Salkkujen seuranta: excel-taulukot

Niin, tai kaavassani tarvitsee huomioida vain talletukset ja nostot, sillä salkku sisältää käteisen. Näin ollen ostot, myynnit ja osingot eivät aiheuta kassavirtavaikutusta.

Eli lasketaan samaa asiaa, mutta hieman eri tavalla.

Sarjassamme miksi keksiä pyörää uudelleen: https://mufunds.com/

Kyseessä siis Add-on Google Sheetsiin, tarvitsee vain rahaston ISIN-koodin, ja hakee sen arvon Morningstarista. Koodi myös avoimena GitHubissa, joten uskallan suhtautua luottamuksella. Yksinkertaista ja kaunista :relaxed:

image

4 tykkäystä

Aivan, sittenhän homma on hoidossa. Noinhan sitä oikeastaan saakin rehellisimmän arvon, kun huomioit myös miten otat näkemystä omalla käteispainolla. :ok_hand:

1 tykkäys

Muuten hyvä, mutta tämä taitaa toimia vain rahastojen kanssa? :thinking:

Jep, nimenomaan rahastoja varten luotu lisäosahan tuo on, plus ETF:t tuntuisi myös pelittävän. Osakkeiden kanssa sitten itse ainakin pärjään GOOGLEFINANCE() -funktiolla, mutta First Northilaisten yms. kanssa sitten joutuu kikkailemaan edelle esitetyin tavoin, kun niitä hommaa salkkuun.

Tässä linkki käyttämääni Google Sheets -pohjaan, jonka siis poimin aikaisemmin tästä ketjusta. Olen tehnyt siihen itselleni sopivia lisäyksiä. Alkuperäinen tiedosto sekä sen käyttöopastus löytyy osoitteesta The Best Free Stock Tracking Spreadsheet for Google Sheets. Pohjan ensimmäiseltä välilehdeltä löytyy myös opastusta.

  • Käyttö perustuu siihen että täytät Transactions_OSV-välilehdelle tapahtumat, muuta ei oikeastaan tarvitse tehdä. Keltaisiin ruutuihin täytetään tiedot, sinisistä ruuduista pitää vain copy-pastettaa kaavat alaspäin kun tulee tarvetta.

  • Täytä tallentamasi summat Cash-välilehdelle. Käytä kaikissa summissa euroja (talletukset, ostot jne).

  • Mallidatassa on muutama esimerkki. Perustilanteessa taulukko etsii kirjoittamallasi nimellä kurssia. Esim. Nordean kohdalle kirjoitan Nordea, jolloin nimi näkyy fiksusti raportoinnissa. Summary_OSV välilehteen olen käynyt korjaamassa Nordean tickerin. Esimerkeissä on myös datan hakeminen Morningstarista (EUNL, IS3N), harvinaisempien kurssien hakeminen (Faron) sekä USD-kurssien muunto euroiksi (BRK.B).

  • Prosenttilaskut olen tehnyt itselleni sopiviksi. Kaikille ne eivät välttämättä sovi.

  • Käy laittamassa tietojen tallennus päälle etusivun ohjeiden mukaan. Itselläni tallentuu tiedot kerran päivässä History-välilehdelle klo 23-24 välillä.

21 tykkäystä

Kiitos tonimerkki hyvästä vinkistä, täytyy varmaan vielä jatkossa työntää tuolla rahastot samaan portfolioseurantaan.

Naputtelin tämän innoittamana Reutersin dataan perustuvan funktion, lähinnä First Northin kanssa tuskaileville. Ei tässä kaikkia GOOGLEFINANCE():n featureita ole, mutta tällä saat ainakin hoidettua kaikki pikkupörssinkin yhtiöt vaivattomasti. Esimerkkisheetti liitteenä:

2 tykkäystä

Siis tää on aivan mieletön. Hetki meni ennen kuin testaamisen kautta tajusin kaiken, mutta sitten kun tajusin, mind blowing:)

Oispa sijoituspätäkkää ihan vaan sitä varten, että saisi tehtyä uusia merkintöjä exceliin:)

Kiitoksia!

Toimii oikeen mallikkaasti. Kannattaako osingoista vähentää verot suoraan osingon määrästä vai esim fee-kohdassa?

Jonnekin olisi hyvä saada laitettua kuukauden päätteeksi lainakorko. Toki sen voi laittaa jonkin osakkeen kuluihin, mutta silloin näkyy kyseisen osakkeen tuotto virheellisesti.

Voisikohan valuutanvaihtokulua laittaa minnekään? Ne ovat syöneet osan meikäläisen salkusta ja summat ovat pielessä kun niitä ei oteta mitenkään huomioon. Löytyykö Nordnetistä edes maksettuja valuutanvaihtokuluja mistään? Tapahtumasivuilla sitä ei ole ainakaan eritelty. :confused:

Itse olen laittanut osingot suoraan vähennettynä veroilla (fee = 0). Valuuttakulut olen myös sisällyttänyt välityskuluihin.

Sinänsä kummankin noista voisi lisätä omiksi sarakkeiksi, jolloin ne vähennettäisiin loppusummasta. Tällöin niiden summia saisi seurattua helposti.

1 tykkäys

Kertokaahan miten muutan seuraavaa:

=ARVO(VAIHDA(IMPORTXML(KETJUTA(“Seligson & Co*[@data-label=‘Kasvu (A)’]”),“,”,“.”))

Antaa nyt arvoksi 349.05€, kun pitäisi saada muotoon 34.9049€

Muuten että laitan funktion perään /10 :smiley:

Pilkku desimaalierottajana ei tunnu taipuvan oikein millään. :grin: Ongelman ja desimaalierrorin riskin voi koittaa kiertää ottamalla arvon Seligsonin tarjoamasta .csv:stä:
=index(split(index(importdata(“http://www.seligson.fi/graafit/global-pharma.csv"),rows(importdata(“http://www.seligson.fi/graafit/global-pharma.csv”)),1),";”),1,2)

Komento näyttää kyllä hirveältä… Joku sivistyneempi voisi kertoa, miten importin tarjoamasta dataläjästä saisi nätimmin pelkän viimeisen rivin.

1 tykkäys

Hei, itse olen käyttänyt jotain tällaista koodia pilkun muuttamisesta pisteeksi vice versa: =SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(index(split(index(importhtml(“https://www.morningstar.fi/fi/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=0P00000NMM",“table”,4),2,3)," “,),1,2),”.”,“,”),“,”,“.”,1)

Eli substitute. En nyt muista ulkoa miksi se on koodissa kaksi kertaa, mutta tuolla pitäisi toimia pilkun muuttaminen pisteeksi.
@Prophier

=ImportHTML(“Seligson & Co”;3) toimii mulla hyvin. Se lukee muutaman muunkin solun, mutta voit laittaa sen viimeisille riveille piiloon ja sitten lukea pelkän hinnan oikeaan kohtaan erillisestä solusta. Yksinkertaista ja tehokasta!

Pilkun muuttaminen pisteeksi: =SUBSTITUTE(E50;“.”;“,”)

Hei!,

Koskien tuota google sheets osakesalkku pohjaa,olen lisäilemässä hintaa osakkeelle kaavalla : =SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(index(split(index(importhtml(“@CompanyName osakekurssi | AALLON | Morningstar]3]0]E0EXG%24XHEL”,“table”,4),2,3)," “,),1,2),”.“,”,“),”,“,”.",1)
Mutta ei anna hintaa?
Kun teen saman asian rahastolle se antaa hinnan, jotain teen väärin mutta mitä? :slight_smile:
Eli voisiko joku vielä vääntää rautalangasta miten saan tuolta morningstarista hinnan osakkeelle kaavaan?

Moro,

Näköjään haet tuossa importhtml-funktiolla tablen numero 4, joka ei edes sisällä osakkeen hintaa. Sen sijaan table 3:sta se löytyy vaikka näin:

=SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(index(importhtml("https://tools.morningstar.fi/fi/stockreport/default.aspx?Site=fi&id=0P0001H7BM&LanguageId=fi-FI&SecurityToken=0P0001H7BM]3]0]E0EXG%24XHEL","table",3),2,1),".",","),",",".",1)

1 tykkäys

Kiitokset avusta, lähti toimimaan.

Muutama norjalainen yhtiö on salkussa, mutta en ole tickeriä saanut toimimaan oman Excelini kanssa. GOOGLEFINANCElla muiden yhtiöiden haku onnistuu, mutta Norja on tuottanut tuskaa. Subsea7 sekä NEL lähinnä… Näiltä löytyy dollarihinnoissa olevaa kurssia, mutta alkuperäiskurssille olisi tarvetta. Olisiko jollakin ratkaisua?

Oletan että tarkoitat Google Sheetsiä, kun puhut kuitenkin GOOGLEFINANCE-funktiosta. Esim. tällä saat NEL:in Oslon kurssin (sinun pitää mahdollisesti korvata lainausmerkit, foorumiviesti voi sekoittaa ne):

=IMPORTXML(“Nel ASA Stock Price Today | OL NEL Live Ticker - Investing.com”, “//*[@id=”“last_last”“]”)

Omassa käytössä olen huomannut Investing.com parhaaksi tietolähteeksi, on ainakin toiminut vakaammin kuin Bloomberg. Toki esim. Yahoo voisi toimia kanssa.

2 tykkäystä

…tai sitten voit kääntää USD-kurssin kruunuihin kertomalla sen tällä =googlefinance("USDNOK")

2 tykkäystä