Rovio - Arvoa pelialalta?

Roviolla ei taida olla Switchille mitään pelejä. Miksikähän näin on, maallikona luulisi että kannattaisi hyvin myyneelle konsolille jotain pelejä portata?

Samoilla linjoilla @Badwithmoney:n kanssa.

Lisäksi tuohon kokoon liittyen, mistä @Marazo kirjoitti. Koosta on hyötyä. Talo voi käyttää uudelleen samoja koodinpätkiä, arttia ja muuta kehittämäänsä. Lisäksi markkinointi ja testaaminen huomattavasti tehokkaampaa näin. Ei siis mitään järkeä pilkkoa Roviota. Myös mainitsemasi keskinkertaisten pelien ylitarjonta tulee isolta osin juuri tällaisilta pieniltä wannabe kehittäjiltä. Konsolidaatiota vain lisää :+1:

1 tykkäys

Rovion pelien ansaintamalli ei oikein mene läpi Switchillä. Olisihan se kiva jos Rovio pystyisi muuntautumaan ihan oikeaksi pelitaloksi joka tekee kunnon AAA-tavaraa konsoleille ja PC:lle mutta se olisi melkoinen hyppäys pois Rovion normaalista mobiilipelimaailmasta. Niin ja tietenkään ei mitään takeita että markkina tykkäisi - suositut mobiilipelit joissa mikrotransaktiolypsy onnistuu hyvin tekevät ihan tajuttomasti enemmän rahaa kuin “perinteiset” konsoli/PC-pelit. Ongelma vain on että mobiilipuolella kilpailu siitä paikasta siellä kukkulan huipulla on äärimmäisen kovaa ja appstoret ylitsepursuavat vaihtoehtoja…

Ja onhan noita portteja aiemmin ollut esim. joistain Angry Birds-peleistä, mutta ilmeisesti eivät ole painaneet rahaa koska suoraan sanoen eri alusta, eri maailma, erilaiset ansaintalogiikat jne…

3 tykkäystä

Näin se varmaankin on. Itse ostin joskus Bad Piggies pelin ja silloin ei ollut vielä noita mikrotransaktiota siinä pelissä, mutta siitä on jo aikaa kymmenen vuotta. Mietin vain, että jotkut vanhemmat saattaisivat ostaa Switchille mielummin koko pelin ilman jatkuvaa rahastusta.

Mutta kun Rovio ja Rovion osakkeenomistajat haluavat sitä jatkuvaa rahastusta… :cold_sweat:

Rovio on nykyisessä tilanteessaan vielä käänneyhtiö. Jos katsoo keissiä arvostuskertoimien pohjalta ja minkälaista nousupotentiaalia niissä olisi kurkataan esimerkiksi tuoreeseen Red Eye:n Stillfront group:in raporttiin (poimin foorumin ketjusta). Stillfront on Red Eye:n bear case 80 sek tasolla EV/S 2021 ~5 ja P/E 37.

Rovion kertoimet 2021 nykyisellä kurssilla EV/S 1,3 ja P/E 19.

1 tykkäys

Niin, eihän se estäisi mobiililaitteilla rahastusta jos pelin porttaisi switchille. Mutta nämä nyt on tosiaan maallikon ajatuksia, itse en juuri enää pelaa joten olen luultavasti pudonnut täysin kärryiltä :smiley:

Ei sinänsä ihan paska idea että Angry Birds tulisi Switchille, mutta pelin porttaaminen maksaa. Vaatii laitteet ja uusia osaajia plus pelin ansaintamallin muuttamista. Saattaisihan tuosta helppoa rahaa saada, mutta laskisin tällaisen operaation kyllä puhtaasti “rönsyksi.” Jos konsolipeleihin ruvetaan tähyämään niin tekisin sitten melkein mieluummin jonkun kunnon tasoloikan ihan alusta.

1 tykkäys

En minä Roviolta olisi pelien kehittelyä pilkkomassa pois, vaan sitä “kaikkea muuta” bisnestä. Mutta kuten todettu, oikeasti en tiedä kuinka paljon sitä muuta edes on. Jos Rovio olisi vain pelitalo, olisi minun paljon helpompi arvioida sen bisneskenttää. :slight_smile:

Onko sitten niin, että Roviolle Angry Birds on enemmän taakka? Siinä osuttiin oikealla tuotteella niin oikeaan aikaan markkinoille, että vastaavaa ei varmasti tule enää toiste tapahtumaan. Kännykkäbisnes oli murroksessa ja yhtäkkiä kaikki, siis aivan kaikki, pelasivat Angry Birdsiä. Neljän sukupolven edustajat ammuskelivat ritsalla lintuja possuja kohti… “Tällä voit pelata ängripörtsiä.” oli kännykkäkaupoilla tärkein laitteen ostoon vaikuttava argumentti.

Onhan tässä jo noista päivistä aikaa kulunut ja vettä virrannut Kokemäen joessa. Varmasti Roviolla ollaan opittu yhtä sun toista bisneksestä. Ja sitä ei käy kieltäminen, etteikö Roviolla olisi assetteja käyttää markkinatutkimuksessa ja missä vaan. Hieman olen skeptinen, että mobiiliskenen lainalaisuudet olisi vielä murrettu, mutta josseivät täysin sössi, niin kyllä tuosta vielä ylös firmana lähdetään. Minä pysyn vielä toistaiseksi kuitenkin kiiskenä vastarannalla.

Rovio on profiloitumassa puhtaasti pelitaloksi, jolta löytyy bonuksena vahva brändi Angry Birds pelisarjan myötä.


Kuva Inderesin raportista.

Ei missään nimessä, sitä kautta tulee edelleen iso osa firman rahavirrasta. Angry Birds pelit tuottavat jatkuvaa pitkää häntää. Jos firma kiinnostaa suosittelen lämpimästi Laajan raportin lukemista. Kaikki nämä on avattu siellä.

4 tykkäystä

Lähinnä mietin siis bisneksen uudistumisen kannalta.
Tai sijoittajien mielissä. Halutaanko vain toistaa Angry Birdsin tarina ja mikään muu ei kelpaa?

Ja miksipä Rovio ei ottaisi pientä spinniä pelikustantajaksi ryhtymisen suuntaan? Sitähän tämä Darkfire heroes vähän on. Toinen tiimi tekee pelin, Rovio lyö leiman kylkeen ja pistää markkinakoneiston jauhamaan ja vetää rojaltit pois välistä.

2 tykkäystä

On ollut esimerkiksi Embracerin tapauksessa melko toimiva taktiikka :wink:

Haluaako Volkswagen vain toistaa Volkswagenin tarinaa? En näe Rovion kohdalla tässä mitään eroa. Jos omistat yhden tunnetuimmista pelibrändeistä maailmassa, niin kai sitä nyt kannattaa hyödyntää :smiley: Sama kuin volkkarin kannattaa tehdä volkkareita jatkossakin, vaikka Audia ja Skodaa toisella tehtaalla tehdäänkin.

2 tykkäystä

No koitinkin siinä aiemmin kuvata miksi sitä toista Ängry Birdsiä ei ole tulossa meidän elinaikanamme. Kyse ei ollut vain brändistä vaan koko ilmiöstä joka mahdollisti sen syntymisen.

Ei brändissä sinänsä ole mitään vikaa. Lypsäkää ihmeessä niin pitkään kun onnistuu.

Jos tästä yrittäisi rakentaa bear keissin näkisin sen jotakuinkin seuraavasti:

Rovio ei onnistu kasvamaan orgaanisesti ja yritysostoilla → Ei saada riittävästi uusia peliaihoita ja lisää kassavirtaa kunnes nykyinen peliportfolio happanee käsiin ja sieltä ei enää saada riittävästi tuloa toiminnan pyörittämiseen. @Atte_Riikola Onko teillä näkemystä kuinka pitkälle nykyinen peliportfolio kantaa firmaa?

Tämä skenaario olettaa, että Rovio ei saa tuleville peleille riittävästi menestystä. Huom. En usko tähän keissiin itse, koska Rovion ei tarvitse löytää seuraavaa mega hittipeliä tai ns. uutta Angry Birdsiä ollakseen kannattava sijoitus (en toki panisi pahakseni jos näin kävisi). Mutta miten tämän sanoisi: Riittää että kehittää hyviä pelejä, joista saadaan koko ajan kasvavaa kassavirtaa :sweat_smile: Uusia peliaihoita testaukseen ja potentiaalisimmat markkinalle :muscle:

2 tykkäystä

Dansken aamukatsauksesta 26.3.2021:

10 tykkäystä

Tuossa mielestäni analyytikko ei näe alan nyansseja. M&A on tällaisella “talent&fiilis-intensiivisellä” alalla ihan eri asia kuin vaikkapa vakuutus- tai manufacturing-bisneksessä. Parhaat tekijät nostavat helposti kytkintä ja uusien studioiden perustaminen on melko low barrier operaatio. Katsoisin nyt ihan rauhassa tuon Darkfire-ostoksen tuloksia, jotka nyt ei uusimman Darkfire Heroesin valossa ihan räjähtävältä näytä. Sitten toisaalta timanttisten pelistudioiden/-firmojen ostaminen on hankalaa tai todella kallista.

Kuten joku joskus fiksusti sanoi, “two turkeys don’t make an eagle”.

1 tykkäys

Nääkkönää tulevaisuuteen vai miten tiedät kun ei peliä ole edes vielä launchattu?

Eikös se ole testimarkkinoinnissa parissa maassa jo? No, mua viisaammat voi perata tänhetkiset luvut ja kertoa mitä odottaa siltä. Mä tulkitsin ne sinne välttävälle tasolle.

Latasin itse pelin toissapäivänä ihan kokeillakseni ja tehdäkseni pientä kenttätutkimusta ennen globaalia launchia. Vissiin siis suomen markkina on jossain koeporukassa ja pääsee kokeilemaan peliä etukäteen(?). Tässä mun omia kokemuksia Darkfire heroes pelistä (joita ei toki pidä julistaa yleiseksi totuudeksi):

-olen pelannut peliä noin 5-6 tuntia ja nyt ollaan tultu niille rajoille kun rahan käyttämisellä pääsisi etenemään huomattavasti nopeammin. Useat Herot odottavat upgreidiä. Upgreidin saa toteutettua kun käyttää x määrän kolikoita.

-kolikoita ja muita resursseja saa lisää esim. Pelaamalla tasoja läpi, avaamalla daily arkkuja, tai käyttämällä oikeaa rahaa resursseihin

-rahaa voi myös käyttää ns. Salamoihin. Salamoita tarvitaan jokaiseen yritykseen läpäistä taso

-salamoita saa odottamalla x määrän minuutteja tai käyttämällä rahaa tai energiakiviä

-pelissä mun mielestä ideana / mielekkäintä on käyttää automaattitaistelua 2x nopeudella ja koukuttava juju on osata valita juuri oikeat Herot taisteluun ja kehittää sillä hetkellä tärkeimpiä hahmoja

-eri hahmoilla on erilaiset vahvuudet, hahmoilla on myös yleisellä tasolla ”värit” kuten ilma, tuli, vesi, maa jne. Ja jokaisessa ”maassa” kunkin värin hahmot ovat vahvimmillaan.

-lisäelementin taisteluun tuovat loitsut, niitäkin pystyy kehittämään kolikoilla. Myös loitsuissa pendaa useampi upgreidausta koska rahat on niukkuudessa

-pelistä tulee mieleen tower defence tyylinen peli mutta erilaisella twistillä

-olen itse jo pienoisessa mielenkiintohookissa peliin ja aion pelata lisää, pelin koukuttumiseen meni n. 3 tuntia kun ymmärsi mistä tässä on kyse

-peliä pelaamalla aivan varmasti saa dopamiinit virtaamaan ->räiskettä, pärskettä, actionia ja aivojumppaa on tarjolla valtavasti koko ajan ja animaatiot skulaa mielestäni erinomaisesti. Myös boksien avaaminen tasojen jälkeen on hienosti animoitu

-aplikaation logo ei mieleatäni erotu riittävästi, nyt se on tummahiuksinen naishero ja jostain syystä fiilis on että sen voisi tehdä vielä paremmin erottuvaksi muista peleistä

-pelissä on houkutuksia todella paljon ostaa paketteja, paketteja on paljon erilaisia ja eri hintaisia, tulee myös pop-uppina päivän tarjouksia silloin tällöin kun avaa apin

-peli kaatuilee yllättävän usein, tämä on todella huono juttu jos on muillakin ku mulla. En tiedä johtuuko omasta puhelimesta et ei vaa rauta pyöritä noita yksityiskohtia mitä pelin taisteluissa on. Tämä tulisi saada kuntoon jos on isompi ongelma (edit: saivat ilmeisesti korjattua tämän ongelman 1.19 päivityksessä. Ongelma oli palautteen perusteella monella pelaajalla)

-peli oli positiivinen yllätys itselleni ja voisi menestyä maailmanlaajuisesti ihan hyvinkin. Pelissä ei ole mitään samaa angry birdsien kanssa ja täysin erilainen kokemus kuin Rovion ritsa ja pulmapelit - kuten varmaan moni jo on ymmärtänytkin… En ole peliasiantuntija enkä tiedä nykymobiilipelien tasosta ja kilpailusta juurikaan joten todella vaikea arvioida miten isoksi tämä voi kasvaa😃

-yllä oleva kirjoitus koskee siis vain kokemusta pelin Campaign-osiota. Pelissä on ilmeisesti mahdollista muodostaa klaaneja kavereiden kanssa ja taistella jonkinnäköisella Areenalla vastakkain. En tätä vielä ole kokeillut.

-muutama screenshot tukemaan yllä olevaa tekstiä:

Ja laitetaan vielä itse gameplaysta muutama kuva☺️

28 tykkäystä