Roblox - Alustan mikrotransaktioilla, immateriaalioikeuksilla tulosta

Kyseessä on siis peli/ platform, jonka kohderyhmä on pääasiassa 7-12 vuotiaat lapset jotka pelaavat netissä. Alustalla on myös olemassa Age Uo osio joka rajaa joitakin alustan osioita pois alle 13-vuotiailta.
“Roblox said in its S-1 that 25 percent of its users are under the age of 9, and 29 percent are between the ages of 9 and 12.” Lähde

Muista alustoista tämä poikkeaa siten, että sisällöntuottajat voivat itse luoda Roblox-alustaa hyväksikäyttäen pelin/ yhteisön, josta sisällöntuottaja voi saada tuloja.

Miten näitä tuloja saa? Sisällöntuottajat luovat kosmeettisia ja pay2win-tyylisiä “lisäpalveluita” omaan sisältöönsä ja esiteinit tuntuvat tyytyväisinä tästä maksavan. Esimerkkinä tästä vaikka artisti Lil Nas X, joka teki esityksen (ei tuota keikaksi voi sanoa) Roblox-maailmassa. Esitykseen liittyen Roblox-käyttäjät kykenivät ostamaan “lisäpalveluna” vaatekaappiinsa tavaraa, kuten vaikka enkelinsiivet.

Suosittuja pysyviä yhteisöjä yhteisöjä ovat ilmeisesti mm. Adopt Me! ja Bloxburg. Adopt Me! käyttäjäyhteisössä oli huhtikuussa 2020 reilu 1,6milj rekisteröitynyttä käyttäjää ja maaliskuussa 2020 Adopt Me! yhteisö saavutti n. 7,8miljardia vierailua. Lähde

Miten Robuxista saatavat tulot jakautuvat:

Omaan silmään tulojakauma näyttää pahalta, mutta suoraan sanottuna minulla ei ole mitään käryä siitä miten esim. Fortnightin tulot jakautuvat.

Firman hakiessa rahoitusta markkinoilta on saatu rahoitus on kasvanut huikeaa tahtia. Lähde

Tuloksesta taasen:
Firman tuotto on miinuksella, mutta kasvusuuntainen. Minä en osaa tältä sektorilta näitä lukuja tulkita. Joku fiksumpi käyköön läpi, jos kiinnostaa.

Vuoden 2018, 2019 tuloksia:

Spekulointia: Jos ja kun korona näyttää vielä jatkavan rajoituksia ulkoilussa ja harrastuksissa Q1-Q2 ajan, näkisin kasvumahdollisuuksia hyvinkin paljon tällaiselle alustalle. Sen lisäksi, että alusta on mielestäni kohtalaisen fiksu, on firman tapa ansaita siitä tuloja mielestäni kohtalaisen kestävä. Ainakin, jos käyttäjämäärät kasvavat.

Lähinnä halusin avata ketjun tästä, kun IPO tulossa eikä keskustelua vielä keskittyneesti ollut. Toivottavasti ei ollut liian sekava sillisalaatti.

11 tykkäystä

Hyvä avaus! Itse pidän todella mielenkiintoisena yhtiönä. Tässä firmasta hyvä video, pääsee hyvin kärryille mistä on kyse.

3 tykkäystä

Kaupankäynti Robloxin osakkeella alkaa tänään. NYSE asetti viitehinnaksi $45, jolla markkina-arvo olisi noin $30B. Roblox stock surges on first day of trading to close up more than 50% - MarketWatch

Vertailun vuoksi peliyhtiöiden markkina-arvoja:
Activision Blizzard $71B
Nintendo $65B
EA $37B
Ubisoft $9B

4 tykkäystä

Ennustavat avausta $65-$70.

1 tykkäys

Avaushinta indikaatio tällä hetkellä 65-70 USD per osake, mikä vastaisi 41-44 miljardin dollarin valuaatiota.

Tässä muutamia tupakka-askin kansi -tason mittari mitä tuo markkina-arvo tarkoittaisi 2020 koronan boostaamiin lukuihin suhteutettuna:

  • EV/Free cash flow = 103
  • EV/Bookings = 22 (bookings tarkoittaa käyttäjien tekemiä ostoja mikä on jaksotuksista johtuen eri kuin liikevaihto)
  • EV/Daily Active User = 1300 (eli yksi käyttäjä olisi nyt 1300 dollarin arvoinen, vertailun vuoksi yksi DAU käytti 57 dollaria vuonna 2020 ja 39 dollaria 2019)
  • EV/Hours Engaged = 1,4 dollaria (vertailun vuoksi, yhdeltä tunnilta saatiin Bookingseja 6 senttiä)

Eli vaikka yhtiö kasvoi hurjasti viime vuonna, on valuaatio pumpattu sen verran korkealle että tässä pitää katsoa pitkälle ja luottaa tarinaan.

8 tykkäystä

pikkupatilla tarkoitus lähteä mukaan. onko tietoa mihin aikaan voi alkaa vetelemään ostohousuja jalkaan?

Klo 20:32 alkoi kauppa.

2 tykkäystä

Kyllä meilläkin lapsi tätä pelailee ja naapurissa kans, mutta ei ne siitä mitään maksa (toivottavasti).
Kiinnostusta olisi, mutta on kyllä aivan liian kallis.

jotkut maksaa, jotkut ei

Jostain syystä IB:ssä ei pääse tekemään kauppaa, damn

Kiinnostava yhtiö, mutta tässäkin transaktiot taitavat osua hyvin pienelle osalle pelaajista, kuten pelialalla yleensä. Tämän vuoksi pidän ylihinnoiteltuna.

Meidän perheen hoitolapset tykkää kyllä pelata Robloxia, mutta eipä ne siitä mitään maksa. Itse totean pelaajana, että kaikki Robloxin “pelit” näyttää olevan aivotonta grindausta, jossa ei ole mitään oikeaa pelillistä aspektia. Osa peleistä on kirjaimellisesti sitä, että pidetään vain yhtä nappia pohjassa. Omalle lapselleni en ikinä esittelisi kyseistä pelialustaa. Jos arvostus on tosiaan 1300 dollari per käyttäjä, niin melkoista kasvua saa olla, että sijoitus olisi järkevä.

3 tykkäystä

oma 6v muksu pelailee minegraftia. tänään kysyin että tietääkö mikä on roblox. vastaus oli että tietenkin tietää, kaikki kaverit pelaa sitä mutta meidän xboxissa ei kuulemma toimi.
no laitettiin peli päälle ja piti alussa rekisteröidä tunnus ja luoda salasana. nyt pelataan meilläkin sitten vaan roblox

lisäilin tänään. itse en näistä ymmärrä mutta uskon että muksut tietää paremmin

2 tykkäystä

Itse lähdin eilen FOMOilemaan, ja uskon, että ei huono sijoitus jatkossa. Nämä “ns” ilmaiset järjestelmät ovat loppupelissä olleet parempia, varsinkin kun lapsilla juttu kiertää. Markkinaa riittää paljon. Ja toki, miettivät siellä myös mahdollisuutta tehdä rahaa peleillä ja myydä niitä muille. Rahastusta, onko? On varmaan, mutta siihen en ota kantaa enempää.

1 tykkäys

Yksi mielenkiintoinen kasvuajuri Robloxille on pelinkehittäjille maksettavien korvausten kasvu. Alustalle pelejään julkaisseet kehittäjät saavat osan pelaajien käyttämästä pelinsisäisestä valuutasta, jota kehittäjät voivat muuntaa dollareiksi. Kehittäjien ansiot kasvoivat viime vuonna liki 200% 112 miljoonasta dollarista 329 miljoonaan dollariin.

Vaikka yli miljoonasta kehittäjästä valtaosa saakin vain murusia, oli taloudellisesti jo merkittävässä yli 100 tuhannen dollarin ryhmässä yli 300 kehittäjää.

image

Samalla kun Roblox yhtiönä tulee investoimaan pelinkehittäjien työkaluihin, myös rahallinen kiinnostus Roblox-kehittäjyyttä kohtaa varmasti kasvaa jaettavan kakun kasvaessa.

1 tykkäys

Meillä pelaillaan myös, mutta ei mun mielestä pelkästään ole “aivotonta grindausta”. Esim. mun tytär on hänen “Roblox” kavereiden kanssa pienellä porukalla suunnitelleet ja rakentaneet hotellin “Bloksburgiin” :smiley: jota nyt pyörittävät muille Roblox käyttäjille. Tässä on ollut tietynlainen sosiaalinen aspekti ja lisäksi vaadittu luovuutta kun ollaan rakennettu jotain uutta. Vanhempana pidän siitä että alustan turvallisuus on Robloxille ykkösprioriteetteja.

Itse en ole vielä lähtenyt tähän kyytiin, seurailen tilannetta ja täytyy kyllä vielä tarkemmin tutkia tuota arvostustasoa joka kommenttien perusteella näyttää olevan korkeahko.

3 tykkäystä

Itse olen pelannut Robloxin pelejä varmaan jostain 2013 lähtien, mutta rahaa en ole koskaan edes harkinnut käyttäväni. Olen kyllä törmännyt tyyppeihin, jotka ovat käyttäneet satoja dollareita pelkästään yhteen peliin. Arvostustaso kyllä niin korkea etten itse harkitse osakkeen ostoa varsinkin kun USA jossa 15e Nordnetin kulut.

Mitä tulee ylempään postaukseen niin voin samaistua Robloxin vastuullisuuteen. Robloxin chat filteröi välillä melkein kaiken, numeroista kirosanoihin, itselle ehkä liiankin tehokkaasti

1 tykkäys

Oma lapsi on pelannut erilaisia robloxin pelejä noin kolme vuotta. Viikottain, parhaimmillaan/pahimmillaan päivittäin. Koskaan ei ole tarvittu rahaa, eikä hän ole edes rahaa (robux?) vonkunut. Kerran ehdotin hänelle palkinnoksi “robuxeja” hyvästä suorituksesta, niin hän halusi mielummin hesburgeriin :smiley:

Tuolla valuaatiolla ja tällä äärimmäisen pienellä yhden ihmisen kokemuksella ei pysty toistaiseksi kyllä lähtemään mukaan, vaikka olisikin hauska sanoa muksulle että meitsi omistaa tota :slight_smile:

2 tykkäystä

Okei, ilmeisesti nää meidän suojatit sitten vaan pelailee niitä kaikkein typerimpiä pelejä. :slight_smile: Siellähän on niitä eri pelejä vaikka kuinka monta. Hyvä, jos sieltä löytyy myös jotain järkevää kamaa.