Revenio sijoituskohteena

Palstalla kun riittää substanssiosaamista. Jo aikaisemmin olen kiinnittänyt huomiota Revenion diabetesklinikoille lanseeraamasta iCare ILLUME tekoäly-ratkaisusta. Minkälainen markkinapotentiaalli tässä oikein on? Wikipedia tietää, että 8,5% väestöstä sairastaa diabetestä. Alan kilpailutilanne ja Revenion liiketoimintamallin skaalautuvuus on tiedossa toki.

@Optis ?

Revenion kasvu ja kannattavuus jäi hieman odotuksista, mutta muuten meno on ihan perus Reveniota. Toimitusjohtaja Jouni Toijala kommentoi.

00:00 Q1
01:02 Eroja
01:48 HOME2
02:40 Jakelijoiden osuus
03:20 Kiina
04:50 Kasvu jäi odotuksista
05:26 Markkinatilanne
06:24 Tekoälyratkaisut
07:45 Ohjelmistot
08:51 Näkymät
09:30 Orgaanisen kasvun rajat
12:25 Muut yritysostoalueet
15:25 Tutkimusyhteistyö

22 tykkäystä

Hyvä haastattelu! Vähän jäi kysymysmerkiksi itselle, miksi tekoälyratkaisun implementointi vaikuttaisi olevan pidempikestoinen projekti. Kuvittelin, että kyseessä on täysin monistettavissa oleva turnkey-ratkaisu, mutta ilmeisesti näin ei ole? Recurring revenue kuulostaa ansaintamallina paremmalta kuin ajattelin - olin itse ajatellut, että tämä olisi ollut transaktioveloitus.

Sieltähän pystyi Jounin market sizingista tekemään myös vahvistuksen ylärivin tuoteperhejakaumalle, josta olin joskus aiemmin kysynyt. Näköjään Indereksen arvio 60:38:2 oli aika hyvin kartalla :+1:

5 tykkäystä

Veikkaisin, että viranomaishyväksynnät.

1 tykkäys

Liikevaihto kasvaa 15% per vuosi, tulos 10% vuosi. Tästä kasvusta pitäisi sitten maksaa P/E = 47. Kyllä menee kahvit väärään kurkkuun kun katselee arvostustasoa.

Kurssi voisi puolittua ja silti tämä olisi kireästi arvostettu.

23 tykkäystä

Meinaatko ettei epäorgaanista kasvua voisi tapahtua?

Hyvä, että Reve on korkealle arvostettu jo ihan sen takia, jos halutaan tehdä yrityskauppoja ja käyttää omaa osaketta maksuvälineenä.

3 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Reveniosta.

Revenion myyntitiimi suoriutui kaikilla keskeisillä markkina-alueilla erinomaisesti. Myynti kasvoi erittäin vahvasti erityisesti Pohjois-Amerikassa, Iso-Britanniassa, Saksassa, Suomessa, Italiassa ja Australiassa. Silmänpaineen mittauslaitteiden kysyntä jatkui vahvana ja erityisesti iCare IC200, iCare HOME2 sekä antureiden myynti oli vilkasta.

9 tykkäystä

katuviisas toistelee tuota. Hyvä että löytyisi karhu tännekin, että syntyy keskustelua! Sanonpa, että Revenion kasvupotentiaali on ihan toista kuin oli vaikka Harvialla ja perustuu ihan eri asioihin. Sijoittajaprofiilikin on ihan erilainen kuin jollaki it-talolla, vaikka yhä enemmän sellaiseen Reveniota voi verrata. 3-5 v kuluttua tämä tiedetään.

Tässä on Juhalta tuore yhtiöraportti. :slight_smile:

Revenion Q1-tulos jäi hieman odotuksistamme, mutta näkymä ovat ennallaan ja arvonluojan tarina etenee mielestämme raiteillaan. Haasteeksi muodostuu jälleen korkea arvostus (2023e EV/EBIT yli 30x) ja sitä kautta maltilliseksi jäävä tuotto-odotus.

https://www.inderes.fi/fi/tarina-etenee-raiteillaan

9 tykkäystä

Analyytikon kommentit Revenion Q1-tuloksen jäljiltä. :point_down:

14 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Revenio-analyysinsä. Suositus pysyy PIDÄ-tasolla, Fair Value tarkentuu 40,30 euroon (edellinen: 41,40 €).

21 tykkäystä

Osaako joku päätellä, kuka myy Reveniota? Ja erityisesti, kuka ostaa? Normaalisti vaihto alle miljoonan, tänään liki 6 miljoonaa.

3 tykkäystä

Jos en nyt ihan väärin tulkinnut ja jos ei nordnetin kurssikäppyrä näytä härän pyllyä niin Revenion kurssi on tällä hetkellä elokuun 2020 tasolla. Ajattelin ainakin itse iltasaduksi tarkastella kesän 2020 tunnelmia foorumilta sekä inderesin videot reveniosta tuolta ajalta. Näistä saa varmaan ihan hyvän summan siitä, josko nyt olisi sopiva hetki ostaa itsekin Reveniota lisää salkkuun. Näkymät eivät ole nyt erinomaiset, mutta miten vertautuvat vuoden 2020 elokuuhun on varmasti silmiä avaavaa ja luo selkänojaa kyllä omaa ostopäätöstä varten. Yhtiö on erinomainen ja olen mielelläni osa tarinaa, mutta haluan silti päästä käsitykseen hinnasta ja riskistä jota omistaessaan kantaa, luonnollisesti mitä enemmän omistaa niin sitä enemmän sitoutuu kantamaan mahdollisia riskejä.

Jännä nähdä mitä ajatuksia iltasadut tuovat tullessaan🤞🏼

11 tykkäystä

Iltasadun lopputulema vaikuttaisi olevan se, että viimeksi kun kurssi oli samalla tasolla kuin nyt odotettiin aivan karmeita lukuja (liikevaihdon laskevan 15%) ja tulevaisuus koronan vuoksi oli myös erittäin sumuinen. Yhtiö myös ennusti “liikevaihdon kasvavan edellisestä vuodesta” kun nyt näkymät ovat kuitenkin aika paljon paremmat sekä lisäksi silloin icaren ja centervuen osalta oli myös epävarmuuksia.

Summasummarum, itse kallistun tällä hetkellä lisäämään Reveniota koska markkina on selvästi sitä mieltä, että yhtiöllä on erittäin huono lähitulevaisuus ja itse olen asiasta tirauksen verran toista mieltä🤔 En usko että on paras hetki, mutta ei varmasti huonoinkaan, silti mielelläni ostan hyvää yhtiötä tällä hinnalla🙏🏻

23 tykkäystä

Enemmän kai tuossa on puhuttu siitä, että vaikka 15 pinnaa kasvaa liikevaihto ja tulos 10, niin osake on siihen nähden liian kallis. Mitä se on joskus historiassa ollut niin en tiedä onko se millainen mittatikku nykypäivän osakkeen hintaan. Toivottavasti vauhti Reveniolla kiihtyy :slight_smile:

9 tykkäystä

Kai ne tulevaisuuden ennusteet vaikuttaa kurssiin ja tavoitehintaan ja sallittuun arvostuskertoimeen.

Vanhin tallessa oleva analyysi, joka minulta löytyi, oli 2021 Q3 Inderesin yhtiöraportti. Siinä liikevaihtoa ennustettiin vuodelle 2023 121 M€ ja kasvuprosentti 24%. Usimmassa ennusteessa tälle vuodelle on ennuste liikevaihdoksi 111 M€ ja kasvuprosentti 14%.

Kasvuvauhdin ennuste merkitsee noissa tavoitehinnan laskelmissa. Onhan kasvuvauhti hidastunut selvästi aiempiin ennusteisiin verrattuna ja siksi yhtä korkeaa P/E-arvoa ei pidetä sopivana kuin aiemmin.

7 tykkäystä

Vaimon kanssa myös nyt pohdittu Revenion tilannetta, kun ollaan molemmat silmätautien erikoislääkäreitä ja olen tuota vaimolle ostanut yli 10v ajan. Päädyttiin samaan kuin sinä eli näillä hinnoilla ostamme ajallisesti hajauttaen lisää.
Toki epävarmuuksia näkymiin liittyy, miten ratkaistaan OCT-kysymys ja miten onnistuvat nämä uudet ohjelmistokehittelyt, joka on meille vieras alue. OP:n aikaan pieni Revenio oli helppo hahmottaa ja henki yhtiökokouksissa oli kotoisa. Nyt ollaan isojen ulkomaisten omistajien armoilla ja toimarikaan ei herätä meidän luottamusta eikä hallituksen pj ilmeisesti suurimman omistajan luottamusta. Sisäpiirin osakepalkkioiden toistuva realisointi kertoo, etteivät usko positiivisiin yllätyksiin tai ovat hoitaneet oman talouden niin huonosti, että rahat eivät riitä - huonoja vaihtoehtoja molemmat.
Kiitos sinulle omista näkemyksistäsi, mielenkiintoista niitä lukea.

44 tykkäystä

Tähän oli Vesa Puttosella kiinnostava kommentti mennä viikolla. Hänen mukaan on sijoittajan etu, jos johto ei ole omistuksineen all-in johtamassaan yhtiössä. Se voi nimittäin johtaa liialliseen riskien välttelyyn, jos ura ja omaisuus on kaikki kiinni samassa kohteessa.

Tosin kukaan ei varmaan likvidoi palkkiotaan, jos tietää sen arvon nousevan lähitulevaisuudessa.

16 tykkäystä

Tästä on paljon puhuttu ostokohteena, voisiko ajankohta olla sopiva? Demantin omistus käsittääkseni koettu jarruttavana tekijänä, miten lienee sen laita tällä hetkellä.

4 tykkäystä