Salkkujen seuranta: excel-taulukot

Kokeile tällä. Vaihdat vaan oikeat ISIN-arvot ja valuutan:

=SUBSTITUTE(INDEX(IMPORTXML("https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/summary?s=SE0005993102:EUR", "//span[@class='mod-ui-data-list__value']"),1,1),",","")

2 tykkäystä

Joskus muuten tuo ft.comin kurssi näyttää väärin. Tai siis kurssina näkyy tyyliin 43600. Tällainen ongelma on toteutunut ainakin Remedyn ja TIN Ny Teknikin kohdalla. Osaako joku sanoa, että mistä tuo johtuu? @Prophier ?

Itse olen hakenut tiedot Morningstarista.

Esim. NN Norja indeksirahasto (viimeisenä vielä ajantasaisen valuuttakurssin mukainen konversio euroihin)

=SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(index(split(index(importhtml(“https://www.morningstar.fi/fi/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000TH8U",“table”,4),2,3)," “,),1,2),”.”,“,”),“,”,“.”,1)*GOOGLEFINANCE(“CURRENCY:NOKEUR”)

Toimiiko sulla @Karoliina Morningstar kuinka vakaasti? Käytin sitä aiemmin, mutta Google Sheet sitten alkoi viimeistään toisena päivänä näyttämään erroria kurssitietoja hakiessa.

Tarkistin taulukkoni. Todennäköisesti tuo morginstarin kaava poimii tiedon väärin tai ei tunnista sitä numeroksi, vaikka taulukossa näyttää numerolta. Tämän vuoksi olen siihen viereiseen kenttään “Manual Price” laittanut koodiksi

=[viereinen solu]

Eli jos rahasto on vaikka rivillä 37 ja solussa C37 on tuo hakukoodi, solussa D37 (Manual Price) kaavana on yksinkertaisesti =C37, jolloin ainakin omassa taulukossa tieto tulee oikein taulukkoon.

Joitakin yksittäisiä kertoja historiatietojen haku ei ole onnistunut, yleensä ollut joku muu ongelma kuin Morningstar, mutta muutoin tuo on kyllä minulla toiminut. Ja ainahan näissä on tietyt riskit siitä, etteivät tiedot ole tai näy oikein, mutta minulle tämä tarkkuus riittää.

1 tykkäys

Excelin STOCKHISTORY-funktiolla saa kurssihistorian. Tässä hyvä ohje. Historical Stock Quotes with STOCKHISTORY - Excel University Lopussa on excel-malli.

Toisin kuin joissakin ohjeissa kirjoitetaan ovat kolme ensimmäistä parametria pakolliset.

Datalähde tikkerille EURUSD on jokin muu kuin EKP:n keskikurssi. Toivottavasti STOCKHISTORY päivän alimman ja ylimmän kurssin keskiarvo kelpaa veroilmoitukseen päivän kurssiksi.

1 tykkäys

Kysymys: yritin tavata aiempia ohjeita mutta luulen että suurin osa noista on Google Sheetsille. Nyt olisi kuitenkin tarve saada rahastojen arvoja Exceliin, sekä eQ:n, että Seligsonin sellaisille. Millä loitsulla tuo onnistuu?

Katselin että Morningstarista löytyy kurssitiedot molemmille (eQ sekä Seligson) mutta onko tuo oikea paikka hakea kurssidataa?

Etukäteen kiitokset avusta, yritän kasata yhtä Exceliä eri paikoissa sijaitsevan varallisuuden seuraamiseen…

Excelillä ei ole vastaavia ImportHtml etc. funktioita, vaan Data-välilehdellä on esim. tuo query “Get Data from Web”, mutta itse pidän sitä erittäin tökkönä työkaluna. Morningstarilla löytyy ainakin oma Add-In Excelille, jonka kautta rahastodataan yms. pääsee käsiksi.

https://addin.morningstarcommodity.com/

E: Taitaakin vaatia jonkun Morningstar Direct-käyttäjän

2 tykkäystä

Noita pikkulappuja First Northeissa ym. ei ole Google Financessa ollenkaan. Siispä.

@Preda

itsellä google sheetsissä kurssitieto tällä hetkellä avanzasta

=MID(importXml(“Om Aktien | Avanza”; “(//span[@class=‘pushBox roundCorners3’])[1]”);1;6)

Tuosta kopioitaessa voi olla että yläpilkut kopioituvat väärin sheetsiin. Eli tarkista.
URL menee tuossa myös metsikköön eli tässä sheetsistä rivi kuvakaappauksena

2 tykkäystä

Itsellä auttoi trim-function lisäys IMPORTXML:n paluuarvoon alla olevan mukaisesti
=(SUBSTITUTE(Index(trim(IMPORTXML());1;1);“.”;“,”))

1 tykkäys

En mä kyllä saa tota toimimaan…En ole ikinä näiden taulukoiden kanssa paljoa pelannut. Jos näpyttelen ton sun “koodin” niin lukee PUUTTUU, ja jos näpyttelen ton kuvakaappauksen suoraan niin häviää taulukosta 2 riviä :joy::joy::joy: Olkoon SE9 tickerillä kunnes nousee päälistalle. Se ei onneksi vaikuta lapun kehitykseen.

1 tykkäys

Kaikkein mieluiten laittaisin tuon google sheetin seuraamaan yahoo financen tietoja jos se on jotenkin mahdollista

Tuossa ylempänä on siihen ohjeet.

Mulla ne on tosin hieman eri nimillä, mutta onnistuin kyllä noilla ohjeilla kun osasi oikeasta kohdasta etsiä.

Tuossa linkki kyseiseen viestiin: Salkkujen seuranta: excel-taulukot - #174 by Prophier

Mulla polku menee Työkalut → ohjelman muokkaustyökalu → luo uusi projekti ja sitten vasemmalta valikosta kirjastot ja lyöt tuon @Prophier in viestissä olevan avaimen ja tallennat. Sen jälkeen vain kopioit pätkän skriptieditoriin ja lähtee toimimaan saman tien. Toivottavasti tästä oli apua.

Tai sitten yksinkertaisempi tapa Avanzasta tuoda koko taulukko. Tässä esimerkiksi Nordnet.

=ImportHTML("https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1162349/nordnet";"table";4)

2 tykkäystä

No kiva…" Tiedostoa ei voi avata juuri nyt. Tarkista osoite ja yritä uudelleen."

Tämä tulee kun klikkaa ohjelman muokkaustyökalu kohtaan…

Moi Prophier.

Mulla olisi muutama kysymys/ongelma. Olen uusi taulukoiden käyttäjä ja saanut juuri viime vuonna Google Sheetsin toimimaan Google financen avulla. Mutta nyt löysin ton Yahoo Financen appin. Se oli heti parempi.

Katsoin että olet tehnyt tällaisen vastaavan Yahoosta GSiin. Onko mahdollista saada vielä kaksi toimintoa

=yahoofinance(“ticker”)
=yahoofinance(“name”)

Näillä ehkä saisin niin että vaakariveillä mulla olisi useampi eri yhtiö ja pystyriveille saisin sitten luotua noi kaikki muut tiedot.

Tuohon tapaan.

Sitten siihen ongelmaan. Kun avaan tuon valmiin portfolion niin ei laske minua muokkaamaan sitä scriptiä. Pakottaa tekemään sen Driven kautta, ja silloin joudun tekemään kokonaan uuden listan. Toki tämäkään ei olisi ongelma vaan se että mulla on kaksi tiliä koneella ja Driven kautta ei laske muokkaamaan juuri sitä jolla mun portfolio on. Eli onko muuta mahdollisuutta kuin tehdä se toisella tilillä ja jakaa se toiselle ja copy/pasteta se siihen haluamaani kansioon?

Ystävällisesti avustasi kiittäen
Mika

Kiitos suunnattomasti tästä, oli iso apu!

Kaiken muun sain pelittämään, mutta Evolution Gaming Grouppia en jostain syystä saa tuolla toimimaan, vaikka muuten Ruotsin firmat toimivatkin.

Pääsenkös jotenkin editoimaan tuota vanhaa yahoofinance-postaustani vai onko se mennyt ajastimella ikuiseen takalukkoon? Pitäisi lisätä name-parametri ja päivittää asennusohjeet.

1 tykkäys

image
Onko muuten mitään keinoa korjata tuo jumitus? Noin puolet seurattavista jää aina jumittamaan tuohon Loading… -kohtaan. Käytössä Prophierin Google sheets scriptit.

Ei oikeastaan ole. Googlen sheets alkaa toimia noin, kun sinulla on yhdessä taulukossa liikaa kutsuja. Kannattaa pyrkiä poistamaan niitä. Jos esimerkiksi hakee historiatietoja, niin kopioi haetut arvoina funktion päälle eikä joka kerralla hae niitä uudelleen.

Valitettavasti ei ole historiatietoja, vaan juurikin tämän hetken hintatiedot kiinnostaa muun muassa. Onhan tuossa tosiaan noin 100 osaketta, jotka seurannassa, jokaisesta osakkeesta hakee kolme tai neljä, en nyt suoraan muista, solua tietoa, joista sheets sitten painottaa omien vaatimusten mukaan potentiaaliset ostot.

Toimisiko paremmin sitten jos jakaa vaikka neljälle välilehdelle, 25 osaketta jokaiseen, vai pitääkö olla ihan omat sheetit kaikille?