Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Nyt sija 5. N 90t katsojaa. Katsotumpi kuin counter strike.

20 tykkäystä

image

Se että 7 vuotta vanha GPU edelleen toimii on nykyelektroniikan osalta jo ihan kohtuullinen suoritus. Ei tämä ole pelin vika, vaan peli on vain ihan suunnitellusti tehty moderneille konsoleille ja ei ole haluttu nähdä vaivaa tukea merkittävästi tätä heikompia PC-kokoonpanoja.

25 tykkäystä

Samaa mieltä. 7v on pitkä ikä PC-raudalle. Minun mielestä pelintekijöiden ei näin vanhan raudan osalta miettiä että miten heidän peli sillä toimii.

11 tykkäystä

Pelin todennäköiseltä näyttävä menestys sataa moneen laariin. Iso menestystuote lisäisi jatkossa myös yhtiön vetovoimaa kilpailussa parhaista työntekijöistä.

14 tykkäystä

Öh, kyseessä on yhtä legendaarinen näytönohjain kuin vaikkapa 8800 GT. Kaikissa Nvidia GPU tier-listeissä tuo menisi listan kärkisijoille. 1080 TI on ikäänsä nähden järkyttävä tykki ja jopa tekoälypuolella sen tukemisesta ollaan luopumassa hampaita kivistellen. Oli Remedyn rajallisilla resursseilla varmasti oikea päätös tiputtaa tuki, mutta kyllä tuolla vieläkin pelaisi muita pelejä ihan kelvollisesti.

1 tykkäys

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Inderesin kahvihuone (Osa 7)

3 chapteria lomapäivänä sain Alan Wakea tykityttyä menemään, ennen lasten hakua tarhasta. Alan wake 2 ei todellakaan ole mikään toimintapeli. Sanoisin enemmänkin dekkari- ja välillä jopa taidepeliksi vahvalla kauhutunnelmalla.

Ehdottomasti hidastempoisin kolmannen persoonan pyssykädessä mentävä peli, mitä olen pelannut. Ero usein verrattuihin Resident evil peleihin toiminnan osalta on selkeä.

Peli on tehty aikuisille, mistä k-18 luokituskin tietysti kertoo. En kuitenkaan usko teinejen innostuvan pelistä, kuten monen muun k-18 pelin kohdalla on käynyt. Alan wake 2 on yksinkertaisesti liian hidas tempoinen ja tarina/mekaniikat liian vaikeasti ymmärrettävissä monelle. Pelissä myös luetaan varmasti kirjan verran tekstiä ja katsotaan elokuvan verran videoita.

Pelillä on siis hyvin rajattu pelaajakunta. Itse pidän pelistä aivan kympillä. Wake nojaa niin vahvasti tunnelmaan, tarinaan ja jump scaryihin, että uudelleenpeluuarvoa ei varmasti paljoa ole, mutta hitaasti etenevän pelin ystäville peli on huikea kokemus.

44 tykkäystä

Oli aiemmin puhetta pelien optimoinnista ja miten helposti siinä voidaan ohjelmointivaiheessa tehdä sellaisia valintoja, jotka nostavat raudan vaatimuksia suhteettomasti pelin graafiseen laatuun nähden. Tämä ei ole pelkästään menneisyyden ongelma, vaan esimerkiksi suomalainen Colossal Order väitetysti koodasi uusimman kaupunkirakennuspelinsä niin, että jokaisen asukkaan jokainen yksilöllinen hammas renderöidään tarkasti ja tämä kuormittaa turhaan pelaajien koneen rautaa :grin:

On hyvin mahdollista tai jopa todennäköistä, että Alan Wake II saadessa päivityksiä ja optimointeja niin peliin kuin näytönohjainten ajureihinkin, että raudan suorituskyky nousee rajusti ja minimivaatimukset de facto laskevat. Tässä vaiheessa julkaisua on vähän lottoa, että miten hyvin peli pyörii uusimmallakaan raudalla ja että voiko sitä bugien takia pelata edes läpi :smiley:

Yleensä parhaan pelikokemuksen saa, kun pelaa pelejä vuoden tai pari julkaisun jälkeen. Ne pystyy myös silloin ostamaan huomattavasti halvemmalla, mikä on arvosijoittajalle mieluisaa. Toki puolet foorumista on jo varmaankin ostanut Alan Wake II, joten turhaan minä täällä näitä juttuja huutelen :grimacing:

3 tykkäystä

PC-pelaajat eivät ehkä ajattele aivan näin, kun ovat maksaneet pelkästä näytönohjaimestaan 500€-1000€…

Itselläni on edessä joko PS4:n päivitys PS5:een (500€), tai i5 6600K & 1080 Ti PC:n päivitys (1000-2000€) jotta voin Alan Wake 2:ta pelata.

Tai ilmeisesti myös Geforce Now:n kautta voisi pelata?

Ei tarvitse testata, ei jaksa pyörittää. Kuvassa on Tom’s Hardwaren laatima rankkaus näytönohjaimista. Heidän premisseillä GTX 1080 Ti on melkein kaksi kertaa tehokkaampi, kuin omasi. 1080 Ti:lläkään peli ei siis jaksa pyöriä.

Toinen vielä varmempi seikka on se, että jos siruteknologiasta hämmästyttävän hyvin perillä oleva superkeskustelija Jarnis niin sanoo, niin se kyllä pitää myös melkoisella varmuudella paikkansa.

Itsekin mietin tuota GeForce Now vaihtoehtoa - mahdollistaako se AW2 pelaamisen huonommallakin raudalla? Eikö se ole idea siinä. Vai antaako vain lisää “herkkuja”?

Antaa sekä herkut että toimii nopeasti, koska peliä pyöritetään Nvidian palvelimilla. Muistettava tarkistaa yhteyden nopeus. Yhteyttä voi ymmärtääkseni testata Nvidian palvelussa.

2 tykkäystä

Itsellä vain kokemusta Unreal Enginen puolelta ja tuo Cities Skyline käyttää Unityä, mutta silti hämmästelisin jos Unityssä ei muka olisi tehty moottoriin sisälle jo valmiiksi tuota oikeiden LOD:ien valintaa. Kuten laittamassasi kuvassa näkyy niin rendattujen ihmisten LOD on todella pieni eikä kovinkaan paljoa kolmioita tuhlailla per ihminen kyseisessä tilanteessa. Se sitten kun zoomataan lähelle ja engine päättelee että hampaat pitää myös rendata vaikkei ne näkyiskään on toki devaajian oma tekemä moka, mutta hieman kyllä tätä epäilen. Varsinkin kun perffiä haettaessa kyllä aika selkeästi nähdään mitkä draw callit vievät aikaa ja jos hahmojen draw callit veisivät kalliita frameja niin kuvittelisin että nämä kyllä siivotaan helposti pois.

Tästä olen kyllä samaa mieltä ja pitäisin erittäin outona jos tuolta ei muka perffiä saisi paranneltua hieman.

Mutta tätä en ymmärrä kyllä itse. Tällä hetkellä ei ainakaan tiedossani ole mitään selkeitä isoja bugeja ja kaikilla pääosin peli toiminnut kuten pitää? En ole toki googletellut kun välttelen spoilereita ja mieluusti tänne voisi linkkailla mahdollisia bugeja joita ilmenee yleisesti pelissä.

1 tykkäys

Väitetysti ei ole mitään LOD hallintaa hampaissa ja kun ihmisiä on kaupungissa jumalaton määrä, niin tulee suorituskyvyn kanssa ongelmia. Toki en itse omista peliä, joten en voi varmistaa näiden väitteiden paikkaansa pitävyyttä. Joka tapauksessa on täysin selvää että Cities:Skylines 2 on huonosti optimoitu, kun hyvälläkään raudalla peli ei pyöri kunnolla.

Onhan näitä Alan Wake II bugeja jo julkaistu, mitkä pahimmillaan pakottavat aloittamaan pelin kokonaan alusta. Esimerkiksi NPC:n keskusteluja ei saada käytyä:

A frustrating bug can occur in Alan Wake 2, where you can’t talk to NPCs. When this happens, you can’t progress dialog, which makes it a game-breaking glitch. In fact, it could soft-lock your playthrough entirely, forcing you to start over.

Toinen yleinen on, että Mind Placea ei saa auki:

You’ll probably only encounter this bug very early on. but the solution is, unfortunately, to close down the game, go back in, and start a new playthrough. That means going to ‘new game’ and starting all over again. You shouldn’t lose more than five minutes of progress, though.

Tässä ei kuitenkaan ole mitään poikkeuksellista eikä asiasta ole syytä olla huolissaan. Jos pelaa julkaisuhetkellä uusia pelejä, niin ottaa käytännössä aina riskin, että koko tallennus tuhoutuu huonon tuurin seurauksena. Pahimmat bugit yleensä korjataan viikon tai parin sisään. Useimmat bugit ovat kuitenkin loppupeleissä aika pieniä tai jopa hauskoja, kuten vaikkapa tämä:

1 tykkäys

Vähän epäilen kyllä tätä ennen kuin joku aidosti pystyy asian todistamaan, varsinkin kun nykyään noi LOD:t ovat niin helppoja hallita ja olisi outoa että hampaat olisivat irrallinen oma meshinsä yhdestä kaupunkilaisen hahmosta, joka aiheuttaisi vielä pahempia perffi ongelmia kuin pelkästään LOD:n puolelta.

Ja tämän takia varsinkin kun draw calleista ja mihin yhdessä framessa aikaa käytetään nähdään niin helposti statistiikan kautta että tämä ei millään voisi jäädä huomaamatta.

Tästä olen kuitenkin ihan täysin samaa mieltä ja ei varmaan ole maailmassa ketään kuka ei näin ajattelisi :grinning:

Tästäkin samaa mieltä. Tuo lauseessa maininta lottoamisesta pelaamisen osalta julkaisun aikana vain hieman nostatti ihmetystä ja oli mielestäni ehkä hieman kärkkäästi muotoiltu varsinkin jos vertaa tätä AW2 launchia Controlliin.

2 tykkäystä

Näin 9 chapteria (5 Saga +4 Alan) juuri loppuun saaneena allekirjoitan samaa. Taidepeli on terminä aika sopiva ja ehkä yhdistäisin sen vielä ”tekninen keihäänkärki” termiin mitä tulee pelin ulkonäköön, mikä on kyllä uskomattoman upea ainakin PC:llä. Joskaan edes RTX 4060 ei ole selvinnyt täysin tökkimättä läpi keskiverto asetuksilla ja suorituskyky on tärkeä osa kokonaisuutta, jos tuolla halutaan ylpeillä. Tämä on myös valtaosalle pelaajia tavoittelemattomissa. Alan Wake 2 on kuin hyvä kirja johon uppoutua, mutta jos kirjan genrestä ei pidä niin se käy välillä vähän pitkävetiseksi, jota pelimaailma ja yksinkertainen gameplay ei kanna.

Omalla kokemuksellani ei ole niin väliä, mutta tylsistyin välillä matkalla ja en ole tainnut ottaa puhelinta alitajuisesti esiin pelatessa sitten Quantum Breakin tv-episodien. Jos pelaan, niin haluan pelata, en katsoa elokuvaa, lukea tai kuunnella äänikirjaa hahmoa ohjaten. Tarina on myös välillä sekava ja raskas seurata osittain sen hitauden takia, vaikka ”mind place” auttaakin muistamaan mitä kaikkea on tullut vastaan. Tunnelma on ns. ei toistuvissa toimintakohtauksissa kyllä erinomainen.

Silti tämä on niitä pelejä, jotka olisi voinut katsoa play through’na Youtubesta, mikä itsessään on aika huolestuttava trendi isoille pelituotannoille, kun senttiäkään ei kilise taskuun ja keräävät parhaimmillaan kymmeniä miljoonia katselukertoja, streamereiden play through’den lisäksi.

Peli on kyllä niche, mutta paras lajissaan jos mystisestä salapoliisi tarinasta pitää, ja silti myös äärimmäisen vaativa suorituskyvyltään suuren yleisön saavutettavaksi. Mm. “mind place” tullaan 100% kopioimaan tulevaisuudessa muissa peleissä, joissa seurataan useampia tarinahaaroja limittäin. Konsolit pelittävät, mutta samalla jää tuo upea ulkonäkö kokematta parhaimmillaan ja muiden osien tulisi kantaa peliä eteenpäin. Epic Games Storen yksinoikeuteen ei pysty sanomaan muuta kuin että se ei ainakaan auta vielä tässä maailman ajassa, vaikka hyvä asia onkin kauppapaikkana myös näin vanhan liiton edustajalle. Vaikka peli on hyvä niin 60milj+ budjettia on kyllä kova homma kattaa, vaikka katetuksi se kyllä saadaan, mutta 50/50 jaettavaa voittoa tukemaan nykyistä arvostustasoa nyt ja tulevat vuodet on vaikea sulattaa toteutuvaksi.

Tuntui kyllä myös aika erikoiselta mennä 24 € tavoitehinnasta, jossa ”Mielestämme osakkeen arvostus hinnoittelee Alan Wake 2:lle jo hyvää menestystä, ja myös tuotantoputken muilta projekteilta odotetaan arvonluontia”, 30 € tavoitehintaan, koska Alan Wake 2 näyttää kriitikoiden mukaan hyvältä ja varmaan menestyy? Mikä tässä muuttui? Ja jos projektit ei edelleenkään etene, niin vedetäänkö sopulilauma taas toiseen suuntaan jos esim. Vanguard projekti ajetaan alas, tai kriitikoiden arviot eivät realisoidukaan myyntinä? Itse en swingiä uskaltanut lähteä tekemään, kun uskoin että markkina oppi Controllin julkaisupäivän kurssinousuista, mutta kyllä siellä varmaan pari treidaajaa on korkannut, kun yöllä tavoitehintaakin vielä päivitettiin.

No nyt jatketaan. Karhut ja Härät pelaamaan siitä niin on enemmän mielipiteitä Q3:sta varten.

33 tykkäystä

Saatat aliarvioida mitä voi myyntiluvuille tapahtua kun arvostelijoiden juttujen keskiarvo ylittää tietyn rajan ja aletaan heitellä kymppejä tiskiin. Se on se maaginen raja jonka jälkeen myynti voi ylittää odotukset jopa 10x jos hyvin käy. Aiempi tavoitehinta ei olettanut tämmöistä, arvio oli miljoonan kappaleen myynnistä tälle vuodelle. Se tuplattiin suoraan ja oma epäilys on että se on vieläkin alakanttiin, mutta ennen kuin jotain dataa saadaan mutun jatkeeksi niin epävarmuus on tietenkin iso.

31 tykkäystä

Empä tiedä onko näillä lisäarvoa, mutta tällä hetkellä 3. katsotuin peli twitchissä, 200k katsojaa. Edellä vain dota. Esim gta takana.

17 tykkäystä

En muista milloin olisin ollut näin innoissani pelistä. Olen pelannut vasta vähän, mutta WAU. Ylistyksiä ei voi säästellä, aivan uskomaton kokemus tähän mennessä. Tämä tuntuu kivasti interaktiiviselta elokuvalta, sillä lataustaukoja tai muita katkoja ei PC:llä pelatessa oikeastaan aisti. Pelikokemuksena tämä on jotain erilaista ja uutta. En osannut odottaa Remedyltä tällaista ässää hihasta, mutta kyllä AW2 tulee olemaan pelimaailman keskusteluissa pitkään. Palkintopöydissä kilpailu on jopa yllättävän kovaa tänä vuonna, mutta kyllä sieltäkin menestystä varmasti on tulossa.

Visuaalisesti tämä on kyllä henkeä salpaava - Remedyn Northlight engine on hiottu huippuunsa ja tämä standardi tulee olemaan kova sana tulevissa julkaisuissa. Nykypäivänä niin paljon keskeneräisiä ja bugisia julkaisuja, joten olen äärimmäisen tyytyväinen Remedyn suoritukseen myös teknisesti tämän julkaisun kanssa.

Ja siis nämä arviot (nyt jo vähän enemmän arvostelujakin):
image

Tässä vielä Wikipediasta osviittaa numeroille:
image

Eli jos sellaista 80+ suoritusta voi pitää hyvänä ja sellaisia pelejä voi mielellään suositella, niin tuollainen 90 pisteen teos menee “must play” kategoriaan, joka AW2:lla olisi nyt PC:llä. AW2 myyntimäärissä on siis äärimmäisen paljon potentiaalia, innolla odotan kun kuulemme joskus tarkemmin tietoja niistä. Mielestäni tämä oli käytännössä katsoen täydellinen toteutus tuotteelle, tai en olisi ainakaan voinut enempää odottaa. Mielestäni kaikki keskustelu EGS-excluista yms on täyttä sanahelinää - AW2 räjäytti pankin. €60m budjetille lunastettiin odotukset.

38 tykkäystä
8 tykkäystä