Kiitos
Analyytikkona näkemykseni lähtee yhtiöstä ja sen liiketoiminnasta, en siis anna yhtiöille suositusta sen perusteella, että ennustan korkojen nousevan. Tämä riski jokaisen sijoittajan itse arvioitava. En osaa ennustaa korkoja, mutta Revenion bisnestä osaan (luulen osaavani) kohtalaisesti ennustaa.
Tämä on täysin relevantti riski. Toistaiseksi yhtiö on mennyt molempien osalta aiempia ennusteitani paremmin.
Joo, kypsemmässä vaiheessa EV/EBIT asettunee ennusteissani 20x hujakoille. En usko >50x kertoimien olevan kestäviä ilman todella ripeää tuloskasvua. Ennusteissani saturaatio/kypsempi kehitysvaihe saavutetaan viiden vuoden päästä, jonka jälkeen kasvu hiipuu ja marginaalit alkaa laskea.
Relevantti riski etenkin lyhyellä aikavälillä. Pitkäaikainen omistaja voi silti nukkua yönsä rauhassa, koska tuloskasvu+aika korjaa tämän.
“Vanha Revenio” oli aika lailla yhden niche-tuotteen firma, minkä takia valuaatio ei nojannut ihan näin isosti terminaaliin. Mutta jos katsotaan nykyistä bisnestä, niin onko meillä samat megatrendit vielä 2030-luvulla? Mielestäni aika selvää, että ne on voimistuneet (koska pohjautuvat väestörakenteeseen). Onko alalla yhtä vahvat kilpailusuojat ja vallihaudat? Alan regulaatio lienee kiristymään päin. RBT on 30 vuotta vanha teknologia, mutta nykyinen alan standardi applanaatio on n 50-luvulta ja toinen pääteknologia ilmapuhku n 90-luvulta. Nämä ovat vanhoja kypsiä ja avoimia teknologioita, mutta hyvää marginaalia niidenkin valmistajat suurella todennäköisyydellä tekevät. Tässä bisneksessä puhutaan vuosikymmenten teknologiasykleistä, minkä takia arvostusta on ihan perusteltua tarkastella muutaman lähivuoden kertoimien ohella myös pidemmällä, vuosikymmenten horisontilla.
Mielestäni Revenioon sijoittavan ja yhtiötä omistavan pitääkin jo miettiä asioita 2030-luvulle ja siitä eteenpäin. En sano tätä perustellakseni korkeita kertoimia, vaan jotta ymmärtää tämän toimialan ja bisneksen dynamiikkaa ja sitä ajatusmaailmaa, millä monet isot omistajat (tämä vain oletukseni esim Demantista) tätä yritystä katsoo ja miten tätä yhtiötä omistajat/hallitus/johto (toivottavasti) kehittävät. RBT:kin on 30 vuotta vanha keksintö, ja se tuottaa vasta nyt kunnollista kassavirtaa ja saavuttanut vasta murto-osan markkinapotentiaalistaan.
Korkoa korolle -ilmiö kannattaa muistaa itse yritysten liiketoimintaa katsoessa. Pääsemme 10v horisontilla aika erilaisiin lopputuloksiin 10 %, 15 % ja 20 % kasvuluvuilla. Sen takia kurssiliikkeetkin ovat isoja, kun kasvunopeutta “uudelleenarvioidaan” markkinoilla. Toimii tietysti molempiin suuntiin.
Kyllä, näin se menee (luotan että Excelisi kaava on oikein). Ei kannata sijoittaa, jos oman DCF:n WACC on 7% ja ennusteet samat kuin minulla.
Toki DCF on vain yksi “sanity check” ja näkökulma arvostukseen, itse en ole koskaan ollut orjallinen DCF-fani, koska sieltä saa juuri sen luvun ulos minkä haluaa. Vastakkaisen näkemyksen voi heittää, mitä jos WACC olisikin 5 % ? Sitten arvo olisi merkittävästi korkeampi. Mikä on sitten oikea WACC… se on liikkuva maali eikä oikeaa vastausta ole. Mielestäni 6 % on todella alhainen, mutta pystyn sen nippa nappa perustelemaan Revenion kassavirtojen vakaudella ja ennustettavuudella.
Jos sijoittajana uskoo, että hyväksyttävät arvostustasot Revenion kaltaisissa korkean kasvun yhtiöissä korjaavat lyhyellä aikavälillä alaspäin, niin ei kannata sijoittaa. Toistaiseksihan vipu ylös on ollut hurja, kun yhtiön kasvun kulmakerroin noussut ja hyväksyttävät arvostustasot nousseet samaan aikaan. Vielä tulee se päivä, kun arvostukset ei enää veny, vaan korjaavat alaspäin. En pysty ennustamaan koska se tulee, analyysissä näkemykseni lähtee siitä, ettei ne nyt ainakaan ylöspäin enää venyisi, ja tuloskasvusta valtaosa valuu lähivuosina arvostuskertoimien sulatteluun. Lähden siis siitä, että arvostuskertoimet kyllä korjaavat alaspäin, mutta se tapahtuu vuosien yli tuloskasvun kautta.
Jos arvostustasot korjaavat nyt äkisti alaspäin, tässä voi hyvin käydä niin, että positiivinen näkemykseni on lyhyellä tähtäimellä täysin väärä, vaikka se lopulta olisi pitkällä tähtäimellä oikea Ja pelihän elää kokoajan, analyysiä päivitetään yleensä 5-10 kertaa vuodessa kun yhtiössä / markkinoilla tapahtuu. Tämä on paras näkemykseni tällä hetkellä vallitsevat olosuhteet ja kaikki epävarmuus huomioiden. Tiedostan hyvin, että näkemys voi mennä pieleen.
Pitää puhaltaa, kun siihen on perusteet. Oletuksia en ole mielestäni perusteetta venyttänyt. Kaikki ennusteoletusten nostot on olleet perusteltuja ja yhtiön kehitys mennyt niiden mukaista (tai parempaa) uraa. Seuraan tämän osalta herkkänä etenkin merkkejä kasvun kulmakertoimen hiipumisesta, jos niitä aistin niin sitten voi muuttua näkemyskin vikkelään.
Olen yksi markkinatoimija muiden joukossa. Jos mietitään mitkä markkinavoimat oikeasti ajaneet kurssia viimeiset pari vuotta, niin pitää katsoa omistajarakentaan muutoksia. Mainittakoon sekin, että tämä yhtiö olisi varmasti myyty moneen kertaan ulkomaille, jollei “liian korkea” arvostustaso olisi tältä suojannut. Tämän sektorin hitaammin kasvavilla mutta isommilla toimijoilla ei ole varaa noihin kertoimiin…
Ei liity analyysiin / tavoitehintaan varsinaisesti, mutta tällaisissa yhtiöissä itse tykkään olla omistajan hattu päässä pitkäjänteisesti - ei sijoittajan hattu päässä. Se on iso ero, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan
Olen kauppiksen dropout, joten huoli on aiheellinen. Uskon itse toki hyvin fundamentaalisesti edelleen siihen, että vaikka sijoittajien muoti-ilmiöitä tulee ja menee, niin firman arvo aina lopulta perustuu siihen, paljonko se tekee elinaikanaan kassavirtaa omistajilleen ja millä riskillä. Ja mikä on se “oikea arvo”, sen löytämiseksi joudumme pyörittelemään monimutkaisia excel-mallejamme ja kirjoittelemaan tuhansia Foorumi-viestejä löytämättä kuitenkaan koskaan sitä oikeaa vastausta. Ja se on juuri se, mikä tekee sijoittamisesta ja tästä lajista niin kiehtovaa