Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Samaa mieltä siitä, että pelin pitää myydä melko paljon ollakseen voitollinen. Keskihinta alvillisena 40e on kyllä aivan liian alhainen. Suurin osa myynnistä tulee länsimaista ja vaikka ei tulisikaan, ei hintaeroja maiden välillä erityisemmin ole. Kaupassa pelit uutena on 70e ja konsolien markkinapaikoilla 80€. Konsolivalmistajat ottavat kolmanneksen itselleen. Oletettavasti suurin osa myynneistä tulee konsoleilta. Saa olla melkoiset rajut alennusmyynnit, jotta keskihinnan saisi millään 40 euron pintaan 2-3 vuoden tähtäimellä.

Itse hahmottelisin ensi vuoden vuoden myynnit näin:

Tietääkseni jenkeissä osavaltiokohtaiset alvit tulevat hinnan päälle, joten niitä ei tarvitse huomioida. Noin miljoona kappaletta olisi kohtuullinen menetys. Yksinkertaistuksen vuoksi 50/50 jako USA/EUR. Keskihinta on korkea, mutta peli ilmestyy oletettavasti loppuvuonna, joten alennukset melko merkityksettömiä. Lisäksi Euroopan puolella storen hintataso, kuten mainittua, todellisuudessa on 80e.

edit. Lisätään nyt vielä, että tämä on hyvin karkea laskelma. Todellisuudessa keskihinta on varmaankin alempi, mutta toisaalta Sonyn jne. osuudet keskimäärin alemmat (Epic ottaa vähemmän). Lisäksi on hyvä ottaa lukuihin turvamarginaalia. Minulla ei ole selkeää mielipidettä vielä mitä todellinen myyntipotentiaali voisi olla.

10 tykkäystä

Hyvä huomio. PC-pelaajana ja harvoin pelejä täyteen hintaan ostavana (koska aikaa pelaamiseen niin vähän ja hyvien singleplayer-pelien backlog on niin pitkä), tässä ollut bias etten ole tarkastanut uusien pelien markkinahintaa. 79.95€ uusien konsolipelien hinnat yllätti - olin vielä vanhassa 59.95€ maailmassa kolmen vuoden takaa, mihin hintaan Controlinkin ostin :smiley:

Kyllä tuo hieman nätimmältä nyt näyttää; karkeasti 1.25-2.5M kopiolla break even. Siihen päälle 2.5M pelikopioita 50€ hintaan eli yht 3.75-5M myytyä kpl hieman riippuen miten suosittu peli on (=miten hyvin lähtöhinta pitää) ja miten iso budjetti on, niin ollaan lähellä Aten ennustetta.

image

11 tykkäystä

Tuo USA:n 50% osuus kuvastaa aika hyvin todellisuutta. Olen omiin muistiinpanoihin kirjoittanut Controllin kohdalta että Gamstatin tilastojen mukaan 44% pelaajista on USA:sta.

4 tykkäystä

Kyllä näissä kaikissa laskelmissa, niin analyytikon ja Aten, ja kiitos niistä, vaivaa base skenaarioiden optimistisuus. Pari ostoa on parin viime viikon aikana tehty ja markkinoilta alkaa löytyä halpoja osakkeita 5–10 P/E tasoilta ennustettavammilla kassavirroilla, niin että tuloslaskussakin downside alkaa olla todella kohtuullinen, vaikka taantuma häämöttääkin.

Siksi en voikaan käsittää, että nyt kun Alan Wake Remasterin ja Crossfiren niiden kassavirrat jäivät toteutumatta, ja Remedyn pelien laadusta ei todellakaan voi enää puhua, niin arvostus on edelleen tätä luokkaa. Edes johonkin 10 P/E tasoille pääseminen kassavirran puolesta esim. seuraavan 5 vuoden aikana vaatii huikeita myyntimääriä, tuotannon aikataulujen pitämistä ja oletettuja julkaisuajankohtia, kaikkien mikro ongelmien välttämistä yrityksen sisällä, joita selvästi on. Makro ja rahoitusolot nyt vaikuttavat kaikkiin, mutta ei sieltäkään mitään positiivista ole tulossa.

Kaiken pitää mennä absoluuttisen oikein ja silti oltaisiin vasta kohtuullisilla arvostustasoilla, jos kaikki optimisti toteutuisi. Tuntuu yksinkertaisesti, että kaikki upside on jo käytetty tällä arvostustasolla ja bingo korttiin voi tulla vielä monta osumaa, niin kuin kävi lopulta Alan Wake Remasterin ja Crossfirejen odotusten osalta. En näe pohjaa optimismiin parin vuoden historiaan peilateen, etenkin kun seuraavatkaan eivät ole mitään epätodennäköisiä skenaarioita:

  • Alan Wake 2 julkaisu myöhästyy
  • Condorin tai Vanguardin kehitys lopetetaan
  • Alan Wake ei myy tarvittavaa 2–3 miljoonaa break eveniin. Mikä ei lähtökohtaisesti edes riitä, vaan pitäisi vielä saada kassavirtaa jatkossa ilman että jokainen kopio menee 10 €:lla alelaarista.
  • Jne.

Onhan se jäätävä skenaario, jossa esim. Alan Wake 2:sen myynti on esim. 1-2 miljoona, mikä ei todellakaan ole edes vähän, ja seuraavaa hittiä odotetaan taas 5 vuotta luultavasti Heronin tai Max Payne Remaken muodossa tällaisia arvostuskertoimia ylläpitäen. Ja sama tarina break evenistä toistuu taas. Vanguardille ja Condorille ei yksinkertaisesti uskalla antaa mitään arvoa tässä vaiheessa. Siinä välissä ehtinyt vähän kärjistäen tuplaamaan rahansa tylsissä boomer osakkeissa.

Itsellä meni myös luottamus Teroon viimeisessä haastattelussa. Liikaa kuorrutusta ja kiertelyä. Niin äärimmäisen sekavaa selittelyä siitä onko tietyt peruspilarit kunnossa Vanguardin ja Condorin osalta. Tehdään prototyyppejä, mutta silti edennyt valtavasti ja selvä visio mitä tehdään, niin kuin jo vuosi sitten, mutta silti pidetään PoC -vaiheessa, mutta silti aivan uskomatonta edistystä. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kehonkieli oli täysin muuttunut edellisiin haastatteluihin verrattuna. Ainut alue mistä huokui itsevarmuutta oli Alan Wake 2:sta puhuminen.

17 tykkäystä

6yz0xf

Se hyvä puoli kvartaaliraportointiin siirtymisessä on, että saadaan tänne vähän keskustelua ja elämää useammin kuin kahdesti vuodessa :heart: Sori @Verneri_Pulkkinen - vaikka olet täyttä rautaa, me peli- ja Remedypodeja kuunnelleet tiedämme, että sinusta huokuu pieni mutta havaittava bullero-sentimentti Remedyä kohtaan :ox:

29 tykkäystä

Olen kyllä myös erittäin tyytyväinen tästä keskustelusta, varsinkin kun molemmilta puolilta näkemyksiä löytyy. Tässä vielä odotellaan bullero puolen joka kvartaalin vastahyökkäystä eli syvä analyysiä Teron haastattelusta @Akee. Sitä odotellessa jatketaanpa hieman haastamista.

Minun mielestäni 1 miljoona on erittäin vähän ensimmäisen vuoden myynniksi ja 2 miljoonaa olisi edelleen pettymys. Alan Wake 2 on kuitenkin huomattavasti tunnetumpi IP kuin Control. Samalla myös Remedyn tunnettavuus on kasvanut Controllin julkaisun myötä, mitä se esimerkiksi oli Quantum Breakin jäljiltä kun Control julkaistiin. Tähän päälle myös se, että Controllin julkaisijana toimi 505Games, joka oli taloudellisissa ongelmissa julkaisun aikaan. Nämä taloudelliset ongelmat myös selkeästi vaikuttivat Controllin alkuvaiheen myynteihin. Näistäkin asioista huolimatta Control oli myynneissä ylittänyt ensimmäisen reilun vuoden aikana 2 miljoonaa myytyä kopiota. Tämän perusteella pidän itse odotukset AW2 ensimmäisen vuoden myynteihin korkeammalla kuin 2 miljoonaa kappaletta. Control Sales Top 2 Million Units

Toinen väite mitä nähnyt, kun puhutaan AW2:n ja Remedyn pelien myyntiluvuista yleisesti on, että Remedy on keskittynyt “niche”-peleihin. Mielestäni tämäkin väite ontuu ja pääasiallinen syy tähän on Remedyn heikohko brändi tunnettavuus, eikä niinkään pelien tyyli. Hyvä vertailu piste on esimerkiksi muutama kuukausi Controllin julkaisun jälkeen julkaistu Death Stranding, joka mielestäni voidaan kategorisoida “niche” peliksi pelimekaniikoiden takia. Peliä on myös luonnehdittu pelimedioissa erittäin mielipiteitä jakavaksi. Tämä on subjektiivinen näkemys, mutta uskoisin että suurin osa pelaajista myös pitävät enemmän Controllin gameplay loopista kuin Death Strandingistä. Death Strandingiä kuitenkin myytiin ensimmäisen reilun vuoden aikana (11-2019 → 3-2021) yli 5 miljoonaa kappaletta. Ne ketkä ovat pelanneet molempia pelejä voivat tehdä mielikuvaharjoitteen, miten olisi myynnit menneet jos pelit olisivat vaihtaneet päittäin, eli Remedyltä olisi tullut Death Stranding ja Kojimalta Control. Uskoisin että Remedyn myynnit eivät ensimmäisenä vuotena olisi olleet yli 2 miljoonaa kappaletta ja että Kojiman suoritus olisi ollut lähempänä 10 miljoonaa kappaletta kuin 5 miljoonaa kappaletta.

Mikä tähän eroon sitten oikein vaikuttaa omasta mielestäni?
Pelitalon tunnettavuus. Tunnettavuus on yksi parhaista keinoista saada projektit helposti kannattavaksi. Katsotaan vaikka CD Projekt Red:iä, Rockstaria, Kojima Productionsia, FromSoftwarea jne. Tunnettavuus helpottaa uusien IP:den tuontia markkinoille ja laatukin voi alkuun olla vaikka kuinka huonoa ja peliprojektit silti voidaan melko varmasti sanoa olevan voitollisia. Tästä syystä olen tyytyväinen kun Remedyltä on nyt tulossa 2023-2025 välillä joka vuosi vähintään yksi pelijulkistus. Tämä kuitenkin on se paras keino peliyhtiölle rakentaa omaa brändiään ja sen tunnettavuuttaan. Tämän takia myös Epic sopimus on merkittävä muutenkin kuin suoraan rahallisesta näkökulmasta. Uskon ja luotan Epicillä olevan vahvat muskelit markkinointi käyttöön ja toivon että Remedyllä otetaan tilanteesta kaikki hyöty irti myös tulevaan. Tästä myös kielii Aten haastattelussa Teron sanoma, missä Remedyllä selkeästi ajatellaan projekteja muidenkin kuin selkeästi ROI:n kautta.

Tehdäänpä vielä loppuun kysely niin nähdään mitkä on foorumilaisten odotukset pelin ensimmäisen vuoden myyntiä kohtaan.

Kuinka monta kappaletta Alan Wake 2 myy ensimmäisen 12 kuukauden aikana?
  • 0 - 500 000 kpl
  • 500 000 - 1 000 000 kpl
  • 1 000 000 - 1 500 000 kpl
  • 1 500 000 - 2 000 000 kpl
  • 2 000 000 - 2 500 000 kpl
  • 2 500 000 - 3 000 000 kpl
  • 3 000 000 - 3 500 000 kpl
  • 3 500 000 - 4 000 000 kpl
  • 4 000 000 - 4 500 000 kpl
  • 4 500 000 - 5 000 000 kpl
  • +5 000 000 kpl
0 äänestäjää

Julkaisen tänne vielä oman mallinnuksen antamat tulokset pohjaten foorumin “näkemykseen” ensimmäisen vuoden myynteihin perustuen tulevaisuudessa.

17 tykkäystä

Foorumi on puhunut. Käydäänpä asiaa lyhyesti läpi

Kuvassa miten äänet ovat jakautuneet. Keskiarvo pyörii noin 2.2 miljoonan kappaleen myynnin kohdilla. Jakauma tottelee aika hyvin log-normaalijakaumaa. Tämä oli hyvä huomata joka vahvisti omaa luottamusta mallinnukseen, koska myös omissa mallinnuksissa ennen äänestystä on ollut käytössä log-normaali jakauma pelimyyntejä kuvaamaan. Myöskin keskiarvollinen myyntimäärä oli käytännössä sama kun omassa arviossa.

Mallinnus on toteutettu Monte Carlo-metodilla. Mallissa on useampia eri muuttujia, joille olen määritellyt erilaisia jakaumia. Simulointien määrä on 100 000kpl. Tällä hetkellä olen olettanut pelin kokonaisbudjetiksi 80M€, johon sisältyy myös markkinointi.

Yllä olevassa kuvassa näkyy pelin ensimmäisen vuoden tuottama liikevaihdon jakauma. Keskiarvollisesti ensimmäinen vuosi mallinnuksen perusteella tuottaa 93M€ja ensimmäisen vuoden aikana pelin budjetti ylittyy 56% ajasta.Peli tuottaa liikevaihtoa yli 2x tuotantobudjetin 6% ajasta.

Mallinnus tulee tarkentumaan sitä mukaa kun tulee lisää informaatiota pelistä. Tuleva vuosi tulee olemaankin mielenkiintoista aikaa, kun pääsee seuraamaan miten AW2:n markkinointi tulee kehittymään.

38 tykkäystä

Redditissä mielenkiintoinen ketju AW Remasterista Alan Wake remastered. Epicin kanssa tehty sopimus nähdään hyvin negatiivisena asiana ja jonkun verran kommentteja pelin laadusta. Ketjussa jo yli 500 kommenttia eli peli aiheuttaa selvästi keskustelua.

9 tykkäystä

Redditissä tuntuu olevan melko iso PC-pelaajapainotus. Ei nyt kokonaan tule sivuuttaa merkitystä, mutta harvoin mitään kovin rakentavia näkemyksiä Redditistä itse saanut lukea. Itselle isompi nosto kommenteissa on siinä, että moni ei ole edes tiennyt AWR:n julkaisusta, joten markkinoinnissa on petrattavaa. Toivottavasti AW2:n markkinoinnin yhteydessä esiosan saatavuus tulee selväksi niille, jotka eivät tästä tienneet.

2 tykkäystä

Sijoittajan näkökulmasta Epicin kanssa tehty sopimus on hyvä asia, Remedyn oma riski laskee paljon. Kuitenkin luultavasti kaikki Reddit-ketjun kommentoijat ovat jokseenkin puolueettomia PC-pelaajia, ja tälle kohderyhmälle Epic on jo pitkään ollut erittäin negatiivinen asia. Epicissä on ollut paljon puutteita ja on vieläkin. Esimerkkinä Steamiin saavutukset tuli vuonna 2007 ja Epic sai vastaavan järjestelmän vasta alkuvuodesta. Kolmannen osapuolen pelien “omiminen” ei myöskään ole ollut suosiossa. Epicillä on aika kova mainehaitta PC-piireissä ja vaikka he ovat yrittäneet korjata sitä mm. jakamalla pelejä ilmaiseksi viikoittain, eivät ole onnistuneet.

Itselleni on vähän jäänyt tätä palstaa lukemalla käsitys, että Epic nähdään vain positiivisena asiana. Mielestäni kuitenkin on olemassa Epic-riski ja tuo Reddit-ketju on hyvä esimerkki siitä.

12 tykkäystä

Toki EGS/EGP:ssä on omat riskinsä.

En tykkää itse EGS enkä juuri alustaa käytä p.l. Controlin pelasin läpi EGS sekä muutaman indiepelin olen sitä kautta pelannut, mutta sijoittajan kannalta asia on ainakin itselleni varsin yksinkertainen.

Skenario 1.

  • Epic maksaa 100% €60M pelin kehityskuluista. Remedy ei osallistu lainkaan pelin kehitys- tai markkinointikuluihin.
  • Epic maksaa 50% rojaltit Remedylle, kun markkinointi- ja pelinkehityskulut on recoupattu.
  • Remedy omistaa AW IP:t ja täysi taiteellinen vapaus toteuttaa peli.
  • AW2 julkaistaan kaikilla alustoilla ja konsoleilla pl. Steam ja Switch. Todennäköisyys Z että peli tulee 1-2v päästä Steamille.
  • Jos AW2 epäonnistuu, syntyy Remedylle mainehaitta, mutta kassan puolesta edelleen vahva neuvotteluasema ja mahdollisuus autonomisesti päättää miten tulevat pelit julkaistaan.

Skenario 2.

  • Julkaisija X maksaa 50% pelin €60M pelin kehitys- ja markkinointikuluista ja Remedy €30M omasta kassasta (eli karkeasti puolet nykykassasta).
  • Rojaltit jaetaan suhteessa 40-60 (RMD 40%) ja 50-50 väliltä hieman riippuen mitä ja miten sovitaan mm. IP:n, tuloutuksen, markkinoinnin jne osalta.
  • Todennäköisyys Y, että julkaisija vaatii IP omistuksen tai vaikutusvaltaa kehitysprosessiin ja taiteelliseen suuntaukseen.
  • AW2 julkaistaan kaikilla alustoilla ja konsoleilla ml. Steam ja pl. Switch.
  • Jos AW2 epäonnistuu, on Remedy kärsinyt mainehaitan sekä neuvotteluasemat ja vaihtoehdot julkaisun suhteen hupenevat heikkenevän kassan myötä tulevien pelien osalta.

Kumman vaihtoehdon valitset sijoittajan näkökulmasta? Ensimmäinen skenaario pitää sisällään summan, joka vastaa riskitöntä vajaa 2M pelikopion myyntiä 55-60e myyntihintaan sekä jonkin todennäköisyyden, että peli tulee myös myyntiin Steamille 1-2v päästä jollain GOTY-editionilla.

En tiedä teistä, mutta valitsen ensimmäisen skenarion sijoittajana 10 tapauksessa 10:stä, vaikka henkilökohtaisesti jaan paljon samaa sentimenttiä EGS kohtaan kuin Reddit-ketjussa.

Tuo reddit-ketju/subreddit on myös varsin valikoitunut joukko PC-pelaajia, joka ei kuvasta keskivertopelaajaa. Tuskin 5M kopiota myynyt kultti-IP on niin vihattu ettei langasta löydy ainoata positiivista pohdintaa edes siitä, että koko AW2 ei tehtäisi ilman EGP:n julkaisusopimusta; Remedy lienee etsinyt julkaisijaa AW2 varten pian 10v ajan.

16 tykkäystä

Hyvää pohdintaa!

Ajattelenko turhan monimutkaisesti jos haastaja-platformilla (Epic) julkaiseminen voi hyvässä lykyssä lisätä Remedyn arvoa, vaikkei pelit myisi jättimäisiä määriä… Jos pelit menestyvät kohtalaisesti, saavat hyviä arvioita ja aiheuttavat pöhinää peliskenessä, johtaa tämä Remedyn imagoon laadukkaan IP:n tuottajana. Isommat julkaisijat tai alustat voivat nähdä tämän riskinä: kannattaako jäädä odottamaan Remedyn tekemää hittiä? Onnistuessaan hittipelissä, sataa tämä Remedyn kumppaneille yhtälailla, muuttaen pelialan asetelmia. Lisäksi tietysi Remedyn market cap karkaa jos ajatuksena on jossain vaiheessa ollut kosiskella M&A:han…

Edelleen markkinassa laadukas sisältö on niukkuusresurssi ja isommat varmasti skannaavat “next big thingiä” markkinalta, ennen kuin valuaatiot lähtevät käsistä… Vaikka raha onkin vähän kalliimpaa nyt kuin vielä vuosi sitten :slight_smile:

Vähemmän tieteellisesti minusta Remedyn 264MEUR market cap tuntuu vain käsittämättömän pieneltä kun miettii yllä kuvattua asetelmaa/potentiaalia, isoa kuvaa globaalisti, sekä Remedyn ympärillä pyörivien yritysten skaalaa (Tencent, Sony, jne).

3 tykkäystä

Nyt on kyllä melkoista tajunnanvirtaa, mihin ei kyllä millään pysty yhtymään. Remedyn ja sen pelien merkitys pelialalla on melko marginaalinen millä tahansa mittarilla. Ihan turha sitä on liioitella.

Firma tekee voittoa ehkä 2024 jos AW2 myy hyvin. Itse peilaisin markkina-arvoa siihen tarinoiden sijaan.

8 tykkäystä

Joo juuri tätä tarkoitankin, että sijoittajan näkökulmasta Epicin kanssa tehty sopimus on hyvä asia. Skenaarioistasi ensimmäinen on sijoittajan kannalta varsin houkutteleva ja aivan varmasti AW2:lle löytyy pelaajia vaikka julkaistaan PC:llä vain Epicin kaupassa. Kuitenkin, mahdollisesta Epic-riskistä puhutaan vähän. Mainitsemassasi skenaariossa Remedylle ainut mahdollinen negatiivinen asia on mainehaitta. Epicin tekemä sopimus on erinomainen Remedylle, mutta Epicillä on varmasti kovat odotukset Remedyltä. Entä jos näitä odotuksia ei täytetä ja Epic katkaisee sopimuksen tai huonontaa ehtoja?

Minäkin ajattelin näin, kunnes Embracer osti Eidos Montrealin ja Crystal Dynamicsin $300 miljoonalla sekä Sony/Tencent osti 30% From Softwaresta $260 miljoonalla. Jotenkin Remedy ei enää tunnu niin aliarvostetulta, vaikka potentiaalia löytyykin.

6 tykkäystä

Pakko oikaista että From Softwaresta hankittiin 6.86 % ja aiempaa omistusta kasvatettiin yhteensä 30%iin.

Embracerin diilistä en tiedä muuta kuin että ilmeisesti siivoushommia jonkinverran. Kolmesta studiosta Square enix montreal ajettiin jo alas.

10 tykkäystä

Pidän suurimpana Epic riskinä Epicin sisäisiä (intressi)ristiriitoja eli toisin sanoen sen, että Epic Games Publishing (EGP) ei saa emoyhtiöltä sitä tukea mitä tarvitsee saattaakseen pelinkehittäjäkumppaninsa pelit menestymään.

Fortniten käyttäjämäärät ovat tehneet hiuksenhienoa laskua pian 1.5v ajan. Lasku tosin pientä 1-2% kuukaudessa ja edelleen arviolta 250M pelaajaa kuukaudessa.

Jos pelaajamäärät lähtevät suuremmalla vauhdilla laskemaan, voi olla että Epicin ainoa fokus on lypsylehmänsä saattohoidossa eikä uusille avauksille, mikä EGP kiistämättä on, tule sitä tukea mitä tarvitaan.

Varmasti Epic sopimuksen ehtonsa täyttää Remedyn kanssa, mutta se “extra-mile” effort, mikä menestykseen usein vaaditaan voi jäädä saamatta.

AW2 pitäisi olla EGP:n lippulaivaprojekti ja EGP:llä pitäisi olla insentiivit ja paineet antaa tästä kovat näytöt toimintansa tulevaisuutta ajatellen. En tiedä millaiseen yritysrakennehimmeliin EGP kuuluu, mutta voisin kuvitella että on erillinen P/L vastuullinen liiketoimintayksikkö, joka erityisesti nyt investointivaiheessaan voi olla ensimmäisiä, johon leikkuri (pääomat, osaaminen) iskee, jos lypsylehmä alkaa yskimään.

Toinen nimekäs pelinkehittäjäparnteri on GenDesign (Fumito Ueda; Shadow of the Colossus; The Last Guardian). GenDesignin uutta peliä ei ole ymmärtääkseni vielä teasattu ja muutenkin studio ja näytöt jäävät mielestäni jälkeen Remedystä.

Disclaimer: En tiedä linkkien tilastojen luotettavuudesta.

8 tykkäystä

Mielestäni yksi jokeri tässä Epic julkaisijana on juurikin Fortnite. Vaikka Fortnitessä pelaajamäärä laskussa on se edelleen yksi pelialan merkittävimpiä pelejä ja pelibrändejä, joita pelaa todella laaja joukko pelaajia.

Fortniteä on käytettyä markkinointiin eri tahojen osalta (Star Wars toukokuussa, DragonBall Z, Spider Man jne.) ja tässä näen yhden "jokerin " AW2 kampanjoinnissa jos AW2 tai Remedy yleisesti liitetään Fortniten seasoniin. Tällöin en usko Epicin ottavan maksua markkinoinnista (ainakaan täyttä hintaa), mutta hyödyt Remedylle on aivan massiiviset näkyvyyden ja tunnettavuuden osalta. Tämä on myös huomioitava Vanguardin osana yhtenä mahdollisuutena tulevaisuudessa jos Fortnite on edelleen relevantti peli.

5 tykkäystä

Permakarhu ei osta tätäkään argumentaatiota ollenkaan. AW ei ole McDonalds eikä se ole Star Wars, Fortnite pelaajat eivät tiedä Alan Wakesta yhtään mitään, ja vaikka kuinka yrittäisit myydä heille mustaa sadetakkia AW logolla tai Alan Wake kahvitermosta, ei ne mene kaupaksi. Se mikä peliä tulee myymään on laatu ja siitä seuraava word of mouth. Yli 10 vuotta kehitteillä ollut TV-sarja loisi näkyvyyttä brändille, mutta hiljaista on ollut tällä rintamalla.

Suurin osa Epic käyttäjistä pelaa Fortniteä. Suurin osa AW faneista ja kiinnostuneista asiakkaista ei ole koskaan edes käyttänyt EpicStorea. Tulee olemaan kovin haastavaa löytää AW2 pelille ostajia, jos peli on laadullisesti pettymys. Jos Remedy aikoo panostaa laatuun, niin viivästyminen vuodelle 2024 on mahdollista.

Oma oletus on, että suurin osa pelin myynnistä tulee lähtökohtaisesti konsoleilta. Epic markkinoi peliä varmasti riittävästi, eikä raha ole ongelma, kun johonkin ne Fortnite rahat pitää investoida, mutta omissa laskelmissa Epic storen PC myynti jää kovin vaisuksi.

Embracerin Square kaupasta ei kannata tehdä liikaa johtopäätöksiä, kun kyseessä oli firesale ja Square halusi näistä studioista eroon kiireellä, mutta diilissä siirtyi Embracerille kaksi todellista AAA pelistudiota, 50 IP:tä ja 1100 työntekijää. Hinta 300 Miljoonaa. Studiot eivät olleet kannattavia ja polttivat rahaa.

Remedy omistaa 0 AAA IP:tä, 2 AA IP:tä; AW ja Control, 300 työntekijää ja parhaillaan tehdään tappiota. Jos AW2 epäonnistuu, mikä mahtaa olla yrityksen todellinen arvo kun kassaa lähdetään polttamaan ja tavoitteena on jatkossa kehittää/julkaista pelejä itsenäisesti?

Uskooko markkina, että AW2 on se luvattu hitti, joka räjäyttää pankin? Nyt markkina-arvo luokkaa 250M.

Jos AW2 ja seuraavat julkaisut onnistuvat, on visioitavissa skenaario, jossa yritys on miljardien arvoinen, tällä hetkellä tässä tarinassa vain liikaa säröjä kuten olkiluodossa.

Remedyä verrataan analyyseissä muihin peliyhtiöihin ja tukea arvostukselle haetaan tehokkaasta moniprojektimallista. Itse näen, että oikea verrokki olisi jokin ruotsalainen lääkeyhtiö, jolla Faasi III käynnissä tai FDA-lupa prosessissa. Moniprojektimallin hedelmät (AW remake, Crossfiret, AW Switch) ovat toistaiseksi mädäntyneet matkalla maahan ja nyt lähinnä toivotaan, ettei seuraava tutkimuskohde kuole kesken tutkimuksen tai lopputulos epäonnistu. Vangurd ja Condor puolestaan loputtomassa Faasi I vaiheessa ja loppujen osalta (MP remake, Control2) ei saatu edes tutkimusta käyntiin.
:bear:

35 tykkäystä

"Pelin kehitys-, markkinointi- ja julkaisun jälkeisiin laajennuksiin liittyvät investoinnit jakautuvat tasan 505 Gamesin ja Remedyn kesken, kuten myös pelin tulevat nettotuotot. "

41 tykkäystä

Yksi positiivinen nosto uutisesta on:

Vuonna 2019 julkaistua Control-peliä on myyty yli 3 miljoonaa kappaletta", kertovat Rami and Raffi Galante, Digital Bros Groupin ja 505 Gamesin toimitusjohtajat.

Tero sanoi sivulauseessa tämän saman 3M myytyä kopiota Q3 22’ webcastissa tai InderesTV:ssä, mutta en ollut silloin vielä varma oliko lipsautus, tai virhe koska käänsi keskustelin muistaaksen nopeasti muihin aiheisiin. 12/2020 (edit, kiitos @Pursi ) ilmoitettiin 2M myydystä kopiosta. Samassa huomiossa sanottava että itseltä mennyt ohi vuosi sitten seuraava tilasto:

Control has already reached a formidable audience, having been played by over 10 million players.
- H2 2021 report

Toinen mielenkiintoinen info on yli puolella kasvanut pelin budjetti (~€30M → €50M) ja aavistuksen parantunut revenue split (45% → 50%). Yritin kaivaa missä suhteessa Control alun perin rahoitettiin, mutta en löydä kuin €7.75M julkaisusopimuksen. Muistikuvani on, että tätä laajennettiin (n. €12M asti, mutta en löydä tästä enää uutista tai summaa. Muistikuvani on, että 505 kuitenkin recoupasi markkinointikuluja ennen kuin tuloutti Remedylle.

Joka tapauksessa ihan hyvät lähtökohdat sekä sopiva hallittu riskinotto investoida Control 2:een perustuen siihen mitä ensimmäisestä Controlista ja uudesta julkaisusopimuksesta tiedetään.

Alla vielä Remedygames.com uutisesta concept art -kuva. Ehkä pääsemme Launch-spammaamaanThe Oldest Housen ulkopuolella seuraavassa pelissä :star_struck:

https://www.remedygames.com/wp-content/uploads/2022/11/jGVU83k-scaled.jpg

29 tykkäystä