Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Tänään oman mallinnuksen mukaan Alan Wake 2 ylittänyt 1.5M myydyn kappaleen rajan. Samalla myös peli recoupannut 60M€. Huomioitavaa mielestäni on että tämä 1.5M raja saavutettiin aika tarkalleen 4kk julkaisusta.

Oma arvio recoup budjetista on 70M€ jota jo aikaisemmassa viestissä tuli perusteltua.

Yhteenveto

Nykyinen tilanne tarkoittaa että noin 86% olisi recoupattu.

Nykyisellä tahdilla vaikuttaisi että recoup näillä oletuksilla toteutuisi joskus toukokuun ja kesäkuun vaihteessa. Toki tässä hyvin yksinkertaisessa arviossa en ole ottanut huomioon millään tavalla todennäköisesti tässä keväällä julkaistavaa DLC:tä ja sen vaikutusta myynteihin.

Tätä viime viikon kestänyttä myyntitahtia jos jatkettaisiin 27.10 asti tarkoittaisi noin 700 000 täysihintaisen pelin myyntiä. Voidaan pitää todennäköisenä että AW2 myy ensimmäisen 12kk aikana noin 2.2M kpl “täysihintaisina” peleinä. Pitempien tai isompien alennusten vaikutusta kappalemääräiseen myyntiin vaikea vielä arvioida.

Tuli reilu puolitoista vuotta sitten rakenneltua Monte-Carlo simulointiin pohjaavan mallinnuksen jolla estimoidaan projektin myyntejä. Kun olin saanut mallinnuksen toimimaan mielestäni hyvin toteutin foorumilla äänestyksen jossa foorumilaiset pääsivät äänestämään näkemyksensä mukaan, kuinka monta kappaletta AW2 myy ensimmäisen 12kk aikana julkaisustaan.

Äänestyksen tulokset olivat hyvin lähellä arvioita joihin itse myös olin päätynyt aikaisempaa määrittämään mallinnukselle.

image

Mielenkiintoinen huomio on siinä miten äänestyksen jälkeen oikeastaan viime kevääseen asti tasaisesti väännettiin foorumilla useampaan kertaan näkemyksistä miten paljon AW2 tulee ensimmäisen vuoden aikana myymään. Tätä äänestystulosta pidettiin erittäin härkäisenä.

Tähän Monte-Carlo mallinnukseen pohjaten omat arviot vuoden 2024 Remedylle AW2:sta tuloutettavista rojalteista on 29M€

Vertaillaanpa lopuksi myyntejä esimerkiksi Controllin ja AW2:n välillä. Oletetaan että oma myyntimallinnus (ei siis Monte Carlo) on oikeassa ja nyt saavutettiin tuo 1.5M kappaleen myynti. Muutamia kohtia listattuna:

1. Iso osa myynneistä on mennyt täyteen hintaan. Peli ollut todella pienen osuuden alennuksessa - Verrataan Controlliin niin muistikuvieni mukaan Control oli jo loka-marraskuussa alennuksessa ja sen jälkeen vielä joulualennuksessa.

2. AW2 myynyt 2.25 kertaista vauhtia (huom. kappalemääriä!) verrattuna Controllin ensimmäiseen 4kk.

3. Control myi ensimmäisen 16kk aikana 2M kpl. Tätä tietenkin oli avittamassa esimerkiksi Steam julkaisu. Muuten en kyllä näe esteitä etteikö AW2 jatkaisi samankaltaisella myynti hännällä kuin Control. Pidän siis yli 3M kpl myyntejä mahdollisena tämän vuoden loppuun mennessä. Tässä pitää muistaa se että viimeiset 1.5M tähän päästäkseen myydään alempaan hintaan alennuksista verrattuna nyt myytyyn 1.5M kpl jotka myyty täyteen hintaan.

Tässä omaa reflektointia AW2 myynteihin. Flopiksi en näitä alkaneita myyntejä millään saa vaikka itse myös alku vuoteen en tähän malliin luottanut vaan väänsin korjauskerrointa koska päättelin mallin aliarvioivan EGS myyntejä.

40 tykkäystä