Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Selvää on että fyysisille on ottajia ainakin kymmeniä tuhansia kappaleita, mutta tarvittaisiin melkoisesti enemmän että alkuperäinen teesi panostaa digital-onlyyn olisi ollut virheellinen. Enemmänkin jää fiilis että tämä meni juuri niinkuin suunniteltiin. Ei tarvinnyt viivästyttää alkuperäistä julkaisua levyjen painoaikataulun vuoksi, ei ongelmaa hinnoittelussa (normi fyysinen versio kun ei olisi ainakaan Pleikalla saanut olla erihintainen kuin digiversio koska Sonyn säännöt) ja bonuksena jonkin verran double dippiä tosifaneilta. Ainoa haittapuoli oli natina ja kitinä levyversion uupumisesta julkaisun aikaan.

Ja vielä lisäetuna se että ei tarvinnut sijoittaa riskillä niihin fyysisiin kappaleisiin ennen kuin tiedettiin pelin saama vastaanotto. Voin kertoa että jossain on valtava vuori esim. Suicide Squad Kill The Justice League -boksikopioita joita odottaa tulevaisuudessa loppusijoitus kaatopaikalla… :grimacing:

29 tykkäystä

Kyllä tästäkin julkaisusta on tullut natinaa ja kitinää kun Xboxilla koko peliä ei ole saatu mahtumaan levylle kun Microsoft päätti pitää pelilevyjen kapasiteetin 50gb:ssa Sonyn siirtyessä kaksikerroksisiin levyihin, joissa on 100gb kapasiteetti. Lisänatinaa myös siitä, että vaikka ilmeisesti Night Springs tulee olemaan PS5-levyllä, Lake House DLC täytyy ladata erikseen. Mutta kaikkia ei voi miellyttää. Selkeästi myyntiluvuista voidaan jo päätellä, että pelin julkaisu kahdella levyllä Xboxilla ei investointina olisi lisäarvoa tuottanut.

Collector’s Editionin julkaiseminen Limited Run Gamesin kanssa aiheuttanut myös jonkin verran kommentointia. LRG kyllä mokannut kun painanut vanhojen pelien uudelleenjulkaisuja CD-r -levyille samalla kun julkaisuista on peritty premium-hintaa. Lisäksi henkilöstöön kohdistuneita yli- ja laiminlyöntejä tapahtunut, mikä on heikentänyt LRG:n mainetta. Mutta samalla en usko, että LRG:n maine millään tavalla vaikuttaa Remedyyn, eikä tällä varmasti ole juurikaan vaikutusta Collector’s Editionin menekkiin, vaan CE:n kansainväliseen myyntiin vaikuttavat enemmän logistiset haasteet (korkeat toimituskulut P-Amerikan ulkopuolelle).

edit: Kiitos Jarnikselle alla selvennyksestä pelilevyjen alkuperän osalta.

2 tykkäystä

LRGn osuus tässä on oheiskrääsä ja koko paketin valmistus ja toimitus, itse pelilevy on tässä versiossa sama ja muiden tuottama, joten tuo pahin LRGn mokailu ei tässä ole mahdollista kun eivät levyjä valmista.

Voisin myös arvata että art bookit ja muut oheiskamat valmistaa myös joku muu ja kunhan laadunvalvonta on Remedyn osalta hanskassa, eiköhän kiinalaiset osaa massatuottaa tämmöistä tavaraa ja LRG osaa laittaa sen laatikkoon ja shipata. LRG on kuitenkin tässä alihankkijana eli “adult supervision” tapahtunee Epicin/Remedyn suunnalta ja ainoa riski mielestäni on kenties tumpelointi tilauksien käsittelyssä ja toimituksessa.

5 tykkäystä

Lusikkani soppaan DLCn pelanneena sanoisin että tässä kannattas pikkutiimin tehdä kepeä mielinen oma pelinsä ensimmäisen episodin hengessä.

Käyttää AW2 karttoja ja hahmoja…ehkä enemmän aseita…

Itsejulkasuna steamiin…gogo

4 tykkäystä

Eikös Alan Wake American Nightmare aikaan ollut vähä tällä konseptilla tehty. Erillinen pikkupeli ilman isompaa tarinaa tai välianimaatioita.

2 tykkäystä

PS Store, PS5

:us:


PS Store, PS5

:uk:


Epic Store


Xbox

:us:

Disclaimer: Omaa datankeräystä. Saattaa sisältää virheitä, enkä kanna vastuuta datan oikeellisuudesta.

13 tykkäystä

Ainoa vähänkään järkevä DLC-vertailuverrokki H2’23 launchilla on Remnant 2, jolla oli huomattavasti aikaisempi ensimmäinen DLC.

Remnant 2 lienee myynyt jotakuinkin tuplasti kopioita AW2 nähden, tai ainakin oli myynt 2M kopiota hyvin lähellä samaa hetkeä julkaisusta kun AW2 saavutti 1M milestonen (kaikki alustat huomioiden, ei vain digitalainen PS-myynti ! )

DLC-julkaisun jälkeen…
Remnant 2:lla myyntisija parani n. 80 → 20
AW2:lla myyntisija parani n. 110 → 30

Hyvä kuitenkin huomioida, että ero PS-myynnissä 30. ja 20. myyntisijan välillä lienee huomattavasti isompi kuin sanotanako vaikkapa 100. ja 90. välissä.

Tulkitkoon miten kukin parhaaksi näkee. Alan Wake 2:lla tuplasti kalliimpi DLC, koska Lake House lunastetaan samalla jo heti ensimmäisen DLC:n yhteydessä, mutta Remnant 2 lienee myynyt tuplasti enemmän kopiota. Ei todennäköisesti PS-alustalla, mutta kokonaisuudessaan, kun oli myös Steamissa.


Huom! myyntiluvut kuvassa kuvastavat kaikki alustat huomioivan kokonaismyynnin, eikä PS-alustamyyntiä! En myöskään kanna vastuuta tämän kuvan tietojen oikeellisuudesta, saattaa sisältää virheitä.

13 tykkäystä

Tässä viime aikoina käynyt mielessä, että miksei Remedy laita enempää fanituotteita myyntiin. Jotenkin omalla mutuilulla olettaisin että Remedy-fanit ovat juuri sitä kohdeyleisöä, joka käyttäisi rahaa myös fanituotteisiin.
Ainakin termarit ovat tuntuneet menevän kaupaksi kovalla tahdilla ja jengi on näreissään kun ovat jääneet ilman.

Nyt tuli vastaan tämä x.com

10 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä. Erityisesti termarit (löytyy itseltänikin) ovat olleet todella kovassa huudossa, myyty loppuun alta aikayksikön. Remedyn sivuilta löytyvä merch store taas on valikoimaltaan kohtalaisen suppea.

Onkohan tuossa mitään mahdollisuutta, että merch storen tilalle tulisi jokin toinen viritelmä? Tuon perusteella ei ainakaan kuulosta siltä, mutta olisin hieman ihmeissäni jos Remedyllä ei jonkinlaista tuotteiden suoramyyntiä olisi faneille. Toki esimerkiksi AW2 tuotteita tuollahan ei ole ollut myynnissä kai lainkaan, niitä oli Makian kanssa yhteistyössä ja siksi myynnissä muualla. Nekin kaikki näköjään Makian sivuilta loppuneet. Eihän näitä isoja määriä varmasti valmisteta, mutta tuotteiden hintataso huomioiden luulisi näistä jäävän ihan ookoosti katettakin ja varmaan kohtalaisen pienellä vaivalla Remedylle, vaikka euromäärät yleisesti ovatkin yleisellä tasolla pieniä. Joka tapauksessa, kyllä näille Remedyn fanituotteille kysyntää olisi, joten voisiko olla Remedy siirtyy näiden osalta kokonaan yhteistyökumppanikuvioihin tai jotenkin muuten muuttaa tuon merch storen toimintatapaa?

4 tykkäystä

Tätä ilmeisesti pyöritettiin Remedyn sisäisin voimin ja Suomesta toimittaminen on kallista puuhaa, mikä varmasti vaikutti volyymiin. Kenties homma ulkoistetaan ja paitoja laitetaan print on-demand -mallilla myyntiin, jolloin ei tarvitse ylläpitää varastoa ja saadaan enemmän tuotteitakin tarjolle. Eiköhän nämä ole termoksia lukuun ottamatta olleet varsin nappikauppaa, enkä nyt usko termoksissakaan mitään kovin suurta katetta olleen.

6 tykkäystä

Termoksissakin kate on jäänyt lähinnä trokareille, kun on myyty moninkertaisella hinnalla.

Itsellenikin on kauppareissulla pari tarttunut matkaan ja ovat löytäneet tiensä Ebayn kautta USAhan, vaikkei siinä kauheille tuntipalkoille pääsekään.

Tässä Puhan twiitti liittyen fanituotteiden myyntiin:

https://x.com/RiotRMD/status/1803752547439522162

image

43 tykkäystä

Puha kirjoitti aiheesta toisenkin viestin ja vihjaa, että tulevaisuudessa tuota ulkoistamista olisi tiedossa. Hyvin vastahakoiselta tuo vaikuttaa, vaikka varmasti laadukkaita toimittajia olisi. Puhasta on useiden kommenttien pohjalta saanut käsityksen, että kaikki täytyy tehdä Remedyn itse ja ehkä jopa Puhan itsensä mikromanageerata viimeiseen asti. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä se tehokkain ja vaikuttavin tapa tehdä viestintää. Remedy ei ainakaan minulta saa kovin korkeita pisteitä yleisesti näkyvyydestään.

Screenshot 2024-06-20 at 15.46.56
https://x.com/RiotRMD/status/1803759250948182167

10 tykkäystä

Juhannuksena saavutettiin kaksi merkittävää virstanpylvästä omissa ei-niin-merkittävissä AW2-mallinnuksissa; tuotantokulujen recoup (2024-06-23) ja 2 miljoonan myydyn kopion raja päivää myöhemmin (2024-06-24).
Q2 on nyt loppumetreillä ja omien mallinnusten mukaan AW2 voisi tuoda Remedylle noin 1M€ rojalteja vielä tämän neljänneksen aikana. :man_shrugging:

Pelin arvioituna budjettina käytetty 70M€. Yhden myydyn pelin keskihinnaksi olin arvioinut 38€ kaikkien vähennysten jälkeen. Tähän päädytty sillä olettamalla, että 80% myydyistä kopioista on peruspelejä ja 20% Deluxe -editionia.

PSNProfiles dataan perustuen reilut 10% AW2 pelaajista on myös pelannut Night Springs DLC:tä (US: 14960 vs 1773, EU 12958 vs 1420).
Trueachievementsin puolella puolestaan Night Springs pelaajia ~19% (42246 vs 7986).

Nämä mallinnukset eivät ota huomioon fyysisten kopioden myyntiä tai DLC -julkaisun mahdollisesti tuomaa boostia Deluxe päivityksiin. En myöskään osaa arvailla miten Fyysisten kopioiden ennakkomyynneistä saatavat tuotot ilmoitetaan. Näkyvätkö jo nyt vai vasta sitten kun levyt on printattu ja lähetetty pelaajille?

Fyysisten kopioden myyntiä seuraillut US Amazonin kautta, josta saa jotain hajua myyntimääristä. PS5 puolella hypättiin nopeasti julkaisun jälkeen “1K+ bought in past month” tasolle (ja tänään vielä “2k+” tasolle), kun vastaavasti XBOXin puolella ollaan vieläkin “500+ bought in past month” tasolla.

PS5 XBOX
12/06/2024 800+ bought in past month 100+ bought in past month
13/06/2024 1K+ bought in past month 300+ bought in past month
15/06/2024 1K+ bought in past month 400+ bought in past month
17/06/2024 1K+ bought in past month 400+ bought in past month
19/06/2024 1K+ bought in past month 400+ bought in past month
24/06/2024 1K+ bought in past month 500+ bought in past month
25/06/2024 1K+ bought in past month 500+ bought in past month
28/06/2024 2K+ bought in past month 500+ bought in past month

Fyysisen kopion poisjättämisestä aiheutuneen pöhinän sosiaalisessa mediassa ja foorumeilla huomioiden olisin ehkä odottanut isompia myyntimääriä. Toki tässä katsellaan vain Amazonin lukuja ja peli on saatavilla myös muualla, joten kokonaiskuvan hahmottaminen on vaikeaa. Jäädään seuraamaan miten nämä luvut kehittyvät.

13 tykkäystä

Pelin julkaisuun on kuitenkin se neljä kuukautta eikä levyn mukana tule mitään ennakkotilaajan insentiivejä. Jos Alan Wake 2:sta haluaa pelata, siihen on jo olemassa keinot, joten matalat ennakkomyyntiluvut eivät yllätä. Lähempänä julkaisua, jolloin myös Lake House DLC julkaistaan, voidaan näitä vasta vakavissaan tarkastella kun Lake Housen ohessa markkinointikoneisto jyllää kovempaa. Fyysinen levy kaupassa lisää tietoisuutta pelistä, joten itse näen sen potentiaalin enemmän kaikille Remedy-sijoittajille tutun pitkän myyntihännän tukena.

7 tykkäystä

Päivitetyt PS5 myyntisijat, jotta ei jäisi virheellistä kuvaa edellisestä myyntisija-postauksestani, jossa myynti oli juuri saavuttanut huippunsa muutama päivä DLC-launchin jälkeen.

PS5, US


PS5, UK

7 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Ostin/myin juuri äsken (Osa 6)

AW2 toinen lisäosa The Lake House on tulossa lokakuussa. Asia ilmenee pelin päivitetyltä Q&A-sivulta.

30 tykkäystä

Best Visual Art: Alan Wake 2 - Remedy Entertainment | Epic Games
Best Audio: Alan Wake 2 - Remedy Entertainment & Epic Games
Best Creative Lead: Sam Lake – Remedy Entertainment

15 tykkäystä

Herald of Darkness

Herald of Darknessin virallinen musiikkivideo ylsi 10M katselukertaan. Toki toistojen osuus tästä lienee kohtalainen, mutta tämä menee ihan Poets of the Fallin (Old Gods of Asgard) katsotuimpiin musiikkivideoihin.

Myös The Game Awardsin Herald of Darkness -esitys oli tämän vuoden Game Awardsin katsotuin video Youtubessa (1.4M) heti itse streamin jälkeen.

Vaikea kvantifioida yllä olevien vaikutusta myyntilukuihin, mutta olettaisin, että näillä on ollut merkittävä vaikutus tietoisuus-markkinointiin. Toivottavasti jatkossakin Remedyn omanlaatuinen luovuus, kerronta ja huumori poikii vastaavaa ‘viraali’-markkinointia.

Alan Wake 2 Myyntihäntä


huom! X-akseli on päivää kyseisen pelin julkaisusta, eikä kalenterina

Tällä viikolla Assassin’s Creed: Mirage (ACM) palasi PS Storessa pitkästä aikaa täyteen myyntihintaan (Ubisoftin pelit kun viihtyvät alennuksissa), jossa Alan Wake 2 on viihtynyt yli 80% julkaisun jälkeisestä ajasta. Nyt kun molemmat pelit ovat poikkeuksellisesti olleet normaalihintaisina n. 9kk julkaisuistaan, on AW2 myyntisija päihittänyt ACM:n PS5 myynnin osalta.

RE4R taas on myy 20$ alemmalla (40$ RE4R vrt.60$ AW2) hintapisteellä täyteen hintaan n. 70-80 myyntisijoilla vrt. AW2:n 100-120. Sen sijaan saman survival horror genren Dead Space Remake sekä flopiksi jääneet Callisto Protocol ja Alone in the Dark ovat myyntisijoissa jääneet niin kauas taakse. Täyteen hintaan AW2:n myyntihäntä on myös päihittänyt Lies of P:n.

Ennen syvempiä alennusksien alkua, mielestäni pelillä on ollut asiallinen myyntihäntä, ja laadukkaan pelin myyntihäntä -hypoteesi on mielestäni osoittautunut todeksi. Terokin H2’23 ja/tai Q1’24 raportissa toisti, että myynti kappalemäärissä on ollut odotuksissa, mutta pelin myyntihinta on pysynyt odotettua korkeampana. Myyntisijat kun ovat todennäköisesti liikevaihtoperusteisia, niin alennukset lisäävät kopiomyyntiä vivulla.

Huom! Yllä olevat koskevat vain Yhdysvaltojen PS-Storen PS5 myyntisijoja eli digitaalista myyntiä!

Alan Wake 2 -35% alennukseen PS Storessa

Tänään alkoi Playstation Storen ‘Summer Sales’ eli kesäalennukset, jossa Alan Wake 2 siirtyi ensimmäistä kertaa reippaampaan -35% alennukseen PS Storessa heinäkuun loppuun asti. Tätä edeltävästi peli ollut alustasta riippuen 3-5 kertaa -20% alennuksessa. Nämä -20% alennukset ovat viime aikoina purreet siten, että US PS Storen PS5 myyntisija parantunut n. 100-120 paikkeilta n. 50-70 paikkeille. Mielenkiintoista seurata miten myyntisijat nyt tulevat kehittymään isommissa alennuksissa.

Jostain syystä Deluxe-versio ei ole alennuksessa, mutta peruspelin 20$ upgrade on :smiley: Peruspeli + DLC upgrade osto jää siis halvemmaksi (52$) kuin Deluxe-version ostaminen (80$).

Muuta

Hiljainen jakso menossa ja Q2 raportti lähestyy (9.8.2024).

Control-sarjan julkaisusopimuksista emme ole vielä kuulleet mitään. Tero sanoi Inderes-haastattelussa, että rauhassa katsovat parhaan vaihtoehdon. Tästä on jo kuitenkin n. 3kk aikaa ja yhtiön CFO on jo lähtenyt yhtiöstä.

Max Paynea tai Control 2 ei liene kukaan ole odottamassa ensi vuodelle, mutta Condorin suhteen on huolestuttavan hiljaista. Tero sanoi viime Inderes-haastattelussa, että peli oli talon sisällä laajemmassa 100 hlö sisäisessä pelitestauksessa.

‘Day 1’ -B2B diili streaming-palveluntarjoajan kanssa (Gamepass, PS+) olisi looginen Condorille. Gamescom on seuraava ‘merkittävä’ pelialan tapahtuma, jossa julkistuksia voi tulla. Microsoftilla ja Sonylla saattaa toki vielä syksyllä tulla mid-gen hardware-päivityksiinsä liittyviä tilaisuuksia Gamescomin lisäksi. Mikäli emme syksyn tapahtumissa kuule Condorista mitään, kasvaa ainakin oma huoleni siitä, että Condor vaikuttaisi Remedyn muihin peliprojekteihin negatiivisesti.

Paljon on vielä epävarmuuksia, joihin toivottavasti saadaan lisätietoa Q2 raportin yhteydessä. Odotamme myös uutta ohjeistusta ja strategiaa yhtiöltä, jotka ovat varmasti riippuvaisia Control-franchisen julkaisupäätöksistä.

Edit: Korjattu RE4R myyntihinta 20$ eikä 10$ alemmaksi sekä tarkennettu myyntisijojen koskevan vain US PS5 myyntiä PS Storessa (digitaalinen myynti) sekä kirjoitusvirheitä.

22 tykkäystä