Sähköautoilu ja itseohjautuvat autot megatrendinä

Jos uskoo että sähköautojen ja älykkäiden autojen määrä tulee lisääntymään merkittävästi tulevina vuosina, niin mihin sijoittaisin? Onko myös olemassa hyviä ETF tuotteita?

Autovalmistajista Luultavasti Toyota tulee olemaan vahvoilla, mutta 2020-luvun puoleen väliin mennessä olemme viisaampia.

Yksi vaihtoehto voisi olla sijoittaa arvoketjun alkupäähän eli akkujen alkuaineeseen (litium), jota tarvitaan paljon muuallakin kuin autoissa. Tässä tulee mukaan suomalaiset lasit ja itse toivon että Keliberistä saadaan pörssiyhtiö. Ainakin niiden DFS vaikutti lupaavalta… Ehkä liiaankin lupaavalta että tulisivat pörssiin…? :thinking:

3 tykkäystä

Miksi Toyota? Mä ymmärsinettä saksalaiset autonvalmistajat ois jopa Teslaa edellä itseohjautuvat autojen teknologiassa. En ole kyllä varma tästä.

2 tykkäystä

Japanilaiset ovat investoineet aika paljon teknologiaan ja palveluihin, mm.

Toyota laittoi juuri 3 miljardia lisää tekoälyyn:

Investoinut big dataan:

https://stocks.finance.yahoo.co.jp/stocks/detail/?code=3906.t (yhteistyö ilmeisesti triplasi kurssin)

Ostanut Grabin:

Nissan ja DeNA kehittäneet taksipalvelua:

  • Honda, Softbank ja kiinalainen Baidu kehittävät yhdessä omaa itseajavaa autoa / palvelua
  • Toyota ja Panasonic kehittää patteriteknologiaa itse ja tutkii solid state -pattereita (mikä tämä on suomeksi?)
  • jne.

Oma fiilis on että Tesla nappasi muut housut kintuissa sähköautojen suhteen, mutta itseajavat autot ovat vielä hiukan alkutekijöissä. En usko että isot autonvalmistajat jäävät toistamiseen katsomaan kun muut ajavat ohitse, vaan tulevat kehittämään omaa teknologiaa ja palveluita yms.

Toyotan liikevoitto taisi olla suurempi kuin Teslan liikevaihto, kyllä niillä on rahaa laittaa peliin.

Jos vaan osaisi poimia juuri ne pienet puljut (kuten tuon Albertin) tai ne jotka tulevat voittamaan PaaS/SaaS -kilpailun… En itse osaa, joten jätän tämän alan fiksuimmille :smiley:

DeNA P/E 13 ja samalla tulisi sijoitettua peleihin. Ei vaan taida saada suomalainen ostettua… Softbank 19.

4 tykkäystä

Hyviä pointteja. Mitä mieltä olet Qt:sta joka löytyy Helsingin Pörssistä? Voisiko se kuulua noihin pieniin ohjelmistofirmoihin mitä isot autovalmistajat ostaisivat pois? Käsittääkseni useimmat autonvalmistajat jo käyttävät Qtn softaa autoissaan, ainakin Daimler. Mitä muita softafirmoja olisi?

Minulla on hieman biasoituinut näkemys Qt:sta, koska sen lisenssi on niin kallis että se häätää pienet yritykset ja harrastelijat pois :smiley: Miten Qt saa osaajia jos harrastelijat menevät tekemään jotain muuta? Miksi Qt:lla ei voi olla lisenssiä pienille firmoille? Esim. lisenssiä että ei tarvitse maksaa alle 100k liikevaihdolla.

Mutta Qt:lla on kyllä selkeä kilpailuetu sulautetuissa / vähätehosissa laitteissa, ei ainakaan itselle tule mieleen mitään saman kokoluokan kilpailijaa. Periaatteessa joku isompi taho voisi olla kiinnostunut Qt:sta, kyllä.

Suurin riski omasta mielestä on että markkinoille tulee joku ilmainen, avoimen lähdekoodin kilpailija.

Softafirmat ovat vähän hankalia, koska iso osa on listautumattomia, tai ne ovat jossain eksoottisessa pörssissä johon ei ole asiaa. Eikä ehdi seurata startup-skenejä riittävän tiheästi.

Löytyykö joltakin jotain hyvää poimintaa robotiikasta? Jos itseajavat autot ovat tulevaisuutta, niin luultavasti tankkauskin sujuu automaattisesti. ABB, Kuka Robotics (Saksa)…?

1 tykkäys

Toi tankkaus on hyvä nosto. Sähköautojen lataus on käsittääkseni oma toimialansa. Suomessa on Virta niminen firma https://www.virta.global/ joka on aika kova alalla. Toivottavasti se listautuisi, niin vois merkitä :smiley: Onko edes muita Suomessa, joka tekisi sähköautojen latauspisteitä?

2 tykkäystä

Seuraako kukaan saksalaisia isoja valmistajia (Daimler, VW, BMW) tms? Ainakin näennäisesti mielenkiintoisia hinnoitteluja tarjolla…varmasti syystäkin.

Ollaanko tällä hetkellä jonkinlaisen syklin pohjalla? Voidaanko sanoa, että autovalmistuksessa on syklejä kuten esim tietoliikenneverkoissa 4G/5g?

Edit: VW investoi 44 miljardia tulevaisuuden ajoneuvoihin

VW:
kuva
kuva

Daimler:
kuva
kuva

Syklin pohjalla arvostuskertoimet todella matalia? :smiley:
Kyse on ennemminkin siitä, että ollaan syklin huipulla. Vastaavia syklejä kuin verkkopuolella ei luonnollisestikkaan ole, koska kysyntää ohjaa kuluttajat. Syklit muodostuu siis puhtaasti taloussyklien mukaan. Verkkopuolella syklit muodostuu ennemminkin siitä, että on saatavissa teknisesti parempia ratkasuja. Lähinnä vastaavaa autopuolella on automallin myynnin syklisyys: vanha mallin kysyntä hiipuu ja vasta seuraava malli yleensä nostaa kysynnän uudelle tasolle. Koska mallisarjoja on paljon ja uusikaan auto ei teknisesti kovin paljon edistystä tuo, niin vaikutus autonvalmistajille melko pientä loppupeleissä.

5 tykkäystä

Huh huh miten pukkaa hiki tota Teslan kurssia seuratessa (tänään +17%). Pariin otteeseen on shorttikin käynyt klikin päässä, mutta onneksi katsomopaikka popparien kera on vielä toistaiseksi ollut mukavan paineeton paikka.

1 tykkäys

Tämä vuosikymmen tullaan historiassa muistamaan sähköoutoilun räjähdymäisestä kasvusta

1 tykkäys

Näin tulee käymään ja paljon muitakin suuria seurauksia tulee tapahtumaan, alla hyvä video aiheeseen liittyen. Video on aika pitkä, mutta ei pitkästyttävä. Tässä myös yksi syy Teslan osakkeen viime päivien huikeaan nousuun.

2 tykkäystä

Vaikuttaa mielenkiintoiselta tapaukselta. Mistäköhän tähän pääsisi käsiksi, kun nordnetistä ei näyttänyt löytyvän.

Kun sähköauto ladataan yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton tankki tankataan, on käänne tapahtumassa.

Volkkarilla on muutenkin hyvä tekemisen meininki sähköautojen suhteen. Jos katsoo kymmenen vuoden päähän, niin osake voisi olla hyvä sijoitus. Ottikohan osake nousun juuri tuosta uutisesta viime viikolla? Isoa nousua näyttäisi olleen.

TuSimple(TSP) aloitti Nasdaqissa. Ilmeisesti ei ole sähkörekka mutta täysin itse ajava. 2023 alkavat tuotantotestit USA:ssa rannikolta rannikolle ja 2024 tuotanto.

VW on investoinut TuSimpleen.
TuSimple käyttää Aevan lidareita ja VW on Aevan partneri.
VW on investoinut myös Argo.ai:n joka tuottaa autonomisen ajamisen alustaa sekä VW:lle että Fordille.
Argo.ai ilmeisesti listautuu myöhemmin tänä vuonna.

VW on merkittävä tekijä tulevaisuudessa ja varmaan tällä hetkellä suunnittelevat pitkän tähtäimen strategiaansa sekä tulevia malleja yhdessä partneriverkostonsa kanssa, jonka kokonaisuus olisi kiinnostava hahmottaa. Ilmeisesti siinä on ainakin yllä mainitut pelurit

VW:llä on myös jonkinlainen yhteistyö Mobileyen kanssa. Tosin Mobileye on markkinajohtaja ADAS järjestelmissä sekä teknologinen edelläkävijä tuotannossa olevista autonomisista ajoneuvoalustoista, joten sen kanssa ovat partnereina lähes kaikki autovalmistajat

Edit: Ark Investment on ostanut TSP:tä. Luulisi vaikuttavan myös TSP:n partnereihin kuten Aevaan

Hmm… Megatrendi? Herätän tällä viestillä 1,5 vuotta uinuneen ketjun henkiin. :smiley:

Mutta, ihan asiaakin, enkä parempaa ketjua löytänyt…

Rowan nimittäin ennustaa sähköautojen hintojen laskevan polttomoottoriautojen tasolle vuonna 2025, siis alle kolmessa vuodessa.

Rowan kertoo kysyttäessä, että akkuihin käytettävien mineraalien hinta tulee laskemaan tuntuvasti lähitulevaisuudessa, ja että esimerkiksi akustoissa käytettävän litiumin hinta on tällä hetkellä keinotekoisen korkealla. Toki myös normaali teknologian kehitys tulee tuomaan hintoja alaspäin.

Kaikenlaisia murroksia nähneenä en epäile Volvon toimarin sanoja. Muutos näkyy jo arjessa. Kaupungeissa pääosin autoileville ei polttomoottoriauton hankkimisessa ole tälläkään hetkellä juurikaan järkeä. Maaseudulla tilanne on toistaiseksi toinen pitkien etäisyyksien ja kehnon latausinfran takia.

Renault CEO De Meo doubtful on EV and ICE price parity | Automotive News Europe (autonews.com)

PARIS – Renault Group CEO Luca de Meo does not see price parity between electric cars and combustion engine models coming anytime soon.

Itse odotan Volvolta entistä enemmän ja parempia hybridi voimalinjoja:
Renault, Geely clinch deal for internal-combustion joint venture | Reuters

Yksi valmistaja jonka mallistoon noita voimalinjoja tulee on juurikin Volvo.

Niin noh, mikä nyt sitten on “getting close”. Volvon toimitusjohtaja puhui vuodesta 2025. Onko Renaultin CEO:n mielestä 2025 “close”? Ei vuosi 2025 ihan nurkan takana ole.

Markkinassa on joka tapauksessa raaka-aineiden hintapiikki, joka ei voi jatkua ikuisesti ja joka nostaa hintoja. Oma veikkaukseni on, että sähköautojen vyöry tulee yllättämään kaikki. Itse liikkeitä viime aikoina kierrelleenä autokauppiaidenkin viesti on selvä. Kysyntä on kovaa (ja valitettavasti toimitusajat edelleen pitkiä).