Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Toki, niin kuin myös lainaamassani tiedotteessa lukee. On kuitenkin huomioitava, että vaikka Epic kattaa kulut, on projektin upside huomattavasti rajoitettu, jos/kun fyysinen ja ylivoimainen enemmistö PC-markkinasta jätetty jakeluverkoston ulkopuolelle.

On myös huomioitava, mikä on projektin taloudellinen worst-case skenaario eli projektin ROI-todennäjöisyysjakauman alimman osan luku. Vaikka peli olisi kuinka huono, peli myy enemmän kuin 0 kopiota ja siten worst case skenaario ei ole €50M peliprojektissa 0€.

Nämä kaksi seikkaa pitää arvioida toisiaan vasten, kun arvioidaan julkaisusopimusten mielekkyyttä. Myönnän toki, että oli (tietoisesti) provokatiivista sanoa, että 505:n Control 2 diili parempi kuin Epicin.

Tietomme Epicistä ovat kuitenkin muuttuneet, 3rd party myynti laskee ja fyysisen ja Steam myynnin merkitys on AW2 osalta kenties aliarvioitu, mikä pakottaa arvioimaan uusia julkaisusopimusten vaihtoehtoja kriittisemmin ja siirtää fokusta enemmän upsideen kuin downsideen.

5 tykkäystä

:thinking:

9 tykkäystä

Tämä sama toistui tuossa AW2 myynti tiedotteessa jossa myös ilmoittivat Controllin myynneistä. Näissä ei mainaita missään recoupia joten ilmeisesti sellaista ei alkuperäisessäkään diilissä ollut.

Mitä googletellut niin alalla on “normaalia” tuollaisissa julkaisija soppareissa että julkaisija pääsee recouppaamaan aluksi pahimmillaan 0/100 tai standardin 20/80 jaolla. Ja recoupin jälkeen olisi siirtynyt tuohon sopparissa olevaan 45/55 jakoon.

Voi toki olla että näissä artikkeleissa enemmän on kohdistettu teksti indie puolelle ja niihin liittyviin soppareihin.

2 tykkäystä

Sori Atte, vastasin pelkästään ensimmäisen kappaleen perusteella lukematta koko viestiäsi.

Olen samaa mieltä Control 2, mutta mielestäni Condorin itsejulkaisun riskitasoa voisi huomattavasti alentaa itsejulkaisuna Gamepass tai PS Plus-sopimuksella. Samalla tämä tukisi aluksi riittävää pelaaja-verkostoefektiä matchmakingiin yms.

Microsoft-leakissa oli mielenkiintoista tietoa Gamepassin Day 1-sopimusten arvoista, minkä pohjalta sopimus rajaisi jo merkittävästi downsidea ilman että tarvitsisi jakaa nettotuloja. Tämä nyt olettaen, että peli pysyy max €30M budjetissa sisältäen markkinoinnin.

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä

19 tykkäystä

Tuo ajatuksesi Condoriin on kyllä mielenkiintoinen idea ja tuolla tavoin se itsejulkaisu voisi senkin osalta toimia :+1: Jännä kyllä nähdä, että minkälaisiin soppareihin sitä lopulta päädytään. Remedy-sijoittajilla ei ole kyllä viime kuukausina uutisvirran puolesta käynyt aika tylsäksi :smiley:

25 tykkäystä

Tänään oman mallinnuksen mukaan Alan Wake 2 ylittänyt 1.5M myydyn kappaleen rajan. Samalla myös peli recoupannut 60M€. Huomioitavaa mielestäni on että tämä 1.5M raja saavutettiin aika tarkalleen 4kk julkaisusta.

Oma arvio recoup budjetista on 70M€ jota jo aikaisemmassa viestissä tuli perusteltua.

Yhteenveto


Nykyinen tilanne tarkoittaa että noin 86% olisi recoupattu.

Nykyisellä tahdilla vaikuttaisi että recoup näillä oletuksilla toteutuisi joskus toukokuun ja kesäkuun vaihteessa. Toki tässä hyvin yksinkertaisessa arviossa en ole ottanut huomioon millään tavalla todennäköisesti tässä keväällä julkaistavaa DLC:tä ja sen vaikutusta myynteihin.

Tätä viime viikon kestänyttä myyntitahtia jos jatkettaisiin 27.10 asti tarkoittaisi noin 700 000 täysihintaisen pelin myyntiä. Voidaan pitää todennäköisenä että AW2 myy ensimmäisen 12kk aikana noin 2.2M kpl “täysihintaisina” peleinä. Pitempien tai isompien alennusten vaikutusta kappalemääräiseen myyntiin vaikea vielä arvioida.

Tuli reilu puolitoista vuotta sitten rakenneltua Monte-Carlo simulointiin pohjaavan mallinnuksen jolla estimoidaan projektin myyntejä. Kun olin saanut mallinnuksen toimimaan mielestäni hyvin toteutin foorumilla äänestyksen jossa foorumilaiset pääsivät äänestämään näkemyksensä mukaan, kuinka monta kappaletta AW2 myy ensimmäisen 12kk aikana julkaisustaan.

Äänestyksen tulokset olivat hyvin lähellä arvioita joihin itse myös olin päätynyt aikaisempaa määrittämään mallinnukselle.

image

Mielenkiintoinen huomio on siinä miten äänestyksen jälkeen oikeastaan viime kevääseen asti tasaisesti väännettiin foorumilla useampaan kertaan näkemyksistä miten paljon AW2 tulee ensimmäisen vuoden aikana myymään. Tätä äänestystulosta pidettiin erittäin härkäisenä.

Tähän Monte-Carlo mallinnukseen pohjaten omat arviot vuoden 2024 Remedylle AW2:sta tuloutettavista rojalteista on 29M€

Vertaillaanpa lopuksi myyntejä esimerkiksi Controllin ja AW2:n välillä. Oletetaan että oma myyntimallinnus (ei siis Monte Carlo) on oikeassa ja nyt saavutettiin tuo 1.5M kappaleen myynti. Muutamia kohtia listattuna:

  1. Iso osa myynneistä on mennyt täyteen hintaan. Peli ollut todella pienen osuuden alennuksessa - Verrataan Controlliin niin muistikuvieni mukaan Control oli jo loka-marraskuussa alennuksessa ja sen jälkeen vielä joulualennuksessa.

  2. AW2 myynyt 2.25 kertaista vauhtia (huom. kappalemääriä!) verrattuna Controllin ensimmäiseen 4kk.

  3. Control myi ensimmäisen 16kk aikana 2M kpl. Tätä tietenkin oli avittamassa esimerkiksi Steam julkaisu. Muuten en kyllä näe esteitä etteikö AW2 jatkaisi samankaltaisella myynti hännällä kuin Control. Pidän siis yli 3M kpl myyntejä mahdollisena tämän vuoden loppuun mennessä. Tässä pitää muistaa se että viimeiset 1.5M tähän päästäkseen myydään alempaan hintaan alennuksista verrattuna nyt myytyyn 1.5M kpl jotka myyty täyteen hintaan.

Tässä omaa reflektointia AW2 myynteihin. Flopiksi en näitä alkaneita myyntejä millään saa vaikka itse myös alku vuoteen en tähän malliin luottanut vaan väänsin korjauskerrointa koska päättelin mallin aliarvioivan EGS myyntejä.

40 tykkäystä

Palaan vielä tähän Alan Wake 2:n potentiaaliseen myyntihäntään ja sen arviointiin. Keräsin H2 2023 merkittävät PS5:lla julkaistut yksinpelit taulukkoon ja tarkistin niiden hinnoitteluhistorian, alennukset ja keskiarvon päivittäisistä “Best Selling” -sijoituksista PS5 alustalla.

Vaikka AW2 on pärjännyt Euroopassa paremmin, valitsin tietoisesti vertailuun Yhdysvallat isompana markkinana. PS5 on valittu alustaksi siksi, että lienee perusteltua olettaa, että PS5 on ollut toistaiseksi suurin myyntikanava. Pienempinä markkinapaikkoina en tehnyt samaa harjoitusta EGS tai Xbox, mutta molemmilla alustoilla peli on ollut kahdesti alennuksessa (EGS:llä kolmesti jos ensimmäinen kuponkikampanja lasketaan mukaan).

Luonnollisesti keskisijoitusta tarkastellessa on syytä huomioida kuinka monta päivää julkaisusta on sekä kuinka usein ja kuinka syvässä alennuksessa peli on ollut. Jos sivuutetaan omassa luokassaan olevat Spiderman 2 ja Baldur’s Gate 3, pärjää AW2 mielestäni ihan ok, kun katsotaan keskisijoitusta, alennuspäivien määrää, ja alennuksen syvyyttä. On kuitenkin myös huomioitava kuinka kauan pelin julkaisusta on, kun näitä tietoja vertailee.

Jotta yllä olevasta taulukosta ei saisi liian ruusuista kuvaa, on syytä huomata että Dead by Daylightin Alan Wake DLC ja PS+ Premium tilaajien trial kannattivat pitkälti helmikuuta kunnes viimeisen reilun viikon ajan myyntisijoitukset ovat laskeneet vauhdilla. Alan Wake 2 toki ollut koko helmikuun täysihintainen ja samaan aikaan koko helmikuussa ajan ollut PS Storessa isot alennuskampanjat käynnissä.

Jos pitäisi veikata tai spekuloida, spekuloisin että näemme maaliskuussa toimenpiteitä, jotka kannattelevat myyntiä. Jos ei DLC tai photo mode uutisia ole tulossa ihan pian, lienee seuraava alennuskampanja tulossa maaliskuun ensimmäisen puolikkaan aikana. Jos näin käy, on mielenkiintoista nähdä miten myyntisijat reagoivat, kun tällä hetkellä on kivuttu varsin korkealle. Nykytrendin jatkuminen ei olisi kovin hyvää merkki myyntihännän osalta.

Kun esim. Armored Core VI meni ensimmäistä kertaa -30% alennukseen, parani PS5 “best selling” sijoitus reilusta 100:sta reiluun 40:een. Ja oletettavasti listaus on liikevaihtopohjainen, koska GaaS-pelit dominoivat ensimmäistä sivua vertailussa. Sekä alennus itsessään että myyntisijoitusten paraneminen johtaa kopiomyynnissä “tuplavipuun”, olattaen että myyntisijat ovat liikevaihtopohjaisia. En tiedä ovatko, mutta spekuloin näin koska Gaas pelit dominoivat etusivua.

Jos myyntisijoitus on liikevaihtoperusteinen, pitäisi pitäisi -30% alennuksessa olevan pelin myydä n. 43% enemmän kopiota ylläpitääkseen edltävä täyden hinnan myyntisijoitus. Käytännössä kuitenkin myyntisijoitukset tämän lisäksi paranenvat. AC VI tapauksessa myyntisijoitus siis 100 → 40-55 sijoille alennuksen ajaksi. Tässä esimerkissä lienee todennäköistä, että kopiomyynti moninkertaistui aikaisempaan nähden.

Toki sitten esim AC: Miragen neljäs alennus ei enää pure myyntisijoituksiin yhtä voimakkaasti, vaan nykyistä edeltävän 30% alennuksen aikaan myyntisijoitus parani n. 50 → 40-45 alennusten ajaksi.
Tänään alkaneessa AC: Miragen -40% alennuksessakin myyntisijoitus parani heti n. 60 → 50. Toki 40% alennus vaatii jo 66.7% enemmän kopioita myytäväksi, että saavutetaan sama liikevaihtotaso kuin täysihintaisena aiemmin.

Puhtaasti kopiopohjaista myyntiä ajatellen, spekuloin että Alan Wake 2 alennuslippaassa on vielä panoksia, joilla kopioita liikkuu, mutta kuinka monta panosta ja mitä kaliiberia? Samalla on riski, että DLC ja alennusten vaikutukset jäävät vain lyhytaikaisiksi. Aika näyttää kuinka käy.


Datan lähteet:

Gamestatifystä saa myös Playstationin päivittäiset myyntisijat, jossa PS4 + PS5 myynti lienee yhdistettynä (vrt vain PS5 omassa seurannassa), jos haluaa tehdä saman vertailun. Itselläni ei tänne mitään affiliaatioita, mutta näillä lähteillä voi jokainen tehdä saman vertailun jos lähteisiin luottaa.

Ei sijoitussuositus, enkä takaa datan virheettömyyttä jne. Saa mielellään ehdottaa terveempiä harrastuksia, otan mielellään vinkkejä vastaan :smiley:

13 tykkäystä

[quote=“Akee, post:570, topic:44948”]
Mitä yritän tässä sanoa, että puhtaasti kopiopohjaista myyntiä ajatellen, spekuloin kohtalaisen todennäköisenä, että Alan Wake 2 alennuslippaassa on vielä runsaasti panoksia, joilla kopioita saadaan liikutettua.
[/quote

Yhtälöstäsi uupuu taantuma, ostovoiman lasku, kiinnostus uusia pelejä kohtaan ja muiden vastaavien tuotteiden alennukset.

5 tykkäystä

Joo, pitää paikkaansa, että alkuperäisessä kirjoitusasussa oli hopiumin/copiumin puoleen meneviä piirteitä, eikä neutraali tai tasapainoisesti karhuisia ja härkäisiä skenaarioita pohtiva, mihin pyrin.

1 tykkäys

Worst case scenaario ei olisi ollut nolla euroa vaan -25 miljoonaa euroa jonka lisäksi vielä puolet mainoskuluista.
Epicin diili mallilla se on oikeasti nolla euroa.

7 tykkäystä

Kirjoitin tahattomasti epäselvästi, pahoittelut. Tarkoitin 0€:lla pelimyyntiä, kun kopiomyynnistä edellisessä laauseessa puhuin, mutta olet tietenkin oikeassa ja kiitos oleellisesta korjauksesta ja selvennyksestä!

Silti alkuperäiseen kysymykseeni/pointtiini palatakseni - Minkä realimaailman todennäköisyyden annat kirjaimellisesti 0 kopion myynnile ja -€25M (-markkinointikulut) toteutumalle koko projektin osalta?

Tai ehkä se oleellisempi, että minkä todennäköisyyden annat alle 1.0x ROI:lle menestyneen pelin jatko-osalle? Ja erityisesti jos tähän päälle vielä markkinointieuroja laitetaan.

Onhan se ihan kiva jos nollariskilla kehitellään, mutta koko sijoituskeissi itselleni ainakin kuolee samalla, jos Remedyllä ei ole tahtotilaa julkaisijoista irrottautua.

Alkuperäinen Control on SteamDB mukaan myynyt ~1.5M Steamissa eli reilusti yli kolmannes kaikista myydyistä kopioista. Onko tämä osa markkinasta oikeasti sen 0-riskin arvoista, koska upside samalla kuolee sekä jakeluverkoston kaventumisena, nettotulojen jakamisella ja recoup-vaatimuksella.

Samalla jos vähennät riskejä Epic-diilillä, vähennät (huomattavasti) tuottopoteniaalia. Miten arvotat nämä asiat keskenään?

Onneksi edellisen tiedotteen mukaan Remedy kuitenkin kirjoittaa harkitsevansa itsejulkaisua molempien projektien kohdalla.

Voimme nyt punnita vaihtoehtoja itsejulkaisemisen ja uuden julkaisukumppanin välillä Condorin ja Control 2:n kohdalla

Alan Wake 2:n ja uuden IP:n kohdalla Epic-diili on mielestäni järkevä vaihtoehto, mutta Control 2 osalta, jonka alkuperäistä osaa lähes 20M ihmistä pelannut ja yli 4M ostanut kopion? Pelottaa edes ajatella tätä skenaariota.

7 tykkäystä

Menisiköhän jokunen kappale lisää kaupaksi seuraavan patchin jälkeen:

Tulossa 6.3. ja testin perusteella koodipolkua vanhemmille korteille ilman Mesh Shadereita parannettu huomattavasti. Lisäksi grafiikka-asetuksia paranneltu yleisesti. Joissain paikoissa vanhoilla 10-sarjan NVIDIA-korteilla jopa kolminkertainen ruudunpäivitysnopeus ja yleisellä tasolla 40-50 prosentin parannuksia ruudunpäivitykseen näillä ei-mesh-shadereita -korteilla.

Juttu toteaa että tämän päivityksen kanssa GTX 1070 olisi nyt järkevä minimikortti jolla peli pyörii pelattavasti (kuvanlaatuasetukset asetettu vastaamaan PS5-version asetuksia)

AMD-puolella parannukset pienempiä - lähinnä koska näin vanhojen AMD-korttien ajurituki on käytännössä päättynyt. RDNA1-sukupolven kortit (RX 5700 tms) saavat pientä muutaman prosentin parannusta, sitä vanhemmilla kaatuilee ajuriongelmien vuoksi.

39 tykkäystä

Control Gamepassiin (Xbox+PC). Peli on jo entuudestaan PS+ Extra -palvelussa.

Ajankohta ja Remedyn viime tiedotteen sisältö huomioiden kävisi järkeen, että sovittu diili valuu suoraan 505 taskuun ja tällä vähennetään Remedyn maksamaa kauppahintaa julkaisuoikeuksista. Tämä toki vain omaa spekulaatiota. Kun kyseessä Ultimate Edition ja AWE DLC mukana, voi tämä pientä tulitukea myös AW2:lle antaa.

Remedyn voi kuitenkin olla vaikea monetisoida Controlia ainakaan perinteisen kopiomyynnin kautta v. 2025-2026, tavoiteltava pelaajakunta lienee streaming-palveluiden kautta varsin saturoitunut, mutta ehkä jotain voi vielä mennä kaupaksi Control 2 julkaisun yhteydessä.

Edit: Kirjoitusvirheet
Edit2: Huomasin jälkikäteen, että Xboxin lisäksi Control tulee myös PC-puolen Gamepassiin.

18 tykkäystä

Kauppalehdessä tänään maksumuurin takana juttua pelialasta ja Remedy myös luonnollisesti mukana:

Tässä pieni maistiainen artikkelista:

16 tykkäystä

Nyt se on virallista :+1:

image

34 tykkäystä

Puha ollut vierailemassa podcastissa, ja tässä artikkelissa nostoja käydystä keskustelusta:

Muutama mielenkiintoinen nosto kiireisimmille:

He acknowledged that moving the launch is sometimes necessary, as Remedy did with Alan Wake 2 last year – pushing it back ten days to avoid launching alongside Marvel’s Spider-Man 2.

" We wouldn’t get visibility on the storefronts, the media was only going to talk about [Spider-Man], and understandably so," Puha explained. "That made sense. But we absolutely wanted to come out in October, make sure we hit the Halloween [window], make sure we were out before December, when consumer spending is up and more people are buying games.

"There’s also the awards seasons – when I was a journalist and you’re choosing games of the year, we were like ‘What came out the in the Spring?’ Nobody remembered. You want to come out in the Fall.

"You go back a decade or so and the first two weeks were like 90% of your sales. And sure, always having a great start for your sales is great. The more sales we can get sooner, the better, obviously. But things have just changed a lot.

"Our best-selling month for Control was more than two years after launch, and that wasn’t just because it was cheaper. People have a lot of games to play, and instead of immediately a game, people decide to get it when the time is right. Maybe that’s when there’s a discount or something. We sold Control for years. We look at Alan Wake 2 [the same way], 2024 is all about selling more copies of Alan Wake 2.

“That doesn’t mean we don’t want a great launch, but units sold is not the same as revenue and as long as you can keep the price up so it doesn’t go down too much, that’s where you want to be. When we look at Sony’s first-party price points, they’re able to keep their prices pretty high for a pretty long time. That, to me, is really important.”

He also spoke to the fact that rising development costs mean sales expectations become higher, but if you can keep your budget to a manageable level, you can enjoy solid sales success without having to spend hundreds of millions of dollars.

“Alan Wake did have a significant budget attached to the game, but compared to anything first-parties and even other third-parties spend, the budget was still pretty sensible,” he explained. "The fact we have multiple games in development lessens the risk if one doesn’t do massively well.

“We talk about the complexity of making these games all the time and how to keep the budgets sensible. Next year is Remedy’s 30th year, and for an independent company to survive this industry for that long is just incredible – and to do that, you need luck, you need good games, and you need pretty damn good business management skills and relationships. Somehow we’ve been able to navigate all that.”

37 tykkäystä

Ruåtsinvahvistus Erik renditiimissä teki kyllä nyt vallan hyvää työtä optimointien kanssa.

Kun kova kaveri saa nautiskella mukavuusalueellaan ilman immediate deadlinea hönkimässä niskaan, tämä näkyy sitten kyllä yleensä loppuloksessa.

”It’s a lot o’clock Erik, go home”
”Oh hi Jani! …Nah, I still have this one optimization to be finished today, it will help the perf quite a lot with old cards”
”How much? Some tens of percent?”
”Actually more like tenfold”
”Rrrrright”

Aikalailla näin keskustelu asian tiimoilta meni tuossa muutama päivä sitten kun jannu kertoi optimoitavasta mokkulastaan. Näkyi sitten näimmä myös lopullisessa frameratessa :slight_smile:

Mietittiin josko ei annettaisi tätä optimointia Heronin jengille lainkaan, että jäisi pelivaraa kun meidän artistit vetää enginen kuitenkin taas tukkoon :sweat_smile:

32 tykkäystä

Artistit vetää aina enginen tukkoon. Lopputulos sitten riippuu siitä katsoiko kukaan heidän perään ja/tai oliko engineporukalla riittävästi aikaa keksiä uusia nerokkaita huijauksia jolla saada framerate takaisin järkeväksi… :upside_down_face:

(ja ei, enginessä huijaaminen ei ole huijaamista jos kukaan ei huomaa…)

3 tykkäystä

DF:n Remedy pohdintaa:

11 tykkäystä

Control on lisätty eilen @XboxGamePass. Control on mielestäni erinomainen peli ja osoitus, että Remedyn teoksilla voi olla keskivertotuotosta pidempi häntä.

https://x.com/ControlRemedy/status/1768188355521478925?s=20

29 tykkäystä