Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

XBOX:n levinneisyys globaalisti on noin 50 milj + konsolia.

Muutama CoD pelipoiminta myyntien osalta… tämä kuvaisi lienee Crossfire X:n maksimaalista myyntimäärää, mikäli CF X:stä tulisi joku jackpot-kulttihitti.

  • Call of Duty black ops 3: 7.4 milj.

  • Call of Duty WWII: 6.2 milj.

  • Call of Duty advanced warfare: 5.2 milj.

Todellisuudessa voisi varovasti veikata, että pelin myyntimäärä hyvässä skenaariossa olisi maksimissaan puolet CoD-peleistä? Sanotaan vaikka 2,5 - 3 miljoonaa kopiota.

Paljonkohan Remedy tuosta kuittaisi jakeluperusteisia palkkioita? Oma veikkaus on, että ei juuri mitään. Isompi tekijä on ollut tuo 100+ Remedyläisen pitäminen töissä “all costs covered”. Sekä isosti tämä näkyvyys peliteollisuudessa ja Aasiassa.

Entäs tuo Crossfire HD? Mielestäni todellinen jackpot-potentiaali piilee siellä… Riippuu toki, myydäänkö single player erikseen, miten hyvin se markkinoidaan jne. Näistä asioista ei taida olla vielä mitään tarkempia tietoja… kuin että HD:n single player -kampanjan remedy on tehnyt.

Crossfire 1:n osalta tietysti pelin ilmaisuus / suosio on iso tekijä, joten potentiaalinen pelaajakunta on sitten hieman eri kalibeeria kuin CoD/vastaava jättimenestys XBOX:lla:

CROSSFIRE is one of the most played online FPS games worldwide, with over 8 million concurrent users and 650 million registered players.

CF HD: Onko realistista odottaa, että 5% koko pelaajakunnasta voisi ostaakin single player -pelin 5 vuoden aikana? Tämä tekisi noin 32 miljoonaa pelaajaa, eli yli 6 miljoonaa pelaajaa per vuosi.

Kunhan nyt horisen tässä jotain…

3 tykkäystä

Jos @Aston_Livingstone mun kommentti CoD:eja vähän liikaakin pelanneena auttaa, niin jos etsit vertailukohtaa sellaiseen skenaarioon, jossa oikeasti CF X:stä tulee jackpot, niin sillon vertaisin CoD:ien osalta myyntimääriä Black Opsin (I ja II), Modern Warfare 3:n ja Modern Warfare 2:n myyntimääriin. Löysin tommosen statistiikan ite noista:


Tää siis tulee puhtaasti siitä, että tiien ite mielestäni aika hyvin mitkä noista peleistä aikoinaan oli ns. jackpot-tasolla, ja miten niiden myyntimääriä vois ottaa huomioon tollasessa analyysissä. Myös julkaisuajankohdissa kannattaa se huomioida, että todennäköisesti pelimarkkinan luontainen kasvu yli ajan on myös tuonu paljon lisäystä yksikkömyynteihin yli ajan :slight_smile: Esim. jos Black Ops II (2012) on myyny 29,59 miljoonaa kopiota, niin on se huomattavasti parempi suoritus kuin se, että Black Ops III (2015) myi 26,72 miljoonaa kopiota

1 tykkäys

“CrossfireX julkaistaan Xbox Onelle ilmaiseksi pelattavana verkkoräiskintänä. Remedyn kehittämä yksinpeliosuus julkaistaan sen sijaan osana erikseen myytävää kausipassia, josta kerrotaan lisää lähempänä pelin julkaisua.”

Näin luki tuossa artikkelissa. Liekköhän Crossfiren season pass toimii samoin kuin muiden fps season passit, eli season kestää ~pari kk, johon voi halutessaan ostaa season passin (yleensä 5-10$/season) millä saa sitten palkinnot auki mitä saa seasonin aikana pelaamalla. Eli voisiko tuo single player liittyä jotenkin niin, että kun sen ostaa saa myös season I passin omistukseen crossfire HDhen. Jonkin näköinen bundlehan tuossa on kyseessä.

Tosin artikkelin tarkka sanamuoto “osana erikseen myytävää kausipassia” toisi mieleen, että kun ostaa passin, saa single playerin mukana. Eli hinta on varmasti jotain 10$ hujakoilla, ellei sitten crossfiressä mennä pitkillä seasoneilla jolloin 20$ olisi maks hyväksyttävä summa. Esim RS siegessä passi mikä sisältää 5 vuoden edelliset matskut ja tulevan vuoden maksaa 24.99$

2 tykkäystä

Mutta CF X on XBOX:lle ja sun esittämä tilasto sisältää kaikki alustat… Otin itse siis XBOX-alustan myyntimäärät, jolloin viiteryhmä on sama kuin CF X.

2 tykkäystä

En löydä tarkempia statseja CoD:ien osalta ainakaan nopeella katsauksella nimenomaan XBOX:ille, mutta noista charteista voi ehkä joitain mahd. kandidaatteja analyysiä varten katsoa.

Tarkistin kyllä… Video Game Charts, Game Sales, Top Sellers, Game Data - VGChartz

4 tykkäystä

Joo, sitä en epäile. En vaan itse löytänyt :confused:

2 tykkäystä

17 tykkäystä

Kannattaa Aston huomioida että nykykurssiin on leivottu jo kohtuullisen iso onnistuminen Crossfirelta ja jatkuva tulovirta siitä useaksi vuodeksi. Siksi hyväkään myynti ei sinänsä tarkoita että kurssin pitäisi nousta, toki hyvä myynti takaa että kurssi ei lähte luisumaan alamäkeen. Jackpot on tietenkin eri asia :slight_smile:

3 tykkäystä

Samaa mieltä kanssasi. Lähinnä kirjoitukseni oli tarkoitus ampua alas kovimpia odotuksia Crossfire-Jackpot-Remedy-1mrd-valuation toiveista :slight_smile: Eli kuten kirjoitin, oman näkemykseni mukaan Remedy ei tulee juurikaan saamaan merkittäviä jakelutuloja CrossfireX:stä, vaikka siitä tulisikin XBOX-alustalla “jackpot hitti”. Todennäköisempää on, että se on yksi peli tavallisten joukossa.

Crossfire HD on mielestäni kuitenkin ihan eri keissi Remedyn kannalta - tai no näin veikkailen - mehän emme tiedä vielä mitään tämän pelin myyntisetupista jne.

5 tykkäystä

Oliko tuosta Crossfiren ansaintalogiikasta Remedyn osalta mitään yksityiskohtia tiedossa?

Peli näyttää kyllä hauskalle ja kilpailukykyiselle fps-segmentissä. Ei nyt ehkä niin artsua kuin mitä Remedy perinteisesti, mutta hyvä vaan että kokeillaan genrejä ja pidetään homma freshinä.

Totta puhuen itse todella toivon että Remedy tekisi jonkun hieman ”arkisemman” teeman pelin kuitenkin omalla twistillään… Samaistun itse paremmin himpun verran realistisempaan :nerd_face:

1 tykkäys

Remedykriittisenä henkilönä en uskalla antaa täyslaidallista nyt kun oleskelemme kaikkien aikojen kurssihuipun hurmoksessa, mutta ohessa on Inderesin odotukset tavoitehinnalla 20€. Kuten tästä näkee, on Crossfire-alihankinnalle ladattu paljon odotuksia kurssiin.

4 tykkäystä

En yleisellä tasolla ole remedykriittinen mutta pidän nykyhintaa silti aika pitkälle venytettynä. 20 eurolla ottaisin lisää, 22 eurolla voisin harkita. 24+ on Liian Hapokasta ja pitää odotella parempia ostopaikkoja.

9 tykkäystä

alkamassa:

8 tykkäystä

Pelien myynnin lisäksi toinen aspekti näissä on niiden onnistuminen peliteknisesti ja siten Remedyn maineen kasvattaminen nykyisten ja tulevien kumppanien silmissä. Myyntitulot näistä jäänee vaatimattomiksi Remedylle kuitenkin, mutta projekteista saatava liikevaihtokuorma ja kokemus on tärkeämpää tässä vaiheessa. Jos peliprojekti menisi reisille, voi olla yhteistyöt nopeasti katkolla ja silloin tarinalta katkaisi siivet.

Jonkin verran saa yhtiö taikoakin uusia projekteja/laajentaa vanhoja jotta sijoittajien odotukset olisi tyydytetty.

19 tykkäystä

Taisi tuolla jossain Smilegate-haastatteluissa alkuviikosta / viime viikolla olla mainintaa, että valitsivat Remedyn osittain niiden track recordin takia… Varmaan aika vahva syy käytännössä (alan wake ym.).

Tässähän sitä on taas rakennettu Crossfire-trackia, varmasti hyvää sellaista, tulevaisuutta varten :slight_smile: Remedyn houkuttelevuus kasvaa projekti projektilta

7 tykkäystä

Tämä on tietenkin totta ja yleensä sijoittajilta jää maineen ja kokemuksen tapaiset hähmäiset laatumittarit huomioimatta. Kai sen voisi jotenkin mallintaa positiivisena kertoimena tuleville kassavirroille. Toisaalta kriittinen sijoittaja voisi kysyä että eikö hyvä maine ja kokemus kannattaisi mielummin hankkia laadukkailla, erityisen kannattavilla projekteilla? Jokainen pelihankehan on sinällään riski ja hyvä maine on helpompi menettää, kuin hankkia.

3 tykkäystä

Eiköhän tuohon kannattavuuteen niillä pyritäkin, mutta halusin tuoda sen kulman esiin että oleellisempaa Remedylle on päästä käsiksi niihin, kuin ressata niistä mahdollisesti saatavista rojalteista liikaa. :slight_smile: Käsittääkseni kyllä rojaltejakin pitäisi sataa hieman tukemaan lähivuosien liikevaihto-odotuksia… Jokainen alihankintaprojekti tuo defensiivisyyttä ja ennustettavuutta ja mahdollistaa toisaalta isomman riskin oton sitten omissa peliprojekteissa missä se hillon tekemisen potentiaali on aivan eri tasoa. Tai no, Epic-diilissä tuo riski on suht rajattu mutta kuitenkin. :smiley:

11 tykkäystä

Sijoittajissa, kriittisissä etenkin, on havaittavissa tätä lievää ristiriitaisuutta. Toisaalta pitäisi pukata peliä ulos joko yksinään tai julkaisijan kanssa, mutta silti riskitasoa kauhistellaan yleisesti tästä johtuen ja yksittäisten pelien varsinkin.

Mun mielestä on parasta mahdollista riskitason alentamista, em. defensiivistä tulovirtaa, brändin kehittämistä ja maineen kartuttamista tehdä myös hieman alihankintaa.

Tyhjistä aina uuden IPn luonti on homma jos jokin ja riskiä nostattava.
Mulle kelpaa osan pähkinöistä laittaminen johonkin Crossfire- tyyliseen jossa voidaan ratsastaa maailman yhdellä pelatuimmilla peleistä ja nauttia alhaisen riskitason huikeista hedelmistä. :sunglasses:

Peliala ei ole edelleenkään mitään kvartaalilottoa. :blush:

7 tykkäystä

Lisäksi Crossfire-tyylinen jobi, jos se tehdään ammattitaidolla kunnolla ja aikatauluun, on vahva käyntikortti seuraavia diilejä sovittaessa. Remedyllä on historiallisesti aikataulut välillä vähän paukkuneet kun on haluttu pitää laadusta kiinni ja softakehitys joskus vie aikansa - tosin nykyään tuokin puoli on korjaantunut ja Crossfire kun pitää kiinni sovitusta myös vahvistaa että projektihallinta ja aikataulutus on saatu hanskaan.

5 tykkäystä