Salkkujen seuranta: excel-taulukot

Ahaa eli ei voi käyttää yhtä usealle :smiley: ok

1 tykkäys

Sain näköjään koodin toimimaan koska nyt pystyn lisämään yahoofinancesta kurssitiedot first north osakkeille, kysyisin miten kuitenkin muutan ulkomaiset kurssit euroiksi. Esim Smart Eyen SEK->Euroon, näyttää tältä =yahoofinance(“SEYE.ST”)“price” mutta en tiedä miten lisään tuohon valuutanmuunnoksen.

=yahoofinance("SEYE.ST", "price")*googlefinance("SEKEUR")
1 tykkäys

Kysyisin mistä löytyisi ohjeet seuraavalle toiminnolle, käytössä on google spreadsheet ja Osakesalkku Pohja. Haluaisin saada historiatietoon viikottaisen/kuukausittaisen tuottonäkymän (euro ja/tai %), vaikka erillinen tabi kokonaan. Nyt käytössä on ainoastaan tuo History osio joka tallentaa tietoa ainoastaan siitä lähtien kun aloitin tiedoston käytön eli reilu viikko sitten, näyttää vain graafina % tuoton.

Lisäksi kysyisin mistä voinee johtua että History osioon päivän merkintöihin tulee välillä #VALUE! ja onko miten olisi mahdollisuus lisäillä koko salkun tuottohistoria ensimmäisestä toimeksiannosta mukaan lukien. Omalla kohdallani tuotto on nyt positiivinen, mutta olisi mukava nähdä esim viimeisen kahden vuoden muutokset. Täytyykö kurssitietoihin syöttää viimeisen esim 2vuoden tilastoja että history osio osaa laskea koko salkun tuoton tältä ajalta asti ?

Mikäli jollakin käytössä vielä tuota Osakesalkku Pohjaa muokatumpi versio olisin kiitollinen jos ohjeet tai kopiota olisi mahdollisuus saada. Käytössä nyt @Prophier hieno yahoo scripti joka pitää kurssitiedot ajantasalla.

Pahoittelut taas häirinnästä @Prophier , mutta marketscreener target scripti hajosi, kun marketscreener päivitti consensus sivunsa. Onko nopeaa kikkakolmosta jolla saisi tuon pelittämään?

1 tykkäys

Vai kehtaavat muuttaa sivujaan. Se menis nyt sitten näin:

function marketscreenertargets(symbol) {
  const content = UrlFetchApp.fetch("https://www.marketscreener.com/quote/stock/"+symbol+"/consensus/").getContentText();
  const $ = Cheerio.load(content);
  const arr = $("table.Bord").children().children().children().toArray().map((element) => { return $(element).text()});
  const result = [];
  while(arr.length) result.push(arr.splice(0,2));
  result.forEach((element, index) => {
    if (index != 0) element[1] = Number(element[1].replace(/\,/g, ".").replace(/[^0-9\-.]+/g,""));
  });
  return result;
}
4 tykkäystä

Kiitos! Tuo Average Target Price meni taulukossa seuraavalle riville, eli indeksiä on myös korjattava jos sen tiedon haluaa, esim näin:

=INDEX(marketscreenertargets("FORTUM-OYJ-1412461");4;2)

1 tykkäys

Ite käytän Query:ä, ei haittaa rivien vaihdot, kunhan average price target -kuvaus ei muutu.

1 tykkäys

Onko jollain käsitystä mistä löytyisi seuranta- tai kurssitiedot Puuilolle tai Spinnovalle? Yahoo eikä Google Finance vielä vaikuttaneet tietävän näitä listattuja yrityksiä.

Heippa,

Mistähän mahtaa johtua, että yhtäkkiä parin osakkeen kurssit muuttui google sheetissä tällaiseksi: #N/A …?

Pitääkö vaihtaa tapaa tuoda kurssi laskentapohjalle? Nämä oli molemmat avanzalta haettuja.

Tuolta otan itse tiedot shetsiin, kaffikupille tiedoksi että itsellä tekee välillä samaa, kokele että otat osoiteriviltä (jossa tod näk. alkaa https:liirumlaarum…) s kirjaimen pois. https → http

2 tykkäystä

Saakos PB:tä millään muotoa kivasti exceliin?

@Prophier tai joku muukin, jos osaa neuvoa.

Osaatko sanoa, että mistä voisi johtua seuraavanlainen ongelma tuossa aiemmin jakamassasi Yahoo Finance -skriptissäsi:

Kun lisään rivin Google Sheets -taulukkoon, niin lisätyn rivin alapuolella olevat rivit siirtyvät yhden rivin verran alaspäin. Tämän seurauksena osa Yahoo Financesta haetuista kurssitiedoista ei enää tule näkyviin, vaan jää “loading” -tilaan jurruttamaan. Kun luodun rivin poistaa, niin data löytyy jälleen. Sitten osa kurssitiedoista löytyy esim. komennolla =YahooFinance(“REMEDY.HE”) ja taas osa pitää olla muodossa =YahooFinance(“ZAP.OL”; “price”). Osaatko sanoa, että mikä tuossa voisi olla/miten korjata ongelman uuden rivin lisäämisen kanssa?

Luulen, että tuo jumitus latausvaiheeseen on joku sheetsin toimintaan liittyvä ominaisuus ja siihen tuskin on mitään kätevää korjausta, valitettavasti.

Tuo jälkimmäinen ilmiö näyttää olevan täysin minun uunoiluani. Koodin loppupuolella rivin

else return Number(arr[0]);

tilalla pitäisi olla

else return Number(arr[0].replace(/\,/g, ""));

tai sitten käytät vain aina tuota price-muotoa komennosta, sen pitäisi toimia kaikille.

2 tykkäystä

Kiitos NIksu vinkistä! Sain toimimaan. Ongelmana on nyt se, ettei mun Google Sheet ymmärrä lukemaa arvoksi, vaan ajattelee sen olevan tekstiä. Näin ollen en voi käyttää tuota solua missään kaavoissa. Kaikennäköistä…

Kun sijoituksia on useammassa paikassa (Nordean AOT ja OST, Nordnetin rahastot ja ETF:t, Seligson, Norwegian jne.) niin olisi hyvä nähdä kokonaiskuva.

Holdaamiseen tarkoitetun arvo-osuustilin hankinnat olen laittanut Excel-taulukkoon.

Hiekkalaatikoksi tarkoitetulla osakesäästötilillä on enemmän tapahtumia joten niitä en ole Exceliin päivittänyt.

Mutta olen laittanut kaikki hankinnat Morningstarin salkkuun nähdäkseni kokonaiskuvan.

Ja nyt naputtelin vielä kaikki Yahoo financeen.

Näköjään Morningstar ja Yahoo laskevat voitot ja tappiot hieman eri tavalla? Jos vain ostaa osaketta niin luvut ovat samat mutta jos välillä keventää, tulee osakeanti tai splittaus niin luvut eroavat melkoisesti. Tai sitten en vain ole syöttänyt tietoja oikein?

Morningstar:

++ Pystyy lisäämään välityspalkkiot.
++ Näyttää salkkujen kokonaistuoton.

– Harvinaisemmat valuutat kuten CAD pitää itse muuttaa euroiksi tai USD:ksi. Epämääräistä missä valuutassa välityspalkkiot ovat.
– Sivu pitää manuaalisesti päivittää nähdäkseen senhetkisen tilanteen.
– Syötettyjä tietoja ei voi eksportoida talteen (joten olen ottanut ruutukaappaukset).

Yahoo finance:

++ Reaaliaikainen päivitys.
++ Syötetyt tiedot voi exportoida .csv tiedostoksi.

– Välityspalkkiot pitää manuaalisesti laskea hintaan jos niin haluaa.
– Pitää muistaa syöttää desimaalit pisteinä (.) pilkkujen (,) sijaan.

Voisiko systeemiäni vielä parantaa? Vai saako kaikki siististi Exceliin?

2 tykkäystä

Moikka. Osaako tämä taulukko laskea osakkeiden ja rahastojen myynneissä FIFO menetelmää, vai pitääkö tämä jotenkin kirjata manuaalisesti?

Hei, toimiikohan toi google sheetin refresh funkkari google financella ja yahoolla? Mulla ei näytä arvot päivittyvän, ja tsekkasin että regexp hakee jotain import lausetta, jota ei noista löydy? Lienee pitäisi päivittää niin että vaihtoehtoisesti etsisi GoogleFinance tai YahooFinance tekstiä?

var re = /.*[^a-z0-9]import(?:xml|data|feed|html|range)\(.*/gi;

Vaihdoin:
var re = /.*[^a-z0-9](?:import(?:xml|data|feed|html|range)|(?:google|yahoo)finance)\(.*/gi;
mutta ei näytä päivittyvän.

Itse itselleni vastaten. Huomasin että kun lisää transactioneihin rivejä, niin summary sivun rivit sekoaa niin että ne joihin on käsin vaihdettu yahoo, löytyykin mistä sattuu. Joka toki sotkee haun, koska osakkeet tulee nimetä eri lailla jos haetaan yahoosta tai googlesta.

@Prophier kiitos yahoo haku skriptistä! Olisiko vielä intoa lisätä yahoo hakuun “name” kenttä yahoon sivulta? Saisi selväkielisen nimen tickerin viereen… Mulla menee nenän kaivamiseksi toi html parsiminen. Esim: " IS3N.DE)" → " iShares Public Limited Company - iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF"

1 tykkäys