Rovio - Arvoa pelialalta?

Jos tästä yrittäisi rakentaa bear keissin näkisin sen jotakuinkin seuraavasti:

Rovio ei onnistu kasvamaan orgaanisesti ja yritysostoilla → Ei saada riittävästi uusia peliaihoita ja lisää kassavirtaa kunnes nykyinen peliportfolio happanee käsiin ja sieltä ei enää saada riittävästi tuloa toiminnan pyörittämiseen. @Atte_Riikola Onko teillä näkemystä kuinka pitkälle nykyinen peliportfolio kantaa firmaa?

Tämä skenaario olettaa, että Rovio ei saa tuleville peleille riittävästi menestystä. Huom. En usko tähän keissiin itse, koska Rovion ei tarvitse löytää seuraavaa mega hittipeliä tai ns. uutta Angry Birdsiä ollakseen kannattava sijoitus (en toki panisi pahakseni jos näin kävisi). Mutta miten tämän sanoisi: Riittää että kehittää hyviä pelejä, joista saadaan koko ajan kasvavaa kassavirtaa :sweat_smile: Uusia peliaihoita testaukseen ja potentiaalisimmat markkinalle :muscle:

2 tykkäystä

Dansken aamukatsauksesta 26.3.2021:

10 tykkäystä

Tuossa mielestäni analyytikko ei näe alan nyansseja. M&A on tällaisella “talent&fiilis-intensiivisellä” alalla ihan eri asia kuin vaikkapa vakuutus- tai manufacturing-bisneksessä. Parhaat tekijät nostavat helposti kytkintä ja uusien studioiden perustaminen on melko low barrier operaatio. Katsoisin nyt ihan rauhassa tuon Darkfire-ostoksen tuloksia, jotka nyt ei uusimman Darkfire Heroesin valossa ihan räjähtävältä näytä. Sitten toisaalta timanttisten pelistudioiden/-firmojen ostaminen on hankalaa tai todella kallista.

Kuten joku joskus fiksusti sanoi, “two turkeys don’t make an eagle”.

1 tykkäys

Nääkkönää tulevaisuuteen vai miten tiedät kun ei peliä ole edes vielä launchattu?

Eikös se ole testimarkkinoinnissa parissa maassa jo? No, mua viisaammat voi perata tänhetkiset luvut ja kertoa mitä odottaa siltä. Mä tulkitsin ne sinne välttävälle tasolle.

Latasin itse pelin toissapäivänä ihan kokeillakseni ja tehdäkseni pientä kenttätutkimusta ennen globaalia launchia. Vissiin siis suomen markkina on jossain koeporukassa ja pääsee kokeilemaan peliä etukäteen(?). Tässä mun omia kokemuksia Darkfire heroes pelistä (joita ei toki pidä julistaa yleiseksi totuudeksi):

-olen pelannut peliä noin 5-6 tuntia ja nyt ollaan tultu niille rajoille kun rahan käyttämisellä pääsisi etenemään huomattavasti nopeammin. Useat Herot odottavat upgreidiä. Upgreidin saa toteutettua kun käyttää x määrän kolikoita.

-kolikoita ja muita resursseja saa lisää esim. Pelaamalla tasoja läpi, avaamalla daily arkkuja, tai käyttämällä oikeaa rahaa resursseihin

-rahaa voi myös käyttää ns. Salamoihin. Salamoita tarvitaan jokaiseen yritykseen läpäistä taso

-salamoita saa odottamalla x määrän minuutteja tai käyttämällä rahaa tai energiakiviä

-pelissä mun mielestä ideana / mielekkäintä on käyttää automaattitaistelua 2x nopeudella ja koukuttava juju on osata valita juuri oikeat Herot taisteluun ja kehittää sillä hetkellä tärkeimpiä hahmoja

-eri hahmoilla on erilaiset vahvuudet, hahmoilla on myös yleisellä tasolla ”värit” kuten ilma, tuli, vesi, maa jne. Ja jokaisessa ”maassa” kunkin värin hahmot ovat vahvimmillaan.

-lisäelementin taisteluun tuovat loitsut, niitäkin pystyy kehittämään kolikoilla. Myös loitsuissa pendaa useampi upgreidausta koska rahat on niukkuudessa

-pelistä tulee mieleen tower defence tyylinen peli mutta erilaisella twistillä

-olen itse jo pienoisessa mielenkiintohookissa peliin ja aion pelata lisää, pelin koukuttumiseen meni n. 3 tuntia kun ymmärsi mistä tässä on kyse

-peliä pelaamalla aivan varmasti saa dopamiinit virtaamaan ->räiskettä, pärskettä, actionia ja aivojumppaa on tarjolla valtavasti koko ajan ja animaatiot skulaa mielestäni erinomaisesti. Myös boksien avaaminen tasojen jälkeen on hienosti animoitu

-aplikaation logo ei mieleatäni erotu riittävästi, nyt se on tummahiuksinen naishero ja jostain syystä fiilis on että sen voisi tehdä vielä paremmin erottuvaksi muista peleistä

-pelissä on houkutuksia todella paljon ostaa paketteja, paketteja on paljon erilaisia ja eri hintaisia, tulee myös pop-uppina päivän tarjouksia silloin tällöin kun avaa apin

-peli kaatuilee yllättävän usein, tämä on todella huono juttu jos on muillakin ku mulla. En tiedä johtuuko omasta puhelimesta et ei vaa rauta pyöritä noita yksityiskohtia mitä pelin taisteluissa on. Tämä tulisi saada kuntoon jos on isompi ongelma (edit: saivat ilmeisesti korjattua tämän ongelman 1.19 päivityksessä. Ongelma oli palautteen perusteella monella pelaajalla)

-peli oli positiivinen yllätys itselleni ja voisi menestyä maailmanlaajuisesti ihan hyvinkin. Pelissä ei ole mitään samaa angry birdsien kanssa ja täysin erilainen kokemus kuin Rovion ritsa ja pulmapelit - kuten varmaan moni jo on ymmärtänytkin… En ole peliasiantuntija enkä tiedä nykymobiilipelien tasosta ja kilpailusta juurikaan joten todella vaikea arvioida miten isoksi tämä voi kasvaa😃

-yllä oleva kirjoitus koskee siis vain kokemusta pelin Campaign-osiota. Pelissä on ilmeisesti mahdollista muodostaa klaaneja kavereiden kanssa ja taistella jonkinnäköisella Areenalla vastakkain. En tätä vielä ole kokeillut.

-muutama screenshot tukemaan yllä olevaa tekstiä:

Ja laitetaan vielä itse gameplaysta muutama kuva☺️

28 tykkäystä

Ostettu firma usein sitoutetaan oston yhteydessä esimerkiksi: Osakkuus, kehityksessä olleen peliaihion menestykseen liittyvä extra palkan päälle jne. Alalla on pula kokeneista osaajista, mutta uskoisin monelle pienemmälle f2p / mobiilipeleihin keskittyvälle studiolle Rovion ostamaksi tulemista käsiteltävän mahdollisuutena. Usein Darkfire Games kokoluokassa core kehittäjät on itse rahallisella panoksella mukana / Omistajina. Jos yhdistyminen ei kiinnostaisi voi helposti viitata kinthaalla. Tällaiset parinkymmenen henkilön tiimit ovat Roviolle houkuttelevia pikkuostoksia. Pienillä pelitaloilla ei ole Rovion muskeleita tehdä analytiikkaa, käyttäjähankintaa, markkinointia, high end grafiikkaa, animaatioita ja suunnittelua.

Yksi valkoinen joutsen Rovion arvostuksen korjaamiselle voisi olla isompi yhdistyminen tai kauppa. Rovio on ostanut niin isolla kädellä vuosien ajan omia osakkeita ja kassa on paisunut, jolloin tällainen olisi mahdollista.

“two turkeys don’t make an eagle”.

Mahdollisuudet tosin saada aikaan herkullinen kalkkuna-ateria kasvavat, mitä enemmän sulla on niitä lintuja, eli tässä tapauksessa tiimejä ja peliaihoita joita viedä eteenpäin. Eli siis suuruuden ekonomia pätee tässäkin. Väitän edelleen, että ei tarvitse kehittää seuraavaa Angry Birdsia. Riittää että kehittää hyviä pelejä, joista saadaan firmalle kasvavaa tuloa.

2 tykkäystä

Tuohon nykyisen peliportfolion elinkaaren pituuteen on aika mahdoton antaa yksiselitteistä vastausta. Realistinen olettama on, että pelien liikevaihto asteittain laskee tulevien vuosien aikana, mutta laskun kulmakerrointa voi vain arvailla. Varmaan aika harva olisi 3 vuotta sitten uskonut, miten vahvasti Angry Birds 2 takoo edelleen liikevaihtoa. Peli on julkaistu vuonna 2015. Tai toisena esimerkkinä kukaan tuskin uskoi, että vuonna 2012 julkaistu Angry Birds Friends parantaisi juoksuaan niin vahvasti ilman käyttäjähankintaa, kuten viime vuonna nähtiin. Pelit voivat siis pysytellä hyvin pitkään kannattavuusvaiheessa ja tuottaa mukavaa kassavirtaa useiden vuosien ajan.

Toisaalta taas osa peleistä varmasti tulee jatkossa hiipumaan ennustettua nopeammin ja onhan Rovion historiassakin nähty pelien nopeaa skaalausta ylös, mutta myös nopeaa hiipumista alas. Roviolla onneksi on useita pelejä portfoliossaan ja kokonaisuutena yksittäisten pelien muutokset tasaavat toisiaan ja liikevaihdon muutokset konsernitasolla ovat rauhallisempia. Mutta kyllähän fakta on se, että uusia kasvupelejä tarvitaan lähivuosina, jotta liikevaihdon asteittain laskeva trendi saadaan käännettyä kasvuun. Mitään ihmetemppuja tai superhittejä tähän ei kuitenkaan vaadita. Loppuun muistutuksena laajasta raportista havainnollistus mobiilipelien elinkaarista:

11 tykkäystä

Kiitos, tästä tuli lisää vahvistusta nähdäkseni sijoituskeissin yhdelle kulmakivelle, jota olen yrittänyt myös yllä viestiä :pray: Ei odoteta seuraavaa Angry Birdsia kääntämään laivaa, vaan hyvät pelit riittävät. Toki aina on mahdollisuus sille jytkylle, mutta sen varaan ei kannata laskea.

1 tykkäys

Kyllä minä Rovion TJ:nä muutaman millin voisi nyt 2021 heittää lisää pelaajahankintaan.
Kassaa keran on ja monta peliä on tulossa… Darkfire nyt just ponkimassa maineseen yms…
Yhtiöllä on huonosti tuottavaa pääomaa turhan paljon… jos ei sitten ole jotain isompa mielessä, mitä ei ole kerrottu ulos…?

Kun muutama prosentti konvertoituu maksaviksi pelaajiksi, täytyy olla tarkkana sen suhteen miten käyttäjähankintaan laitetaan rahaa. Uskon että sitten kun Darkfire Heroes julkaistaan, sinne rahaa kyllä kaadetaan. Tulosten pohjalta tekevät sitten päätöksiä kaadetaanko rahaa saavista vai kahvikupista, vai kaadetaanko ollenkaan :woman_shrugging:

Kun katsotte asiaa tältä kantilta, niin suuruuden ekonomia alkaa yhtäkkiä vaikuttaa paljon järkevämmältä. F2P / Mobiilipelifirmat kuolee pois, jos jäävät yhden pelin varaan. Onneksi Roviollakin on useita pelejä kehityksessä. Vielä ei olla juuri kuultu mitään Hard Head Squadista ja Angry Birds Journeysta, saati sitten aihoista joista ei vielä viestitä mitään ulospäin.

6 tykkäystä

Maaliskuun luvut olivatkin jo päivittyneet tuonne Sensor Toweriin, joten tässä ne kuvina:

Apple, pisteet parantuneet marginaalisesti 14pv takaisesta:

Android, pisteet pysyneet samana, ikävän paljon tullut negatiivisia arvosteluita:

Ainakaan vielä luvut eivät tue kovaa kasvua, mutta vastahan tämä tänään poistui soft launchista.

12 tykkäystä

Uusia lukuja:

Eurot on kivassa kasvussa.

9 tykkäystä

Mitenkä lataukset ja revenue ikkuna mahtaa mennä sensor towerilla? Onko se trailing 1 kuukausi vai trailing 3 kuukautta kuten on nähtävissä tuosta arviointi-ikkunasta?

edit: vaiko niin että aina vain menneen kokonaisen kuun? Eli nyt koko huhtikuu saadaan katsoa muuttumattomia maaliskuun lukuja? Tämä kylläkään ei käy järkeen kahden edellisen kuvan vertailun perusteella.

Näköjään vähän viiveellä päivittyy nuo kuukauden luvut vai miten tätä pitäisi tulkita. Jos pari päivää sitten otin luvut ulos ja siinäkin lukee Mar 2021. Mutta positiivista että luvut ovat nousseet sitten kuitenkin enemmän kuin miltä aluksi näytti. Saa kyllä vielä pari kertaa kuukausittainen liikevaihto tuplaantua ennen kuin tuolla on mitään merkitystä Roviolle, mutta odotellaan rauhassa – ainakin suunta on toistaiseksi oikea.

4 tykkäystä

Applen alustan luvut on tällä hetkellä 18 maasta.

Tuolta saa näköjään näppärää dataa maittain. Tässä muutamia huomioita top listalta.

Angry Birds 2 on TOP GROSSING listalla Jenkkilässä Androidilla 12. omassa pelikategoriassaan “Casual”. Huomiona vielä että noussut +1 ylöspäin listasijoituksessa.

Applen puolella peli on laitettu kategoriaan “Action” ja siellä AB2 on sijalla 16. TOP GROSSING -listalla (USA).


Lisäksi huomioita mitä tein listalta jossa on mukana kaikki pelit kaikista kategorioista USA:ssa:

Android - top grossing:

  • Angry birds 2 on sijalla 99. Nousu +2 sijaa ylöspäin.
  • AB Dream Blast on sijalla 122. Lasku -1 sija alaspäin.

Apple - top grossing:

  • Angry Birds 2 on sijalla 97. Nousua +7 sijaa ylöspäin.
  • AB Dream Blast on sijalla 135. Nousua +12 sijaa ylöspäin.
10 tykkäystä

Darkfiren discordissa Rovion Oscar Lundberg (Player Experience specialist) osallistuu myös aktiivisesti keskusteluun ja siellä tuli kysymystä Darkfiren julkaisusta. Mid-Aprilia tarjoiltiin vastaukseksi joten viikko pari vielä niin varmaan mennään globaalisti liveksi uuden pelin kanssa…

15 tykkäystä

Rovion Puzzle-studiolta tullut uusi peli soft launchiin:

Vaikuttaa hyvin samantyyppiseltä peliltä kuin kesäkuussa 2020 julkaistu Small Town Murders. Aika näyttää, pääseekö tämä varsinaiseen julkaisuun asti.

16 tykkäystä

Huomenna Darkfire Heroesin virallinen julkaisupäivä!

Muistinvirkistykseksi laajasta raportista meidän tämänhetkiset liikevaihto-odotukset pelin osalta:

Kirjoittelin Rovion maaliskuun analyytikkopuhelun tiimoilta pelistä seuraavia muistiinpanoja:

“Rovion alustavan arvion perusteella peliä lähdetään skaalaamaan julkaisun jälkeen asteittain isommaksi samaan tapaan kuin Small Town Murdersia. Kaikki on kuitenkin lopulta kiinni pelin tunnuslukujen kehityksestä skaalausvaiheessa. Hyvässä skenaariossa yhtiö on valmis kasvattamaan peliä nopeastikin, jos pelin luvut puoltavat käyttäjähankinnan kasvattamista. Perusskenaariossa yhtiö aikoo kerätä rauhassa dataa, optimoida peliä ja kasvattaa sitä tämän pohjalta asteittain.”

Mielenkiintoista nähdä, miten peli ottaa tänä vuonna tuulta siipiensä alle. Uusien pelibrändien osalta Roviolla on vielä eniten todistettavaa strategiassaan, ja nyt tiedossa on ensimmäinen kunnon näytön paikka.

20 tykkäystä