Jos ymmärsin oikein ja tarkoitit että mallissa otetaan vain yksi muuttuja eli peliprojektille myynnille yksittäinen jakauma ja tältä pohjalta laskettaisiin sen yhden projektin kassavirrat niin olen samaa mieltä että surkeaa dataa olisi sisään ja myös tuloksilla ei olisi mitään arvoa. Voimme kuitenkin aika hyvin jo nykyisillä tiedoilla kaikista projekteista tunnistaa niitä kriittisiä muuttujia jotka vaikuttavat projektin kassavirtoihin. Näihin muuttujiin mitä itse käytän on myös useampiin yleisiä hajontoja jolla saadaan parannettua huomattavasti sitä sisään tulevan datan laatua. Tuo foorumikysely oli vain esimerkki mitä foorumin näkemyksen mukaan myynti kpl määristä käyttäen minun mallinnusta näyttäisi ensimmäisen 12kk osalta AW2 generoima liikevaihto. Kuten maininnut tämä foorumin äänestys mukaili omia näkemyksiä myynnin kpl määristä ja hajonnasta, mutta eivät olleet täysin yksi yhteen.
Kuten jo aikaisemmin osoitettu, niin kohde-etuuden volatiliteetin osalta toimintalogiikka vastaa täysin call-optiota. Maturiteetin osalta tässä “optiossa” theta on 0, jolloin se aika maturiteettiin ei vaikuta optioon hintaan. Finanssi maailmassa pystyt aina halutessasi myymään riskiäsi pois. Tämä on ihan perinteistä Financial Engineeringiä missä johdannaisia tuotetaan, jos halutaan myydä osia riskeistä pois.
Kyllä olen samaa mieltä että mallit eivät auta jos niitä käyttää väärissä tilanteissa. Tässä tapauksessa esimerkiksi Black-Scholesi ei toimi, kuten se ei toimi esimerkiksi amerikkalaisiinkaan optioihin. Jos pitää periaatteena että vain Black-Scholesilla määritellään optioiden hintoja on aika hakoteillä. Muutenkin Black Scholesia ymmärretään yleisesti väärin, mutta se on ihan oma aiheensa jossain toisessa ketjussa.
Itse kuulun Marvel universumin kuluttajissa A kategoriaan eli en ole koskaan katsonut yhtäkään niitä elokuvia. Vaikea ottaa täten kantaa tuohon Ant Maniin ja sen vaikuttavuudeltaan samankaltaisuuteen Controllin kanssa Remedy Universessa. Muotoillaan kysymys siihen muotoon joka mielestäni on parempi näkökulma eli kasvattiko Ant-Man Marvel Universumia? Eli jos käytetään taas asiakaskategoriaa niin Ant-Manin meni varmasti katsomaan hardcore Marvel fanit ja myös hyvällä kertoimella marvel universumin perus kuluttajia, mutta millä kertoimella tämä kasvatti A ja B kategoriaa eli supersankari skenä katsoneita ihmisiä veti mukaan Marvel Universumiin ja ihmisiä jotka ei ole aikaisemmin katsonut supersankari elokuvia?
Näkemyksesi mukaan leffa tuotti hyvin koska D ja C kategoria kävi hyvin sitä katsomassa ja puolestaan elokuva ei kyennyt keräämään suurta määrää B ja A kategoriasta?
Tällä perusteella Controllin olisi pitänyt olla iso floppi, koska D ja C kategorian asiakkaita Controllin julkaisun aikaan oli todella vähän ja tästä kertoo esimerkiksi että Control myi ensimmäisen viikon aikana vain noin 200k pelejä Playstation puolella.
Mielestäni esimerkiksi Control 2 osalta voidaan jo tehdä paljon valistuneempia arvauksia kesimääräisestä kappalemyynnistä jota ensimmäisen 12kk aikana julkaisusta tulee. Controllista noin 1.2M kpl on saavuttanut platina trophyn, joka toimii hyvänä 1sigma arvona peli kappale määrän alapäässä ja puolestaan Controllin tarinan läpipelanneet 3.5M kpl toimii hyvänä 1sigmana kappalemäärällisesti hajonnan yläpäässä.
Max Paynesta aika tarkkaan tiedetään kyllä minkälainen peli on. Myöskin viitteitä mitä mahdollisesti muuttuu alkuperäiseen on saanut jos on tarkkaillut rekryjä ja minkälaista osaamista juuri kyseiseen projektiin on rekrytty.
Condorista tiedetään aika paljon ja näitä saa selvitettyä aika nopeasti avoimista lähteistä.
Alan Wake 2:sta mielestäni tiedämme tällä hetkellä toisiksi vähiten.
Vanguard on tällä hetkellä se täysi villi kortti, josta tiedämme kaikkein vähiten ja jossa on isointa epävarmuutta.
Pistän pääasiassa syyt teknisestä lopputuloksesta d3t:n suuntaan. Tämän yhtiön Remake ja Remastered projektien lopputulemista on todella paljon youtube videoita ja pääasiassa samat ongelmat pelistä toiseen.
Olen @Relaaja :n kanssa samaa mieltä, paitsi tuosta Remakesta. Se miksi itse oletin että AWR olisi ollut Remake eikä Remaster oli että tämä Remake projekti olisi tukenut AW2 projektia. Esimerkiksi Bright Fallsin yms teko uusilla asseteilla ja nykyiselle versiolle Northlightista olisi kyetty käyttämään myös AW2 puolella. Sillä hetkellä kun selvisi että AWR on Remastered niin omat oletukset myynneistä ennen kuin AW2 ennakkomyynnit alkaa menivät käytännössä nollaan. Tähän myös lisättävä että AWR mielestäni kertoo myös miten AW2 ennakkomyynnit kehittyvät kunhan ne vain alkavat. Myöskin uskon että se pelaajamäärä joka tässä vaiheessa on hommannut AWR:n ovat potentiaalisia asiakkaita, kun AW2 julkaistaan.