reagointikyvystä ja HR-johtamisesta :+1:

13 tykkäystä

Aivan mahtavaa lukea, kuinka henkilökunnasta pidetään huolta. Kiitos :100: :heart:

4 tykkäystä

Eniten tuossa etätyössä olemisessa pelottaa epidemian mahdollisen pitkäkestoisuuden kannalta se, että miten tulevia isoja projekteja varten saadaan näyttelijät ulkomailta Suomeen. Etänä ainakin tuo motioncapture on hyvin haastavaa, jos talon oma kaappaustekniikka on jotenkin sidottu pelimoottoriin.

1 tykkäys

En usko, että tällainen näyttelijäkato-uhka realisoituu. Toki mahdollista, mutta

  1. Epidemian ei pitäisi kestää niin kauan
  2. Jos kestää pidempään, niin keinot keksitään ongelmien ratkaisuksi!

Eikö suomalaiset näyttelijät käy peleihin? Olihan Martti Suosalokin Controllissa. Ja varmasti nyt joku sanoo että englannin ääntäminen on ongelma. Sen voi tehdä jälkiäänityksenä tai onhan Suomessa varmasti hyviä jo amerikkalaisissa elokuvissa näytelleitä näyttelijöitä, esim Jasper Pääkkönen.

3 tykkäystä

Myös esim Alan Wake näyttelijä oli suomalainen Ilkka Villi, mutta ääninäyttelijänä toimi Matthew Porretta.

6 tykkäystä

Tuota en tiennytkään. En ole pelannut Alan Wakea. Mutta täytyy sanoa että onhan Ilkka Villi poikkeuksellisen komea näyttelijä, joten varmasti nappikasvot peliin.

1 tykkäys