Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Tähän hätään ei ps storesta näkynyt, mutta epicillä on pre-order menossa jo.

2 tykkäystä

Tämä ja kasa muita trailereita ulkona

5 tykkäystä

Taisi tulla release traileri ja PS4 pre-order.

”Ennakkotilattavissa on myös PlayStation 4 ja Xbox One -alustoille yksinoikeudella myytävä Retail Deluxe Edition, joka sisältää pelin metallisessa keräilykotelossa ja rajoitetun painoksen taidekortteja.

Lisäksi saatavilla on PlayStation 4 Digital Deluxe Edition, jossa on kaikki pelin PlayStation 4 -perusversion sisältö sekä ylimääräinen Isolation-sivutehtävä ja Urban Response Gear -hahmoasu. Tämän digitaalisen version mukana tulevat myös Controlin lisäosat The Foundation ja AWE (saatavilla pelin julkaisun jälkeen myöhempänä ajankohtana). Molemmat laajennukset sisältävät uusia pelialueita, tarinasisältöä ja sivutehtäviä.”

Edit: @Yu_Gong näkyykö Remedyn tiedotteet feedissä oikein? Esim tän päivän tiedote?

4 tykkäystä

Laitettiin tänään pörssitiedotteen sijaan lehdistötiedote ennakkotilausten alkamisesta. Lisäksi paljon lehdistön ennakkofiiliksiä ulkona (embargo päätty). Tässä uusi gameplay trailer: Control - Gameplay Trailer - Out on 27/08/2019 (ESRB) - YouTube

8 tykkäystä

Game Informerilta hands on preview

Control Hands-On Preview: It Feels Good to Break Things

6 tykkäystä

Käytiin kans @Atte_Riikola kanssa kokeilemassa Remedyn luona Controllia (allekirjoitimme NDA:t mutta nyt aiheesta ja kokemuksista saa puhua :smiley: )

Tässä muutamia omia pelikokemuksia, joista paljon samaa kuin ylläolevalla tervan linkkaamalla videolla.

  • Pelaan itse PC:llä, en konsolilla, enkä ole vuosiin ohjaimiin koskenut joten omaa 20 min pelisessiota väritti aikamoinen säätö ensiksi (joskin selvisin koko ajan elossa, Aten Jesse Faden suvaitsi menehtyä kahden pyörivän örvelön käsissä viime minuuteilla)

  • Pelaaminen tuntui siitä huolimatta hyvin tyydyttävältä. Varmaan tarpeetonta sanoa, että peli näyttää yksinkertaisesti kauniilta (jos brutalistisesta ympäristöstä voi näin sanoa!): ympäristö on myös vaihtelevaa eikä talo aseta mitään rajoja: välillä olet brutaalin betonin ympäröimänä, sitten 50-luku-henkisessä labrassa, sitten kasvillisuuden, sitten on tiloja jotka on enemmän abstrakteja. Voi vain kuvitella, mitä yllätyksiä valmis peli tarjoaa

  • Tällaista pelimaailmaa voi myös laajentaa periaatteessa loputtomasti, kunhan ei lopulta synny toivotonta “sokkeloa” ja edestakaisin ravaamista…

  • Muuntuvassa aseessa riitti säädettävää kaikkeen sarjatuliaseesta hitaasti ladattavaan, mutta hyvin tappavaan, “kivääriin”

  • Ympäristöä pystyy hyödyntämään monipuolisesti viskomalla objekteja Hissin “posessoimien” antagonistien päälle tai vaikkapa repimällä maasta itselleen suojaa. Taistelutilanteet muuttuu toimistotiloissa nopeasti visuaaliseksi karkiksi kun satoja elementtejä papereista luoteihin ja betonin palasiin lentää ilmassa

  • Pelissä paljon Quantum Break tuntumaa, minkä ääneen todetessani sain tuiman ilmeen Puhalta (no shit Sherlock hän ehkä ajatteli, sama pelimoottori kuitenkin alla…)

  • Mikä jäi hieman mietityttämään, ja mikä myös QB:ssa vaivasi, että jos pyssy on hieman tehoton (nyt pelatussa versiossa meillä oli kaikenlaisia uppgreidei jo päällä jolloin Jesse oli melko voittamaton) niin taistelut saattaa olla hieman turhauttavia ellei toki hyödynnä muita kykyjä monipuolisesti. Toinen pelko mitä heräsi, että tekoäly on mitä on (vihulaiset rynnii päin miten sattuu) ja taistelut lopulta toistavat toisiaan turhauttavasti. Toisaalta nyt kun Jesse pystyy myös leijailemaan ja vaikka mitä muuta, on lähestymistapoja niin monia että pelattavuutta pitäisi riittää

  • Oma lemppari oli smashata Jesse vihollisia päin tuhoisin seurauksin heille. Hyvin tyydyttävää

  • Lisää healthii saa vain taistelemalla ja tuhoamalla vihulaisia: pitää mukavasti liikkeessä ja pelin rytmikkäänä (vrt. DOOM :smiley: )

  • Tekoälyn pitäisi reagoida siihen, kuinka kehittynyt Jesse on jotta olisi aina haastetta heittämällä pahempaa ja enemmän vastaan kun palaa vanhoihin paikkoihin, näin muistelisin todetun

  • Peli oli vielä tottakai keskeneräinen ja osin hiomaton

Kokonaisuudessaan hyvin positiivinen kuva jäi, pitää laittaa peli ennakkotilaukseen :grin:

20 tykkäystä

Piposta olen kyllä rehellisesti kade :joy::+1:

4 tykkäystä

Ekan laajennusosan julkaisusta karkea aikataulu

The first Expansion:”The Foundation”, is planned to arrive late 2019 / early 2020. We will release more details about the Expansions including their release date at a later date.

Control - Pre-order FAQ

5 tykkäystä

Huhtikuun alussa ilmestyy pelaajalehti nro 199, jossa on ”kattava testiraportti” pelistä. Saadaan siis ensimmäisiä kirjallisia katsauksia hyvin pian. Nämä varmasti alkavat vaikuttaa pelaajien mielentiloihin (ostopäätös).

3 tykkäystä

Useampia kirjallisia “katsauksia” löytyy jo googlailulla. On päässeet pelaamaan jo GDC:n aikana ja ilmeisesti tänään saaneet luvan julkaista. Nyt en ehdi linkkailla mutta löytyy kuten @Lauri_Haavisto pari viestiä sitten kertoi.

1 tykkäys

Aten tuoreet kommentit aamukatsauksesta:

5 tykkäystä

Control-pipo lienee Inderesin oma henkilöstön kehityksen korkeinta tasoa ilmaiseva tunnusmerkki. Pipo myönnetään heille, joilla on yliluonnollinen kyky ohjata sijoittajien sentimenttiä :laughing:

Toivottavasti Atte ja Verneri eivät kuitenkaan leiju, ettei Inderesin toimistotuolit ala lennellä kohti…

4 tykkäystä

Eurogamerin katsaus peliin

Edit: V2:n pikakatsaus eri sivustojen arvioihin

IGN kertoo, että taistelu tuntuu enemmän Max Paynelta kuin Remedyn uudemmilta peleiltä ja se on hyvä asia.

The Verge toteaa, että peli ei paljon kädestä pitele ja että pieni ‘eksyksissä olemisen tunne’ kuuluu pelin luonteeseen. Juttu vihjaa myös siihen, että pelin loputtua jää vielä paljon avoimia kysymyksiä…

Eurogamer hehkuttaa peliä: “Brilliant to play”, sekä kertoo taisteluiden olevan villejä, hengästyttäviä ja kokeilemiseen rohkaisevia.

Edit2: Omasta mielestä kaikki näyttää tällä hetkellä riittävän hyvältä. Ainut suurehko kysymysmerkki on, millaiset ”takuut” tai ”korvaukset” Remedy on saanut valitessaan PC:lle Epicin. Jotain siellä täytyy olla saatavissa, koska kaiketi odotusarvoisesti Epicin käyttäminen laskee jakelumäärää vs. Steam.

Edit3: Tällä hetkellä julkaisutrailerin peukuista 2,5% negatiivisia ja 97,5% positiivisia. Peukuttaneita kokonaisuudessaan on 4,8% katsojista.

7 tykkäystä

Nyt kun katsonut gameplay trailereita ja kiinnittänyt Vernerin mainitsemiin asioihin tekoäly vaikuttaa hieman köyhälle. Esim useassa kohdassa viholliset tuntuvan vain tähtäilevän vieressä ja näyttää hieman luonnottomalle. Tämä oli myös nähtävissä Quantum Breakissa. Myös taistelut näyttävät olevan hieman samanlaisia ja vain variaatota paikassa ja voimilla mitä Jesse käyttää. Optimaalista olisi kuitenkin että taistelujen tuntu vaihtelisi jotenkin.

Toisaalta mielestäni Quantum Break oli hyvä peli ja kuitenkin näyttäisi että ovat parantaneet asioita joita kritisoitiin tv-jaksojen ohella.

Hieman näyttäisi että Controllin odotusarvollinen myyntimäärä alkaa lähestymään Inderesin neutraalia skenaariota. Ei auta kuin odotella 27.8 ja muodostaa oma mielipide pelistä silloin ennen pörssien aukeamista, jotta osaa reagoida sen hetkiseen osakkeen hintaan.

5 tykkäystä

Kattava paketti uutisia ja mitä kaikkea muuta uutta on opittu:
27th March 2019 Control Pre-Order and Preview Day Wrap Up! Everything That Was Released Yesterday When The Embargo Lifted

En muista enää mistä luin mutta peli jatkuu läpäisemisen jälkeen mm. siten, että aika ajoin tulee jotain hälytyksiä (tälle oli joku termikin) joihin pitää reagoida.

2 tykkäystä

Game Informer haastattelee Remedyä ja pyytää kysymysehdotuksia:
Send Us Your Questions For The Developers Of Control

Edit: Termi oli “Bureau alerts” mitä tossa ylemmässä viestissä en muistanut mutta edelleenkään en muista mistä luin.

GI:ltä taas artikkeli
The Mesmerizing Art Behind Control

3 tykkäystä

Näyttääpä kyllä kiinnostavalle. Pientä Twin Peaks -fiilistä aistittavissa?

Toivottavasti kontrollit on niin simppelit että tällainen fossiilikin ne oppii… Paitsi että mulla on vaan PS3 mutta ehkä tälle PC:lle voisi yrittää ton saada pyörimään :smiley:

2 tykkäystä

@Henkka lausahti jotta odotusarvollinen myyntimäärä alkaisi lähestyä Inderesin neutraalia skenaariota.
Tuon lausahduksen siivittämänä kävin katsomassa muistin virkistykseksi mitä Inderesin eri ennustemallit pitivätkään sisällään. Oletan että Inderesin väki ei suutu jos tähän lainaan pari kohtaa laajasta raportista 6/2018? (Saa poistaa jos tykkäätte kyttyrää). Alla pari lainausta eri skenaarioista:

Pessimistisessä skenaariossa yhtiö jatkaa pääosin projektiluontoisella alihankintamallilla ja pelijulkaisut myyvät heikosti (noin 1 milj. kpl.). Liikevoitto on tällöin korkean lisäarvon IT-konsulttiliiketoiminnan tasolla 10-20 %:ssa
Neutraalissa skenaariossa siirtymä moniprojektimalliin onnistuu ja pelijulkaisut menestyvät kohtuullisen hyvin (myyntimäärät 2-3 milj. kpl.). Liikevoitto on tällöin 20-30 %:ssa.
•Optimistisessa skenaariossa siirtymä moniprojektimalliin onnistuu ja pelijulkaisut ja niiden jatko-osat menestyvät hyvin (myyntimäärät 3-5 milj. kpl.). Liikevoitto on tällöin 30-40 %:ssa.

Remedynarvo pessimistisessä skenaariossamme on 73 MEUR (6,0 EUR/osake) ja optimistisessa skenaariossa 258 MEUR (21,4 EUR/osake).

2 tykkäystä

Itse muistelin ja tarkoitinkin kommentillani että neutraali skenaario olisi ollut jossain 1.5M-2M myydyn kappaleen välissä. Vuoden 2017 lopulla omat laskelmat, jotka myös täällä oli esillä taisi olla yli 3M myytyä kappaletta perustuen Quantum Breakin myyntimääriin. Kuten Remedyltä kerrottu Control on vähemmän lineaarinen peli, joka siis tarkoittaa että tulee olemaan paljon vähemmän tarinapainotteinen kuin mikään aikaisempi Remedyn peli.

Tämä pienempi nojaaminen tarinan kerrontaan ja elokuvamaisuuteen tarkoittaa sitä että pelin pelattavat ominaisuudet tulevat huomattavasti tärkeämmiksi. Quantum Breakissa tekoälyn heikkoudet tule niin suurelta osin tai helposti esille koska pelin tarina vie vahvasti peliä eteenpäin ja pelaaminen itsessään voisi melkein sanottavan olevan vain plussaa.
Nyt jos esimerkiksi tekoäly jää nykypäivän standardeista jälkeen on se pelattavuuteen ja sen nautinnollisuuten paljon vaikuttava asia. Tekoälyssä on hieman sama kuin pelin grafiikoissa, että pitää pystyä vähintään sen ajan standardit saavuttamaan.

Tässä julkistuksen yhteydessä nyt tulleita artikkeleita ei voi täyttä painoarvoa antaa vaan pääosin kaikista peleistä aina ennakkoon kirjoitetaan hyvää. Lehdet jotka kirjottaisivat kriittisesti tuskin saisivat pelejä ennakkoon testattavaksi. Joten edelleenkin annan eniten painoarvoa tällä hetkellä Vernerin kirjoitukselle omasta kokemuksestaan Controllista.

2 tykkäystä

Tunnelmia PAXista

3 tykkäystä