Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Olen kyllä myös erittäin tyytyväinen tästä keskustelusta, varsinkin kun molemmilta puolilta näkemyksiä löytyy. Tässä vielä odotellaan bullero puolen joka kvartaalin vastahyökkäystä eli syvä analyysiä Teron haastattelusta @Akee. Sitä odotellessa jatketaanpa hieman haastamista.

Minun mielestäni 1 miljoona on erittäin vähän ensimmäisen vuoden myynniksi ja 2 miljoonaa olisi edelleen pettymys. Alan Wake 2 on kuitenkin huomattavasti tunnetumpi IP kuin Control. Samalla myös Remedyn tunnettavuus on kasvanut Controllin julkaisun myötä, mitä se esimerkiksi oli Quantum Breakin jäljiltä kun Control julkaistiin. Tähän päälle myös se, että Controllin julkaisijana toimi 505Games, joka oli taloudellisissa ongelmissa julkaisun aikaan. Nämä taloudelliset ongelmat myös selkeästi vaikuttivat Controllin alkuvaiheen myynteihin. Näistäkin asioista huolimatta Control oli myynneissä ylittänyt ensimmäisen reilun vuoden aikana 2 miljoonaa myytyä kopiota. Tämän perusteella pidän itse odotukset AW2 ensimmäisen vuoden myynteihin korkeammalla kuin 2 miljoonaa kappaletta. Control Sales Top 2 Million Units

Toinen väite mitä nähnyt, kun puhutaan AW2:n ja Remedyn pelien myyntiluvuista yleisesti on, että Remedy on keskittynyt “niche”-peleihin. Mielestäni tämäkin väite ontuu ja pääasiallinen syy tähän on Remedyn heikohko brändi tunnettavuus, eikä niinkään pelien tyyli. Hyvä vertailu piste on esimerkiksi muutama kuukausi Controllin julkaisun jälkeen julkaistu Death Stranding, joka mielestäni voidaan kategorisoida “niche” peliksi pelimekaniikoiden takia. Peliä on myös luonnehdittu pelimedioissa erittäin mielipiteitä jakavaksi. Tämä on subjektiivinen näkemys, mutta uskoisin että suurin osa pelaajista myös pitävät enemmän Controllin gameplay loopista kuin Death Strandingistä. Death Strandingiä kuitenkin myytiin ensimmäisen reilun vuoden aikana (11-2019 → 3-2021) yli 5 miljoonaa kappaletta. Ne ketkä ovat pelanneet molempia pelejä voivat tehdä mielikuvaharjoitteen, miten olisi myynnit menneet jos pelit olisivat vaihtaneet päittäin, eli Remedyltä olisi tullut Death Stranding ja Kojimalta Control. Uskoisin että Remedyn myynnit eivät ensimmäisenä vuotena olisi olleet yli 2 miljoonaa kappaletta ja että Kojiman suoritus olisi ollut lähempänä 10 miljoonaa kappaletta kuin 5 miljoonaa kappaletta.

Mikä tähän eroon sitten oikein vaikuttaa omasta mielestäni?
Pelitalon tunnettavuus. Tunnettavuus on yksi parhaista keinoista saada projektit helposti kannattavaksi. Katsotaan vaikka CD Projekt Red:iä, Rockstaria, Kojima Productionsia, FromSoftwarea jne. Tunnettavuus helpottaa uusien IP:den tuontia markkinoille ja laatukin voi alkuun olla vaikka kuinka huonoa ja peliprojektit silti voidaan melko varmasti sanoa olevan voitollisia. Tästä syystä olen tyytyväinen kun Remedyltä on nyt tulossa 2023-2025 välillä joka vuosi vähintään yksi pelijulkistus. Tämä kuitenkin on se paras keino peliyhtiölle rakentaa omaa brändiään ja sen tunnettavuuttaan. Tämän takia myös Epic sopimus on merkittävä muutenkin kuin suoraan rahallisesta näkökulmasta. Uskon ja luotan Epicillä olevan vahvat muskelit markkinointi käyttöön ja toivon että Remedyllä otetaan tilanteesta kaikki hyöty irti myös tulevaan. Tästä myös kielii Aten haastattelussa Teron sanoma, missä Remedyllä selkeästi ajatellaan projekteja muidenkin kuin selkeästi ROI:n kautta.

Tehdäänpä vielä loppuun kysely niin nähdään mitkä on foorumilaisten odotukset pelin ensimmäisen vuoden myyntiä kohtaan.

Kuinka monta kappaletta Alan Wake 2 myy ensimmäisen 12 kuukauden aikana?
  • 0 - 500 000 kpl
  • 500 000 - 1 000 000 kpl
  • 1 000 000 - 1 500 000 kpl
  • 1 500 000 - 2 000 000 kpl
  • 2 000 000 - 2 500 000 kpl
  • 2 500 000 - 3 000 000 kpl
  • 3 000 000 - 3 500 000 kpl
  • 3 500 000 - 4 000 000 kpl
  • 4 000 000 - 4 500 000 kpl
  • 4 500 000 - 5 000 000 kpl
  • +5 000 000 kpl
0 äänestäjää

Julkaisen tänne vielä oman mallinnuksen antamat tulokset pohjaten foorumin “näkemykseen” ensimmäisen vuoden myynteihin perustuen tulevaisuudessa.

17 tykkäystä