Revenio sijoituskohteena

Kirjoitit juuri minun ajatukseni, kun joskus katoin Revenion ennustamista ulkopuolelta.

Mutta se laskenta ei ole niin yksinkertainen kuin voisi luulla. Se ei ole pelkästään päätöskurssi tätä, vaan päätöskurssi tätä, vuoden keskikurssi tätä, USD-myynti sitä, taseen puolelta myyntisaamiset tuota, USD-kulut jotain, viime vuoden vertailuluvut sitä ja tuota. Niitä (tuntemattomia) muuttuvia osia on lopulta niin paljon, että se menee enemmän tai vähemmän pieleen. Ja sitten on toisaalta tylsä veivata ennusteita esim. tulosennakossa perustuen vain valuuttakurssimuutoksiin, varsinkin jos siihen laskelmaan ei oikein voi luottaa.

Itse olen ajatellut, että pitäisi vaan laittaa noihin taulukoihin vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu. Mutta kun raportoitu luku on sitten kuitenkin se, mistä tulosta lasketaan ja tuolla on merkittävä vaikutus, niin sekava siitäkin tulisi. “Meidän tulosennusteet on nämä, jos raportoitu kasvu on tämä” lentäisi varmaan tosi hyvin… Pitkällä tähtäimellä vertailukelpoinen on kuitenkin se oleellinen luku, ja muu on enemmän tai vähemmän ohimenevää hälinää.

Yritän parantaa ainakin kommunikaatiota asiasta, ettei aiheuttaisi turhaa verenpaineen nousua tulospäivinä tulevaisuudessa.

47 tykkäystä