Kiitos Aten SteamDB-sivun, en malttanut olla tekemättä pientä vertailua…
Steamissa vuonna 2020 julkaisupäivän omaavat isot peli (määritelmä >20k seuraajaa):
Title |
Release Date |
Followers |
Wishlist Rank |
Genre |
Ancestors: The Human Odyssey |
27/8/2020 |
44927 |
24 |
Action/Adventure |
Control |
27/8/2020 |
31776 |
12 |
Action/Adventure |
Wasteland 3 |
28/8/2020 |
38797 |
22 |
RPG |
Crusader Kings III |
1/9/2020 |
84568 |
7 |
Strategy |
Iron Harvest |
1/9/2020 |
41124 |
19 |
Strategy |
Marvel’s Avengers |
4/9/2020 |
56166 |
18 |
Action/Adventure |
Untitled Goose Game |
23/9/2020 |
38704 |
15 |
Casual |
Serious Sam |
24/9/2020 |
41661 |
25 |
Action/Adventure |
Mafia: Definitive Edition |
25/9/2020 |
33413 |
21 |
Action/Adventure |
Star Wars: Squadron |
2/10/2020 |
44426 |
18 |
Action |
Cyberpunk 2077 |
18/11/2020 |
748643 |
1 |
RPG |
Pohdinta
Controlilla yksi parhaista followers suhteista verraten wishlist-rankingiin. Controlin seuraajilla suurempi willingness to buy?
Useasti tänne linkkaamani Steamin myyntiarviokaava menee näin (huom! Indie-peleille!)
Followers x 4.5 = Wishlists
Wishlists x 0.5 = Week 1 sold copies
Week 1 revenue x 5 = Year 1 revenue
Lähteet: 1 2 3
Tällä kaavalla Control möisi 32k x 4.5 x 0.5 x 5 = 360k kopiota year 1.
Yllä olevan perusteella voi halutessaan perustella Controlille korkeamman Wishlist-kertoimen, esimerkiksi 32k x 6.5 (vrt. 4.5) x 0.5 x 5 = 520k (+44.4%). myytyä kopiota year 1.
Sitten vielä muutama sanity-check yllä oleville arvioille (oletetaan, peli koko vuoden samalla hinnalla eli week/year 1 reveneue = week/year 1 copies sold):
GreedFall julkaistiin Steamissa 10/9/2020. Pelillä oli tuona päivänä 64723 followeria.
Tällöin year 1 sold units pitäisi olla 65k x 4.5 x 0.5 x 5 = 731.25k. SteamSpy sanoo 200-500k, Playtracker 250-360k, arvioiden määrän perusteella 200-600k, eli tämä meni selkeästi yläkanttiin.
Man of Medan julkaisi Controlin aikoihin 29.8.2019. Pelillä oli launchissa 29178 followeria.
Tällöin year 1 sold units = 29k x 4.5 x 0.5 x 5 = 326.25k. SteamSpy arvioi 100-200k omistajaa, Playtracker 240-350k ja arvioiden perusteella 95-290k. Eli taas ehkä aavistukesn yläkanttiin.
Remnant: From The Ashes julkaistiin 20.8.2019. Pelillä oli launchissa 52720 followeria. Year 1 = 53k x 4.5 x 0.5 x 5 = 596.25k. PlayTracker arvioi 950k-1.1M, SteamSpy 1-2M, arvoiden perusteella 600k-1.8M. Eli tällä kertaa selkeästi alakanttiin.
Ei tällä kaavalla kuuhun mennä, lähinnä tällä voi valottaa myydäänkö sadoissa tuhansissa vai miljoonissa ja mm. halukkuus alennusmyynteihin vaikuttaa varmasti myytyihin kappalemääriin. Kuitenkin parempi kuin ei mitään.
Itse odotan nykytietojen ja omiin yllä oleviin laskelmiim perustuen Steamissa 300k myytyä kpl first year, tyytyväinen olen 300-500k ja olen jo valmis tykkäämään 505 Gamesista facebookissa jos mennään 500k+
PS. Vielä tärkeä lisäkysymys @Mikael_Rautanen: Sijoittajan ja analyytikon on tärkeä tuntea perinpohjaisesti paitsi yhtiö, myös tuote/palvelu, jota yritys myy. Oletko pelannut Remedyn Controlia (tai Quantum Break/Alan Wake ennen Inderesin seurantaa) ? @Verneri_Pulkkinen ja @Atte_Riikola ainakin todistetusti Controlin julkaisun aikoihin nähty pelaavan Inderes TV:ssä