Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Jos viimeksi kritisoitiin laajaa fair value rangea (12-31 tjsp) , niin nyt kyllä double downasivat 13-50 :smiley: Kaikella kunnioituksella heidän analyysilleen, mutta odottaisin mun arvioiman fair value skaalan olevan tuota luokkaa, en analyytikon.

Noh, eihän se helppoa ole tällaisen yhtiön kanssa, mutta silti :smiley:

PS. Viikonloppuna ahkerasti valmistauduttu AWE-launchiin :sunglasses:


18 tykkäystä

Mielestäni päinvastoin. Erinomaista nähdä eri skenaarioita. Ei kai kukaan luota siihen että analyytikko osaisi ennustaa tulevaisuuden tarkalleen :wink:

5 tykkäystä

Martin hehkuttaa twiiteissään Remedyä. Hän on kirjoittanut ruotsalaisesta peliteollisuudesta paljon ja toimii Embracerin neuvonantajana. Taidetaan Ruotsissa tiedostaa Remedyn kyky arvon luontiin paremmin kuin täällä ( viittaan edelleen siihen negamyrskyyn tässä ketjussa H1 yhteydessä).

11 tykkäystä

Joo jos joku on katsonut “avaa salkun” -videoita niin voinee päätellä, että Remedy on kurssinousun myötä kasvanut isoimmaksi…

Muutama ajatus miten katson tätä firmaa henkilökohtaisesti. Olimme mukana listautumisessa ja sitä kautta firma ja tiimi tulivat tutuksi jo hyvän aikaa ennen listautumista. Ensimmäisenä, se mikä on tehnyt vaikutuksen, että silloin ennen listautumista tehdyt suunnitelmat ovat menneet juuri, kuten silloin tulevaisuutta maalattiin. Tällaista analyytikkona näkee todella harvoin: johto on tehnyt juuri sen mitä puhunutkin ja usean vuoden trackillä (ja tämä ei ole tullut tuurilla). Toiseksi vaikutuksen on tehnyt se, miten pitkäjänteisesti olen nähnyt yhtiötä kehitettävän ja johdettavan, vaikka heittäytyivätkin listayhtiön “kvartaalipaineeseen”. Jos on lukenut esim Jim Collinssin klassikoita, itse näen tässä monia ns. “erinomaisen” ja aikaa kestävän yhtiön piirteitä (great, enduring company). Mistä tullaan kolmanteen ja ehkä tärkeimpään: intohimo ja tiimi. Firmasta ja tiimistä huokuu intohimo peleihin, mikä toki näkyy jo historiassa. Se on avain kestävään ja pidemmän tähtäimen menestykseen tällä alalla. Sitä ei pysty kopioimaan, vaikka olisi kuinka isot muskelit investoida. Näiden vähän diipimpien firman DNA:sta lähtevien juttujen päälle tulee tietysti konkreettisemmat peruselementit, kuten suosuisat markkinatrendit, houkutteleva arvoketjupositio, kasvava markkina, skaalautuva liiketoimintamalli jne. Nämä ovat elementtejä firmasta, jota haluan omistaa pitkällä aikavälillä ja joista salkun tukijalat haluan rakentaa (ja painotus sanalla “omistaa”).

Mitä tulee omaan omistukseen, niin kaikesta rakkaudesta ja optimismista huolimatta katson sitä myös kylmäverisesti tuotto/riski -suhteen kautta ja tälläkin yhtiöllä on hinta, jolla sitä kannattaa myydä/keventää. Erityisesti joudun puntaroimaan kuinka suurta positioita oma sijoitusfilosofia ja salkunhallinta sallii yksittäisessä osakkessa pitämään, jotta riskit pysyy hallinnassa. Se, että hinta hetkellisesti nousee kovin venytetyksi firmassa, jota haluan omistaa pitkän aikaa, ei välttämättä hirveästi hetkauta minua, mutta salkun tilanteen mukaan harkitsen keventelyä. Mutta ne ovat enemmänkin henkilökohtaisia asioita. Tähän mennessä en ole keventänyt.

Mitä tulee tarkemmin analyysiin, ennusteisiin ja valuaatioon, luotan Atteen ja tietysti foorumilaisten kollektiiviseen viisauteen :slight_smile: luulen, että markkinasta on tullut Remedyn suhteen aika tehokas, ainakin huomattavasti tehokkaampi kuin muutama vuosi sitten ja ennen tätä ketjua :slight_smile:

84 tykkäystä

Kiitos Aten SteamDB-sivun, en malttanut olla tekemättä pientä vertailua…

Steamissa vuonna 2020 julkaisupäivän omaavat isot peli (määritelmä >20k seuraajaa):

Title Release Date Followers Wishlist Rank Genre
Ancestors: The Human Odyssey 27/8/2020 44927 24 Action/Adventure
Control 27/8/2020 31776 12 Action/Adventure
Wasteland 3 28/8/2020 38797 22 RPG
Crusader Kings III 1/9/2020 84568 7 Strategy
Iron Harvest 1/9/2020 41124 19 Strategy
Marvel’s Avengers 4/9/2020 56166 18 Action/Adventure
Untitled Goose Game 23/9/2020 38704 15 Casual
Serious Sam 24/9/2020 41661 25 Action/Adventure
Mafia: Definitive Edition 25/9/2020 33413 21 Action/Adventure
Star Wars: Squadron 2/10/2020 44426 18 Action
Cyberpunk 2077 18/11/2020 748643 1 RPG

Pohdinta
Controlilla yksi parhaista followers suhteista verraten wishlist-rankingiin. Controlin seuraajilla suurempi willingness to buy?

Useasti tänne linkkaamani Steamin myyntiarviokaava menee näin (huom! Indie-peleille!)
Followers x 4.5 = Wishlists
Wishlists x 0.5 = Week 1 sold copies
Week 1 revenue x 5 = Year 1 revenue

Lähteet: 1 2 3

Tällä kaavalla Control möisi 32k x 4.5 x 0.5 x 5 = 360k kopiota year 1.
Yllä olevan perusteella voi halutessaan perustella Controlille korkeamman Wishlist-kertoimen, esimerkiksi 32k x 6.5 (vrt. 4.5) x 0.5 x 5 = 520k (+44.4%). myytyä kopiota year 1.

Sitten vielä muutama sanity-check yllä oleville arvioille (oletetaan, peli koko vuoden samalla hinnalla eli week/year 1 reveneue = week/year 1 copies sold):
GreedFall julkaistiin Steamissa 10/9/2020. Pelillä oli tuona päivänä 64723 followeria.
Tällöin year 1 sold units pitäisi olla 65k x 4.5 x 0.5 x 5 = 731.25k. SteamSpy sanoo 200-500k, Playtracker 250-360k, arvioiden määrän perusteella 200-600k, eli tämä meni selkeästi yläkanttiin.

Man of Medan julkaisi Controlin aikoihin 29.8.2019. Pelillä oli launchissa 29178 followeria.
Tällöin year 1 sold units = 29k x 4.5 x 0.5 x 5 = 326.25k. SteamSpy arvioi 100-200k omistajaa, Playtracker 240-350k ja arvioiden perusteella 95-290k. Eli taas ehkä aavistukesn yläkanttiin.

Remnant: From The Ashes julkaistiin 20.8.2019. Pelillä oli launchissa 52720 followeria. Year 1 = 53k x 4.5 x 0.5 x 5 = 596.25k. PlayTracker arvioi 950k-1.1M, SteamSpy 1-2M, arvoiden perusteella 600k-1.8M. Eli tällä kertaa selkeästi alakanttiin.

Ei tällä kaavalla kuuhun mennä, lähinnä tällä voi valottaa myydäänkö sadoissa tuhansissa vai miljoonissa ja mm. halukkuus alennusmyynteihin vaikuttaa varmasti myytyihin kappalemääriin. Kuitenkin parempi kuin ei mitään.

Itse odotan nykytietojen ja omiin yllä oleviin laskelmiim perustuen Steamissa 300k myytyä kpl first year, tyytyväinen olen 300-500k ja olen jo valmis tykkäämään 505 Gamesista facebookissa jos mennään 500k+


PS. Vielä tärkeä lisäkysymys @Mikael_Rautanen: Sijoittajan ja analyytikon on tärkeä tuntea perinpohjaisesti paitsi yhtiö, myös tuote/palvelu, jota yritys myy. Oletko pelannut Remedyn Controlia (tai Quantum Break/Alan Wake ennen Inderesin seurantaa) :nerd_face:? @Verneri_Pulkkinen ja @Atte_Riikola ainakin todistetusti Controlin julkaisun aikoihin nähty pelaavan Inderes TV:ssä :smiley:

18 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoinen IPO luvassa jenkeissä: Unity aikoo listautua | Kauppalehti

Unityn omistajissa myös Remedyn hallituksen jäsen Jussi Laakkonen.

Tässä twiittiketjusssa Unityn listautumispaperit nopeasti pureskeltuna läpi: https://twitter.com/badpak/status/1298001964123512838?s=12

21 tykkäystä

Ei tainnut nyt suoraan liittyä Remedyyn, vaikkakin Laakkonen tunnetusti oli aikoinaan osa Future Crewta, josta muodostui lopulta Remedy ja Laakkonen nykyään Remedyn hallituksessa.

Unity tunnetaan erityisesti indie pelien moottorina, mutta sillä vahva asema myös mobiilipuolella. Kun huomioidaan, että laivaa kipparoi EAn vanha toimitusjohtaja John RIccitiello, niin tulevaisuus on valoisa.

6 tykkäystä

Unreal on kyllä kovasti kurmottanut leikkaamalla hintaansa saadakseen markkinaosuutta, mutta Unity on vahva varsinkin mobiilissa sekä “pienissä” indiepeleissä PC/Mac -puolella. Esimerkkinä Unity-pelistä vaikkapa Kerbal Space Program tai vaikka melkein kaikki Klein pelit (Oxygen Not Included, Don’t Starve jne.) tai kotomainen Cities: Skylines. Niin ja Blizzardin Hearthstone on myös Unityllä väsätty.

2 tykkäystä

Eikös esim Apex Legends ole myös unity. Näyttää hyvin kuinka moneen unity todellakin taipuu. Todella mielenkiintoinen IPO todellakin ja hyvä nosto @Atte_Riikola

Pakko myöntää, että en ole peleihin juurikaan koskenut sitten Ski or Dien :grimacing: toisaalta en ole myöskään koodannut Qt:lla, silmänpohjakuvantanut Icarella ja firman taloushallintokin pyörii loistavasti Talenomin kilpailijalla… :sweat_smile:

55 tykkäystä

it uses the Source Engine

1 tykkäys

Ja tähän on syynä se, että Titanfall sekä Titanfall 2 kehitettiin Sourcella.

Muistin väärin, niinhän se olikin. :slight_smile: meni puurot ja vellit sekaisin, pahoittelut. Näköjään Escape From Tarkov oli rakennettu unityllä, jäi häiritsemään mikä peli oli sillä rykäisty mitä enemmän tuli pelailtua… Tarkov on kyllä kaikin puolin upea mil sim, joka kärsi kyllä vähän pelimoottori ongelmista n. Vuosi sitten. Enenpää en kehtaa remedy ketjuun laitella, mutta Unitylle voisi tehdä oman ketjun kyllä!

Pitäisiköhän Unitylle tehdä oma keskustelu, että ei mene puurot ja vellit sekaisin. Ihan jo senkin pohjalta mietin, että olisin itse erittäin kiinnostunut aiheesta, mutta ei viitsi tätä keskustelua tuhria Unity aiheisella viestinnällä liikaa.

Pahoittelen offtopicia.

16 tykkäystä

Pakko kommentoida, että Ski or die oli kyllä kova peli lapsuudessani! Ai että!

13 tykkäystä

Offtopic

Jos olisit koodannut QT:llä tietäisit kuinka huono se on, sekä kuinka ikävää sillä on kehittää softaa. Näistä syistä itse olen jättänyt sijoittamatta firmaan.

QT:tä tullut teknologiana seurattua kaikki vuodet Trolltechistä lähtien kun kehittivät koko frameworkin. Matkalla tullut nähtyä myös ajat kun Nokia sekä Digia omisti QT:n.

Syy miksi se kulki omistajalta omistajalle oli kun se ei ole ollut mitenkään hyvä ja kehittäjien suosima teknologia ikinä.

Myös siihen on syynsä miksi AAA-pelejä ei kehitetä Unityllä, heidän toimintaansa tullut seurattua myös lähes perustamisesta lähtien. Kööpenhaminan pojat koodailivat omaa moottoria GooBallia varten ja päättivät lopulta keskittyä moottorin kehitykseen ja muuttivat Yhdysvaltoihin.

Eli ehkä tieto lisää vain tuskaa ja parempi sijoittaa muiden mukana sokeasti :joy:

9 tykkäystä

Haluaisin palata tuohon mm. Alex Haakin esittämään väitteeseen että “Unity ja Unreal Engine ovat kilpailijoita”. Molemmat ovat pelimoottoreita, mutta niiden suunniteltu käyttökohde on täysin erilainen ja tämä näkyy yksinkertaisimmin katsomalla niiden käyttämiä ohjelmointikieliä. C++ (UE) ja C# (Unity).

C++ on kuin Ferrari. Kallis ja hankala ylläpitää, vaikea ajaa ja kokoajan pitää olla varovainen sen kanssa ettei tule vaurioita. Hankit Ferrarin vain kahdesta syystä: Joko haluat jotain kaunista tai jotain todella nopeaa, sillä muuten siinä ei ole mitään järkeä.

C# on kuin Toyota. Halpa ja helppo ylläpitää, simppeli ajaa ja lommoillakaan ei pidemmän päälle ole niin väliä. Toyota on ylivoimainen päivittäisessä ajossa ja sisältää kaiken maailman automaatioita helpottamaan sinun elämääsi. Jos kuitenkin haluat kauneutta tai äärimmäistä nopeutta niin täytyy muistaa että Toyota on lopulta kuitenkin aina vain Toyota :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jos haluat tehdä graafisesti vaativan pelin ja saada raudasta kaikki irti niin käytät näistä kahdesta Unreal Engineä ja C plus plussaa. Myös Remedyn Northlight ydin on googletuksen mukaan tehty C plus plussalla. Kukaan täyspäinen ihminen ei käytä C plus plussaa 2020-luvulla ellei ole aivan pakko. Jos et tarvitse äärimmäistä suorituskykyä ja optimointia, graafista fotorealismia tai koko sun pelistudio ole täynnä C++ -talenttia niin käytät mielummin C sharpilla toimivaa Unityä, koska se on muilla osa-alueilla ylivertainen. Tai noh, olisi ylivertainen jos Unityn pojat eivät jatkuvasti rikkoisi sitä moottoria, mutta se on jo toinen aihe. :woozy_face:

Jotta tää ei menisi ihan off-topiciksi niin Remedyn Northlight-enginen lisensioinnista haaveilevien kannattaa vilkaista miten paljon tappiota Unity vieläkin tekee vaikka kyseessä on erittäin menestynyt pelimoottori. Erittäin menestyneet pelit sen sijaan tekevät paljon voittoa, joten toivokaamme että Remedy jatkossakin keskittyy menestyneisiin peleihin moottorin kehittämisen sijaan :sunglasses:

22 tykkäystä

Tämä on ollut totta vielä muutamia vuosia sitten. Unity on mennyt paljon eteenpäin graafisesti ja tällä hetkellä molemmilla engineillä pystyy tekemään lähes identtisen näköistä kamaa. Unity:llä on omassa kehityksessään Burst compiler millä C# subsetistä käännetään natiivia, multithredautuvaa Simd koodia. Samanlainen projekti kuin Intelin ISPC c:lle. Tällä mennään heittämällä perus c++ ohi.
UE4 on myös enginen, ei kielen takia suhteellisen hidas ja editori on todella raskas. Silti sillä tekee pelejä oikein mielellään.
Tämän Epicin ja Apple sodan takia saa monet harkitsemaan enginen vaihtoa UE4:sta Unityyn joten kyllä nämä ovat toistensa kilpailijoita ihan käytännön tasolla.
Anekdoottina voisin mainita että Epic nokitti muutama vuosi takaperin ja osti Unityn GDC spotin koska he olivat unohtaneet varata sen ajoissa. Koska Epillä oli nyt sitten kaksi paikkaa käyttivät he toista ilmaisena baarina missä sai pelata Fortniteä ja muita UE4 pelejä. Unity ei saapunut sinä vuonna GDC:n ollenkaan.

Palatakseni aiheeseen on UE4 näistä edelleen selkeästi kalliimpi engine 5% rojalteineen mutta ei tälläkään mitään voittoa tehty ennen Fortniten massiivista menestystä. Engine lisensointi bisnes on haastava bisnes mitä moni on yrittänyt ja harva siinä onnistunut. En näkisi että Remedy sitä koskaan tulee yrittämään.

8 tykkäystä

Heh, luulisi että ex-demoskene äijät olisi vääntäneet moottorin assemblerilla :call_me_hand:

Täällä oli joskus uutisointia Alan Wake TV-sarjasta. Tässä yrittäessä kaivaa Alan Wakesta kaiken mahdollisen ennen AWE yllätyin löytäessäni Alan Wake prequelin, joka miniseries/lyhytelokuva formaatilla pyöri. Taisi tulla josks 2010-luvun alkupuoliskolla.

En suosittele katsomista yksin pimeässä kuten itse tein eilen ennen nukkumista. Piti katsottuani varmistaa, että ulko-ovi kotona oli lukossa :sweat_smile::ghost:

7 tykkäystä