Osakesijoittaminen

Renewcell AB - Making fashion sustainable

Mielestäni tämä firma ansaitsee oman ketjunsa. (Kyllä, perustin röyhkeästi ketjun sen jälkeen, kun ostin/myin ketjussa kirjoitin ottaneeni tätä salkkuun)

Lähdetään yrityksen historiasta liikkeelle.

FIrma on persutettu vuonna 2012 ja taustalla on Tukholman “Royal Institute of Technologyn” tutkijat. Alun perin tarkoituksena oli tutkia tehokkaampia tapoja selloloosan hajoamiseen. Tutkimuksen edetessä he huomasivat, että menetelmällä voisi onnistua hajottamaan selluloosaa puuvillassa ja viskoosissa. Tutkijat vakuuttuivat mahdollisuudesta tekstiilien laajamittaisesta kierrättämisestä ja tavoitteesta tehdä muodista kestävää.

Yrityksen pörssihistoria on erittäin tuore. Kaupankäynti alkoi Nasdaq Fist North Premier Growth Marketissa 26.11.2020.

Mikäli yritys herättää kiinnostusta, suosittelen katsomaan tämän esityksen vuodelta 2019: https://www.youtube.com/watch?v=X6fqbBrENa4 ( otan tähän kuvakaappauksia esityksestä)









Renewcellillä on ollut mielestäni positiivista uutisvirtaa tämän vuoden osalta, laitan tähän muutamat mielenkiintoiset tiedotteet

H&M will become the first brand to retail a garment made from re:newcell’s breakthrough new material, Circulose®. Launching worldwide on March 26th, H&M’s SS20 Conscious Exclusive will feature a jacquard weave day dress made of 50% Circulose recycled from used cotton jeans, and 50% FSC-certified wood. It will be the first time this kind of material becomes available for customers to buy in retail.

“On July 21st, Levi’s® launches its most sustainable jean ever, a garment made with organic cotton and Circulose®, a breakthrough material made from worn-out jeans. Available as part of the Levi’s® Wellthread™ line in the 502 for men and High Loose for women, this jean represents more than five years of research in circular denim design.”

“In September, the environmental permit process began and it is now decided that Renewcell chooses to establish their new textile recycling plant at SCA Ortviken’s industrial area in Sundsvall. Renewcell estimates that this establishment will create around one hundred new full-time jobs in a plant that, at full production, will recycle 60,000 tons of textiles a year. This corresponds to about half of Sweden’s annual consumption of textiles.”

“The Fashion for Good initiated “Full Circle Textiles Project: Scaling Innovations in Cellulosic Recycling” – a first-of-its-kind consortium project, launches today. As much as 73% of clothing produced is sent to landfill or is incinerated and of all new clothing made, less than 1% of material used comes from recycled sources. Focusing on cellulosic fibres, this Project aims to validate and eventually scale promising technologies in chemical recycling from a select group of innovators to tackle these issues. Leading global organisations Laudes Foundation, Birla Cellulose, Kering, PVH Corp. and Target join Fashion for Good, to explore the disruptive solutions, with the goal of creating new fibres and garments from used clothing and ultimately drive industry-wide adoption.”

The future is here: Today, fashion company BESTSELLER announces a new collaboration facilitated by its ‘Fashion FWD Lab’. This time with Swedish innovator Renewcell, which is pioneering a sustainable and circular recycling method. Three BESTSELLER brands – VERO MODA, OBJECT and SELECTED – are some of the first fashion brands to produce garments at market scale from Circulose® recycled material.

" Renewcell, a Swedish textile recycling innovator, and H&M Group have entered a multi-year partnership to replace virgin fibers with recycled textiles in fashion products. Building on the successful introduction of Circulose® in the SS2020 Conscious Exclusive Collection, H&M Group have committed to scale up the use of the material across its brands over the course of five years. The agreement, which was reached in September 2020, is the first of its kind in the industry and marks a significant step forward in the development of a circular economy for fashion."

Kotisivut: https://www.renewcell.com/en/
IR sivut:https://www.renewcell.com/en/section/investors/
IPO matskut: https://www.renewcell.com/en/section/ipo/
Tässä Prospectus
renewcell-prospectus-en(1).pdf (4,0 Mt)
Nimi:Re:NewCell AB
Ticker: RENEW
ISIN: SE0014960431
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/osakekurssit/17379158-re-new-cell?accid=3

Kuten varmasti huomasitte, ketjun avaus oli melko tiedotepainotteinen. Tämä johtuu käytännössä yrityksen “starup” vaiheesta. Tässä on Q3 rapsa, mutta se on valitettavasti Ruotsiksi.interim-report-q3-2020-dated-october-22-2020-final(1).pdf (319,9 Kt)

kuva

Omistajat TOP 10

Tavoitteet:


Kasvustrategia
kuva
Yhteistyöt brändien kanssa

Edit: Kiitokset @keisarijokinen yrityksen esille tuomisesta tuolla Discordin puolella!
TuplaE: Päivitän vielä aloituspostausta, tutustuminen kesken.

28 tykkäystä

Tämäpä on jännä maailmaa parantava liikeidea. Kiitos nostosta!

Lueskelin rapsoja ja ainakin omalta osalta jäi hieman epäselväksi että miten ja milloin tämä yhtiö tekee rahaa ja millaisilla marginaaleilla. Osaisitko valistaa tässä asiassa? Tekstiilituotteet eivät ymmärtääkseni ole kovinkaan kalleita tuottaa nykyäänkään. Ehkä noista kierrätysmateriaaleista ihmiset olisivat valmiita maksamaan jonkinlaista preemiota perinteisiin verrattuna, mutta käykö siinä niin että sen kerää vaatemyyjä eikä tuottaja :thinking:. Jos tämä sen sijaan on “tehdään tekstiiliä halvemmalla kuin muut” -bisnes, niin sitten laskeminen helpottuu huomattavasti.

3 tykkäystä

Äkkiä näyttää siltä, että mahdollinen rahantulo perustuu preemioon ympäristöystävällisestä tuotteesta.

Sanotaan “hintakilpailukykyiseksi”, mikä on ehkä totta. Koska ei suoraan sanota halvemmaksi, voi olla itse asiassa kalliimpikin tuottaa ainakin vielä/nyt. Sen sijaan korostetaan tuotteen tavallisuutta muuten ja että brändillä voi tuoda esille “tarinan tuotteen takana”.

Kuka preemion sitten missäkin määrin kerää, raaka-ainetuottaja vai vaateketju, on eri asia. Pitäisi tietää vielä enemmän.

3 tykkäystä

Mikäs se olikaan se suomalainen firma joka tekee vastaavaa, ei Sulapac joka myöskin pelaa selluloosalla mutta joku toinen joka erikoistunut juuri tuohon vaatteiden kierrätykseen kemiallisesti?

1 tykkäys

Tässä tulee kuitenkin vastaan myös se että yhtiön tuotteella on suora substituutti (perinteiset tekstiilit), joka hankaloittaa älyttömien marginaalien tekemistä. Jos tuottajan perimä hinta nousisi korkeaksi, niin olettaisin että vaateketjuilla riittää vaihtoehtoja kilpailuttaa ja halpuuttaa tuottajat. Sijoitustarinana tämä tuntuu hieman samanlaiselta kuin esimerkiksi vegetuotteita S-marketille myyvät ruokastartupit. Tehtaiden perustaminen on yleensä myös aika pääomaintensiivistä eli marginaalien pitäisi olla kovia tai volyymien massiivisia, jotta saadaan hyvää tuottoa aikaiseksi. Tarina on kaunis ja toivottavasti yhtiö onnistuu muuttamaan maailmaa, mutta sijoituskeissinä en oikein tätä ymmärrä, joten minulta on vissiin mennyt ohi jokin ratkaisevan tärkeä informaatio siitä miten yhtiö tekee lähitulevaisuudessa rutkasti rahaa.

3 tykkäystä

Lisäsin avausviestiin vielä tietoa.

Ja oma ajattelu lähtee tämän osalta täysin kierrätysajattelusta ja kestävästä kehityksestä. Vaateteollisuus haluaa edelleen oman myyntisä kasvattamista, ei sen laskemista. Mikäli tämä halutaan tehdä kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti pitää tuo kuitukierto pitää “suljettuna”.

Mielestäni saman tyyppinen periaate tässä on kuin Quantafuelissa. Tässäkin kilpailua ja muita yrittäjiä on maailmalla pilvin pimein, mutta se korvattavien kuitujen määrä on niin iso, että jokaista toimiaa tarvitaan ja näille riittää markkinaa. Ajan kuluessa sitten osa kasvaa ja napsii pienet pois alta.

Edit: Tuolla @Pikkis23 mainitsemalla Infitined Fiberillä on käytännössä samaa hommaa ja hyvä verrokki.

2 tykkäystä

Ruokastarupit ovat sikäli varmasti huonommassa asemassa vielä, että raaka-ainetta on paljon ja kuka tahansa voi valmistaa “preemiohinnoiteltua” vegeruokaa ilman patentteja vaativaa teknologiaa.

Tässä on kai ainakin mahdollisuus, että teknologia suojaa entryltä.

2 tykkäystä

Infinited Fiber. Tekee yhteistyötä mm. Suomisen ja H&M kanssa myös.

3 tykkäystä

Tuo on ehkä pikkaisen väärä vertaus, tilanne voi nimittäin olla että vuonna 2030 ei saa enää edes myydä neitseellisestä puuvillasta tehtyjä vaatteita EU:n alueella tai joku muu poliittinen päätös vrt. hiilivoiman kielto. Tai sitten tulee sama tilanne kuin likaisen sähkön kanssa eli että kuluttajat kieltäytyvät ostamasta vaatteita joita ei ole tehty kierrätysmateriaalista.

5 tykkäystä

Näen itse tässä sen mahdollisuuden kuin polttoaineissa, eli pikkuhiljaa laki määrää nostamaan kierrätyskuidun osuutta tekstiileissä kohti 100%.

7 tykkäystä

Asia voi tosiaan mennä näin ja saattaa olla että olen pitkälti jumissa näissä numeroissa enkä näe isoa kuvaa. Sijoittajan kannalta tähän olisi varmaan helpompi hypätä mukaan sitten kun tuollaista lainsäädäntöä aletaan aidosti valmistelemaan, kuluttajakäyttäytymisestä enemmän dataa saatavilla, muutama tehdas jo pystyssä ja pari ensimmäistä rahoitusantikierrosta tehtynä. Jos osakkeessa mennään megatrendihinnoittelulla kokoajan niin silloin tähän ei tosin siinäkään vaiheessa pääse mukaan järkevällä hinnalla.

4 tykkäystä

Kannattaa muistaa, että tekstiilijätteiden keräys siirtynee monessa EU maassa kuntien vastuulle, joten siinä ei yksityisten yritysten väliset sopimukset paljon auta jos kunnallisilla yhtiöillä jokin muu visio :wink:

2 tykkäystä

Hyvää keskustelua! Tätä toivoinkin kun ketjun avasin.

Tästä kuulisin lisää @Jekku kun alalla olet?

Edit: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/foretaget-renewcell-vill-revolutionera-kladindustrin-fabrik-byggs-i-ortviken

Jotain juttua Ruotsin mediassa lokakuulta

1 tykkäys

EU asettanut jäsenmailleen tavoitteeksi, että tekstiilijätteet tulee kerätä erikseen muista jätteistä viimeistään 2025. Suomessa ollaan tätä aikataulua edellä ja tavoitteena saada keräys kuntoon 2023. Käytännössä tämä erilliskeräysvelvoite tulee kunnille sillä tekstiilijätteet eivät kuulu ainakaan tällä hetkellä tuottajavastuun piiriin. Jos tuottajat olisivat vastuussa tämän jätejakeen lopullisesta käsittelystä niin silloin antaisin painoarvoa enemmän esimerkiksi juuri H&M:n ja Infinited Fiberin yhteistyölle. Mutta koska kunnat järjestävät keräyksen niin homma ei ole aivan niin simppeli ja tekstiilit voivat päätyä ihan mihin tahansa, riippuen kuntayhtiöiden omista kontakteista.

Suomessa poistotekstiilien keräystä on suunniteltu siten, että niiden käsittely tapahtuisi keskitetysti esim. Loimi-Hämeen Jätehuollon käsittelylaitoksessa, joka laajenee tässä parin vuoden sisällä pilot-kokoluokasta suuremman kokoluokan laitokseksi (https://www.lhj.fi/kotitaloudet/jateasemat/poistotekstiili/). Tämä laitos ei toki itsesään ratkaise sitä, että tuotteista valmistettaisiin uutta raaka-ainetta tekstiiliteollisuuden käytettäväksi, kuten siis Renewcell tekee.

Tekstiilijätteiden osalta on todella vaikea tässä vaiheessa arvioida, että minkälainen tuosta kokonaisprosessista loppupeleissä muodostuu. Yksi vaihtoehto on toki se, että kunnat maksavat esimerkiksi juuri H&M:lle rahaa siitä, että he järjestävät tekstiilijätteiden erilliskeräyksen omissa pisteissään ja toimittavat ne eteenpäin käsiteltäväksi. Yhtä lailla asia voi mennä niin, että kunnallinen jätehuoltoyhtiö kerää nämä tekstiilijätteet, jolloin myös tämä yhtiö määrittää, että mihinkä tekstiilijätteet viedään eteenpäin käsiteltäväksi. Jotenkin tuo kunnan vastuu aina itseäni hirvittää, sillä siellä tehtävät päätökset eivät aina välttämättä perustu parhaisiin saatavilla oleviin ratkaisuihin.

Tekstiilijätteissä on paljon samaa kuten muovijätteissä, sillä ne on usein valmistettu monesta eri kuitumateriaalista. En sivuilta löytänyt ainakaan nopeasti sitä, millaisia laatuja Renewcell voi prosessissaan käsitellä. Kelpaako pelkästään puuvilla, vai saako tuotteessa olla mukana myös muita kuituja? Lähinnä tämä ajatus sen takia ilmoille, että vaikka tuollakin puhutaan suurista tekstiilijätteiden tonnimääristä niin kuinka suuri osa prosentuaalisesti voitaisiin ohjata nimenomaan tähän prosessiin. Harva tekstiili on kuitenkaan nykypäivänä tehty vain yhdestä kuidusta ja pesulappujenkaan sisältötarra ei ikävä kyllä pidä paikkaansa.

14 tykkäystä

Tuossa kilpailijoita lisää.

Edit: Lisään avausviestiin vielä tavaraa. Esim prospectus IPO:sta nyt ihan tiedostonakin siellä, jos haluaa vilkaista

5 tykkäystä

Kiitoksia ketjun avauksesta Jaskalle. Tämä on kyllä firma, johon haluaisin sijoittaa, mutta vähän itseänikin arveluttaa, miten liiketoimintamalli tulee toimimaan. Kurssi on myös suorastaan raketoinnut IPO:n jälkeen, joten vähän myös arvostuskertoimet pelottavat.

Toisaalta kysyntä tämän kaltaisille tuotteille on nähdäkseni todella kova, joten luulisi Renecwellin osaavan tästä kakusta itselleen myös tulosta nakertaa. En näe, että kysynnän nousu vaatisi välttämättä mitään EU-regulaatiota, sillä vaateyhtiöt itsessään ovat jo kovaa vauhtia menossa tähän suuntaan. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat brändietu. Esimerkiksi Marimekko (jota itselläni on salkussa) kehittää kovasti kumppaneidensa kanssa vaatteidensa vastuullisuutta. Renecwellin kaltaisesta ratkaisusta en muista vielä lukeneeni, mutta jokin aika sitten julkistettiin esim. yhteistyöstä luonnonvärejä vaateteollisuuteen kehittävän yrityksen kanssa.

Mitä olen alaan Marimekonkin kautta siis tutustunut, niin näen potentiaalin todella kovana. H&M-hintaluokan tuotteissa marginaalien löytäminen voi olla haastavaa, mutta premium-tuoteluokassa näen erityisesti mahdollisuuden tahkoa paljonkin rahaa. En siis ole varma, onko tuo H&M:n omistajuus pelkästään hyvä asia. Vähän tässä myös siis pelottaa, että H&M ohjaa tätä yhtiötä oma etu mielessään, eikä niinkään Renecwellin kokonaisvaltainen etu mielessään.

Täytyy jatkaa vielä pohdintaa ja tähän tapaukseen perehtymistä.

1 tykkäys



Tähän samaan vielä Nytekniki juttu https://www.nyteknik.se/innovation/renewcell-gor-sig-redo-att-skala-upp-och-tecknar-miljardavtal-7002431

Edit: @Helel tismalleen samaa mieltä valuaatiosta :slightly_smiling_face: jos se nyt epäselvää oli.

3 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä suoraan arvioita kuidun hinnoista ja markkinasta, joka koskettaa myös Stora ja UPMn tulevaisuuden mahdollisuuksia! Stora, Ioncellillään, rakentaa sellulinjoja, josta saadaan 3x lopputuote vs. perinteinen sellu.

2 tykkäystä

Tämä todella on siis hieman kalliimpaa kuin tavanomainen kuitu. Kuidun hinnan osuus lopputuotteesta ei todella ole välttämättä merkittävä asia, jos tavarantilaajat haluavat nimenomaan tällä kuidulla tehtyjä vaatteita. Samalla tavanomainen puuvilla asettaa hintapainetta tälle, eikä ole sanottua, etteikö kilpailijoilta olisi tulossa ihan yhtä ESG-kuituja. Avopuoliso osti kierrätyspuuvillaa joululahjaksi, ei ollut Circulose.

Lisäksi eettisen kulutuksen trendi ei nähdäkseni ole yksinomaan yrityksen puolella. Tusinamuoti ei muutu kestäväksi vain sillä, että kuitu kierrätetään. Kemialinen käsittely, värjäys ja kuljetus muodostavat merkittävän osan ympäristövaikutuksista. Toki tämä ei liiketoimintaa välttämättä haittaa.

Mutta valuaatio on jäätävän kallis, mikä haittaa sijoittamista yhtään pidemmällä aikavälillä. +100% ennestään kalliista IPOsta kertonee ajan hengestä, mutta laitanpa hälytyksen 3 vuoden päähän.

4 tykkäystä

Tästä taulukosta voisi päätellä, että Renewcellin prosessi pärjää ainoastaan tekstiileille, joissa puuvilla- ja/tai viskoosikuitua. Kilpailevat teknologiat, jotka pärjäävät polyesteri-puuvilla-sekoitteille ovat vasta suunnittelu-/pilottiasteella.

Itseä myös mietityttää tämä pointti, jonka @Jekku nosti. Eli melko pieni prosentti kaikesta tekstiilijätteestä vaikuttaisi sopivan Renewcellin käyttöön. Näin ollen myös markkina jää väkisin pienehköksi?

3 tykkäystä