Säästämisvinkit

Hyviä ja taas erilaisia pointteja/vinkkejä säästämiseen :slightly_smiling_face:.

Kun siirrät “sivuun”, niin siirrätkö jonnekin Nordnetiin tai muualle “sijoitustilille”?

Siirrän osan S-tilille, jota käytän ns. pikkusäästötilinä. Sieltä siirrän osan Nordnettiin ja jos tulee tiukkaa, niin myös tarvittaessa hankintoihin. Yleensä niihin ei tarvi koskea, koska jäljelle jäänyt tili mitoitetaan riittämään. Osa sivuun siirrettävästä menee oikealle säästötilille, mikä on tarkoitettu isompiin hankintoihin silloin tällöin. Sivuun siirrettävät summat ei tarvi olla aina päätähuimaavia. Kun saa edes jotain sivuun, jää kuukausi plussalle.

1 tykkäys

Isoin kuluerä kuukaudessa asumisen jälkeen on monelle ruoka. Lainan maksun lasken säästämiseksi ja nuukana en edes sitä maksa vaan pidän lyhennysvapaata jatkuvasti.
Eli suurin säästöpotentiaali on siellä jokapäiväisissä tuote valinnoissa. Olen kulinaristi ja tykkään kokata ja syödä hyvin. En silti tykkää maksaa turhasta. Merkkituotteet on kalliita ja usein ei juuri laadullisesti parempia. Siis älä rakastu merkkiin vaan testaa rohkeasti ja vertaile kilohintoja mutta varo liian suuria pakkauskokoja mikä voi johtaa ylensyöntiin tai hävikkiin. Joskus se kaupan merkki on jopa parempi kun kallis merkki. Joskus saa pahaa ketsuppia mutta aina saa säästöä. Heinzit sun muut voi olla jopa 4-5 kertaa kalliimpia kun kaupan omat tuotteet. Sitten on tuotteita missä ei ole mitään eroa. Ostaako valion maitoa vai 20% halvempaa kotimaista? Näissä ei varmaan eroa voi löytää laboratoriossakaan. Wc/talous papereista tuskin tarvii edes mainita.
Joskus opiskelua-aikana sovimme kaverini kanssa kuka aina valitti rahasta että teen samat ostokset kun hän vertailun vuoksi. Kauppalasku oli n. 50% halvempi kun hänen keräämänsä ostoskori. Minun korissa oli lisäksi vähän isompia pakettaja. Vertailu on myös todella helppoa jos tilaa ruoat kauppakassipalvelusta mikä sekin on säästöä koska lisää suunnitelmallisuutta ja säästää aikaa.

5 tykkäystä

Tässä oli muuten hyvä lause ja hyviä avainsanoja, jonka tajusin itse vasta viime vuonna. Koronan takia lopetin salilla käymisen ja päätin keskittyä laihduttamiseen lenkkeilemällä ja laskemalla kaloreita, punniten tarkkaan mitä syön.

Tärkein havaintoni: Olen harrastanut järkyttävää lihan ylensyöntiä! Minulla on ollut huono tapa ostaa lihaa 400g:n pakkauksissa ja syödä tästä 200-400g yhdellä aterialla, kun oikeasti 100g riittäisi minun aktiviteettitason ihmiselle. Nyt jaan suuremmat paketit pienempiin rasioihin ja pakastan ne jotka en ehdi kokata seuraavana päivänä. Lihat ja kalat eivät mene miksikään pakastimessa, jos kokkaa normaalia arkiruokaa. Säästöä, ja vyötärö kiittää :+1:

6 tykkäystä

Tässä oli kattava lista!

auton huolto itse tai tuttujen avustuksella → Jos pärjää ilman autoa niin vielä parempi.

lasten vaatteista melkein kaikki sisarusten lapsilta saatuja ja edelleen kierrätettäviä-> Jos pitää ostaa uutena niin kannattaa ostaa esim talvivaatteet jo vuotta aikaisemmin kun talvikamppeet tulee alennukseen, aika hyvin koot mielestäni on osattu arvioida.

edullisen perusruuan suosiminen ja itse kokkaaminen → SUUNNITELKAA vaikkapa viikon ruuat jo aiemmin, tällöin tulee ostettua vain sitä mitä tarvitsee.

mieluummin kirjasto kuin kirjan ostaminen itselle → Kirjasto on melkoinen “karkkikauppa” lapsille btw :slight_smile:

Yleisesti kannattaa tehdä taloustarkastelua/budjetointia, että mihin sitä rahaa oikeasti kuluu. Tämä nyt on monille varmaan aika itsestään selvä asia.

11 tykkäystä

Hyviä vinkkejä sullakin! Ei kannattaisi myöntää tätä, mutta joskus söin päivässä lihaa 700-800 grammaa ja joskus enemmänkin. Nykyään syön päivässä lihaa noin 300 grammaa, joka sekään ei ole vähän, mutta nykyään syön ainakin terveysnäkökulmasta monipuolisesti ja ruokalasku on silti pysynyt varsin maltillisena. :slightly_smiling_face:

Säästämisen idea vaikuttaa aika monilla se, että saa turvaa ja voi panostaa enemmän niihin juttuihin, joita oikeasti arvostaa enemmän. :+1:

4 tykkäystä

Olen tässä nyt pääasiassa pari kuukautta syönyt pinaattikeittoa, jogurttia, omenoita ja wingsejä sekä meetwurstia jne. Suosittelen. Varsinkin tuo pinaattikeitto on ollut todella hyvä idea. Halpaa ja hyvää.

2 tykkäystä

Hyviä pointteja. Tähän asti tullut osteltua Valion maitoa ja Felixin ketsuppia, mutta kaipa sitä voisi testata niitä “pilipali” merkkejä. :thinking:
Vessapaperi sen sijaan saa pysyä nykyisenä. Kerran ostin vahingossa sitä halvinta ja sain kunnon huudot vaimolta. Oli kuulemma paikat hellänä, kun siihen “hiekkapaperiin” pyyhki. :see_no_evil::sweat_smile:

1 tykkäys

Paras hinta/laatu suhde harvoin on halvimmalla tai kalleimmalla tuotteella. Myöskin mielipide eroja ja laatu painotuksia. Siksi suosittelen reilusti kokeilemaan ja etsimään sen parhaan juuri itselleen.

4 tykkäystä

Onko täällä tinkijöitä? Itse olen tinkijä ties monennessa sukupolvessa. Oppinut jo paikat missä “pitää” älytä tinkiä ja ne missä myyjillä ei lupaa pudottaa listahinnasta. En kuitenkaan ole sellainen, joka tarjoaa tonnin autosta 300 euroa :sweat_smile:

2 tykkäystä

Missä asioissa tingit, missä “tavis” ei normaalisti tinkaa? :slight_smile: Olen huono tinkaamaan ja olen “huono” ostamaan, niin joskus vahingossa olen saanut tingattua, en taidolla. Vain koska olen ollut epävarma ja sellainen “emmäl tiiä…”. :smile:

1 tykkäys

Tuli vielä mieleen tuosta kirjastosta, että kirjathan eivät ole ainut asia mitä sieltä saa lainata. Mm. työkaluja on varsinkin isojen kaupunkien kirjastoissa saatavilla. Itseä ainakin harmitti hankkia iskuporakone, jota käytti 5 min/vuosi ja vei sitten varastoon pölyttymään. Lopulta tajusin kirjastojen tarjonnan ja lahjoitin koneen veljelle, jolla on sille todellista käyttöä. Tuli aika kova minuuttihinta työkalulle omalla käytöllä :sweat_smile:

8 tykkäystä

Vanha sanonta, että tyhjän saa pyytämättäkin. Varmaan perinteisin paikka on rautakaupat, mutta aina kun olen autoa ostamassa käytettynä niin tingin. Erityisesti moottoripyörän ostajalla on markkinat, sillä monet haluavat pyörästään eroon esim. kun ei ole aikaa ajaa/kyllästyvät. Varusteita kannattaa myös harkita käytettynä kypärää lukuunottamatta, koska ostetaan ne kalliit kamat uutena ja sitten parin kesän jäljeen myydään pyörä ja varusteet lojuu käyttämättömänä nurkissa. Eli uuden karheat varusteet voi saada todella edullisesti. Kait nää aika tavis tinkiän näkökulmasta kerrottu mutta omia havaintoja vuosien varrelta.

Torin kautta olen joskus aktiivisemmin myynyt tavaraa niin ollut muutama joiden kanssa on lyöty puhelimessa kaupat lukkoon, mutta ovelle tultua alkaneet tinkiä. Itse en kuitenkaan ole ihan noin härski.

1 tykkäys

Perheellisenä tori.fi on hyvä tavaratalo. Kaikkea ei tarvitse ostaa kaupasta. Tässä ketjussa puhuttiin paljon ruoan hinnasta, mutten huomannut että kukaan olisi maininnut kauppojen ilta-alen. S ketju alkanut mainostamaan hävikki alea jopa TV:ssä. - 60% on tosi hyvä juttu. Meillä lapsetkin oppineet Kirppis luuhaajiksi ja nauttivat merkkivaatteiden löytämisestä halvalla. Esikoisella äidin ‘Sulo Vilen tyyli’ ja ostaa vain - 60% lihaa jota pakastaa ja tekee 97% ruoat itse.
Iso säästö.

10 tykkäystä