Salkkujen seuranta: excel-taulukot

image

Sama funktio soveltuu myös laskentaa kuukausittaisella säästöllä.

2 tykkäystä

Tai sitten old school.

1 tykkäys

Eka viesti koko palstalle, mutta aattelin josko joku tästä innostuisi, kun aina itse harmitellut että näihin on vaikea saada europohjaista osinkodataa. Alustana Google Sheets.

Kehittelin sit tämmösen, missä tuo C3 on osakkeen ticker, esim SAMPO. Tuloksena on toimiva hyperlinkki, josta pääsee suoraan tietoihin, mutta käytetään myös hyväksi jatkossa

=HYPERLINK(CONCATENATE(“https://www.is.fi/taloussanomat/osinkokalenteri/“;“osinko”;”/“;C3;”/”))

Nyt sitten mulla on tuo edellinen rimpsu solussa T3, niin voin viittailla siihen jatkossa näin:
Osinkovuosi: =INDEX(IMPORTHTML(T3;“table”;2);3;1)
Osinko per osake: =N(INDEX(IMPORTHTML(T3;“table”;2);3;8))

  1. maksupäivä: =INDEX(IMPORTHTML(T3;“table”;2);3;4)
    Lisätiedot: =CLEAN(INDEX(IMPORTHTML(T3;“table”;2);3;10))

Minusta kiva lisä seurata osinkokalenteria varsinkin keväällä. Tuohon pitää vielä itse kehittää hieman lisätoiminnallisuutta, että jos ylin tietorivi koskee jo seuraavaa vuotta, niin se hakeekin hieman eri indekseillä vuoden 2020 tiedot.

6 tykkäystä

Tuloksena tulee tällaista dataa:

8 tykkäystä

Kätevä ominaisuus tuo kehittelemäsi osinkokalenteri, kopsasin heti itselleni.

Nyt menee varmaan sarjaamme tyhmiä kysymyksiä, mutta miten sait tuon näyttämään osingon/osake oikein? Itselläni näyttää esimerkiksi tuossa Sammon tapauksessa 15000€. Onko muuta keinoa kuin jakaa haettu tieto Sheetsissä 10 000:lla?

Ilmeisesti ongelma johtuu siitä, että tuolla sivulla on pilkku käytössä erottimena(?) Huomasin että pilkun muuttamisesta pisteeksi oli keskusteltu jo jonkin verran, mutta en saanut itse muuttumaan millään aiemmin esitetyllä systeemillä, niin ajattelin nostaa tätä aihetta taas esille. (Saattaa toki olla että mokasin jotenkin, aloittelija kun näissä hommissa olen) :sweat_smile:

En ole juurikaan seurannut aiempaa keskustelua, mutta muistaakseni jenkeistä otetussa datassa törmää tuohon pisteongelmaan, joka joko pitää siivota kotimaiseksi pilkkuerotteiseksi tai sitten muuttaa koko taulukon yleisasetuksista Yhdysvallat. Muuten kaavat ei meinaa toimia. Itse olen tehnyt omani täysin jenkkivapaaksi.

Minulla tuo kaava palauttaa arvoksi “1,5” jonka sitten solun muotoilulla olen vaihtanut valuutaksi. Tuo 15000 on niin outo, että sinuna tarkistaisin ekana solun muotoilun. Ettei olisi jäänyt jostain aiemmasta kokeilusta joku jämeryys siihen?

Saisiko ajankohtaista (kvartaali)osinkoa haettua ulkomaisille osakkeille mistään?

Ensin täytyy kiittää käyttäjää @Hurde siitä, että jakoi aikanaan tuon oman sheets-pohjansa tänne. Itse otin tuon kesällä käyttöön ja on ollut erittäin hyvä! Suosittelen muillekin, jotka pohtivat, miten salkun kehitystä voisi seurata Google Sheetsissä / Excelissä. En nyt kykene puhelimella tuota pohjaa linkkaamaan, mutta löytyt tuolta ylempää kun jaksaa vaan scrollata. :slight_smile:

Mutta sitten kysymys niille, jotka tuota pohjaa käyttävät: Toteutuuko teillä seurannassa FIFO-periaate ihan normaalisti? Huomasin myynnin (puolet positiosta, puolikkaat eri hinnoilla ostettu) jälkeen, että osakkeille jäi vanha keskihinta voimaan. Sain kyllä käsipelillä homman korjattua, mutta jäin miettimään, että olenkohan mennyt epähuomiossa mennyt muuttamaan jotain kaavaa siten, että FIFO ei toimi enää oikein?

Kiinnostelisi saada vähän teknisiä indikaattoreita yhdistettyä funda-taulukkoon. Esim. RSI:n saan laskettua kurssidatasta mutta automaattisuus olisi tavoitteena. Siihen on nähdäkseni kaksi vaihtoehtoa. Eli saako Excelin/Numbersin/Sheetsin

a) siirtämään automaattisesti uuden päätöskurssin myötä eilisen kurssin seuraavaan soluun, sen arvon sitä seuraavaan jne. niin että aina yöllä olisi edellisen neljäntoista vuorokauden kurssit samoissa peräkkäisissä soluissa päivitettynä?

b) saako yksittäisten osakkeiden RSI-arvoja (yms.) importoitua jostain suoraan ja päivitettyä automaattisesti samalla tavalla kuin kurssidatan saa?

a) Google Sheetsissä voit ottaa aina tuoreimmat 14 päätöskurssia ilman kummempia solujen siirtelyjä seuraavasti:
=sortn(googlefinance("AOS","price",today()-30,today(),"daily"),15,0,1,FALSE,2,FALSE)

b) Taitaa olla suomifirmojen suhteen aika hiljaista. Uudelta mantereelta saat vaikka linkitettyä valmiit käyrät sheetille jos haluat:
=image("https://www.marketinout.com/chart/servlet.php?symbol=AOS&n=1&indicator=18,14;")
Tuossa viimeinen 14 on muutettavissa.

Eleganteinta on tietysti laskea tuon kurssidatan kautta itse. Joskus meinasin, mutta taisi mennä niin pikkutunneille etten saanut tuloksia täsmäämään :grin:

1 tykkäys

Kiitos! Tein ensin Sheetsiin toimivan kokeilun ja löysin sitten Numbersiin tavan tehdä sama. Nyt on omalla välilehdellään paljon tilaa vievä osakekohtainen RSI-laskenta ja pääsivulla omassa sarakkeessaan värikoodattu RSI.

Arvot heittää TradingViewin RSI:stä joissain tapauksissa paljonkin, mutta pallopuisto on oikea ja riittää tässä vaiheessa. Käytän tuota (ja mahdollisesti MACD:tä jos jaksan puuhastella) Numbersissa huomion herättämiseen omalla swing-shortlistillä sellaisina aikoina kun ei ehdi TradingViewiä tuijottamaan. Pitkällä tähtäimellä olisi tarkoitus yhdistää valmiiksi indikaattoriksi fundamenttidataa ja teknisiä indikaattoria.

1 tykkäys

blummalta ei nyt eilisen jälkeen ole exceliin saanut kurssidataa… onko muilla sama?

Sama ongelma minullakin. Vaihtoehtoinen tapa?

Blumma lopettaa toiminnan aina välillä (ainakin omien havaintojeni mukaan), käytän investing.com nykyään lähteenä.

1 tykkäys

=IMPORTXML("https://www.investing.com/equities/remedy-entertainment-oyj", "//*[@id=""last_last""]")

Tämä kaavanpätkä on ainakin minulla toiminut. Joskus temppuillut, mutta suurimmaksi osaksi kurssidata on tullut normaalisti. :ok_hand:

6 tykkäystä

Kiitos Jesse ja Hurde. Sain toimimaan jo Remedyn engl. sheetissä kun vaihdoin yhden pilkun puolipilkuksi ja lisäsin sheettini takia tuon substituten. Kiitos!

Kiitos Jesse, Hurde ja Aston

ft.com toimii myös (Google Sheets funktio mutta muokattavissa Exceliin):

=Index(IMPORTXML("https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/summary?s=TITAN:HEX", "//span[@class='mod-ui-data-list__value']"),1,1)
2 tykkäystä

Parantelin hieman taulukkoani, kuten uhkailin. En heti keksinyt miten saisin YEARin palauttamaan kuluvan vuoden suoraan kaavaan, niin tein pari apusolua A1 jossa NOW toiminnolla tämä päivämäärä ja B1 jossa YEAR(A1)

Tällä sain sitten toteutettua IF funktion, joka vertaa kuluvaa vuotta tuon sivun osinkovuoteen ja vaihtaa sitten import-toiminnallisuutta sen mukaan. W3 on esimerkissä osinkovuosi, jonka haun tuossa aiemmassa viestissä kerroin.

=IF(W3>$B$1;(N(INDEX(IMPORTHTML(T3;“table”;2);4;8)));(N(INDEX(IMPORTHTML(T3;“table”;2);3;8))))

Tuloksena hienosti kuluvan vuoden osinkodata :slight_smile:

investing.com kurssidata ei toimi… muilla sama?

2 tykkäystä