Salkkujen seuranta: excel-taulukot

Se ei toimi kaikilla tickereillä, sitä pitää testailla. Itselläni canadan GRN esim toimii niin että laitan siihen TSE:GRN, eli pörssin nimilyhenteen. Mutta muutamaa en saa googlefinancesta lainkaan ulos.
Löysin tavan hakea OO:lle yahoosta, mutta homma vielä kesken, ei jaksa säätää työpäivän jälkeen.

1 tykkäys

Kokeile tätä, toimii mulla:

=MID(importXml("https://avanza.se/aktier/om-aktien.html/710675/smart-eye"; "(//span[@class='pushBox roundCorners3'])[1]");1;6)

Onko kukaan saanut toteutettua osinkojen kasvun seurantaa spreadsheettiin? Esim. tähän tyyliin, kuin Seeking Alphassa, eli 1, 3, 5 ja 10 vuoden dividend growth rate.

Löytyyköhän mistään OMX nordicin osakkeiden tikkeit listana? Olen rakennellut omaa yhtiöiden seurantaa Google Spresheettiin ja kun melkein kaiken muun haluamani datan saan copy-pastetua tai laattua batchina, niin noita edelleen etsin ja naputtellen aika manuaalisesti.

Ostohetken prosentti ylös ja tämän hetkinen prosentti. Tuostahan sen saa laskettua helposti. Vai ajattelenko liian yksinkertaisesti?

Tusta saa ihan copy-pastella.

1 tykkäys

Nykyisen tuottoprosentin ja tuottoprosentin keskimääräiselle hankintahinnalle saa kyllä helposti. Tarkoitin seurantaa siitä, kuinka paljon yhtiö on kasvattanut osinkoaan esim. viime vuodesta tai keskimäärin vuosittain viimeisten 5 tai 10 vuoden aikana. Internetistä tuo tieto löytyy ainakin jenkkifirmojen osalta monestakin paikasta, mutta olisi kiva saada se mukaan omaan taulukkoon. Esim. JNJ www.streetinsider.com -saitilla.

Tuolta saa käsityöllä haettua 1, 3, 5 ja 10v. datat, mutta automaattisesti päivittyväksi en keksi tapaa.

// puolimanuaalinen tapa olisi aina kuukausittain tms. hakea tuo lista ja copy-pastettaa se omaan exceliin ns. data välilehdelle, josta oma excel sitten tickerin tms. avulla osaa hakea kunkin hetken kasvuprosentit. Yhtiöitä vaan aika paljon, joten voi hidastaa excelin toimintaa, jos liikaa kaavoja ja tietenkin oma työnsä aina.

1 tykkäys

Exceliin tai OO:n saa haettua datan yahoon sivuilta niin että avaa Insert > Link to External Data ja kirjoittaa alla olevan osoitteen siihen kenttään ja korvaa fortum.he toisella, sen jälkeen päivittää exceliä aina kun sen avaa.

En jaksanut leikkiä tuon kanssa enempää, jotta saisi siistimmin samalle sheetille eri tickereitä. Tuon kanssa joutuu kikkailemaan jokaiselle osakkeelle oman. Totesin @Hurden tekemän erittäin hyväksi omiin tarpeisiini, kunhan päivitän manuaalisesti ne pari osaketta.
En tiedä onko tästä apua, mutta ehkä joku voi käyttää tuota.

1 tykkäys

Yahoo Financesta ei ole eilisestä lähtien tullut Helsingin pörssin yhtiöiden osinkotuottoa, mutta NYSEstä ja Nasdaqista tulee.

=IMPORTXML(“https://finance.yahoo.com/quote/AAPL","//*[@id=‘quote-summary’]/div[2]/table/tbody/tr[6]/td[2]”) Toimii

=IMPORTXML(“https://finance.yahoo.com/quote/ELISA.HE","//*[@id=‘quote-summary’]/div[2]/table/tbody/tr[6]/td[2]”) Ei toimi

Missä vika?

Onko googlefinancen kurssien haussa muilla ongelmaa? sheets ei jostain syystä hae komennolla GoogleFinance(“nimi”) kurssia? Markets hakee kyllä Vincitit ja goforet…

Sama ongelma GoogleFinancen kanssa, lieneeköhän jälleen väliaikainen ongelma.

1 tykkäys

Joo google sheetsiin luotu file oman salkun sisällöstä ei oo itellä toiminu koko päivänä. Heittää vaan N/A google finance- funktiolle. Joskohan tästä korjaantuis päivän mittaan!

2 tykkäystä

Mulla toimii
GoogleFinance(“fortum.he”; “price”)

Onko kenelläkään muulla ongelmia kurssien päivittymisen kanssa exceliin? Olen pähkäillyt tämän kanssa nyt jo hyvän tovin miten saan tämän fiksattua…

Googlen spreadsheet ei ole näyttänyt vähään aikaan läheskään kaikkien Helsingin pörssin yhtiöiden osinkotietoja (Yahoo Financesta), niin tein uuden seurantataulukon Applen Numbers-laskentataulukolla. Homma toimii applemaisen hyvin. Tiedot saa haettua kätevästi ohjelman omilla komennoilla, eikä sen kummempaa kikkailua tarvita. Päivämuutokset hinnan ja prosenttien osalta ovat kyllä päätöslukuja, eli päivän sisäiseen seurantaan täytyy olla joku muu väline, jos semmoista haluaa harrastaa. Osinkosijoittajan mieltä lämmittää kuitenkin osingon määrän ja tuottoprosentin helppo hakeminen ja seuraaminen.

Moikka, onko muilla ongelmia kurssitietojen hakemisen kanssa investing.comista google sheetsiin?
Käyttämäni rimpsu: =IMPORTXML(“SEYE | Smart Eye AB Osakkeet - Investing.com”; “//*[@id=”“last_last”“]”) ei ole toiminut muutamaan päivään.

Onko jollain heittää korvaavaa tapaa? Kiitos!

Itse kyllästyin Investing.com ja Bloombergin ainaiseen toimimattomuuteen ja siirryin käyttämään Yahoo Financea niiden kurssien osalta, joita Google ei itse löydä. Tähän käytän ketjussa mainittua yahoofinance-funktiota.

Investing.com osalta kurssien haku voi toimia, jos vaihtaa linkissä olevan maan toiseen.

3 tykkäystä

Pariin päivään investing.com kurssihaku ei ole toiminut. Tietääkö onko siellä muutettu lähdekoodia, ja miten ao. skriptiä pitäisi korjata?

Esim täältä kaivalla lähdekoodia: REMEDY | Remedy Entertainment Oyj Osakkeet - Investing.com

Tällä olen siis engl. kiel. google sheetsissä saanut kurssitiedon ja tehnyt myös desimaalipisteen korvaamisen pilkulla

Ps. Onneksi mm. Avanzan skriptit vielä toimivat…

Kokeile onnistuuko tällä linella (itsellä toimii suomenkielisesä sheetsissä):


edit: tässä vielä suoraan kopioitavissa: =IMPORTXML(“REMEDY | Remedy Entertainment Oyj Osakkeet - Investing.com” ; “//*[@id=‘__next’]/div/div/div[2]/main/div/div[1]/div[2]/div[1]/span”)
edit 2: äh, tämä tulkitseekin tuon osoitteen tuolla tavalla, mutta saa tuosta ainakin tuon loppuosan :smiley:

1 tykkäys