Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Tähän vahva komppi ja käsi ylös täältä. :raised_hand: Tällä hetkellä on aikaa pelailla, mutta ei kertakaikkiaan jaksa näin vanhana (juuri täytin 30v) enää hakata yhtä peliä montaa kymmentä tuntia. Rdr2:sen kanssa tuskastuin kun story ei päättynyt ikinä ja oli todella turhaan venytetty.

Eli kyllä, mutta toisaalta hyvä juoni ja peli kantaa kyllä tunteja ja mielellään ehdottomasti. Vähän ristiriitaista, eikö. :grin:

Ajattelin näin 1v Controlin kunniaksi kokeilla vielä uudestaan, josko pääsisin pelissä eteenpäin- pelin vaikeustaso oli tosiaan liikaa melkoisesti.

Ihan kiusakseni vellonneen kohuilun takia, ajattelin ostaa pelin takaisin retail excluna, myöhemmin ultimatena sekä xboxin johon QBn ja AWn.

:sweat_smile::v:

15 tykkäystä

Pistin myös omaa pelitottumustani tuohon kommenttiini näin jonkun aikaa sitten kolmekymppiseksi siirtyneenä. Hyvä muistaa, että nykyään konsoli- ja PC-pelit ovat pääosin vanhojen pelijäärien juttuja ja mobiilipelit on se nuorten juttu. Molemmat ovat omalla tavallaan hyviä bisneksiä, mutta täysin eri syistä. Yksinpelejä konsoleilla tai PC:llä pelaavalla on usein sitä ylimääräistä rahaa ostaa uusia pelejä kun taas mobiilipelit luottavat niihin “valaisiiin”, jotka upottavat peliin useita satoja euroja.

2 tykkäystä

Kahlatessa läpi steamin arvosteluja, on yleinen tunnelma hyvin positiivinen. Noin 90% arvosteluista positiivisia. Selatessa negatiivista osiota läpi, lähes kaikki johtuvat teknisistä ongelmista pelin kanssa. Vaikuttaa siis siltä, että toimivaan peliin lähes kaikki arvostelijat tuntuvat olevan tyytyväisiä.

Olen myös hieman seuraillut pelaajamääriä ja vaikuttaisi siltä, että tänään voisi hyvinkin laittaa tuon saman aikaisten pelaajien määrän ennätyksen uusiksi (tällä hetkellä noin 8,5k), mutta sen jälkeen tilanne varmasti rauhoittuu.

Steamdb:n arviot pelimyynneistä ovat 25k-75k välimaastossa, joka taitaa pohjautua arvostelujen määriin. Voi olla, että normaalia useampi arvioi tätä peliä, sillä osa “arvosteluista” on ihan vaan haistattelua Epic Gamesille.

Oliko olemassa mitään arviota siitä, mikä olisi hyvä myyntimäärä esimerkiksi ensimmäiselle kuukaudelle steamin kautta?

3 tykkäystä

Ei ole tainneet muut foorumilaiset vielä omia estimaattejaan ja odotuksiaan Steam-myynnistä julkaista, mutta pitäisin n. 100k ensimmäisen kuukauden aikana omien odotusten mukaisina.

Tämä. Ja myös se, monet pelin Steamissa hankkineet pelanneet jo konsolilla tai EGS ja siten arvostelee herkemmin vrt. esim samaan aikaan julkaistu Wastelanders 3, jonka launchi tapahtui Steamissa. Veikkaisin, että tässä vaiheessa ollaan lähempänä tuota 20-30k kuin skaalan yläpäätä edellä mainituista syistä (huomioiden 8.5k peak players).

Aikaisempi arvioni meni osittain metsään. Arvioin, että Controlin Steam followerseilla suurempi willingess to buy, koska oli most wishlisted games listalla steam-seuraajiin verrattuna korkeasti rankattu. Siten uskalsin hetken odottaa parempaa Steam-myyntiä. Wastelanders 3 ja Controlilla oli launchissa lähes sama määrä seuraajia (32k Control, 37k Wastelanders), mutta Wastelanders 3:lla n. 2.5x enemmän max concurrent pelaajia avausviikonloppuna (huom peli hinta 60e vrt Controlin 32e!).

Nämä huomioiden olen jo hieman pessimistisemmällä kannalla Steam-myynnin suhteen (~300k first year).

Valitettavasti Steam user reviews ei välttämättä ennusta hyvää pelimyyntiä
image
Ainakaan Gamasutran artikkelissa (josta yllä oleva kuvaaja lainattu) indie-peleissä korrelaatio hyvien arvostelujen ja pelimyynnin välillä jäi ohueksi.

Tässä mielenkiintoinen analyysi Metacritic-scoren vaikutuksista pelimyyntiin, jossa erityisesti 90+ metacritic pelit vaikuttavat menestyvän myynnillisesti hyvin, mutta tästä alaspäin erot ovat pienemmät.

16 tykkäystä

Jos ensimmäisen kuukauden myynti Steamissä 200K, niin tähän voisi olla tyytyväinen. Harmittavasti Ultimate versiota myydään jo heti julkaisun yhteydessä alennuksella ja keskihinta taitaa olla vain noin 30€ (vs konsolijulkaisu 60€).

Kauppapaikka Steam ottaa myynnistä 30%, julkaisija 505 vähentää tuotoista omat kuvitteelliset markkinointikulunsa ja Remedy saa jäljelle jäävästä osuudesta 45% . Oma arvio on, että Remedy tienaa jokaisesta Steamissä myydystä pelistä vain noin 8-10€.

1 tykkäys

Etsin Googlesta tietoa ja viimeisin (löytämäni) virallinen tieto eri maanosien myyntiosuuksista on vuodelta 2017. Tietysti myyntiä voisi lähteä ennustamaan esim. käyttäjämäärien perustella, mutta ei ole tiedossa kertoimia, kuinka hyvin käyttäjämäärät korreloivat myyntien kanssa eri maanosissa.
image

Käytän tässä arvioinnissa hihavakioita, mutta kai tästä jotain pitäisi saada irti. Pelien hinnoissa käytän euroiksi muunnettuja hintoja ja yritän arvioida edes jollain tasolla väkiluvun perusteella. Aasian osalta en jaksa laskea oikeita keskihintoja, Venäjä ja Kiina kun on halvimmasta päästä niin ne painavat keskihintaa alas aika varmasti.

Steamissa myytävän kopion keskihinnaksi saan 26,49€. Steamin avaimia voi myydä myös Steamin ulkopuolella, mutta useimmat kaupat ottavan sen saman 30% provikan.

Tällä nopealla hihavakio-arvioinnilla Remedyn osuus per myyty peli on hieman yli 8€. Tässä käytetty Steamin 30% osuutta ja 505 Gamesin 55% osuutta.

Remedyn kokonaisosuuden rangeksi voisin antaa 7-9€, sillä avaimia myydään myös Steamin ulkopuolella jonkun verran (painaa keskihintaa alas) ja arviointi on tehty aika karkealla tasolla.

PS. Controlin saa tällä hetkellä halvimmillaan Steamiin ~22,79€ hinnalla.

10 tykkäystä

Ilmeisesti julkaisija 505 games “unohti” lähettää pelimedialle arvostelukopiot AWE lisäosasta, sillä hyvin harva iso pelisivusto on julkaissut arvostelua tai edes uutista tästä julkaisusta. Samoin taisi unohtua miten pelejä nykyään markkinoidaan, pöhinää tulisi luoda ns. influencereiden/streemaajien kautta. Youtubessa ja Twitchissä ollut kovin hiljaista ja näkyvyys toistaiseksi vaisua.

Controlin Ultimate edition julkaistaan digitaalisesti 10.9. Epic Storessa, GOG pelipalvelussa ja konsoleilla.

Sinänsä mikään ei enää yllätä 505 gamesin kanssa, mutta odotan jo mielenkiinnolla heidän seuraavaa isoa liikettään, jolla kustaan omiin muroihin.

9 tykkäystä

Peilaan myös pelimyynnin kokonaistilannetta tähän mennessä:

Platform owners/units sold Source/explanation Date
PLAYSTATION 4 (owners, total) 1 520 000 Gamstat.com 27.8.2019-23.8.2020
PS4 (pre PS Now) 465 900 Gamstat.com 27.8.2019-3.3.2020
PS4 (during PS Now) 1 054 100 Gamstat.com 4.3.2020-23.8.2020
PS4 avg users/month pre-PS Now (excl. 1st month sales) 55 280 Gamstat.com 1.10.2019-1.3.2020
PS Now period actual sales estimate (55280 x 0.5 factor x 6 months) 156 800 0.5 factor for general lower willingness to buy during PS Now 1.3.2020-1.9.2020
PS4 total copies sold 622 700 465 900 + 156 800 4.3.2020-23.8.2020
PS Now owners (1054100-156800) 897 300 1 520 000 - 622 700 4.3.2020-23.8.2020
Xbox 250 000 Gamstat.com 1 year from 27.8.2019 launch
Epic Games Store (incl. NVIDIA RTX copies) 523 620 YouPoll - Which platform do you play Control on? EGS sales = Console sales x 0.6 (-0.4 absolute adjustment for reddit-poll probably heavily skewed towards PC)
Steam 20 - 30 000 SteamDB estimate 27.8-30.8.2020
TOTAL SOLD UNITS (ecxl. EGS & PS Now) ~ 900 000 (872 700 + Steam) 1 year from 27.8.2019 launch
TOTAL SOLD UNITS (incl. EGS estimate, excl. PS Now & Steam) 1 396 320 (872 700 + 523620) 1 year from 27.8.2019 launch
TOTAL OWNERS (incl. Steam, PS NOW) ~ 2 320 000 (872 700 + 523 620 + 897 300 + Steam) 1 year from 27.8.2019 launch

Näihin pelaiten olen itse ajatellut, että Remedyn kurssinousu perustuu lähinnä pelkästään EGP-hurjaan julkaisusopimukseen. Controlin pelimyynnistä ei ainakaan toistaiseksi hirveästi tulitukea 15+ kurssitasolle löydy vanhoihin Inderes pelimyyntiennusteisiin peilaten (muistaakseni 0.5M bear, 1.2m neutral, 3M bull).

EDIT: Korjattu @Observer huomautuksesta EGS suhdelukua (ent. 0.4 ja myyntiarvio 349.1k, nykyinen 0.65, ks keskustelu alla)

HUOM! Kaikki ennusteeni ovat tällaista tuulipuku-harrastelua, jota teen omaksi ilokseni ja omaa expectation-managementtia varten. Julkaisen näitä tänne, jotta saisi keskustelua ja eriäviä näkemyksiä. Ennusteista ei tulisi kenenkään vetää johtopäätöksiä.

29 tykkäystä

Näihin peilaten pidän myös itse puolivuosikatsauksiin mennessä jalat kohtuullisen maassa, enkä odota jackpotteja. Tosiasia on, että Max Paynen jälkeen pankkia räjäyttävää pelimyyntiä ei ole Remedyltä tullut.

Vaikka itse nautin äärettömän paljon Remedyn peleistä, pidän riskinä liian monimutkaisia tarinoita ja niche-yleisöön tarrautumisen jatkossa. Avaan tätä vähän omasta kokemuksista Kaikki Remedyn pelit pelanneena (sitä mobiilipeliä lukuunottamatta, minkä nimeä kukaan ei muista)

Max Paynessa oli hyvää pelimekaniikkaa, graafiikka, pelitunnelma ja juonessa pysyin hyvin kiinni. On helppo ymmärtää miksi menestyi ja vetosi myös casual-pelaajiin. Oma fiilis 9.5/10.

Alan Wake loi syvyyttä tarinankerrontaan. Pelimekaniikka, tunnelma ja tarina olivat mielenkiintoisia. En kuitenkaan itse pysynyt tarinankerronnassa mukana ensimmäisellä pelikerralla. Vasta toisella pelikerralla ymmärsin pelin hahmojen välisiä suhteita ja tarinan laajempaa merkitystä. Pelissä ilman muuta ainesta hitiksi, mutta tarina vie jo enemmän niche-suuntaan vrt. Max Payne. Oma fiilis 9/10.

Quantum Break oli ihan mukiinmenevä action-pläjäys. Ei mieltä räjäyttävää pelimekaniikan tai tunnelman osalta. Itse pidin live-action osista, mutta pakko myöntää, että en kyllä pysynyt tarinassa juuri ollenkaan mukana enää ollenkaan, juuri ja juuri ison kuvan ymmärsin vrt aikaisempiin peleihin. En ole pelannut toista kertaa läpi, enkä varmaan tule pelaamaan. Oma fiilis pelistä 7/10.

Controlissa ymmärsin vasta ihan pelin viime metreillä että tarinan kannalta todella tärkeä Polaris-entiteetti on sitoutunut Jesseen. En tajunnut sen kummemmin ekalla pelikerralla hahmojen välisistä suhteista (mm. Trench-Darling, Jesse-Dylan) tai mitä endingissä oikeasti tapahtui. Pelimekaniikka, grafiikka ja tunnelma olivat kyllä kohdillaan. Olen nyt pelamassa toistamiseen Steamissa Controlia läpi ja jälleen vasta nyt ymmärrän jotain tarinasta ja sen syvemmistä merkityksistä. Oma fiilis 8.5/10.

Peilaten tapaan, jolla Remedy yhdistää Alan Waken Controliin, pelkään miten potentiaalisesti kompleksiksi tarina ja sen seuranta muuttuu keskivertopelaajan silmissä. Pelaajan näkökulmasta rakatan tällaista deep-diveä tarinaan, mikä vaatii pelaajalta paljon ja ihannoin Sami Järven taustaa ja tarinannkerrontakykyä. Sijoittajan kuitenkin toivoisin Remedyn tarinankerronalta askelta enemmän kohti Max Paynea kuin kohti Controlia, joka voi vieraannuttaa helposti keskivertopelaajan.

Ehkä yhteenvetona voisi sanoa, että mielestäni Remedy on peli peliltä vaatinut pelaajalta enemmän, mikä palvelee fanikuntaa hyvin, mutta voi vieraannuttaa suuremmalta yleisöltä.

Ehkä olen vain hölmö, keskittymiskyvytön tai muuta vastaavaa. Peli on toisaalta saanut kritiikkiä osalta pelaajilta tylsästä tarinasta, mikä varmaan osaltaan johtuu siitä, että tarina ei avaudu kuin tarjoittimella Fortnite/COD-jonnen keskittymiskyvyn omaaville. PUBG, MOBA ja FPS -pelaajat edustanevat kuitenkin PC-puolella erityisestä valtaosaa pelaajista.

18 tykkäystä

Tämä on erinomainen riskinosto, minkä tunnistan itse ainakin pelatessani Remedyjä tai mitä vain. Usein peleissä on ongelmana se, että tietoa on enemmän liikaa kuin liian vähän. Tämä korostuu Remedyn peleissä. Vaikka tarina ja kerronta jne. onkin pääosassa. Pidän tunnelmasta peleissä ja hyvästä tarinasta, mutta on pelin erinomaisuudesta ja kehityksestä sekä esityksestä kiinni miten ja millä tavoin se pelaajalle avautuu. Jos avautuu.

Mulla on tarinan ja tiedon omaksuminen vähän kuin tupakanhajun tarttuminen vaatteisiin vertauksellisesti. Harvemmin jaksan ja jos jaksan kerätä manuaalisesti tietoa ympäristöstä- en tajua jatai siitä ei jää aivoihin mitään kuitenkaan. Jos sen siis ymmärtää.

Summataan tämä selvääkin selvempi puppugeneraattoria vastaava postaus; riskinä on sijoittajalle arvostuksen kohotessa kireämmäksi se että Remedy spesifioituu liiaksi edellä lainattuun nicheen ja lokalisoituu liikaa tai kokonaan. Haistan tässä yhtälössä myös riskin sille, että Remedy liikaa fokusoituu tähän spesifioituun alueeseensa, joka on hyvä Nflix- tyyppisessä pelialaakin saavuttamassa megatrendissä. Mutta jättää toivomisen varaa jos halutaan parempia tuloksia perinteisemmissä jakelukanavissa (kultainen keskitie, pelattavuus mainstreamina).

Tämä siis enemmänkin arvostusnäkökulmasta kun mietitään riskejä. Kymmenen euron lappu- valuaatiollahan olisi voitu hyvin vain odottaa Alan Wake- viisituntinen eeppinen teos aina muutamien vuosien välein.

2 tykkäystä

Lopuksi voisin vielä paljastaa vahvojen spoilerien takaa, mikä meille sijoittajille AWE DLC:ssä on merkityksellistä peilaten Remedyverseen ja Remedyn seuraavaan peliprojektiin.

Katso ensin päätösvideo ja lue sen jälkeen yhteenveto.

HUOM! SISÄLTÄÄ HUOMATTAVIA SPOILEREITA ALAN WAKEN JA CONTROLIN SEKÄ LISÄOSIEN TARINOISTA!


AVAA JA LUE ALLA OLEVAT VAIN JOS

  1. Olet jo pelannut Alan Waken ja Controlin + DLC:t ja haluat lukea lisää tarinan merkityksestä.
  2. Et aio pelata Alan Wakea ja/tai Controlia + DLC:t.

AWE:n päätösvideo Youtubessa.

Control AWE:n merkitys Remedyverseen ja tuleviin peleihin

Alan Wake peli sijoittui Bright Falls kylään, jonka kupeessa sijaitsee pelin tarinan kannalta tärkeä Cauldron Lake. Alan Wake päättyy siihen, että Alan viimeistelee teoksensa “Departure”, jonka tarinassa hän vaihtaa paikkaa järveen alla pimeän voiman vangitseman vaimonsa kanssa. Alan Waken lisäosat kuvaavat Alanin ensihätkiä järven alla “Dark Place”:ssa sekä omaa matkaansa hulludesta selväjärkisyyden hetkeen, jolloin alan aloittaa “Return” teoksensa kirjoittamisen, jonka tarkoituksena lienee hänen pelastautuminen “Dark Place”:sta.

Controlin pääpelin collectibleista selviää, että Bright Fallsissa on tapahtunut kaksi AWE-tapahtumaa (Altered World Event). AWE:t ovat yliluonnollisia tapahtumia, joissa eri ulottuvuudet yhdistyvät ja aiheuttavat ja selittämättömiä ilmiöitä esim. ihmisten katoaminen kuin tuhkan tuuleen tai muut yliluonnolliset ilmiöt. Ensimmäiseen liittyi 1970 luvulla Alan Wake sarjasta runoilija Thomas Zanen ja tämän naisystävänsä Barbara Jaggerin selittämätön katoaminen Cauldron Lakessa. Toiseen AWE-tapahtumaan samaisessa Bright Fallsissa liittyi pelihahmo Alan Waken katoaminen Cauldron Laken syvyyksiin.

Ennen AWE DLC:n loppua Alan Wake vihjaa, että on kirjoittamisellaan vaikuttanut Controlin tarinaan mm. kirjoittamalla todellisuuteen Hiss-invaasion. Redditissä spekuloidaan onko Controlin tarina ja hahmot tämän vuoksi merkityksettömiä, mutta itse ymmärsin asian niin, että Alan pystyy vaikuttamaan olemassa oleviin asioihin ja olemassa olevaan tarinaan “työntämään” palasia naksahtamaan kohdilleen hänen tarkoitusperiään palvelemaan. Alan antaa ymmärtää, että tämän tarkoituksena on ollut oma pelastumisensa “Dark Placesta” - todennäköisesti houkuttelemalla sankari, Jesse, auttamaan Alanin pois “Dark Placesta”.

Controlin AWE-lisäosa päättyy siihen, että lockdownissa olevaan FBC:hen (Federal Bureau of Control) tulee hälytys uudesta AWE:sta, jonka sijainti on Bright Falls, Washingtonissa, tarkemmin ottaen Cauldron Lake:n alueelta. Hälytyksessä on kaksi omituista piirrettä

  1. FBC on lockdownissa, eikä ulkomaailmasta pitäisi tulla hälytyksiä lockdownin läpi
  2. Hälytyksen päivämäärä on muutama vuosi tulevaisuuteen.

Tämän jälkeen peli hyppää Alanin psyykkeeseen/perspektiiviin, jossa Alan vihjaa, että jos AWE hälytys on todellinen, on myös sen syy todellinen.
Loppuun Alan toteaa, että “It’s happening again - A return”, eli toisin sanoen kolmas AWE Bright Falls alueella. Muistatteko? “Return” oli myös teos, jota Alan aloitti kirjoittamaan paetakseen "Dark Place"sta Alan Wake pelin viimeisessä “The Writer” DLC:ssä.

Mihin muuhun “Return” liittyi? Ai niin - Quantum Breakissa easter eggsinä esiintynyt pelin alussa yliopistokampuksen eräässä TV:ssä pyöri “The Return” -traileri:

Alan Wake 2 'Return' Trailer (Quantum Break) - YouTube

Tässä trailerissa Remedyn taiteellinen johtaja Sami Järvi (Max Paynen kasvot) näyttelee FBI agentti Alex Caseytä.

Alex Casey on pääosassa Alan Waken kuuluisuuteen nostaneessa kirjasarjassaan. Alex caseyn tausta ja tarina on epäillyttävän samankaltainen Max Paynen kanssa (myös epäilyttävää, että Sami Järvi Alex Caseytä näyttelee - Ai - niin AWE:ssa vihjataan myös, että Alan Wake olisi kirjoittanut Alex Casey hahmonsa todellisuuteen “Dark Placesta”, sillä FBC:n raportissa (collectible AWE DLC:ssä) “Alex Casey” niminen FBI-agentti on pyytänyt FBC:ltä tietoja Bright Falls -tapahtumiin liittyen ja FBC:n agentit ihmettelevät kummallista yhteensattumaa, koska tietävät, että Alex Casey hahmo on Alan Waken kirjoittama fiktiivinen hahmo.

Takasin Quantum Breakin easter egg traileriin: Tässä Sami Järven näyttelemä FBI-agentti Alex Casey etsii Alan Wakea. Lopulta kuitenkin myös Alex Casey katoaa Alania etsiessään. Trailerissa annetaan ymmärtää, että Alan Wake tai Mr. Scratch, Alan Waken psykoottinen ja ilkeä kaksoishahmo (Ei… Tätä en edes enää yritä selittää auki… Pelatkaa American Nightmare :smiley:) on murhannut Alex Caseyn.

Loppupäätelmänä tästä kaikesta: Alan Waken tarina jatkuu muutaman vuoden päästä Remedyn peleissä. Onko tarina Alan Wake 2 tai jonkinlainen laajempi Remedyverseen liityvä IP on vaikea sanoa, mutta lähes varmuudella voi sanoa, että Alan Wake tulee seuraavassa pelissä olemaan merkittävässä roolissa.

Olen parhaani mukaan tiivistänyt ja yksinkertaistanut tämän, mutta yllä olevasta tekstistä lienee helppoa ymmärtää mitä tarkoitan huolellani Remedyverse-tarinan kompleksisuudesta vrt. esim Hollywood-tyylisempään “Joku murhasi vaimoni ja janoan tästä kostoa”- juoneen.

13 tykkäystä

Sun postauksia on @Akee ilo lukea sekä sijoittajana että pelaajana :slight_smile:

Ashtray Maze on ollut paljon hehkutuksen kohteena mutta nyt kun AW on taas pinnalla niin pakko nostaa tämä kohtaus esille joka menee helposti Top5 viihdyttävimpiin pelihetkiin ikinä. Älä missään nimessä katso jos haluat AW pelata joskus mutta jos et niin tässä näkee sijoittaja hyvin millaiseen innovointiin Remedy pystyy parhaimmillaan.

Jos joku Remedyltä lukee tämän niin Barry täytyy ehdottomasti saada jatko-osaan mukaan :wink:

6 tykkäystä

Kiitos kun laitoit laskelmat tänne. Tästä kohdasta piti kysyä, että eikö linkin takana oleva gallup antaisi enemmän ymmärtää PC-myynnin olevan yhtä suurta kuin konsolimyynti eli kertoimen pitäisi olla 1,0 (miinus mahdolliset korjaukset)? Kuitenkin 50% pelaajista tuon mukaan pelannut PC:lla. Kokonaismyynti olisi siten vajaat 1,6M ja omistajien määrä noin 2,5M PS Now sisällytettyä mikä ei ole lainkaan hassummin möhlitty markkinointi huomioiden.

1 tykkäys

Hyvä huomio! Ajatusvirhe tässä minulta. Tämän takia näitä laskelmia julkiseksi tänne laitan, kiitos :heart_eyes: !

Tarkoitukseni oli kylläkin käyttää mielellään mahd. konservatiivisia oletuksia ja kertoimia. Vaikka polli antaa kyselytulokseksi 1:1 PC/konsolisuhteeksi, uskon kuitenkin PC-pelaajiston olevan vahvasti yliedustettuina redditissä. Ja vielä että EGS/konsolit 1:1 olisi vaikea niellä ilman kritiikkiä, koska tuon pollin loin EGS launchin aikoihin, joten Steamin pelaajia ei ollut mukana.

Mutta nyt meni tässä puurot ja vellit eli suhdeluvut sekaisin. Tarkoituksena oli käyttää pientävää kerrointa suhdeluvusta 1, ei 0.5:sta).

En kuitenkaan usko => 1 PC/konsolisuhteeseen, joten korjasin laskelmani kertoimella 0.60 (ent 0.4). Tällöin kokonaismyynti olisi n 1.4M kpl, jonka päälle PS NOW yht ~2.3M peliä pelannutta.

EGS myynti olisi reilu 0.5M, ent reilun 0.35M sijaan, mikä olisi mielestäni ihan hyvä suoritus uudella platformilla.

1 tykkäys

Toisaalta samanlaista kompleksisuutta on vaikkapa Marvelin universumeissa… Silti nuorempana fanitin kympillä Marvelia vaikken tajunnut puoliakaan kuvioista Silver Surferin, X-Menin, Wolverinen, Thorin yms meiningeistä.

Silti fanitus kantaa edelleen ja katson mielelläni leffat (jotka ovat itse asiassa selventäneet monia asioita joita en sarjiksista tajunnut) ja ostan jopa jonkun occasional t-paidankin :smiley:

Olen samaa mieltä, että pankin räjäyttävä peli vaatisi helpommin samaistuttavaa konseptia ja tarinaa (esim GTA5)…

Mutta pidän todella paljon siitä että Remedy rakentaa tässä jotain suurempaa, omaa universumia :sunglasses:

14 tykkäystä

Courtney huomenna vastailemassa kysymyksiin :slight_smile:

10 tykkäystä

Toi hymy :smiling_face_with_three_hearts: :blush:

Courtney näyttelijänä sopii kyllä Control-tarinaan erinomaisesti! Vaikea kuvitella vaihtoehtoja.

2 tykkäystä

Nyt viikonlopujn jälkeen on hyvä kohta tarkastella Controlin pelimyyntiä Steamissa. Seuraava hyvä tarkastuspiste on torstaina - tasan viikko launchista. Ensimmäisen viikon myynti ennustaa historiallisesti yleisesti varsin hyvin pelin myyntimenestystä, joskin esim. PS4:lla nähty mukavaa piristymistä myös pidemmällä hännällä.

SteamSpy:
image

PlayTracker:
image

Lisäksi Playtracker ilmeisesti pitänyt kirjaa “aktiivisista pelaajista” erikseen. Jos nämä ovat uniikkeja pelaajia, on peli myynyt toistaiseksi vähintään 20k kpl, koska näitä aktiivisa pelaajia kokonaisuudessaan hieman yli 20k.

SteamDB:n review-perusteinen arvio (sekä playtrackerin 90% luottamusvälin skaala avattuna).
image

Voimakasta spekulointia jo valmiiksi spekulatiivisten myyntiarvioiden päälle:
Konservatiivinen oma arvioni näillä paikkein on 40-50k paikkeilla. Tämä ennustaisi jo ensimmäisen vuoden kappalemyynniksi 300k tietämiin (ilman alennuksia), jos peli möisi vielä 10-20k kpl torstaihin mennessä. Jos pelillä on Steamissa pitkä häntä, kuten PS4:lla, ei tuo 0.5M lähestyminen tai ylitys välttämättä täysin epärealistinen ole.

Steam Global Top Sellers nyt #5 sijalla. Mielenkiintoista nähdä, miten pinnalla peli pysyttelee myyntitilastoissa. Positiivinen merkki pitkästä hännästä olisi esim, jos ohittaisi Wasteland 3, jolla sama määrä Steam-seuraajia, mutta > 2x peak concurrent players Controliin nähden viime vkl.

Hauskaa miten tässä pelimyynnin alkuvaiheessa lähes päivittäistä vuoristorataa optimismin ja pessimismin saa harrastaa omien arvioiden suhteen aina uutta dataa tulkittaessa :smiley:

14 tykkäystä

Vaikuttaa ihan realistiselta arviolta.

Olisi toki hienoa nähdä korkeampiakin lukuja, mutta ehkäpä se seuraava Remedyn peli on todellinen hitti. Listan kärkipaikkaa pitävä Fall Guys on myynyt Steamissä kuukaudessa yli 7 miljoona kpl, joten vielä on matkaa huipulle.

1 tykkäys

Fall Guysista tuli mieleen tämä kuva (en ole tarkastanut lukujen paikkaansapitävyyttä, esim. alueellista hinnoittelua ei ole otettu huomioon):

Laitetaan nyt tännekin, kun tuo Epic-yksinoikeus liittyy olennaisesti Remedyyn. Eli vaatii aikamoista tasapainottelua yksinoikeuden (suuremmalla prosentilla) ja Steamin (pienemmällä prosentilla) välillä, kummassa kaupassa lopulta jää sitten enemmän viivan alle? Toki ideaali tilanne olisi se, että peli olisi myynnissä kaikissa kaupoissa. Ja Remedyn kanssa hyvä huomata Epic-yhteistyö sekä muut rahoituskuviot, jolloin näin yksinkertaista vertailua ei mitenkään voi tehdä.

Voin aika varmasti veikata, että Fall Guys olisi myynyt huomattavasti vähemmän Epic-yksinoikeutena. Mutta olisiko Epiciltä saatu summa riittänyt kattamaan tuon myyntivajeen vrt. Steam? Steamissa on helppo pitää momentumia yllä, kun 20€ arvoinen peli keikkuu myyntilistojen kärjessä. Lisäksi listalta näkee miten moni kaverikin pelailee ja ostaminen on tehty helpoksi.

PS. Tätä ns. Remedyyn liittymätöntä keskustelua tulee jonkin verran tähän ketjuun (toki tämäkin viesti liittyi Epicciin), olisiko yleinen peliala-ketju kohdallaan? Toki se voisi johtaa osittaiseen pirstaloitumiseen, esim. tämänkin viestin olisi voinut laittaa siihen ketjuun, mutta taas sisältää edes vähän jotain Remedyyn liittyvää → tieto useassa paikassa :thinking:

4 tykkäystä