Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Toisessa arvostelussa oli taas: ” Gameplay is an odd one because depending on if you are playing Single Player or multiplayer, the game can feel quite different. So stick with me here. In single-player, everything feels fairly good.”

Ota tästä nyt sitten selvää. Geneerisyydestä, huonosta tekoälystä ja tarinasta peli saa ainakin pääosin haukkuja.

10 tykkäystä

Nostetaas tämä Crossfire-kissa myös @Atte_Riikola :n pöydälle. Tuoreimmalla videolla mainittiin, että Remedyssä pitkälle katsomisen mahdollistaa luotto siihen, että bisnesmalli tuottaa laadukkaita pelejä ja hyviä tuloksia vahvalla trackilla. Mitä Crossfiren todennäköisestä flopista pitäisi ajatella? Varmasti alihankintaprojektissa joutuu tekemään kompromisseja ja kyllähän aikataulujen paukkuminenkin antaa ymmärtää että isossa kuvassa oli nimenomaan Smilegaten puolella paljon pielessä, mutta silti… Remedyn tuotoksia ei normaalisti kuvata adjektiiveilla ”bland”, ”soulless”, ”average” tai edes ”fairly good” ja ”decent”. Varsinkin Remedyn tarinankerrontaan ja hahmoihin kohdistuva kritiikki on yllättävää. Mikä rooli tällä julkaisulla on analyytikon silmin ja ennen kaikkea miksi?

29 tykkäystä

Moni on nyt jo tuominnut Crossfiren yksinpelikampanjat ja tehnyt johtopäätöksiä sen vaikutuksista Remedyyn yhtiönä.
Arvostelut on olleet kyllä erittäin huonoja, mutta Verneri mielestäni summasi asian ylempänä hyvin.

Eiköhän kuitenkin lopulliset johtopäätökset projektin onnistumisesta voida vetää sitten, kun ollaan saatu kovaa dataa myynnistä ja ennenkaikkea saaduista rojalteista. Voi olla, että niitä ei tulla suoraan avaamaan, mutta ehkä jotain haarukointia pystytään niistäkin sitten aikanaan tehdä.

1 tykkäys

@Observer esittää ihan asiallista kritiikkiä. Vaikka projektin hillot on kotiutettu niin onhan tuollainen 40/100 melko ruma tähän trackiin, ihan sama miten hyviä jatkosopparit on.

Remedyssä on alusta asti huokunut sellainen korkean laadun kaipuu. Sen kuulee melkein jokaisessa Teron haastiksessa ja sen voi lukea melkein jokaisesta analyysirapsasta.

Tuntevatko kehittäjät tästä sitä ylpeyttä, jonka firman johto kommunikoi sijoittajille keskeisemmäksi tavoitteekseen?

Eihän tämä keissiä kaada lainkaan, mutta harmittavaan saumaan tällainen, koska mun mielestä hyvällä laadulla olisi voitu tuoda nimeä isosti esille Aasian haastavilla mutta isoilla markkinoilla.

Anteeksi pieni kriittisyys tässä välissä. Toivottavasti Aasia saadaan haltuun Tencentin kanssa sitten 2024 tms.

40 tykkäystä

Aasiassahan nuo single player -kampanjat ovat ainakin löytämieni arvostelujen perusteella kelvanneet ihan erilailla osana Crossfire HD:ta versus lännessä Crossfire X:n kanssa.

Tiedä sitten onko Aasiassa odotukset tällaisille täysin erilaiset, vai toimiiko peli lähtökohtaisestikin paljon paremmin PCllä.

18 tykkäystä

Tästä Crossfiren tapauksesta tuleekin itselleni mieleen Remedyn monipelituotantomallin riskit, joita mielestäni edelleen vähätellään. Okei riskit ovat vähentyneet merkittävästi noin tuotannollisesta näkökulmasta, Remedyllä on nyt vahvat julkaisukumppanit hyvillä soppareilla. Remedy saa siis vietyä varmasti tuotannot kyllä läpi ilman suurempia taloudellisia ja tuotannollisia haasteita.

Erittäin iso kysymys on kuitenkin mahdolliset taiteelliseet haasteet. Kaikkien kannattaa huomioida, että Remedyn menestyspelit ovat pohjautuneet pitkälti kahden taiteellisesti isoa vastuuta kantaneen herran varaan: Mikael Kasurinen ja Sam Lake (Sami Järvi oikealta nimeltään). Toki pelien ympärillä on isot tiimit, mutta näiden avainhenkilöiden merkitys on silti huomattava.

Kun pelejä julkaistaan tulevaisuudessa kiihtyvään tahtiin, niin on selvää, etteivät Kasurinen ja Lake pysty olemaan jokaisessa projektissa mukana. Iso kysymys onkin, miten Remedy onnistuu luomaan seuraavia laatupelejä uusien ihmisten voimin?

En tunne tarkemmin pelialan työllisyystilannetta, mutta käsittääkseni myös siellä puolen on haasteita osaavan työvoiman löytämisestä, sillä ala on kasvanut niin kovaa tahtia, eikä uusia tekijöitä ole yksinkertaisesti ehtinyt kasvaa riittävissä määrin vielä vastuurooleihin. Tämä ilmiö näkyy ainakin erittäin hyvin osittain myös samasta työvoimasta kilpailevalla elokuva- ja tv-alalla Suomessa. Tällä hetkellä sarjoja pusketaan niin kovaa tahtia eri suoratoistopalveluihin, että osaavista ja kokeneista taiteellisen puolen tekijöistä on suorastaan huutava pula. Tämä näkyy valitettavasti myös laadussa, sillä osa sarjoista on sen luokan huttua, ettei takavuosina olisi ollut mitään toivoa saada niitä edes tuotantoon. Sama ilmiö näkyy varmasti pelialallakin, kun pelejä pusketaan enemmän pihalle kuin koskaan aikaisemmin.

Remedy varmasti kyllä löytää uskoakseni tarpeeksi koodareita yms. muuta enemmän toteuttavan puolen tekijää, mutta taiteellisten vastuuhenkilöiden laita on varmasti huomattavasti vaikeampi. Nähdäkseni yhtiö on ottanut kuitenkin oikeita askeleita esim. laajentamalla toimintaansa Tukholmaan. Sekään ei toki automaattisesti takaa mitään vielä, mutta helpottaa osaajien houkuttelua.

Sitten, kun Remedy julkaisee 2-3 peliä vuodessa ja kaikki ovat edelleen laadullisesti korkealla tasolla, niin voidaan mielestäni oikeasti alkaa puhua monipelituotantomallin riskien laskeneen. Tämän yhtiön menestys lepää kuitenkin mielestäni lopulta pitkässä juoksussa yhtiön henkilöstössä ja heidän suoriutumisessaan, ei loistavissa Epic-julkaisusoppareissa tai analytiikoiden tulevissa kassavirtaennusteissa.

52 tykkäystä

Yleisesti onhan se pettymys, kun kriitikkoarviot ovat mitä ovat Crossfire X:lle. Alihankinnassa tosiaan Remedy on palvellut Smilegatea ja varmasti monia asioita on tehty sillä tavoin kuin tilaaja haluaa. Jos esim. Remedyn omista tulevista projekteista Condor tai Vanguard saisivat julkaisunsa jälkeen vastaavan vastaanoton, niin silloin Remedyn tarinaan tulisi särön sijaan iso railo. Tämän alihankintaprojektin osalta en vastaavia johtopäätöksiä tekisi.

Crossfire X on Smilegaten yritys laajentaa länsimarkkinoille Xbox-alustalla ja ensimmäiset askeleet eivät näytä lupaavilta. Kuitenkin huomattavasti isommat odotukset on ladattu Kiinassa julkaistun Crossfiren HD:n PC-version osalta, sillä alkuperäinen Crossfire on nostanut riman todella korkealle. Tämän version kohdalta ainakaan omiin silmiin ei ole vastaavassa mittaluokassa kritiikkiä kantautunut kuin mitä X:n osalta. Hyvä myös muistaa, että näistä monipeleistä pyritään rakentamaan vuosien mittaisia pitkäkestoisia palveluita, joita tullaan vielä matkan varrella kehittämään. Siten ei ole vielä täysin poissuljettua, että tulevilla päivityksillä peli saataisiin vielä parempaan iskuun lähivuosien aikana. Silti alun heikkous karkoittaa varmasti monet pelaajat pysyvästi.

Kuten tiedetään, niin Crossfire-alihankinnasta kassavirrat on jo merkittäviltä osin saatu kehitysmaksujen muodossa ja mahdolliset rojaltituotot ovat olleet enemmän positiivinen optio päälle. Siten ennusteidemme kannalta Crossfire X:llä ei käytännössä ole merkitystä, sillä lähivuosien muutaman miljoonan luokassa olevat rojaltiodotukset olen korvamerkannut Crossfire HD:n harteille. Tässäkin vielä hyvä muistaa, että nuokin rojaltiodotukset ennusteissa menevät käytännössä virhemarginaalin sisään. Jokaisen tulevan projektin (AW2, Condor, Vanguard ja Heron) osalta liikevaihtoheiluri on molempiin suuntiin iso, eikä tarkkaa näkyvyyttä yksittäisten pelien liikevaihtoon ole.

78 tykkäystä

Kyllähän tämä Crossfire X:n saama murskakritiikki on tosi surkea asia ihan Remedyllekin, eipähän tarvitse ainakaan rojalteja odotella jos peli on täyttä schaissea. En oikein itse tykkää koko monipelimallista ja yhteistyöstä muitten yritysten kanssa. Mainehan siinä menee jos kuraa suoltaa ulos, ei varmasti helpota omien pelienkään myyntiä tulevaisuudessa jos pelaajat muistavat että ai niin toi tekikin sen crossfiren silloin, en osta kun sekin peli oli ihan paska.

Paljon hienompaa olisi ollut jos Remedy olisi itsenäinen yhtiö ja pystyisi keskittymään pelkästään omiin peleihinsä ja kehittää niitä ja sitten niistä saanut sen kaiken itselleen mitä niistä nyt sitten ikinä saisi.

1 tykkäys

Eikö Remedy ole nyt itsenäinen yhtiö, jonka kaikki peliprojektit on pitkälti sen omia?:sweat_smile:

56 tykkäystä

Niin joo :grin: Mutta lähinnä varmaan tarkoitin sitä että keskittäisi ne kaikki työntekijät luomaan vain omia “laadukkaita” pelejään, etteivät rassukat joutuisi kyhäilemään tuollaisia crossfaiereita mitkä ovat jo susia syntyessään, ja mistä ei mitään rojalteja ole odotettavissa eikä yhtään mitään muutakaan.

Tässä on erinomainen pointti. Todella vähän on ollut foorumilla puhetta avainhenkilö ja moniprojektimalliin liittyvistä riskeistä. Todella suuri paine siihen, että laatu kärsii kun on useita projekteja putkessa yhtä aikaa. Ja uusia käsikirjoittajiahan ollaan myös rekrytty, eli Sam Laken tuotos on kokoajan pienemmässä roolissa.

Mutta onko tämä uhka vai mahdollisuus? No sen kun tietäisi, eihän se välttämättä huono asia ole saada uutta verta narratiivi tiimiin ja tätä kautta voidaan tavoittaa myös uutta yleisöä johon ei Remedyn klassinen tarinankerronta uppoa. Moniprojektimallsissa ainakin esim. Insomniacilla ollaan onnistuttu todella upeasti ja tuotettu lähes pelkkää timanttia, mitä sieltä nyt on muutaman vuoden sisällä tullut ulos Spiderman, Miles Morales, R&C RA ja nyt putkessa on Spiderman 2 ja Wolverine.

Ei ole CFX takia vielä omat yöunet menneet. Tuosta on turvallista kassavirtaa saatu ja se lienee tärkein pointti. En tiedä kumpi harmittaisi enemmän, se että tuotettiin juosten kustua kuraa Smilegaten juostuun kustuun tekeleeseen vai se että alihankintana oltaisiin tehty uusi FPS genren mullistava hittipeli. Lisäksi kun laadusta puhutaan niin ei ne Remedyn pelit ole kyllä aiemminkaan mitään hiottuja timantteja olleet. QB oli aika meh ja buginen, kaikki varmaan muistaa millainen Control oli lauchissa etenkin PS4 ja AW Remastered cutscenet tökki ärsyttävästi. Mutta pääasia että kokonaisuus kallistuu plussan puolelle ja pelaaminen säilyy sellaisena että siitä mielellään maksaa. Kyllähän CF kampanjat joillekin on maistunut keskinkertaisena tekeleenä, jollaiseksi se todennäköisesti oli tarkoitettukin.

Hauska muuten huomata miten paljon pessimistisemmäksi tääläkin keskustelu mennyt(mitä en siis pidä lainkaan epätoivottuna asiana). Vielä vuosi sitten peruskenaario olisi varmaan ollut Tencent diilin jälkeen että Vanguardista saadaan uusi Fortnite. Mikään ei tapa sentimenttiä kuten… :smiley:

30 tykkäystä

Oliskohan Sami Järvi kirjoittanut yksin Max Paynet, ei ainakaan muita. Alan Wakea oli ainakin myös Mikko Rautalahti kirjoittamassa, ehkä muitakin. Henkilöriskien arvioinnissa on aina se ongelma, että on ihan mahdotonta ulkoa päin tietää miten tärkeä kukakin henkilö on. Julkisuudessa näkyy aina ne pari samaa hahmoa, se varmasti on tietoinenkin valinta.

Pessimistisyys koskee aika monea muutakin ketjua. Sentimenttihän sitä muuttaa. Ihan tervettäkin, että myös Remedyllä vaihteeksi nähdään muutakin kuin pelkkää positiivista hypeä.

17 tykkäystä

Jos esim. Remedyn omista tulevista projekteista Condor tai Vanguard saisivat julkaisunsa jälkeen vastaavan vastaanoton, niin silloin Remedyn tarinaan tulisi särön sijaan iso railo.

jos kääräisen vähän foliota niin voisin jatkaa tätä: …mikä voisi palvella vähemmistöomistajaa jolla on aikomuksena lisätä omistustaan Remedyssä, olettaen että tämä ei satuttaisi vähemmistöomistajan omaa etua kohtuuttomasti (=Kiinassa menee kyllä läpi vähän blandimpikin kama, mutta länkkäripuoli ottaa dunkkuun). Kiinan saa kyllä tarvittaessa äkkiä kiinni ujuttamalla pari hyvää vitsiä peliin, mutta en tiedä palveleeko kumpaakaan osapuolta.

Minkälaista historiaa Tencentin yhteistyötoimijoista löytyy, onko yleensä ihan hyväntahtoinen kaveri?
Allekirjoittaneen viimeiset päivät League of Legendsistä taitaa olla aikoja kun uudet hahmot alkoi muuttua popstaroiksi, jotka laulaa viholliset hengiltä, mutta toisaalta hyvin ovat pärjänneet niin saatan toki olla myös boomer. Tämä oli käsittääkseni kutakuinkin Tencentin puikkoihinastumiskohta.

Jos vähän negapositiivista omaa ajatusta loppuun: mitä Controliin tulee niin uskon, että on varaa vielä parantaa. En halua missään nimessä vähätellä saavutusta, mutta omakin kokemus oli vähän blandiin suuntaan.
Heidän tavassa kuvata SCP verrattuna netistä löytyvään kamaan on villi ero (toki netti on hivemind niin ei ehkä reilu vertailu) ja päähahmoa olen kuullut kuvatun mm. “kultakalan persoonallisuus ja imee vaikka sateenkaaren Pride-paraatista”.
Jotenkin koko pelistä huokui varovaisuus, mikä sinäänsä ymmärrettävääkin.

E: Aseet ja niiden modit tuli vielä mieleen, vaikka ovat ehkä turhaan koko pelissä kun riittää että heittää trukkeja. Äärimmäisen basic

2 tykkäystä

Kotakun impression-artikkeli on kulmasta, mikä sopinee sijoittajankin luettavaksi.

“This is what surprised me most about Catalyst. Yes, the action and overall look of it is very “2012 military shooter,” but the actual narrative and world reminded me more of Control than anything found in Battlefield or Call of Duty.”

Omana huomiona muuten pakko sanoa, että vaikka nykyään monet pelit tuomitaan flopeiksi argumenteilla a la ei ole mikään Fortnite, Fortnitehan nimenomaan ei vakuuttanut kaikkia pelinä alkuun (tai monia vieläkään), mutta osoitti että sillä ole mitään väliä jos miljoona kärpästä pörisee serveripöntössä ja musa soi.

Edit. En toki usko silti että CX on uusi Fortnite. :grin:

3 tykkäystä

Pelaajalehden podcastissa vieraana Remedyn viestintäpäällikkö Thomas Puha. Juttelevat laajasti peleistä ja muusta, mutta aika paljon myös mielenkiintoista juttua Remedystä.

Edit: aikaleimojen perusteella melkein 25 minuuttia Remedy-puhetta.

0:16:40 Remedy-kuulumisia: Paljon tapahtunut sitten viime vierailun, mm. Alan Wake II esiteltiin!

0:41:45 Nintendo Directin kohokohtia

26 tykkäystä

Tuo oli ihan hyvä tieto, että ainakaan Puha ei haluaisi pelien PR-kampanjojen olevan yli 12 kk, vaan näytetään ja puhutaan kun on hyvä käsitys lopputuotteesta, eikä “pienen” studion kannata resurssejakaan käyttää moniin promotilaisuuksiin ja trailereihin. Eli tuosta nyt jos tekee suoran johtopäätöksen vaikka AW2 osalta, niin jos kesälle on nyt lupailtu jotain näytettävää, niin alustava launch aikataulu vois olla mid 2023, mutta yleensähän nämä tuppaa venymään.

17 tykkäystä

Twin engine oy noussut suurimpien omistajien listalle helmikuuussa.

31 tykkäystä

Pelialan konsolidaatio saa jälleen kerran jatkoa:

On varmasti lähiaikoina käynyt Remedynkin oven takana kolkuttelemassa yksi jos toinenkin yritys, luulisin kuitenkin että suuri henkilöomistus on yksi syy miksi remedy ei tule kaupatuksi

27 tykkäystä

Miettien Next Gamesin viime vuosien vaikeuksia, tuo ostotarjous on enemmän pelastus epätoivoisessa tilanteessa firmalle ja omistajille.

Toivottavasti Remedyä ei koskaan myydä altavastaajana epätoivoisessa tilanteessa.

58 tykkäystä

Kyllä juuri näin, Netflix saa toivottavasti käännettyä yrityksen suunnan tulevaisuuteen mennessä

Voi olla, että jos Remedystä ikinä tulisi julkista ostotarjousta, preemion pitäisi olla todella suuri jotta omistajat olisivat valmiita edes harkitsemaan sitä :thinking: Kyseessä kuitenkin paljon laadukkaampi yritys hyvällä träckillä

7 tykkäystä