Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat

Millä hinnalla porukka on saanut tehtyä 24 kk sopimuksia? Vielä näyttää hinnat liikkuvan reilusti yli 10 sentin, joka kieltämättä ihmetyttää. Vaikka futuurihintoihinhan nuo perustuu eikä tämän päivän hintoihin. Silti ihmetyttää vieläkin näin korkeat tasot…

4 tykkäystä

Mitäs mieltä olette.

Pitäis sähkösoppari uusia lähipäivinä. Heleniltä tuli tarjouksena 10s/kWh +3e kk /12kk. Joku hybridi juttu et riippuen mihin aikaan kuluttaa sähköä niin joku ±2w/kWh.

Onko ok soppari ja onko tuossa hybridi sopparissa mitään järkeä? Suurin osa kulutuksesta kumminkin iltapäivä-ilta akselilla.

Nykyinen soppari 6s/kWh ei kk kuluja.

Itse en oikein tykkää näistä kiinteä+kulutusvaikutus soppareista. Näitä on tämän sähkökriisin aikaan ilmestynyt hurjasti lisää. Joko normi kiinteä 12kk tai 24kk) toistaiseksi voimassa oleva tai pörssisähkö.

1 tykkäys

Määräaikaisia katellu, mutta eipä napeksi. Marginaalit jämähtäny 10snt pintaan ja kk-maksut tulleet jäädäkseen :thinking:

Harvemmin tuo spotti-hinta on kympin alle mennyt. Herforssin 2.03 €/kk + 0,400 snt/kWh spot-sopparilla jatketaan toistaiseksi.

3 tykkäystä

Itse olen ollut ihmeissäni tuttavapiirin toimista, korkeakoulutettuja suurin osa. Työkaverit mukaan luettuna, noin 15 tuntemastani ihmisestä vain 2-3:lla on pörssisähkö. Ihan lähipiirissäkin talvella sanoin että keväällä ottakaa sitten pörssisähkä kun kesällä se on joka tapauksessa halpaa. Nyt mökillä oli porukkaa ja juteltiin niin jokainen oli tehnyt kalliin määräaikaisen sopimuksen keväällä tai jo talvella, jossa kiinni koko kesän ja pidempäänkin. En voi käsittää tuota käyttäytymistä, joutuu toteamaan että ihmisten taloudellinen ymmärryskyky, koulutuksesta ja ammatista riippumatta on äärimmäisen heikkoa ja tunteet määrää “fiksujen” taloudellisista päätöksistä vähintään 98%:sti.
Esimerkiksi, kyseistä mökkiä käytetään vain kesäkuusta syyskuun alkuun ja yli 20sentin talvella tehty määräaikainen sähkösopimus, käyttö ajoittuu siis vain siihen kun pörssisähkö olisi halpaa.

8 tykkäystä

Spot taitaa olla ollu lähes aina alle 10s. Vuosi 22 oli poikkeus.

4 tykkäystä

Ihminen kaipaa ennustettavuutta. Mitä turvallisempaa ja ennustettavampaa elämä on, sitä vähemmän stressiä se tuottaa. Tuohon kun yhdistää sen, että valtaosa elää kädestä suuhun tuloista riippumatta, niin pienikin kulupiikki voi vaarantaa koko talouden. Lopputuloksena siitä tasaisen varmasta laskusta maksaa mielellään hieman lisää.

Itse aiheeseen, itse menen pörssisähköllä 1.7 alkaen, mutta olen kyllä valmis muuttamaan mieleni mikäli tarpeeksi halpa määräaikainen eteen tulee. 24kk määräaikaissopimuksen halvimmat hinnat ovat yllättävän tiukasti pysyneet tuossa 10c/kWh tasolla muistaakseni jo kuukauden.

6 tykkäystä

Lumme-energia 24kk 9,98 c/kWh.

3 tykkäystä

Onko joku kysellyt sähköyhtiöiden suhtautumista jos haluisi nyt tehdä 6kk määräaikaisen sopimuksen joka alkaisi vasta esim 1.10?

1 tykkäys

Minkäslainen yhtiö tuo Lumme on? Olen pyrkinyt tähän mennessä suosimaan suurempia: Fortum, Helen, Vattenfall, Oomi. Pohdin että uskaltaako pieneltä ottaa sopparia?

Täällä jotain kummallista kirjoittelua Lumme Energia vahvana myös tulevaisuudessa

Ainakin turskaa tehnyt 2020ja 2021, 2022 tietoja en löytänyt.

Itsellä Lumme-energiasta positiivisia kokemuksia toistaiseksi, en tosin ole yrittänyt irtisanoa sopimusta tms. normaalista poikkeavaa.

Ensimmäinen 2 vuoden jakso sujui hyvin, hintakin oli edullinen noin 4 c/kWh. Muuttaessa sama sopimus jatkui.

Vuosi sitten tuli jarkotarjous, vuodenvaihteesta alkaen 20 c/kWh. Saatavilla tuolloin oli myös vaihtoturva 15€/kk jonka otin. Nyt olen jo kolme kertaa vaihtanut halvempaan ja tällä hetkellä tuo 9,98 c/kWh. Kulutus n. 29 MWh vuodessa joten tuo vaihtoturva on kannattanut hyvinkin.

12 tykkäystä

9,30c /kWh + 4,46€/kk 6kk

3kk:n päähän voi ajastaa aloituksen.

26 tykkäystä

Tuli tartuttua tähän VakaaWirta puolen vuoden soppariin ihan riskinhallinnan takia. Aloitusajankohdaksi valitsin 26.9. ja 6kk jakso vie pahimman talven yli maaliskuun loppuun, jolloin paluu takaisin pörssisähköön.

Huom. Tämä tarjous on voimassa vain 30.6. saakka (lähde: Sähkösopimus | Sivu 206 | AutoStadium)

Edit: tähän liittyvä tilausvahvistus kilahti itselle meiliboksiin vasta seuraavana päivänä eikä heti tilauksen naputtelun jälkeen.

11 tykkäystä

Tein Lumme Energian kanssa 24 kk diilin hintaan 9,98 snt/kwh, joka astuu voimaan viikon päästä.

Heleniltä (nykyinen toimittaja) tuli vielä “vastustamaton”, Only Fot You-tarjous, 12 kk hintaan 11,79 snt/kwh :joy:

Hyvästi Helen, en jää kaipaamaan 35 vuoden yksipuolista suhdettamme :heart:

13 tykkäystä

Sama homma täällä. Toistaiseksi mennyt aika nappiin, kun 2023 maaliskuun loppuun päättyi kiinteähintainen 4 c/kWh, nyt sitten kesä pörssisähköllä ja ensi talvi (loka-maaliskuu) kiinteällä 9,3 c/kWh. Helen soitti perään, että haluaisimme pitää sinut asiakkaanamme ja tarjoamme nyt edullista kiinteähintaista 10,8 c/kWh.

Kuka näistä hinnoista tietää, minulle tuli yllätyksenä, että näin loma-aikaan nousee pörssisähkö seilaamaan 10-20 c/kWh -hintahaarukassa, kuten nyt on. Siihen nähden tuo talven kiinteä 9,3 c/kWh tuntuu edulliselta. Tähän saakka on kyllä pörssisähkökesä ollut hyvä diili, sähköauton voi ladata, kun on halpaa, saunomisen ajoitusta voi säädellä, keskihinta on uskoakseni jäänyt selvästi alle maaliskuussa päättyneen 4 c/kWh hinnan. Mutta äkkiähän tuo keskihinta lähtee nousemaan, jos tämän viikon hintakäyrätrendi jatkuu pidempään.

9 tykkäystä

Tässä ei ole juhannuksen jälkeen tuullut juuri ollenkaan, joten se näkyy heti hinnassa. Varmaan sama tilanne Ruotsissa

Lisääntynyt kapasiteetti aurinkosähkössä kompensoi hyvin pian hellejakson tuulettomia hetkiä. Tekeehän se sitä jo nyt

3 tykkäystä

Tällä hetkellä tuulivoimaa tulee Suomessa reilun 70 MW teholla, reilu prosentti tuotantokapasiteetista.

1 tykkäys

Jep, ja ilmeisesti aurinkovoiman osuus on vielä aika pientä, samoin lämmön ja sähkön yhteistuotantoa ei tarvita, eikä liene vesivoimaakaan tyrkyllä liiaksi. Eipä ole toisaalta lämmitystarpeitakaan, ja luulisi, että osassa teollisuutta on kesäaikana hiljentymistä eri syistä, siksi luulisi, että kulutuksen aleneminen on aika merkittävää.

Sinänsä tuo pörssisähköhinnoittelun tuominen loppuasiakkaille on kyllä musta aivan loistava juttu, kummasti se vain taitaa kysyntäpiikkejä mataloittaa ja markkinaa rauhoittaa.

1 tykkäys

Tehty PKS hintakiinnitys 1.10.2023 - 31.12.2023 8,495snt/kwh. Siihen asti pörssillä. Katsotaan mihin jatkon kiinnityshinnat menee vai jatketaanko pörssisähköllä vuoden vaihteesta eteenpäin…

6 tykkäystä